PDA

Se full versjon : Første klikkertrening idag!

Gjest-
01-10-2006, 19:19
...og det gikk...ikke...helt?
Hm...
Jeg tok henne i rundpaddock da jeg ikke har tilgang på noe boks og ikke ville holde på med dette i leietau... Begynte bare å gjøre henne vant til klikk - mat. Sto der i øsepøseregnet i kanskje halvtime for å se om hun skjønte at klikk betyr mat.
I starten så begynte hun lukte på lommer, hender og gå rundt meg og håpe på mat. Klikka en del ganger, og ga litt matbit. Så ventet jeg på at hun skulle miste interessen på å lete etter mat. Med en gang jeg så hun mista interessen klikka jeg og ga henne matbit.
Men hun fant visst ut etter vært at alt mulig annet var interessant! Hun kom jo titt og ofte bort til meg, hvorav jeg da klikka, fordi hun ikke ville reagere når hun var vekke fra meg, men så gikk hun igjen, eller kanskje gikk på en ny snuserunde på lommene mine, før hun traska avgårde.
Så av og til at hun skjønte det kom mat etter klikk, mens andre ganger så trasket hun bare rundt og snuste på bakken.
Og jeg brukte ordentlig klilkker, så lyden skal det ikke være noe galt med.

dette ble litt rotete men jeg håper en skjønner tegninga her...

SÅ! Om noen har holdt på med dette her.. Er det normalt? Kan det hende jeg må bruke noen dager for at hun skjønner helt og holdent klikk-mat?
Eller, hva gjør jeg galt? Føler jeg har gjort det så riktig som mulig, men det holdt lixom ikke...

Falo
01-10-2006, 19:29
Hei!
Eg har vel egentlig ingen aaaning om kordan klikkertrening utføres, har ikkje prøvd det selv...
Men, det er synst er viktig er at du gir hesten goooood tid til å finne ut kva dette er, og du må huske å vere talmodig.
Roma ble ikkje bygd på en dag, for å si det på den måten :lol:
Om du føler at du har gjort alt riktig, så vil det endelige resultatet komme med tiden. Som sagt, så har eg ikkje greie på Klikkertrening.
Gi hesten tid du :D

Kos fra Ida;)

Gjest-
01-10-2006, 19:33
hei.
Ja, kan hende jeg har fått litt feil inntrykk av artikkelen, men slik det står skrevet så virker det som om det går så kjapt at de skjønner klikk=mat. Og det skulle jeg nesten tenke meg selv å, så glad i mat som hester er ;)

http://www.angelfire.com/ct2/klikk/index.html her har du nettsiden jeg har lest mest om det :)

Falo
01-10-2006, 19:46
Hei!
Der ja;)
Mente at det er lurt å ha talmodighet, når det gjelder at hesten skal lære;)
Ikkje hvor fort du klikker, men hvor fort du lærer hesten å bli klikket(for å si det på den måten :wink: )

Gjest-
01-10-2006, 19:52
Jada, jeg har tålmodighet slik sett, kan godt holde på flere ganger for å lære henne dette, jeg fikk bare inntrykk av at de lærte ganske kjapt at klikk=mat.
Er ikke det jeg mener at dette skal læres fort som svint! Bare stilte spørsmålet når det ikke ble helt som jeg trodde, for å se andres erfaringer med dette.

Ragnhild
01-10-2006, 20:10
Jeg har aldri drevet med klikkertrening, men jeg tror jeg ville trent på enkle ting for å innføre klikkertrening dersom hesten min skulle forstått det. Det jeg tror jeg ville gjort..

Trent på noe så enkelt som å vike for press. Dytta på hesten, få den til å vike til f.eks høyre. Gjør den det, klikk, mat. Vike bakover. Viser den tegn til det, klikk, mat.

Poenget er at jeg ville knytt det å lære inn klikket til en fysisk ting som jeg vet hesten klarer.

Blei det forståelig?

Og som sagt, jeg har ikke peiling! Jeg bare tenker hva jeg ville gjort.. :)

Frida&Jameel
01-10-2006, 20:20
Et godt poeng Ragnhild, men er ikke poenget med klikkeren at man først skal lære den at klikk=mat=belønning, for så å benytte dette i treningen av øvelser? Feks, hvis hesten din er et stykke unna deg og den gjør det du ber om, feks galopp, så får den et klikk (altså belønning i det øyeblikket den gjør det riktige) og så får den godbiten med en gang du har mulighet til å gi den til deg?

Timing er jo en viktig faktor i trening sv feks både hest og hund, og poeneget med klikkeren er vel å få belønnet dyret i det øyeblikket den gjør det riktig? Klikk blir assosiert med noe positivt, og når hesten gjør noe riktig og hører klikket, så forbinder den det den gjør med noe positivt.

Hvis man feks skal lære hesten øvelser når man rir og man bruker klikk er det veldig upraktisk å måtte stoppe hesten for hver gang den gjør noe riktig, må vel være bedre å klikke i det øyeblikket den gjør det du ber om og så la den få godbiten i kort tid etterpå, så den ikke også forbinder det å gjøre riktig øvelse med å stoppe.

Jeg har aldri brukt klikker, men av de som har brukt det som jeg kjenner er dette forklaringen jeg har fått.

Virker som du gjør det riktig Lene, men kanskje prøve med å ha henne i leietau først? Hun er ung og ukonsentrert, så mye vil kunne distrahere henne. Jeg ville prøvd å ha henne i leietau, og klikke og gi en godbit og repetere dette. Man må jo begynne smått og så utvide kravene sakte men sikkert etter som man får respons fra hesten. Etterhvert kan du jo kanskje prøve det ut i mer forstyrrende omgivelser, feks når hun er løs, men da kan det jo hende hun allerede har klart å lære seg at klikk = mat, og at du kan begynne å lære henne enkle øvelser :)

Lykke til! :)

Gjest-
01-10-2006, 20:20
Det kommer etterpå :) Det jeg gjorde idag var bare å klikke og gi mat med en gang, så hun forstår prisnippet at klikk=mat. Når hun har forstått det, SÅ kan man gå videre til å la henne gjøre forskjellige ting. Poenget med bare å vise klikk=mat i første omgang, uten å be om noe, er at hun skal søke klikket. Når hun skjønner prinsippet vil hun i teoriene prøve å gjøre det jeg ber henne om. Hvis hun gjør noe helt fullstendig annet enn hva jeg ber om, så blir det ikke noe klikk. Da tenker hun å prøve noe annet, kanskje da kommer klikket. Og med en gang hun gjør noe tilnærma det jeg ber om (ikke nødvendigvis akkurat det jeg ber om, men første steg mot det), DA kommer klikket og godbiten. Da tenker hun at nå gjorde hun noe riktig, og vil forsøke igjen...

Det der ble litt rotete forklart, men hehe... Står veldig godt forklart på den siden jeg ga link til i andre innlegget mitt :)

Gjest-
01-10-2006, 20:24
[quote="Frida&Jameel"

Virker som du gjør det riktig Lene, men kanskje prøve med å ha henne i leietau først? Hun er ung og ukonsentrert, så mye vil kunne distrahere henne. Jeg ville prøvd å ha henne i leietau, og klikke og gi en godbit og repetere dette. Man må jo begynne smått og så utvide kravene sakte men sikkert etter som man får respons fra hesten. Etterhvert kan du jo kanskje prøve det ut i mer forstyrrende omgivelser, feks når hun er løs, men da kan det jo hende hun allerede har klart å lære seg at klikk = mat, og at du kan begynne å lære henne enkle øvelser :)

Lykke til! :)[/quote]

Ja, kan nok hende jeg prøver det neste gang. Skal prøve en gang til i alle fall om hun skjønner tegningen i rundpaddocken, litt tungvint å holde tauet, ha klikkeren i ene hånden og god biten i andre ;)
Og det kan jo hende jeg bare må gjøre dette noen ganger til hun skjønner meningen. Hun har jo faktisk bare vært håndtert i en måned!

AvitasOleo
02-10-2006, 23:33
Hei hei.

Du bør ha en ting å klikke for, også i starten. Jeg antar at hesten kan vike for press jeg da, dvs flytte bakpart til siden, rygge, gå frem og bøye seg. Dersom en benytter enkle øvelser som hesten fra før av kjenner til er det mye lettere for hesten å ¨se¨koblingen. Det du da kan prøve på under innføring av klikkelyd=godbit er å gjøre øvelsen så rafinert som overhodet mulig. Eks rygge, start med øvelsen slik du vanligvis ber hesten din flytte seg bakover og klikk for det, avanser deretter med å gi så små, lette og diskret signaler og klikk for alle framsteg.

Ragnhild skriver noe ang ridning kontra godbit.

Skal man praktisere klikkertrening så er dette det det innebærer. En må regne med at hesten stopper for å få belønningen sin i en periode... Jeg trener hesten min nå på å gå lett samlet i lav form på lange tøyler i meget kort trav. I starten klikket jeg bare når hun senket hode i takt med at jeg ga ut på tøylen... Så ble det hver gang hun senker hodet og bibelholder traven sin. Hun stopper og får sin godbit også er det på'n igjen med ny runde. Etterhvert vil jeg kun klikke når hun også setter bakbena godt nok under seg til at vi får en liten samling... Har man laget denne vatalen så må den holdes 100%. Det er en avtale du og hesten har inngått, at klikk betyr godbit men ikke godbit lenge etterpå. Hesten vet at klikket er selve signalet om at det du gjorde nå var bra og for det skal du få din belønning.

At man kan få mange ting på kjøpet når man klikker for en ting er helt sikkert men da bruker man igjen klikke metoden i eliminering senere også. Dersom klikke signalet kommer i det sekund den ønskede ting kommer og hesten stopper for å få sin godbit så belønnes ikke stoppet fordi siganelt kom før hesten stoppet... Og man må være nøye med timing men det skjer at man er uheldig, klikke når man ikke skal og ikke klikke når man burde klikket. Det eneste feil en kan gjøre er å ikke gi godbit etterfulgt av signalet.... så dersom du bommer på timing så blås i det men gi hesten godbit alikevel, det er ikke hestens feil...du må bare være pålitelig og holde din del av avtalen. Litt feil må en regne med men hesten skjønner ikke at du bommet, den gjør bare som den har lært. Det er mulig å rette opp at hesten lærer det feil men det er vanskelig å rette opp at du ikke holdt det du lovet.

Dersom man trener på eks galopp kommandoer og man kanskje må oppfordre hesten til slå over i galopp så kan det jo hende at en får et bukkesprang med på kjøpet. Klikk alikevel, det var galoppen du ønsket, du fikk den men du fikk også litt mer. Klikk hver gang hesten galopperer. Til slutt når du føler at den har forstått kommandoen og hesten fremdeles tror at den skal ta et lite bukksprang i tilegg så venter du med å klikke til hesten galopperer uten bukkesprang. På den måten vil hesten til slutt forstå at den var bare galoppen du var ute etter.

Vær nøye, ikke for kravstor....og vær for all del pålitelig.

Gjest-
03-10-2006, 20:28
Da hadde vi klikkertrening nr 2 idag. Prøvde meg først på det samme som sist, for å se om hun skjønte klikk=mat. Fikk ikke helt følelsen av at hun skjønte det enda, så jeg prøvde meg likesågreit på å bruke et objekt og hver gang hun hadde nesen borte i den så klikka jeg. Og det funka! Det var så gøy å se at hun tok på conet (objektet jeg brukte) og deretter så på meg, som "nå får jeg vel en matbit!". Kjæresten hjalp meg, så han holdt conet høyt opp, på bakken, på sidene, og hun tok etter conet hver gang.
SÅ MORRO!!! :D

Måtte bare dele det med dere ;)

JiviDream
03-10-2006, 22:19
Det er jo kjempebra! :D Håper det går ENDA bedre fremover, så må du gi oss noen oppdateringer og :)

AvitasOleo
04-10-2006, 01:20
Da hadde vi klikkertrening nr 2 idag. Prøvde meg først på det samme som sist, for å se om hun skjønte klikk=mat. Fikk ikke helt følelsen av at hun skjønte det enda, så jeg prøvde meg likesågreit på å bruke et objekt og hver gang hun hadde nesen borte i den så klikka jeg. Og det funka! Det var så gøy å se at hun tok på conet (objektet jeg brukte) og deretter så på meg, som "nå får jeg vel en matbit!". Kjæresten hjalp meg, så han holdt conet høyt opp, på bakken, på sidene, og hun tok etter conet hver gang.
SÅ MORRO!!! :D

Måtte bare dele det med dere ;)

Det er fordi du hadde en konkret ting å klikke for...da ser de koblingen med en gang :D

Det er gøy.. Jeg trente hingsten min på versader i volte i dag..han tok helt av, gikk versader så det jomet...helt på eget initiativ...Jeg rakk nesten ikke gi han godbit for den ene gangen før han var på'n igjen med ny runde.. :lol:

Lykke til videre..

Gjest-
04-10-2006, 09:46
Det er jo kjempebra! :D Håper det går ENDA bedre fremover, så må du gi oss noen oppdateringer og :)

Skriver treningsdagbok hver dag her: moi-milla.piczo.com

:D

Ragnhild
05-10-2006, 01:41
Det er fordi du hadde en konkret ting å klikke for...da ser de koblingen med en gang :D

Der sa du det jeg så kronglete prøvde å forklare sist! At de lettere ser greia, dersom de får noe konkret å koble det til! Takk Oleo! ;)

Gjest-
05-10-2006, 09:28
Til mitt forsvar så fulgte jeg artikkelen hvordan de gjorde det der ;)
hehe....
Men, man lærer så lenge man lever :)

LilleLilli
08-11-2006, 20:02
Skal begynne med dette med klikker nå, Riktig nok på hunden min :) men jeg har begynt med å lese bok, så nå er nesa stort sett i den:)
Lykke til :)