PDA

Se full versjon : Hvorfor hjelmbruk er viktig!

Bente & Etanec
30-03-2009, 11:17
Så denne episoden i går kveld på Animal Planet og tenkte jeg skulle dele denne med dere, og minne ryttere om hvor viktig det er med bruk av både hjelmen og annet sikkerhetsutyr når vi jobber med disse enormt vakre dyrene.

Sarte sjeler bør muligens ikke se filmen uten en pute å ta i bruk.
woman crushed by horse (http://animal.discovery.com/videos/untamed-and-uncut-woman-crushed-by-horse.html)

EliFi
30-03-2009, 12:06
Fy søren - det der måtte ha gjort vondt! Og det er vel også en påminning om å huske å stelle hestens tannebisser jevnt. :S

*Luna*
30-03-2009, 12:12
Uhyggelig! Stygt det der altså... Men jeg syns vel kanskje det mest uhyggelige med dette er at hun fortsatt rir uten hjelm.

Nimbus
30-03-2009, 12:15
Mener du at man skal ri med hjelm med ansiktsvisir? For det var jo ansiktet, ikke hodet, som tok støyten her...

Enig med EliFi, påmining om å stelle tannebisser.

Og ikke bruke tøylene til å straffe hesten kanskje...?

Birre
30-03-2009, 12:17
Jeg så den på TV forrige uke, og den er stygg. Uhell kan skje når man omgås dyr, og det er selvsagt viktig å bruke beskyttelse i form av ridehjelm. Nå tviler jeg sterkt på at hjelmen hadde reddet ansiktet hennes, og i enkelte tilfeller gjør den vondt værre i form av f eks knekt neserygg.

Viktigheten av hjelmbruk er ikke noe å diskutere, bare så det er sagt;)

Vilbak
30-03-2009, 12:22
Var nok mer enn hjelm bruk en kan lære av den filmen der.

Hun ridde direkte stygt og slik kan det gå.

Stakkars hest.

Birre
30-03-2009, 12:25
Var nok mer enn hjelm bruk en kan lære av den filmen der.

Hun ridde direkte stygt og slik kan det gå.

Stakkars hest.

Tatt med i betrakting hvorfor hesten oppførte seg som den gjorde, så er det en naturlig reaksjon å stramme inn tøylene for å stoppe hesten. Ja, ting ser stygt ut når det blir heftig, det gjelder alle ridegrener.

Siriga
30-03-2009, 12:30
Tror hjelmen hadde tatt litt av salhornet.. litt..

men tenk, hun har hester og konkurrerer..men har ikke tenkt på tennene..stygt.

Lopke
30-03-2009, 12:40
Uansett hvor mye tennene til denne hesten hadde blitt raspet så ville det medført ubehag når man kakker et stangbitt i kjeften på hesten slik hun gjør det.
Og at hun ikke har lært å bruke hjem etter at ansiktet hennes nesten ble revet av, det virker jo litt usmart.
Men men.., hennes hode.

Vilbak
30-03-2009, 12:41
Tatt med i betrakting hvorfor hesten oppførte seg som den gjorde, så er det en naturlig reaksjon å stramme inn tøylene for å stoppe hesten. Ja, ting ser stygt ut når det blir heftig, det gjelder alle ridegrener.

Vet ikke om jeg forstår den første setningen din riktig?

Tatt i betraktning hvorfor hesten oppførte seg som den gjorde? Ja?

Og da er det naturlig å stramme inn tøylene? Ikke som jeg tenker.
Og hun strammer ikke slik jeg ser det, men napper, sliter og rykker kraftig.

Om jeg misforstår og du mener det er naturlig å forsøke å bremse hesten når den bukker el tar ut osv. er nok det ofte en naturlig reaksjon ja.

Birre
30-03-2009, 12:43
Om jeg misforstår og du mener det er naturlig å forsøke å bremse hesten når den bukker el tar ut osv. er nok det ofte en naturlig reaksjon ja.

Det var det jeg mente:) Dårlig setning jeg hadde der...

Mandarinhest
30-03-2009, 12:54
Hun fikk nesten knust hele hodet sitt også rir hun fortsatt uten hjelm? Lærte ikke så mye av den episoden akkurat :rolleyes:

Liselotte
30-03-2009, 13:05
Herregud så skummelt!

Fatter ikke at hun fortsatt rir uten hjelm! :s

tutta23
30-03-2009, 13:19
Fy flate,det der er det verste jeg har sett.At hun overlevde er et under.Hjelm burde vært påbudt i western også,også bruker de jo ikke sikkerhetsbøyler..

Bente & Etanec
30-03-2009, 13:55
Mener du at man skal ri med hjelm med ansiktsvisir? For det var jo ansiktet, ikke hodet, som tok støyten her...

Enig med EliFi, påmining om å stelle tannebisser.

Nei det er ikke det jeg mener, men om du ser på filmen så ser du at hun havner under hesten. Hele hestens kropp er over henne, også hennes hode. Om en hjelm ville reddet henne noe mer hva ansikt angår vet vi jo ikke, alt kommer an på hvordan salhornet traff hodet/ansiktet hennes i fallet.

Men det som får meg til å reagere er når jeg ser hestens oppførsel før hun starter konkurransen. Den står og herjer og stresser på en slik måte at en nesten kan vite noe er i gjære. Siden hun var en aktiv konkurranserytter burde hun kanskje kjent farsignalene og brutt?
Såklart er hestene gira og herjer som tullinger kanskje (hva vet vel jeg?!) i starten før de slipper ut på arenaen. Men en ser jo at her er det noe som er galt fatt da..

Birre
30-03-2009, 14:24
Hun visste at hesten var "rar" før start, men hun tok en vurdering og valgte å starte alike vel. Fair nok det vel? Nå gikk det ikek så bra, men sånt kan skje.

Isadora
30-03-2009, 14:32
Nei det er ikke det jeg mener, men om du ser på filmen så ser du at hun havner under hesten. Hele hestens kropp er over henne, også hennes hode. Om en hjelm ville reddet henne noe mer hva ansikt angår vet vi jo ikke, alt kommer an på hvordan salhornet traff hodet/ansiktet hennes i fallet.

Men det som får meg til å reagere er når jeg ser hestens oppførsel før hun starter konkurransen. Den står og herjer og stresser på en slik måte at en nesten kan vite noe er i gjære. Siden hun var en aktiv konkurranserytter burde hun kanskje kjent farsignalene og brutt?
Såklart er hestene gira og herjer som tullinger kanskje (hva vet vel jeg?!) i starten før de slipper ut på arenaen. Men en ser jo at her er det noe som er galt fatt da..

Men er jo ikke alltid man klarer og ta riktige beslutninger uansett hvor erfaren man er, kan hende situasjonen var veldig stresset og hun ikke klarte og fokusere på det riktige..vi er bare mennesker, derfor er vi heller ikke reilfri noen av oss.

lil_julie
30-03-2009, 14:42
Ang. stygg riding, så synes jeg ikke det er noe og diskutere egentlig.

Jeg sitter og oppfører meg nok ikke helt "etter boken" jeg heller vist hesten jeg sitter på begynner slik som det der, og kan ikke si jeg har overdrevent dårlig samvittighet for det...

Men ja, en påminnelse om hvor galt det kan gå...

Kaja&HP
30-03-2009, 15:26
Hun drar jo i tøylene for å få opp hestens hode da, det gjør jo jeg også når hesten bukker.

Det så utrolig vondt ut.

Bente & Etanec
30-03-2009, 15:46
Men er jo ikke alltid man klarer og ta riktige beslutninger uansett hvor erfaren man er, kan hende situasjonen var veldig stresset og hun ikke klarte og fokusere på det riktige..vi er bare mennesker, derfor er vi heller ikke reilfri noen av oss.

Såklart er situasjonen stresset, det er jo en konkurranse hun deltar i! ;-)

Linoo
30-03-2009, 15:50
huff! :S

Felice
30-03-2009, 18:13
Det der var virkelig stygt. :( Synd det ikke er påbudt med hjelm i western.

Når hele hodet havner under hesten, vil jeg si det blir feil å si at "ansiktet tok støyten." En hjelm ville jo antageligvis minsket presset på hodet, og tatt imot noe da hun falt.

Dessuten er det jo en naturlig ting å forsøke å få opp hestens hode når den begynner å bukke... Helt enig med lil_julie.

Vilbak
30-03-2009, 18:42
Syns ikke det lignet så mye på bukking, ikke store sprellene akkurat.
Uansett er det en like stor lekse at en bør tenke over hvordan en bruker hjelpemidlene, så vi kan unngå alvorlige skader.
Det var nok høyt adrenalin hos både hest og rytter, men andre kan jo ta lærdom av det selvom ;)

Gudhild
30-03-2009, 20:47
Skulle ønske det var større marked for sikkerhets-westernstigbøyler i Norge også..
Kunne jo godt riktig ille,om hesten skulle prøve seg å kvitte seg med "det" som hang etter den.Å da hadde det endt fatalt uten hjelm i hvert fall.

Helenepia
30-03-2009, 22:03
Hjelmen beskytter uansett ikke anisktet da, som ble skadet her. Hadde muligens blitt verre med hjelm fordi hvis bremmen ikke hadde bøyd seg ville den kanskje gitt fraktur på kraniet...

Tone
30-03-2009, 23:26
Er bestandig bra å være etterpåklok- DET vet jeg det meste om;-)

Stine & Prins
31-03-2009, 18:08
utrolig at de klarte å redde ansiktet hennes såpass... hjelm er viktig uansett om det hadde hjulpet henne akkurat der eller ikke.

Lopke
31-03-2009, 18:14
400 sting i fjeset..

julnil
01-04-2009, 00:28
Tenker ofte på høye klasser i dressur, der hjelm ikke er påbudt. Og ser ofte bilder fra trening av dressurhester i høye klasser, der hjelm ikke brukes...

men PYTT, de har jo FLOSSHATT på hodet, hvem har da bruk for hjelm??!!

Bente & Etanec
01-04-2009, 00:30
400 sting i fjeset..

Ja, og flere operasjoner for å fikse ansiktet hennes igjen.....
Helt utrolig at hun så så bra ut etterpå, tommlene opp for dyktige leger.

Isadora
01-04-2009, 00:43
Såklart er situasjonen stresset, det er jo en konkurranse hun deltar i! ;-)

Ja, mener bare at man ikke alltid trenger dømme andre nedenom og hjem bestandig, og nå sikter jeg ikke direkte til deg, men mere generelt.

Bente & Etanec
01-04-2009, 00:47
Ja, mener bare at man ikke alltid trenger dømme andre nedenom og hjem bestandig, og nå sikter jeg ikke direkte til deg, men mere generelt.

Siden du quotet meg, så kan jeg svare på dette syntes jeg. Og jeg har da aldri dømt noen nedenom og hjem?? Ærlig talt, syntes det er å vri og vrenge på det jeg har skrevet hvertfall!
Om det er andre du sikter til så se bort ifra dette innlegget, men føler da vitterlig at det skal være mine ord som er så enormt dømmende?

Tråden laget jeg for å vise hvor fort ting kan snu seg til det dramatiske, og dette er noe som like gjerne kan skje med oss her inne.
For å minne folk på hvor ille det kan gå viste jeg denne videoen. Dette er gjordt i beste mening.

Isadora
01-04-2009, 00:53
Siden du quotet meg, så kan jeg svare på dette syntes jeg. Og jeg har da aldri dømt noen nedenom og hjem?? Ærlig talt, syntes det er å vri og vrenge på det jeg har skrevet hvertfall!
Om det er andre du sikter til så se bort ifra dette innlegget, men føler da vitterlig at det skal være mine ord som er så enormt dømmende?

Tråden laget jeg for å vise hvor fort ting kan snu seg til det dramatiske, og dette er noe som like gjerne kan skje med oss her inne.
For å minne folk på hvor ille det kan gå viste jeg denne videoen. Dette er gjordt i beste mening.

Jeg sa da klart og tydelig at jeg IKKE siktet til deg, men på ett generelt grunnlag.

Var ment på ett generelt grunnlag, er så lett å sitte hjemme og dømme andre for demms ridning, utstyrsbruk, vetrinærvalg, skovalg, stallvalg..kan fortsette i det uendelige. Og jeg setter meg ikke på "min høye hest" og tror at jeg er noe bedre enn andre når det gjelder dette....

Isadora
01-04-2009, 00:53
Å ja, synes det er bra at du la den ut. En veldig viktig tankevekker.

Bente & Etanec
01-04-2009, 06:55
Ok, slik å forstå. Missforstod nok en del iom jeg ikke kunne forstå valget av quotingen din sammen med det du skrev.
Ja jeg syntes selv det var viktig å sette litt forkus på sikkerhet når det kommer til omgangen med hester, det er hvertfall noe jeg setter høyt.
Men da beklager jeg, var en missforståelse ute å gikk :)

Birre
01-04-2009, 11:01
OT, men litt med tråden alike vel - og alle andre tråder: Når man quoter andres innlegg og samtidig skriver noe, så er det da klart at den man quoter tror man sikter til en selv? Mener den som qouter generellt, så skriv det da. For å unngå misforståelser.
(Kan være lurt;))

Jeg opplever det samme selv noen ganger, og forsøker derfor selv å være flink til å påpeke overfor den jeg quoter at jeg ikke sikter direkte til denne personen.

Isadora
02-04-2009, 00:43
OT, men litt med tråden alike vel - og alle andre tråder: Når man quoter andres innlegg og samtidig skriver noe, så er det da klart at den man quoter tror man sikter til en selv? Mener den som qouter generellt, så skriv det da. For å unngå misforståelser.
(Kan være lurt;))

Jeg opplever det samme selv noen ganger, og forsøker derfor selv å være flink til å påpeke overfor den jeg quoter at jeg ikke sikter direkte til denne personen.

Men jeg skrev det da jeg quotet....Jeg skrev "nå sikter jeg ikke direkte til deg, men mere generelt"

Men skjønner hva du mener...!:)

Isadora
02-04-2009, 00:43
Ok, slik å forstå. Missforstod nok en del iom jeg ikke kunne forstå valget av quotingen din sammen med det du skrev.
Ja jeg syntes selv det var viktig å sette litt forkus på sikkerhet når det kommer til omgangen med hester, det er hvertfall noe jeg setter høyt.
Men da beklager jeg, var en missforståelse ute å gikk :)

Ja, det er fort gjort i en fei:)