PDA

Se full versjon : Å ri uten utstyr

Gulponnis
30-03-2009, 01:26
Er det noen av dere her inne som rir uten utstyr på hestene deres, evt med halsring?

Dere som gjør det, kan dere forklare litt hva som kreves og hva dere har gjort og ønsker? Bilder?

Jeg blir bare mer og mer intressert i slike ting. Dette er søsteren min sin hest og jeg, og jeg ønsker å ta det et hakk vidre.

http://i116.photobucket.com/albums/o12/inatuppah/katla.jpg

Gudhild
30-03-2009, 02:38
Har bare ridd litt på beite uten utstyr.Han er veldig artig å ri da,for han får en kjempekort galopp.Men til vanlig så må jeg ha utstyr for sikkerhets skyld og fordi verken jeg er flink nok eller hesten er lydig nok.Men åssen er det du har gjort det da?
Ot,men litt risky buisness å ri uten hjelm eller..?

Kaja&HP
30-03-2009, 02:45
Jeg satt meg like gjerne på uten utstyr og red helt vanlig jeg, uten tøyler da såklart :P han gikk stort sett dit jeg ville.
Er hesten godt grunninnridd og kan sete og sjenkler skal det ikke være noe stort problem ;)

Bente & Etanec
30-03-2009, 09:33
Tidligere red jeg uten utstyr, hadde bare et leietau om halsen hans som jeg brukte. Jeg må si at for min del var dette det optimale for meg innen treningen av Etanec. Her kom all trening med stemmebruk, vektforandring fra setet og lett berøring og mild hånd til nytte. Eller; det var i denne form for trening jeg så hvor jeg trengte trene mer og hvor ting funket :)
Jeg trente alltid kun i paddocken, slik at jeg hadde et begrenset område å trene på. Og for min del er det viktig for min egen sikkerhet og for at hesten skal kunne konse om hva vi jobber med. Her jobbet vi med vekslinger, vendinger, økninger, holdter og sideførende øvelser.

(Gamle bilder. Og jeg bruker alltid shabarack så jeg klarer holde meg fast, jeg har/hadde lite muskler)
http://i91.photobucket.com/albums/k312/Bente71/IMG_9902.gif

http://i91.photobucket.com/albums/k312/Bente71/IMG_9954.gif

Gulponnis
30-03-2009, 11:59
Har bare ridd litt på beite uten utstyr.Han er veldig artig å ri da,for han får en kjempekort galopp.Men til vanlig så må jeg ha utstyr for sikkerhets skyld og fordi verken jeg er flink nok eller hesten er lydig nok.Men åssen er det du har gjort det da?
Ot,men litt risky buisness å ri uten hjelm eller..?

Nå skal ikke jeg begynne å forsvare meg for ditt og datt, men jeg bruker å ri henne inne på beitet, og det er ikke alltid jeg har hjelm tilgjengelig. Om man stoler på hesten og dette foregår på et trykt område er dette mitt valg.

Kaja
30-03-2009, 12:09
Herlig Bente :) Noen bilder fra 2007, har ikke ridd Meeg i 2008. Men skal sette i gang igjen nå, gleder meg. :)
http://www.hestemarked.no/vip/33377/DSCF6489.JPG
http://www.hestemarked.no/vip/33377/20%20mai%20060.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/33377/20%20mai%20052.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/33377/25%20mars%20367.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/33377/25%20mars%20380.jpg

Rikke
30-03-2009, 12:17
..

Kaja&HP
30-03-2009, 12:46
Første gang på Po uten utstyr. Hadde på taugrime som en nødstopp da ponni har en tendens til å bukke ;P
(se bort fra bekledningen, hadde egnetlig ikke tenkt å ri :P Så måtte låne en hjelm ;p
http://i168.photobucket.com/albums/u173/miicra/Halopo/DSC_6262copy.jpg

Chevy&Hedda
30-03-2009, 13:04
Jeg pleier å ri min uten utstyr og uten halsring også. Det går supert, man må bare lære hesten det på en positiv måte, og etter det jeg har erfart skjønner de fleste hesten tegninga ganske fort. Bare begynn på et inngjerdet område i starten:)

Vilbak
30-03-2009, 13:14
Gjør man treninga positiv tror jeg de fleste hester kan ris uten utstyr, men er den ikke positiv er det jo også mye lettere for dem å streike. :D

Kan du forklare litt hvordan du trener positivt? Bruker du klikker el. klikker prinsipper?

Siden du sier positivt regner jeg med du belønner ønsket adferd, hvordan belønner du?

ponnitrollet
30-03-2009, 13:26
Tells det når man sitter på hesten på sommerbeite? Eller? :) forøvrig har jeg ridd uten sal i ett år nå :):D

Kaja
30-03-2009, 13:44
Ikke klikker-prinsipper nei. Men at det er aldri hestens feil, og derfor skal man aldri si nei eller straffe den. Og ikke korrigere. På de bildene jeg har lagt ut, i den perioden brukte jeg aldri godbiter. Jeg brukte ikke godbiter som forsterkning før etter to år, jeg følte det var rett for oss nå de siste månedene. :) Er litt i mot bruk av godbiter sånn egentlig, men nå som vi kjenner hverandre så godt vet jeg at dte ikke påvirker forholdet så mye.

nanoq
30-03-2009, 13:53
. .

Vilbak
30-03-2009, 14:13
Ikke klikker-prinsipper nei. Men at det er aldri hestens feil, og derfor skal man aldri si nei eller straffe den. Og ikke korrigere. På de bildene jeg har lagt ut, i den perioden brukte jeg aldri godbiter. Jeg brukte ikke godbiter som forsterkning før etter to år, jeg følte det var rett for oss nå de siste månedene. :) Er litt i mot bruk av godbiter sånn egentlig, men nå som vi kjenner hverandre så godt vet jeg at dte ikke påvirker forholdet så mye.

Flink du er :)

Bare lurer på hvordan du belønner når du ikke gir godbiter? El. brukte du ikke belønning/forsterkning da? Hvordan fungerte treningen da?
Uff, håper det er ok at jeg graver litt? Sikkert temmelig OT også :oops:
Kan jo ta det på PM i så fall.

Kaja
30-03-2009, 15:29
Takk :)

Roser med mye stemme, stryk og kløing! Fungerer bra på det meste men å gjøre "triks" som å steile og sånt er jo mer krevende og da synes jeg at hun fortjener godbit mye mer, siden jeg sikkert ikke hadde giddet å gjøre krevende øvelser uten ekstra ros, eller hvordan jeg skal si det! Derfor har vi heller ikke begynt med slike øvelser nå i 2009.

Gulponnis
30-03-2009, 22:57
Veldig flotte innspill her! For å kunne gjøre dette med hesten sin har jeg tro på at det trengs en spesiell tillit og gjensidig respekt. Har noen av dere øvelser for dette? Jeg er veldig ny på dette, men veldig intressert. Fortell mest mulig vær så snill :D

La meg ta feks leietrening, noe som er naturlig for meg å begynne med. Hvordan kan man unngå å bosse hesten til å gå bak deg, men å be den? Hvis den går forran deg, hva gjør du da?

Gudhild
30-03-2009, 23:17
jeg bruker ikke hjelm, jeg bruker hjelm de gangene jeg rir langs veien, men på bane, tur osv rir jeg ikke med hjelm, er man over 18år så kan man faktisk velge dette selv:)

Seff.Deres hoder...

Lovise_Felex
30-03-2009, 23:29
jeg har nettop begynt med ridetimer med felex, og da trener vi på komunikasjon med hesten og det å gjøre treningen positivt.

felex har i det siste vert en vrang og sur ponni når jeg er på hesteryggen. Men etter 1 ridetime , kunne jeg få han til å skritte-trave- gallopere-stoppe og snu vet å bare bruke stemmen og ingen av hjelperene. men ridde han seffølgelig med sal og hodelag, det er bare 1 ridetime :)

har ikke sett han så bli og oppmersom etter signalene mine før og jeg ble kjempe glad. Føler jeg fikk gnisten i å ri han igjen, da jeg har gitt opp litt etter til ble så slitsomt mellom oss!

Håper en dag å få en ponnis jeg kan ri uten noe, og at vi bare forstår og lytte til hverandre.. :) men da har jeg en lang vei igjen tror jeg.

Gulponnis
30-03-2009, 23:31
jeg har nettop begynt med ridetimer med felex, og da trener vi på komunikasjon med hesten og det å gjøre treningen positivt.

felex har i det siste vert en vrang og sur ponni når jeg er på hesteryggen. Men etter 1 ridetime , kunne jeg få han til å skritte-trave- gallopere-stoppe og snu vet å bare bruke stemmen og ingen av hjelperene. men ridde han seffølgelig med sal og hodelag, det er bare 1 ridetime :)

har ikke sett han så bli og oppmersom etter signalene mine før og jeg ble kjempe glad. Føler jeg fikk gnisten i å ri han igjen, da jeg har gitt opp litt etter til ble så slitsomt mellom oss!

Håper en dag å få en ponnis jeg kan ri uten noe, og at vi bare forstår og lytte til hverandre.. :) men da har jeg en lang vei igjen tror jeg.

Men kan du fortelle litt hvorfor dette skjedde under ridetimen og hva som gjorde det til?

Krussedull
31-03-2009, 20:44
Veldig flotte innspill her! For å kunne gjøre dette med hesten sin har jeg tro på at det trengs en spesiell tillit og gjensidig respekt. Har noen av dere øvelser for dette? Jeg er veldig ny på dette, men veldig intressert. Fortell mest mulig vær så snill :D

La meg ta feks leietrening, noe som er naturlig for meg å begynne med. Hvordan kan man unngå å bosse hesten til å gå bak deg, men å be den? Hvis den går forran deg, hva gjør du da?

Om hesten prøver å gå forbi meg hele tiden pleier jeg å bare snu, da kommer hesten automatisk bak igjen uten at man trenger å mase på den. Etter noen ganger kjønner de det som regel!

Nicoco93
20-10-2009, 19:53
jeg har tenkt en del på dette med uten utstyr, jeg bruker ikke sal da jeg er tryggere uteno føler jeg får veldig god kontakt med hesten. Men Hun er en veldig sta dame og utrolig hard i munnen. Jeg har prøvd på bane å styre henne uten tøyler, men hun forstår ikke mye. Men tror jeg forstår like lite :) . Hvordan styre henne til sidene og ikke minst stoppe henne? dette er en ting jeg lurer veldig på :)! noen tips til øvelser?

Sol
20-10-2009, 20:56
Mitt beste råd er faktisk.. ikke tenk så mye;) Hester er utrolig følsomme dyr, og de staeste er ofte de letteste å styre(derfor de blir harde i munn tror jeg, de prøver å motvirke menneskers altfor sterke signaler).

Sett deg opp. Et godt utgangspunkt er en hest som kan stå stille uten å stresse med rytter på ryggen(som ser på menneske på ryggen uten utstyr som kos, ikke jobb). Tenk at du vil ha hesten til å gå fram, og se hva som skjer. Når den går fram, tenk at du vil at den skal rygge(det er jo det som kommer etter stopp, på en måte), så tenker du at du skal svinge til et punkt, og fester blikket ditt dit du vil.

Poenget mitt er at når du fokuserer på hva du vil, så gir hjernen din signaler til kroppen din om at den skal frakte deg dit.. og disse signalene er nok til at en følsom hest vil reagere. Er ikke disse signalene nok, så må du selvsagt legge til litt for å få det svaret du vil ha.

Jeg pleier å tenke at det er overkroppen min som styrer framparten til hesten, og underkroppen min som styrer bakparten, og derfra syns jeg det blir enklere å tenke meg hva jeg må gjøre for å komme dit jeg vil.

Hesten min er faktisk utrolig mye lettere å ri med så lite utstyr som mulig enn med full mundur.. sikkert fordi jeg da er mer forsiktig med hva og hvordan jeg ber om ting:lol: Vil jo helst ikke ha noen digre reaksjoner, siden balansen min ikke er sååå veldig god:)

T.B.
21-10-2009, 05:26
Er så heldig å ha en hest som jeg tok imot som føll, har oppdratt selv, og kan ri med bare stemme og vekt - evt. at jeg forsterker retningen ved å legge en hånd på siden av halsen.

Etter at jeg ble funksjonshemmet, og ikke kan gå uten støtte (bruker rullestol/stokker), må jeg ta visse forholdsregler, da jeg IKKE må falle av (pga. nakkeskade), og jeg har da på grime med leietau, halsring og må alltid "drasse" på to stokker hvis jeg rir alene - i tilfelle.

Det som da kan være "skummelt" er at ungjenter ser meg ri "uten-noe-som-helst" - og prøver det samme på sine unge hester - uten å være klar over at jeg og hesten går 25 år tilbake i gjensidig kjennskap til hverandre....

Musken
21-10-2009, 11:49
Jeg brukte å ri min gamle ponni med bare tau rundt halsen.

Jeg hadde egentlig aldri trodd at det noengang skulle gå an. Han har alltid vært utrolig heit i hodet og ekstremt hard i munnen. Men for oss ble reddningen western ridning.

Virket som han likte det utrolig godt og ble utrolig lydig for stemme og sete. Ble favoritten til western treneren min, fordi han hadde så kjappe rollbacks.
Jeg kunne nesten ikke gjøre rollback med han når jeg red barbak, for da holdt jeg alltid på å skli av (han gjorden dem så kjapt).

Med halsring kunne han gjøre alle øvelsene han kunne med hodelag på. Overganger (til og med fra galopp til holdt), sideførende, rygg,for og bakdels vending, fikk han til og med til å gå på tøylen. Men han kunne kun ries med halsring på lukket område, ridehus eller uteridebane. Han er jo tross alt en utspekulert ponni, og visste nøyaktig når han kunne slippe unna med å være pøbel..:p

xxAne
21-10-2009, 12:13
Jobbet en del med halsring/ingenting tidligere, kjempegøy! Håper å kunne starte igjen om Bolle blir bra i ryggen.... Selv om vi kanskje ikke klart all verdens øvelser uten utstyr la jeg mest vekt på ro, hun er/var skikkelig stressa enkelte dager og da lå fokuset på å skritte/trave rolig osv..

http://i96.photobucket.com/albums/l170/AneBanan/Horses/KiroStjerna/DSC_0423.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l170/AneBanan/Horses/KiroStjerna/DSC_0451-1.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l170/AneBanan/Horses/KiroStjerna/DSC_0481.jpg

http://i96.photobucket.com/albums/l170/AneBanan/Horses/KiroStjerna/DSC_0230.jpg heftig overdreven sits, men det + stå kommando funker!

http://i96.photobucket.com/albums/l170/AneBanan/Horses/Fjordingpower/DSC_0248.jpg og med en fjording jeg passet en del jobbet jeg også litt med halsring, hoppa til og med litt med halsring :)

http://i96.photobucket.com/albums/l170/AneBanan/Horses/Fjordingpower/DSC_0303.jpg

T.B.
23-10-2009, 03:15
He he xxAne - nå kan vi kommunisere her også.....

KjerstiM
23-10-2009, 21:29
He, Dalbo jo! :)

Linoo
23-10-2009, 21:53
Jeg har ridd Bea en del med bare halsring, har desverre ikke bilder :S

xxAne
24-10-2009, 00:17
Dalbo :D

Rikkerye
25-10-2009, 09:31
Jeg leste i denne tråden et sted at ei hadde ridd barbak i et år... Jeg håper ikke dere glemmer viktigheten av en riktig tilpasset sal for jevn vektfordeling på hestens rygg. Når man rir barbak sitter man med sin vekt rett på ryggraden til hesten.

T.B.
26-10-2009, 02:52
En del hester er OK å ri bareback på, mens andre ikke egner seg i det hele tatt.

Det kommer bla an på hestens manke, ryggens muskler osv.

Noen hester er som sofaer å sitte på, mens en del er "sagkrakker", som jeg IKKE ville satt meg på overhodet - aauucchh...

Rikkerye
26-10-2009, 12:11
Jada, min hest er skikkelig god å sitte barbak på! Men jeg gjør det kun nå og da fordi at jeg vet at dersom jeg rir barbak daglig så skader det faktisk hesten min.

Felice
28-10-2009, 23:41
Er så heldig å ha en hest som jeg tok imot som føll, har oppdratt selv, og kan ri med bare stemme og vekt - evt. at jeg forsterker retningen ved å legge en hånd på siden av halsen.

Etter at jeg ble funksjonshemmet, og ikke kan gå uten støtte (bruker rullestol/stokker), må jeg ta visse forholdsregler, da jeg IKKE må falle av (pga. nakkeskade), og jeg har da på grime med leietau, halsring og må alltid "drasse" på to stokker hvis jeg rir alene - i tilfelle.

Det som da kan være "skummelt" er at ungjenter ser meg ri "uten-noe-som-helst" - og prøver det samme på sine unge hester - uten å være klar over at jeg og hesten går 25 år tilbake i gjensidig kjennskap til hverandre....

Så flott!! Imponerende :)

KatrineB
29-10-2009, 02:14
Har prøvd å ri med, hva det heter.. cordeo. Ble undervist av Donald U. Newe eller noe i den dur, en franskmann som en liten stund representerte Nevzorov Haute Ecole (om det skrives sånn). Det gikk jo faktisk greit, helt til hestene fant noe kraftfôr i hjørne på ridehallen, og vi kom iiiingen verdens vei, en bøling av oss. (Og ja, da hadde hestene lært svinge og stoppe signal med dette tauet, men de visste innmari godt at de var "fri", hehe). Men fram til de fant det kraftfôret, så var det utrolig morro, hun gikk alle retninger jeg ønsket. Jeg begynte med å se der jeg ville vi skulle gå til, så brukte jeg kroppen, og til slutt cordeoen, skikkelig morro. Endte jo med at jeg til slutt bare trengte å bruke blikket mitt for å styre henne.

Så skulle jeg da på toalettet en tur, og Donald spurte meg om en tilskuer kunne prøve hesten min. Jeg gikk med på det, og ville at hun skulle ha hjelmen min, men det ville hun ikke ha. Hun skulle ri uten, for å imponere Donald vil jeg tro (i følge han var det galt å ri med hjelm, for da stolte man ikke på hesten, og hvordan i alle dager skulle man da forvente at hesten skulle stole på oss? Mest dustete jeg har hørt!!).

Da jeg kom tilbake, så jeg at Firanka dunka bakbeinet i veggen, og skvatt av det. Det endte med ørten tusen runder i gallopp hvor rytteren hang på sida og hylskreik og blei smadra mellom hest og vegg, men kom seg heldigvis opp i salen igjen. Fortsatt utav kontroll. Hun prøvde jo å stanse hesten med tauet som dingla rundt halsen, som var det eneste hun hadde, men hesten løpte som hun skulle hatt fanden selv i hælene, og det var ikke før rytteren klarte å konsentrere seg om å slappe av i hele kroppen, at hesten til slutt stoppa av seg selv.

Etter det har jeg aldri prøvd. Og jeg var evig glad det ikkje skjedde noe med rytteren, som ikke hadde hjelm på seg.

Kjenner ei som flyr over hinder, og faktisk kan ri på strand og i vann og alt som er uten noe utstyr på hesten, og jeg synes det er riktig så imponerende:D

Krussedull
29-10-2009, 20:11
En del hester er OK å ri bareback på, mens andre ikke egner seg i det hele tatt.

Det kommer bla an på hestens manke, ryggens muskler osv.

Noen hester er som sofaer å sitte på, mens en del er "sagkrakker", som jeg IKKE ville satt meg på overhodet - aauucchh...

Tror hun mente vondter hos hesten ikke rytter;)

rebeccaH
30-10-2009, 19:30
Ei vennina av meg-har også ponnien min oppstalla hos henne (vet ikke om hun er bruker her) men hun rir ofte den ene ponnien sin uten utstyr, går på heste festivaler å har dressur/sprang opptredener uten utstyr. Hoppa 120 iår på Skois. Link til bloggen hennes:)
http://hest.no/blogg/?bid=8545

Maiken25
04-03-2010, 00:10
Kanskje et dumt spørsmål, men når dere bare rir med leietau rundt halsen,
svinger man som om man rir med tøyler da? Eller er det bare for støtte og man skal bruke sjenkler og stemmen mer?
Hadde vært så kult å kunne ri sånn, selvom det bare var i paddocken.
Men hesten min er ganske sterk når jeg rir henne med bitt.
Hun liker også å gå i sin egen retning med sitt eget tempo på tur. (Hun gir seg jo tilslutt, og ender opp i å gjøre som jeg vil :))

Rikke
04-03-2010, 11:42
Bevegelsene dine for å få hesten til å svinge er jo de samme om man rir med halsring eller tøyler, og setet skal man jo alltid bruke for å svinge hesten. Forskjellen er at hesten på en måte viker for press når du rir med halsring, skal du svinge til venstre får den et press på høyre siden av halsen og viker da fra det med å gå mot venstre. Sånt er det greit å lære hesten fra bakken først. Eventuelt kan du trene på dette med tøylene og, med at du legger f.eks høyre tøyle inn til halsen på hesten og leder den med venstre.

alexsandra
05-03-2010, 19:01
Vi rir oftest hesten våres uten annet utstyr enn grimme og tøyler på grimma. Vi rir sllik fordi vi liker det best og hesten trives med det. Hesten er ikke helt innridd enda. Men fungerer veldig greit og ri henne langs trafikkert vei, uten hjelpe middler. ( enklet og bare slenge seg på ryggen og ri) Drømmer om at hun skal bli så flink at vi bare kan styre henne ved hjelp av vekt/stemmen våres. har kjøpt bomløs sal og det fungerere også greit.

medina11
16-05-2010, 14:48
jeg har alltïd ridd Iskina med bare westerngrime MYE bedre uten sal og BITT jeg hater bitt! har prøvd med sal 1-2ganger men det ble bare tull jo i starten red jeg henne med bitless.Galopperer og hopper det går helt fint:)

T.B.
19-05-2010, 04:54
Red idag en liten tur på min gamle dame - med bare grime. (Hyysssjj - at jeg ikke hadde hjelm - fyyyy meg...)
Hadde tauet på venstre side, og regulerte da "presset" ved å legge tauet mer eller mindre på denne siden av halsen, eller slippe opp.
Brukte også litt "vekt" i setet for å indikere retning, samt litt venstre bein, siden jeg er dårlig på å gi sjenkel på høyre side pga. lammelser.
Så hesten min går mot høyre med mine tilgjengelige hjelpemidler, med mindre jeg letter trykket på venstre side - som jeg kan kontrollere, og dermed går hun rett - eller mot venstre, hvis jeg ikke gir signaler.
Og så kan jeg bare "si" høyre og venstre, og ikke minst "stopp" - så er vi "online".
Vi kjenner hverandre ut og inn - og hun er særdeles i godlune om dagen, nå som den tjukke vinterpelsen (nesten) er av - og hun VET at en liten tur med meg på ryggen medfører at hun får gresse litt.
Man "må" jo venne hestene til sommerbeite i disse dager. At jeg sitter oppå ryggen hennes, synes hun er helt greit - også når jeg ber henne om å gå hjem.
Vi har det bare sååå koselig.

Lovise_Felex
22-05-2010, 01:12
Mitt beste råd er faktisk.. ikke tenk så mye;) Hester er utrolig følsomme dyr, og de staeste er ofte de letteste å styre(derfor de blir harde i munn tror jeg, de prøver å motvirke menneskers altfor sterke signaler).

Sett deg opp. Et godt utgangspunkt er en hest som kan stå stille uten å stresse med rytter på ryggen(som ser på menneske på ryggen uten utstyr som kos, ikke jobb). Tenk at du vil ha hesten til å gå fram, og se hva som skjer. Når den går fram, tenk at du vil at den skal rygge(det er jo det som kommer etter stopp, på en måte), så tenker du at du skal svinge til et punkt, og fester blikket ditt dit du vil.

Poenget mitt er at når du fokuserer på hva du vil, så gir hjernen din signaler til kroppen din om at den skal frakte deg dit.. og disse signalene er nok til at en følsom hest vil reagere. Er ikke disse signalene nok, så må du selvsagt legge til litt for å få det svaret du vil ha.

Jeg pleier å tenke at det er overkroppen min som styrer framparten til hesten, og underkroppen min som styrer bakparten, og derfra syns jeg det blir enklere å tenke meg hva jeg må gjøre for å komme dit jeg vil.

Hesten min er faktisk utrolig mye lettere å ri med så lite utstyr som mulig enn med full mundur.. sikkert fordi jeg da er mer forsiktig med hva og hvordan jeg ber om ting:lol: Vil jo helst ikke ha noen digre reaksjoner, siden balansen min ikke er sååå veldig god:)

Bra forklart! :)

En ting man må huske på er å være korrekt og følsom.
Ørsmå signaler til hester funker som regel om man bare er korrekt, og ikke maser og vimser med signalene, da forstår ikke hesten og stritter i mot eller ignorerer beskjeden..:)

Julie og Kamy
22-05-2010, 23:25
Trekker denne tråden opp igjen.

Et spørsmål. Dere som har prøvd/rir med halsring, hva bruker dere? Bare tau eller?

xxAne
22-05-2010, 23:26
Leietau, drar ene enden gjennom kroken i andre enden, strammer til passe størrelse og knyter.

Barenina
28-06-2010, 22:37
Jeg hadde et veldig stort beite til min for hest som jeg hadde for ca 1 år siden. Når jeg skulle hente henne, hadde jeg med meg grime, leietau å hjelm. Jeg festet leietauet til grima, så det ble som tøyler og red henne dit jeg ville.

Dette var en veldig følsom og trygg hest.
I løpe av første måneden jeg hadde henne, prøvde jeg å ri henne med taugrime og tøyler. Noe jeg aldri hadde gjort med en hest før. Jeg fikk hjelp av ei vennine av meg, og vi prøvde dette på et avgrenset området. Å dette gikk helt fint.

Med det ble aldri så jeg trurde å ri henne i trafikken med bare taugrime ;)

Nina & Flight
29-06-2010, 00:14
jeg brukte også et helt vanlig leietau :)

T.B.
29-06-2010, 01:01
Leietau funker utmerket.
Siden jeg alltid rir med halsring, har jeg laget et par i lær - omtrent som vanlige tøyler, med spenne og hull - ja, det er som et langt, tynt lærbelte.
Mener jeg har lagt inn bilde av det .

Ajax
29-06-2010, 01:12
så om jeg har forstått riktig fungerer halsringen på samme måte som når man rir med en hånd på tøylene?
Hadde jeg hatt tilgang på ridebane skulle jeg ha prøvd det på Leiv Vidar, jeg har ridd ham inn selv, og han er ekstremt var, av den typen som stopper om man tenker stopp...

Men siden han er så var er han også skvetten, så jeg tør ikke prøve uten bane...

Nina & Flight
02-07-2010, 00:10
Jeg hoppet i dag i halsring! Andre gangen jeg rir henne med det:) I tillegg fant jeg ut at hesten hadde noen syyyke økninger uten utstyr!! :) selv med meg på ryggen, gøy gøy gøy

Linoo
02-07-2010, 00:21
Trekker denne tråden opp igjen.

Et spørsmål. Dere som har prøvd/rir med halsring, hva bruker dere? Bare tau eller?
Når jeg ikke orker å hente min "ordentlige" halsring bruker jeg bare et leietau, knyter rundt halsen - passe stramt. Min "ordentlige" halsring er laget av et slags tau, og knytt pent sammen ++ :)

4fine
15-07-2010, 23:56
Dere som er innteressert i å ri uten tøyler og bitt. Ta en kikk på siden til Stacy Westfall i USA. Utrolig dyktig horsemanship dame som konkurrerer uten sal/hodelag. To inspirerende småfilmer på siden hennes, og hun selger flere kjempe gode "hvordan gjøre det" videoer. Språket er lett forståelig amerikansk. www.westfallhorsemanship.com ;-)

MillenniumogIrpill
16-10-2011, 13:23
Her er et bilde av meg og hestene mine som rir uten utstyr:) Millennium og Irpill ris mye med halsring på tur.
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/annkristinmillennium/sjelefrender/hestebigfr.jpg

hilsen Ann-Kristin,Millennium og Irpill

GryCat
16-10-2011, 16:17
OT - men så fantastisk nydelig den hvite er! Hva slags rase? :)

Elisabeth E
16-10-2011, 16:25
Her er en video av meg og min 20 år gamle kalsblods aom leker oss uten utstyr. :-)

http://www.youtube.com/watch?v=iNc3v_Cb-CI

GryCat
16-10-2011, 16:26
Her er en video av meg og min 20 år gamle kalsblods aom leker oss uten utstyr. :-)

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=iNc3v_Cb-CI

Må ha en annen lenke, du har lenket til skrivebordet ditt ;)

MillenniumogIrpill
16-10-2011, 23:17
OT - men så fantastisk nydelig den hvite er! Hva slags rase? :)

Takk for det:) Han er en lipizzaner.

Bea
16-10-2011, 23:29
Dere som er innteressert i å ri uten tøyler og bitt. Ta en kikk på siden til Stacy Westfall i USA. Utrolig dyktig horsemanship dame som konkurrerer uten sal/hodelag. To inspirerende småfilmer på siden hennes, og hun selger flere kjempe gode "hvordan gjøre det" videoer. Språket er lett forståelig amerikansk. www.westfallhorsemanship.com ;-)

Stacy vant congress freestyle igjen i aar.

eliisa
04-11-2011, 11:18
generelt imponert .... wow....

Nina007
04-11-2011, 14:53
Slenger inn en lite engang ridebilde :) Hoppet oppå en dag på beitet, derav uten hjelm... Til mitt forsvar så var hesten 25 år og jeg hadde hatt han i 18 år, men dog. Normalt rir jeg aldri uten hjelm!

http://i857.photobucket.com/albums/ab136/Hallessandro/Shammegrir.jpg

Viccy
10-04-2012, 11:46
Belønning kan jo være etter gif, og litt kløing på halsen. Dette er jo positiv respons for hesten :)

Cecci&fullbl0dsen
10-04-2012, 12:11
Jeg har ridd Ziwy i halsring en gang, som gikk overraskende bra. Hadde på ett bittløst hodelag i tilegg til ringen som ''nødbrems'' men tok den av så å si med en gang. Sjekket at han skjønte at når jeg tok i ringen betydde det stopp. Ble overrasket over hvor mindre å mindre signal han trengte av meg, så dette er noe vi skal gjøre oftere. Var veldig moro. Her er film: http://youtu.be/QPx4WgVbj0Q Har ikke prød oss på galopp enda, har ikke akkurat verdens beste balanse for å si det sånn :p

FreeRanger
25-04-2012, 20:22
"Sol" skriver på side tre:

Mitt beste råd er faktisk.. ikke tenk så mye. Hester er utrolig følsomme dyr, og de staeste er ofte de letteste å styre (derfor de blir harde i munnen tror jeg, de prøver å motvirke menneskers altfor sterke signaler).

Sett deg opp. Et godt utgangspunkt er en hest som kan stå stille uten å stresse med rytter på ryggen (som ser på menneske på ryggen uten utstyr som kos, ikke jobb). Tenk at du vil ha hesten til å gå fram, og se hva som skjer. Når den går fram, tenk at du vil at den skal rygge (det er jo det som kommer etter stopp, på en måte), så tenker du at du skal svinge til et punkt, og fester blikket ditt dit du vil.

Hesten min er faktisk utrolig mye lettere å ri med så lite utstyr som mulig enn med full mundur.. sikkert fordi jeg da er mer forsiktig med hva og hvordan jeg ber om ting. Vil jo helst ikke ha noen digre reaksjoner, siden balansen min ikke er sååå veldig god :)

..Og det er faktisk første gangen jeg hører noen si, men det er noe jeg har prøvd ut selv med stort hell. Husker også engang jeg fikk besøk av en bekjent som hadde med en venn som ALDRI hadde sittet på en hest. Tror ikke han hadde sett en en gang.. Men han ville gjerne prøve, da.. I alle fall var det noe som sa meg at jeg skulle si til ham nettopp det som står over her; at han skulle ikke prøve å få hesten til å gå noe sted, men bare 'begynne å gå' dit han ville inne i hodet sitt, og vri seg dit som om han var i ferd med å begynne og gå, og som Sol skrev, plukket merra opp signalene med en gang og gikk dit han ville. Han trengte aldri dra i tøyler.. :ler:

Mannen satt på hesteryggen i to timer ca, red rundt omkring på det nokså store området innenfor gjerdene, og bare så forbauset ut.. :Lol:
=============

Ellers så jeg noen her som anbefalte Stacy Westfall og hennes 'all natural' ridning, barbakk, uten hodelag osv, med en link til siden hennes med nok en link til en oppvisning der hun vinner. Har sett på et par av de videoene nå + på siden hennes, og hun selger like mye bitt og hodelag og greier som alle andre.. Og ikke særlig billig heller.

På videoen, der hun rir i hvitt, og tilsynelatende uten å gi hesten noe signal: Legg merke til sporene hennes.. Hun hugger de ganske kraftig inn i hesten for å få frem en øyeblikkelig lystring og spinning, galopp med shortstops osv.. Ble ikke mye imponert da jeg så det på større skjerm.. Hesten legger på ørene og er tydelig plaget, særlig når hun spinner rundt, med sporen hardt inn i sidene på hesten.. :mad:

Things are not always what they first may seem. Igjen, og desverre.. :roll:

Henarn
07-03-2013, 01:08
Kanskje veeeldig userriøst i denne tråden men jeg klarte ikke dy meg.. når jeg så bildet, tenkte jeg forumhest med en gang :giggle:

Pink panther rir uten utstyr også (http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/67034_10151336168222965_744091093_n.png) :D haha sorry spam..

Batmat
12-03-2013, 23:20
Haha, Pink Panther, førstemann ut i hodelagløs ridning! Love it!

Å ikke tenke så mye på hva du skal er et SVÆRT godt tips :) Jeg kaster folk opp på min gamp nå og da og istedet for å si hva de skal gjøre lar jeg dem finne det ut selv, det meste av ridningen skal foregå i hodene deres og det fungerer! Når jeg trener hesten min i halsring eller uten noe egentlig så er kommunikasjonen ofte så og si usynlig, og det er virkelig et kick å oppnå! Ofte blokker vi bare resten av omverdenen ute og suser rundt i får egen fantasiverden, beste følelsen som finnes.

Skrev litt om det her, litt sånn rosa skyer-blogg men: http://matildebrandt.no/blogg/2012/11/simply-the-best/