PDA

Se full versjon : Campechano er kåret

Inspirador
15-03-2009, 17:47
Nå har vi endelig kommet oss på kåring med Campechano i dag, så nå er han avlsgodkjent han også. Selve kåringen er nesten bare en formalitet, så det var ikke så store spenningsmomentet akkurat det, men det var bra å se at han kunne oppføre seg ute blandt "folk" også. Han er litt rammet av AD/HD, men oppførte seg eksemplarisk heldigvis.:D

http://home.online.no/~hhaugsru/CAMPECHANO-7.jpg

RenateSJ
15-03-2009, 17:49
Grattis! Den lysner fort den der, gjør den ikke? Hvor gammel var han igjen?

Inspirador
15-03-2009, 17:54
Han har blitt 8 år. Han er litt lysere i vinterpels, men har nok blitt ganske mye lysere når han skifter pels også.

*Luna*
15-03-2009, 17:54
Gratulerer! Den er så lekker den hesten der.....

Mari
15-03-2009, 17:55
Fekk han noko karakterer eller noko? FLOTT hest altså *sikle* Grattis!

Inspirador
15-03-2009, 18:01
Fekk han noko karakterer eller noko? FLOTT hest altså *sikle* Grattis!

Det gis ikke karakterer på basiskåringen for spanske dommere, og ingen rangering eller bruksprøve heller. Det er mest en papirmessig formalitet, med noen få ting som er ekskluderende. Ingen stor greie å få kåret dem, men en nødvendighet for å få bruke både hopper og hingster i avlen.

Kristin93
15-03-2009, 18:08
åh, den var nyderlig!

Henriette444
15-03-2009, 18:10
Gratulerer Hilde:)

Sol
15-03-2009, 18:11
Gratulerer Hilde:)

Tonje
15-03-2009, 18:12
Oy, den var smekker!

Helga
15-03-2009, 18:14
Ok, eg berre spør her eg.
Først: flott hest, bra han oppførte seg. Stor hingst denne også?

Så til spørsmålet mitt: Kan ein få føll med for eks. Inspirador evt. Campechano på ein NV? Altså, kva papir får ein?

Asa Garsy
15-03-2009, 18:34
Grattulerer Hilde, nydelig herremann dette=)

insolita
15-03-2009, 18:46
Gratulerer! Men atte... Jeg ikke skjønne... Har han vært på Starum? For jeg finner ingen ved det navnet på nhest. Eller var det noe greier der med to kåringer, noen spanjoler osv?

Muzikaa
15-03-2009, 18:51
Lekker:D Gratulerer!!

Inspirador
15-03-2009, 18:54
Tusen takk alle sammen!

Gratulerer! Men atte... Jeg ikke skjønne... Har han vært på Starum? For jeg finner ingen ved det navnet på nhest. Eller var det noe greier der med to kåringer, noen spanjoler osv?

Jeg skjønner forvirringen :D
Det har vært to forskjellige kåringer i helgen, og begge på Starum. Fredag og lørdag var det spesialraser i Norsk Hestesenters regi, og i dag kom det spansk dommer for å kåre etter spanske regler. Et par av hingstene var allerde på Starum og hadde ytret ønske om å holde den spanske der også, så da ble det slik. Tilsammen 4 hingster og 1 hoppe ble vist i dag.

HannaC
15-03-2009, 19:05
For en lekker hest :eek: Gratulerer;)

Lopke
15-03-2009, 20:08
Du har virkelig kun lekre hester du Hilde!!!

Så mangler vi bare Mambo? skal han vises og?

SOL P.R.E.
16-03-2009, 08:47
Gratulerer med overstått :D Han ser lekker ut :D

insolita
16-03-2009, 09:34
Tusen takk alle sammen!

Jeg skjønner forvirringen :D
Det har vært to forskjellige kåringer i helgen, og begge på Starum. Fredag og lørdag var det spesialraser i Norsk Hestesenters regi, og i dag kom det spansk dommer for å kåre etter spanske regler. Et par av hingstene var allerde på Starum og hadde ytret ønske om å holde den spanske der også, så da ble det slik. Tilsammen 4 hingster og 1 hoppe ble vist i dag.

Så poenget med både norske og spanske dommere er? Ligger dommerkortene ute for de spanske? Hadde vært moro å sammenligne spansk dom mot norsk dom på de det gjelder.

Merete & Perlene
16-03-2009, 09:37
Gratulere Hilde!!
Hvor stor er han????

Inspirador
16-03-2009, 11:18
Så poenget med både norske og spanske dommere er? Ligger dommerkortene ute for de spanske? Hadde vært moro å sammenligne spansk dom mot norsk dom på de det gjelder.

Poenget med spansk kåring er at det er den eneste kåringen som egentlig teller når det kommer til stykke, den må både hopper og hingster ha for å kunne lage godkjente avkom.
Den norske kåringen er pga norske regler, at hingster som blir brukt på norsk jord må ha blitt godkjent også av norske dommere.

Den spanske kåringen er en formalitet med noen få diskvalifiserende punkter: fallen mankam, avvik i størrelse eller proporsjoner, klapphingst/urhingst, feil i forhold til registrering/papirer. Det blir ikke gitt poeng eller uttaleleser annet enn diverse mål, så å sammenligne dem går nok ikke an, men jeg er sikker på at det ikke blir lagt vekt på helt de samme tingene :)

Inspirador
16-03-2009, 11:21
Gratulere Hilde!!
Hvor stor er han????

Takk :-)
Han er veldig vanskelig å måle, for pga halsansettelsen og holdningen varierer han glatt i mellom 161-165, kommer helt an på hvordan han stiller seg.

MeretheHa
16-03-2009, 11:25
Moro Hilde! Gratulerer :)
Kan jeg komme på besøk kanskje neste helg? Hadde jo vært moro og sett gullhestene dine live!
Skulle jo dra på Starum nu på søndag, men det stod ingenting om når det skulle være...

Inspirador
16-03-2009, 11:36
Her er forøvrig de andre som ble vist på søndag, og jeg må si at Altanero var min favoritt, selv om han er veldig uferdig enda:

Favorito, 7 års hingst:
http://home.online.no/~hhaugsru/starum_FAVORITO-80.jpg

Altanero, 4-års hingst
http://home.online.no/~hhaugsru/starum_ALTANERO-CVII.jpg

Estrella, 4-års hoppe:
http://home.online.no/~hhaugsru/starum_ESTRELLA-RG.jpg

Llanes, 3 års hingst:
http://home.online.no/~hhaugsru/starum_LLANES.jpg

Moro Hilde! Gratulerer :)
Kan jeg komme på besøk kanskje neste helg? Hadde jo vært moro og sett gullhestene dine live!
Skulle jo dra på Starum nu på søndag, men det stod ingenting om når det skulle være...

Det er bare å komme, passer sikkert bra da, men du får ta kontakt når det nærmer seg.

Ragnhild
16-03-2009, 11:39
Altanero er "herifra" (type, Ørsta). Så han blei kjørt i hallen en gang, flott! :)

insolita
16-03-2009, 11:41
Men hvorfor viste ikke du på den norske kåringen da? Ingen interesse av å bedekke i Norge? Det blir litt sånn som på araberen da eller? Alt er greit så lenge det ikke er noe som diskvalifiserer? Er det slik på den norske kåringen av PRE og?

Llanes var min favoritt av de altså, men Altanero hadde en fantastisk farge!

stallflua
16-03-2009, 11:44
Altanero er "herifra" (type, Ørsta). Så han blei kjørt i hallen en gang, flott! :)

Hvem er det sin da?

Ragnhild
16-03-2009, 11:45
Kåre Liadal (http://www.nhest.no/utstillinger/meldte%20hester/17.Altanero_CVII.pdf) om jeg ikke husker helt feil (jeg kan ikke gå inn på dommerkortet som jeg har linka til, for da tryner pc'en :p)

Nina007
16-03-2009, 11:45
Llanes, 3 års hingst:
http://home.online.no/~hhaugsru/starum_LLANES.jpg

Den her var bare fantastisk fin! Utrolig flott kropp! Må nesten dra og se på den en dag. Han står jo ikke langt fra meg :)

Nina007
16-03-2009, 11:46
Gratulerer med kåring forresten! Ble alle kåret?

MeretheHa
16-03-2009, 11:47
Var du på Starum på lørdag Hilde? Det var en kjempefin PRE der, husker jo selvfølgelig ikke navnet.... han var "mørk skimmel" han også, nydelig elegant modell!

SOL P.R.E.
16-03-2009, 11:54
Det må vel ha vært Altanero som Hilde har lagt ut bilde av? Han er vel mørkere enn Lucero vil jeg tro :)

På lørdagen ble det vist tre hingster, Lucero (skimmel), Altanero (skimmel) og Llanes (brun) :)

Inspirador
16-03-2009, 12:09
Men hvorfor viste ikke du på den norske kåringen da? Ingen interesse av å bedekke i Norge? Det blir litt sånn som på araberen da eller? Alt er greit så lenge det ikke er noe som diskvalifiserer? Er det slik på den norske kåringen av PRE og?

Llanes var min favoritt av de altså, men Altanero hadde en fantastisk farge!

Campechano kommer ikke til å stå i avl, men tenkte det var greit å godkjent han om han senere skal selges. Om det hadde vært noe avl av P.R.E. i Norge, hadde jeg nok ikke tatt den norske kåringen så tungt allikevel.

Jeg har jo vist Inspirador i Norge, men det var egentlig bare for å få en bruksprøve på han. Jeg blir allikevel litt betenkt når jeg så bruksprøvene av "spesialraser" nå på fredag, det var rett og slett en merkelig seanse. Bare en brøkdel av hestene viste noe som helst kvalitet, da tenker jeg ikke på gangarter, men på samarbeidsvilje og ridbarhet. Mange var rett og slett uridbare og gikk ikke an å styre rundt på firkantsporet, men de fikk både 7 og 8 på bruksprøvene sine, med uttalelsen ’god rideprøve’. Et minimum av lydighet og ridbarhet bør vel forventes uansett rase når det er en avlsvurdering? Jeg hadde tenkt å vise Campechano på bruksprøve neste år, men jeg lurer virkelig på om det er noe poeng.

RenateSJ
16-03-2009, 12:21
Llanes med Altanero sin farge hadde vært SMASHING.

Hilde
16-03-2009, 12:29
Den her var bare fantastisk fin! Utrolig flott kropp! Må nesten dra og se på den en dag. Han står jo ikke langt fra meg :)

Hvor da?

SOL P.R.E.
16-03-2009, 12:30
Campechano kommer ikke til å stå i avl, men tenkte det var greit å godkjent han om han senere skal selges. Om det hadde vært noe avl av P.R.E. i Norge, hadde jeg nok ikke tatt den norske kåringen så tungt allikevel.

Jeg har jo vist Inspirador i Norge, men det var egentlig bare for å få en bruksprøve på han. Jeg blir allikevel litt betenkt når jeg så bruksprøvene av "spesialraser" nå på fredag, det var rett og slett en merkelig seanse. Bare en brøkdel av hestene viste noe som helst kvalitet, da tenker jeg ikke på gangarter, men på samarbeidsvilje og ridbarhet. Mange var rett og slett uridbare og gikk ikke an å styre rundt på firkantsporet, men de fikk både 7 og 8 på bruksprøvene sine, med uttalelsen ’god rideprøve’. Et minimum av lydighet og ridbarhet bør vel forventes uansett rase når det er en avlsvurdering? Jeg hadde tenkt å vise Campechano på bruksprøve neste år, men jeg lurer virkelig på om det er noe poeng.

Det året jeg viste Infante på starum, var den en hingst som skulle vise longeringsprøve... husker ikke rasen, men personen som skulle vise hingsten klarte rett og slett ikke å longere den. Det endte med at dommeren måtte forklare vedkommende hvordan h*n skulle gjøre det. Utrolig at det går ann... Denne burde jo ikke fått godkjent i det hele tatt. Veldig snilt av dommeren å bruke så mye tid på hesten, med forklaringer osv. Men det er strengt tatt ikke riktig mot de som faktisk har forberedt seg...
Skal jo ikke si så mye selv, hadde ikke hatt Infante på en ridebane på nesten 3 måneder. Men den longeringsprøven ble jo ikke gjennomført en gang! Men hesten fikk ok poeng. Stod ingenting på papiret om oppførsel (såvidt jeg kan huske). Merkelig...

SOL P.R.E.
16-03-2009, 12:33
Hvorfor skal ikke Campechano brukes i avl egentlig? Har jo ikke sett ham, men på bildene virker det som om han har veldig gode gangarter :) Og som bror av Copon har han vel stammen i orden også? Helt klart min favoritt blant gutta dine :D

Inspirador
16-03-2009, 13:05
Det året jeg viste Infante på starum, var den en hingst som skulle vise longeringsprøve... husker ikke rasen, men personen som skulle vise hingsten klarte rett og slett ikke å longere den. Det endte med at dommeren måtte forklare vedkommende hvordan h*n skulle gjøre det. Utrolig at det går ann... Denne burde jo ikke fått godkjent i det hele tatt. Veldig snilt av dommeren å bruke så mye tid på hesten, med forklaringer osv. Men det er strengt tatt ikke riktig mot de som faktisk har forberedt seg...
Skal jo ikke si så mye selv, hadde ikke hatt Infante på en ridebane på nesten 3 måneder. Men den longeringsprøven ble jo ikke gjennomført en gang! Men hesten fikk ok poeng. Stod ingenting på papiret om oppførsel (såvidt jeg kan huske). Merkelig...

Det er akkurat det, ut fra poengene ser de ut til å ha gode bruksegenskaper, men i realiteten har de jo ikke vist det. De fleste leser dommerkortene som de er, en 8’er er en 8’er, og da går man ut fra at hesten har vist lydighet og samarbeidsvilje som en god brukshest skal, uansett rase. Hester som enten hele tiden slo etter sjenkel, dro rytter ut av salen, ikke lot seg styre, - hver og en av disse fikk 9 på lynne på bruksprøven, og flust med poeng ellers på bruksprøven. Det er hester som ikke var i nærheten av å kunne komme seg gjennom en LC med godkjente poeng, og de har nå papirer på at de har vist en god bruksprøve! :rolleyes: Det her er tross alt en kvalitetssikring på gener vi skal ha inn i fremtidige, håpefulle hester.

Campechano har eksteriør, gang og stamme til sikkert kunne brukes i avl, men det er nesten ikke verdt det. Vi har han som brukshest, ikke som avlshest foreløbig i alle fall. Han har ganske mye å ta igjen rent ridemessig i forhold til alder, så han får konsentrere seg om det på bekostning av damene:) *han har IKKE hatt stemmerett på akkurat den avgjørelsen da....*

Lopke
16-03-2009, 13:19
he he he..

SOL P.R.E.
16-03-2009, 13:40
hehehe nei, det kan jeg tenke meg :D

Anita&Svarten
16-03-2009, 14:49
Gratulerer!!! Vakre hesten:D

Anne&gneistene
16-03-2009, 15:03

hvor står den egentlig?

Nina007
16-03-2009, 16:28
hvor står den egentlig?

Han står på Hetland - ikke langt fra Aksdal :)

anely
17-03-2009, 08:44
SIKLE!! Snakk om nydligheten selv!