PDA

Se full versjon : Lurer hun meg?

JiviDream
30-09-2006, 02:06
Vet ikke om denne er på riktig, men får heller bli flyttet om den er feil.

Ridde på tur med Jivi for noen uker siden, og hun tråkket over, haltet som fy, og har bare gått på leieturer osv etter det. Tok bøyeprøve på henne, og der var det litt utslag, men nå var det visst bra igjen.
Men så ble hun halt igjen, men med en gang hun kommer på beite, løper hun som en gal osv. Idag når jeg kom på beitet kom hun i full galopp mot meg, så bråsnudde hun, galopperte litt, så travde hun rundt meg på en liksomvolte, og jeg har søren meg aldri sett så reint trav på henne!
Da ridde jeg en annen hest, så tok henne i grime og leietau. Leide henne ut fra beite, og da begynte hun plutselig å halte igjen, selv om vi fremdeles var på gress! Så gikk hun litt sånn nedover, men så kom to stk ridende på to travere, og de stresset ganske mye, og da var plutselig beistet mitt helt friskt igjen og prøvde å trave etter de, og da hadde hun helt fint trav igjen!

Lurer hun meg med at hun later som hun er halt? Vet om flere hester som gjør det.. Bør jeg ta bøyeprøve på henne en gang til for å se? Er så usikker på hva jeg skal gjøre!

Lene Th.
30-09-2006, 02:23
Slik du beskriver det, høres det nesten slik ut ja... :lol:

Men jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til å si at hester "lurer" mennesker ved å "fake" halthet, skade osv... så hadde det vært min hest hadde jeg heller tatt en tur til dyrlegen for en ekstra bøyeprøve/sjekk...

Heller en gang for mye til vetten, enn en gang for lite... :wink:

JiviDream
30-09-2006, 02:25
Ja mange sier hun er dum, tror egentlig hun er ganske smart jeg.. :lol: Heldigvis er det ikke så dyrt å skaffe bøyeprøve, siden samboeren til eieren av stallen er dyrlege :) Så får ta meg en prat med henne i morgen :)

Birre
11-10-2006, 09:06
Hester "glemmer" ofte at de har vondt når de blir ivrige. Det er derfor skadede hester ofte må stå inne slik at de ikke tråkker opp en skade eller forverrer den.

På en annen side så har jeg selv hatt en fjording på helfòr for mange år siden som "faket" syk, alt etter som hvordan været var. Han hatet regn og vind og han var ofte "syk" disse dagene. Det var ikke måte på hva som feilte den hesten når det regnet eller blåste. Han kunne hoste den ene dagen og være halt den andre. Så at hester kan lure på seg vondt - det VET jeg. Nå var dette en særdeles smart hest, men han er sikkert ikke alene om å ha litt omløp i topplokket.

Jeg synes du skal sjekke hesten din når hun er alene og ikke blir gira av andre rundt seg. Da vil du se om hun er halt eller ikke. Er du i tvil så ta en bøyeprøve til.

Kurre
11-10-2006, 12:54
Hester kan ikke "late som" de har vondt.

Når vi nå vet hva det var med Jivi,så er dette enda et eksempel på å ikke tilegne hestene våre slike "menneskelige" egenskaper.

Når et "byttedyr" viser tegn på smerte skal det tas på alvor,de vil nødig vise at noe er galt,svakhet betyr større sjanse for å bli plukket ut og spist av en sabeltanntiger.En hest vil derfor heller "late som om den er frisk" før den begynner å halte uten grunn.

Det er trist og vondt å se stadige historier der folk sier hester "faker" en skade for å slippe å jobbe eller lignende.
En løs beinbit foreksempel kan gi en hest som går fra 3 grader halt til 0 på to runder på banen.

En hest som vil følge med de andre i flokken vil plutselig kjennes rentgående fordi adrenalinet virker smertedempende.

Ta hestene deres på alvor.

Birre
11-10-2006, 15:11
Ikke undervurder hester som inteligente vesen. At de til tider kan være ganske så smarte og utspekulerte er det ingen tvil om.

Men at man skal undersøke nøye når hesten er halt er vel en selvfølge.

Kurre
11-10-2006, 16:25
En hest som hadde "faket" halt når den var sliten eller lei ville ikke være smart,men død....

Undervurderer ikke det som foregår mellom de små pelsørene,for der kan det være mye på gang,men ikke akkurat dette.

Altfor mange eksempler på det motsatte som jeg sikkert har dratt frem i altfor mange debatter før.Jivi vet vi jo nå var alvorlig syk,så....

Birre
11-10-2006, 16:37
Misforstå meg rett da Kurre, jeg sikter ikke til Jivi selv om det var i denne tråden jeg tok det opp. da må du lese inlegget mitt på nytt.

Men på lik linje som deg som har sett at de ikke gjør det, så har jeg sett det motsatte.

Blir vel påstand mot påstand, jeg tror nesten vi får mene det vi vil :wink:

Lene Th.
11-10-2006, 16:43
Jeg har også opplevd hester som ikke er "helt i slag" når det regner loddrett... :lol:

Men, ja...

Hester generellt er ikke opptatt av å fake, som Kurre sier så ligger instinktene litt dypere i hesten enn viljen til å få fri...

Ang Jivi...så er det bare trist... Og er glad hun sjekket opp igjen hesten en gang til... :(

Kurre
12-10-2006, 00:03
Ja.
Enkelte ting blir man ikke enige om.

JiviDream
12-10-2006, 00:45
Ang Jivi...så er det bare trist... Og er glad hun sjekket opp igjen hesten en gang til... :(

Det er helt sant.. Hadde jeg ikke gjort det og trodd hun bare faket så hadde jeg aldri tilgitt meg selv om hun ble verre.. Det hadde vært fælt!

Birre
12-10-2006, 09:09

Det er helt sant.. Hadde jeg ikke gjort det og trodd hun bare faket så hadde jeg aldri tilgitt meg selv om hun ble verre.. Det hadde vært fælt!

Har man en hest som er halt så er det klart man får hesten undersøkt. Man går da ikke rundt og tror hesten tuller, det er ikke det utgangspunktet man tar. Jeg burde vel ikke ha skrevet det jeg skrev, fordi det blir så misoppfattet. jeg har kun hatt den ene hesten for mange år siden som var såpass "lur" i den forstand at han aldri var i form når det var dårlig vær. Jeg har aldri sett det før eller siden.

Men glem nå det, det var ikke meningen å gi andre oppfattelsen av at hesten din lurer deg, det har jeg aldri sagt. Og det er heller ikke den tanken som slår meg når jeg ser eller hører om en halt hest!

JiviDream
12-10-2006, 10:14
Neinei, jeg tenkte ikke på Jivi når jeg leste innlegget ditt :)
Jeg lo egentlig, for det virket som en smart hest :lol:
Selfølgelig sjekker man en hest, men nå hadde dyrlegen sagt at jeg kunne ri henne som normalt osv, men jeg syns ikke hun ble noe bedre selv om alle andre sa det. Så plutselig(da når hun løp rundt på beite) så ble hun frisk, men plutselig halt, og da begynte jeg å lure. Men nå vet vi ihvertfall sannheten da..
Btw, historien din er ganske tidig Birre :lol:

Birre
12-10-2006, 11:18
Øøøøø, i fare for å virke dum; hva er "tidig"? Eller - hva betyr det i denne sammenhengen? :roll:

Kurre
12-10-2006, 11:28
Meg er også dum da..."Tidig"?
Hmmm...teit vestfolddame ikke forstå...

Birre: Ikke tenk på det...en av de sakene jeg kan "fyre meg litt opp om" det der...og som du vet,når Knurre fyrer seg litt opp så... :oops: ja.
*Hvitt flagg og blomster*

Birre
12-10-2006, 12:14

Birre: Ikke tenk på det...en av de sakene jeg kan "fyre meg litt opp om" det der...og som du vet,når Knurre fyrer seg litt opp så... :oops: ja.

Takker og bukker og neier :oops:

Men, skal ikke vi sitte ved siden av hverandre på OHS, eller tar jeg feil nå???

Line
12-10-2006, 12:50
Tidig = morsomt, gøy ;-)

Birre
12-10-2006, 12:54
A-ha! Et ord som ikke inngår i mitt vokabulær... Tidig altså!

Lene Th.
12-10-2006, 13:22
"Tidig" er vel et av de ordene som egentllig ikke eksisterer annet enn i noen dialekter, i dette tillfelle vestlandet. :lol:

Silje og Tindra
12-10-2006, 13:26
tidig tidig a2 (av tid og norr tíðr 'gjev, lysten på; rask') som er tidlig (oppe, ute); kjekk, rask, opplagt; hyggelig; av og til; bergensk: en t- tøs en kvikk jente

Ordbok.no ;-)

Kurre
12-10-2006, 14:43

Takker og bukker og neier :oops:

Men, skal ikke vi sitte ved siden av hverandre på OHS, eller tar jeg feil nå???

Skal ikke på OHS jeg...var de første 10 årene,men har gått litt tom på det.
For dyrt for altfor mye uinteressant.
SKal jeg på slikt er det Globen som lokker.Iår blir det ikke ...BUHUUU! :cry:
Har brukt opp pengene på å kjøpe hest.Og å bedekke...sukk...

Om jeg får det til med transport hadde jeg tenkt å komme på treffet,men kan ikke love noe.
Ser faktisk ikke heeelt lovende ut akkurat nå...

Silje og Tindra
12-10-2006, 15:04
Næmmen, Kurr. Du må komme på treffet :-s

Kurre
12-10-2006, 15:19
Mmmm...kanskje...

JiviDream
28-10-2006, 00:38
Kanskje?! Kurre, du bør.. hehe.. du har intet valg hvis vi får bestemme :twisted: :D

Kurre
28-10-2006, 00:40
Jivi,da...treffet er over nå. Jeg kom ikke.
Kunne ikke.

NESTE treff derimot...(På tur hos Stall Valhalla???) DA du!!

Hej alla barn,jag heter Kurre...jag är full...Full Kurre!