PDA

Se full versjon : HMS i omgang med hesten.?

Tonje
17-03-2009, 10:10
Osv.
Hva legger dere vekt på av HMS i deres omgang med hest?
I stallen, under hondtering, ved ridning osv.

Pernooh
17-03-2009, 10:15
Jeg kunne nok ha vært litt flinkere på enkelte områder, gitt. Jeg har ikke hjelm når jeg leier/longerer, og har ikke brukt det når jeg har kjørt heller (men det kommer jeg til å gjøre om jeg skal det igjen..). Jeg bruker ikke sko med vernetupp, og har hatt en tendens til å sitte på hesten når den står bindt ute/i stallgangen, samt ri ut i paddocken uten hjelm, og kun i leietau. Jeg hører også på musikk på det ene øret når jeg rir, og går bak hesten (ikke nærme, men. Ja.)

Jeg er veldig flink til å bruke sikkerhetsvest og hjelm når jeg rir, da, og jeg leier alltid med leietau. Jeg rir heller aldri med joggesko, men alltid med ridesko/støvler. Jeg passer også på å holde litt avstand på hestene.

Star-Carro
17-03-2009, 10:38
ehm.... jeg er veldig slurvete når det gjelder min sikkerhet! Jeg leier ikke med leietau og bruker kun hjelm når jeg rir, men ikke når jeg rir inn fra padocken(da jeg sto på en annen stall som det faktisk gikk an å ri inn, som også har avstand fra padockene til stallen) jeg bruker kun sikkerhetsvest når jeg rir terrengritt. Jeg bruker ikke hansker, med mindre det er iskaldt. Jeg rir som regel i joggesko eller hva jeg måtte ha på beina, rir med ridesko som regel på ukjente hester da. Jeg kan finne på å ri med begge proppene i øret og høre på musikk litt høyt. Jeg kan være litt surrete når det gjelder avstand mellom hestene..

Natalie_s
17-03-2009, 10:48
Sikkerhet er viktig, derfor er forebygging noe jeg tenker på i all håndtering av hest. En tillitsfull hest er en trygg hest, og med en trygg hest forebygges ulykker og skader. Jeg bruker ikke hjelm annet enn ved ridning, jeg bruker ikke sikkerhetsvest annet enn ved sprang og maratonkjøring (fordi da kan jeg ramle av uten at det er hestens skyld), jeg rir med joggesko nå og da, og ikke har jeg sikkerhetsstigbøyler heller, jeg leier ofte hestene mine løse, og jeg kan godt finne på å ri med halsring, men likevel er jeg 100% trygg sammen med mine hester uansett hva vi møter eller hva som skjer, nettopp fordi de er trygge (og vi har opplevd ting som hadde fått de fleste hester til å stikke fortere enn f...). Mange fokuserer på alskens sikkerhetsutstyr (og det er bra, ikke misforstå:)), men altfor mange glemmer nettopp det å trene hesten til å kunne takle de ulike situasjoner som kan skje...

Selvfølgelig kan verdens tryggeste hest også bli skremt, men man har ihvertfall et mye bedre utgangspunkt. Mine hester ser også skumle ting iblandt, men de får aldri panikk og det oppstår ikke farlige situasjoner.

Nina
17-03-2009, 10:56
I omgang med min egen hest er jeg veldig slapp, må innrømme det. Dette fordi jeg stoler mye på han og har hatt han såpass lenge nå at jeg kjenner reaksjonsmønsteret hans og er trygg på han. Som Nataile_s sier så er en trygg hest veldig viktig for sikkerhet.
Derfor kan jeg fint leie hesten i bare grime, ri han i grime, stå bak rumpa hans og i det hele tatt surre i min egen verden uten at jeg føler meg utrygg. Det jeg BURDE gjøre er jo å kjøre med hjelm, men jeg må innrømme at jeg ikke har gjort det på mange år..

Andres hester er jeg selvsagt mye mer obs på, og tar mer forhåndsregler med tanke på sikkerhet.
Men sko med vernetupp, sikkerhestvest og slik eier jeg faktisk ikke.

Natalie_s
17-03-2009, 11:00
Jeg er også mye mer obs når det gjelder andres hester, fordi de stoler jeg ikke på, og tar derfor mer forhåndsregler, som Nina sier.

Tonje
17-03-2009, 12:25
Hva tenker dere om hestens sikkerhet da?

anettex
17-03-2009, 13:21
Sikkerhet er viktig, derfor er forebygging noe jeg tenker på i all håndtering av hest. En tillitsfull hest er en trygg hest, og med en trygg hest forebygges ulykker og skader.
Selvfølgelig kan verdens tryggeste hest også bli skremt, men man har ihvertfall et mye bedre utgangspunkt. Mine hester ser også skumle ting iblandt, men de får aldri panikk og det oppstår ikke farlige situasjoner.

Jeg er veldig enig i dette.
Og legger derfor mye vekt på trening av mine hester på bakken.
Merker vel at dette er en ting som har kommet med årene, for jeg legger mye mer vekt på dette nå, enn tidligere i min tid som hesteeier.
I alle slags situasjoner som hengerlasting, omgang med hovslager, veterinær, å kunne stå alene ute / inne, stå oppbundet osv.
Hestene skal kunne oppføre seg ordentlig i omgang med mennesker enten de er i bånd eller løse.
Og det har gitt gode resultater synes jeg.
I tillegg bruker alle her hjelm, enten det er ridning til beitet, annen ridning og kjøring.
Dog ikke ved longering osv.
Leiing uten leietau, det skjer faktisk ikke her...

For å prøve å gjøre hestenes hverdag sikker prøver vi å få tak i godt grovfor, følge dem opp med veterinær / hovstell, ha godt tilpasset utstyr osv.
I tillegg har vi lagt vekt på sikkerhet da vi kjøpte hestehengeren i stede for lavest mulig pris.
Dette fordi vi transporterer mye i perioder.

Men enda er det sikker mye vi kan bli bedre på, som alt annet her i livet. :)

Nina
17-03-2009, 16:18

Tja, Ved leiing av hest er det jo ikke veldig mye som kan gå galt for hesten sin del tenker jeg. Ved ridning bruker jeg beinsbeskyttere i sprang, men ellers lite sikkerhetsustyr på hest.
Men jeg har trent hesten til å stole på meg og være trygg på mye, så jeg føler jeg kan gå med han i trafikken (ikke rushtrafikk, vi bor jo på bygda) uten at det er noen fare for noen av oss. Men dette måtte jo trenes på selvsagt, for begges sikkerhet.;)

Nimbus
17-03-2009, 22:42
Jeg bruker langt leietau om jeg skal gå langt. Trener hesten godt. Prøver å unngå å håndtere hester som ikke er godt trent. Går enten helt inntil eller milevis bak rumpa på hester. Masse masse refleks i mørket. På hesten, har det med å glemme meg selv :oops: Bruker hjelm om jeg rir ville hester, eller hester jeg ikke kjenner. (oftest uansett, men definitivt i sånne tilfeller).

Jeg har ikke sko med vernetå (men hver gang jeg leier en hest med sko tenker jeg at jeg burde), bruker aldri hansker, og kan fint leie min egen hest med kun leietau rundt halsen, dog ikke på tur.

lafutura
17-03-2009, 23:06

Tja. Det må være å unngå at den kan skade seg unødig.
Dvs:
aldri grime på i boksen om natten, sikre boksen for skarpe kanter / gjenstander, sjekker dørene en ekstra gang etter foring

Vedlikehold av utstyr så det ikke ryker, dekken, lærvarer osv
Benbelegg ved sprang / tur
Reflekser på hesten når jeg rir på tur, uansett tid på dagen
Rir på tur etter hestens form (veldig sprek = kanskje ikke ri der det er mest skumle ting)

ved tømmekjøring bruker jeg løse tømmer, ikke sammenbundne (tilfelle den springer ut)
leier med tøylene over halsen, ikke i hånda
Tar alltid opp stigbøyler før jeg går i stallen
Aldri longere med åpen dør til ridehall, evt ikke hvis det er mange andre hester der
Leier på tur med longeringsline, ikke bare leietau

litt sånn diverse =)

Natalie_s
18-03-2009, 01:17
Når det gjelder hestens sikkerhet så gjør jeg det meste Lafutura nevner over her, selv om det må nevnes at jeg ikke alltid er like flink med vedlikehold av utstyr, noe jeg og Tora fikk erfare fredag den 13., for da røyk nemlig saletten på arbeidselen min under kjøretur, og sjekene ramla ned og slo inn mot frambena hennes, men på den andre siden fikk jeg igjen for å faktisk ha trent på nettopp dette under innkjøringa (altså jeg har dulta sjekene borti så å si hele hesten), så hun brydde seg ikke det døyt hun (hun skjønte ikke helt hvorfor jeg gikk ut av vogna;)):)

Den arbeidsselen skal få en skikkelig overhaling nå, og så skal jeg prøve å være flinkere til å sjekke utstyret mer jevnlig i fremtiden!