PDA

Se full versjon : Faller igjennom snøen, mer støtte til bittet?

Lille Rød
14-03-2009, 12:05
Huff, for en grusom overskrift, men fant ikke på noe bedre. :p

Vi har en del snø her nå, men det begynner å smelte. Den har blitt ganske bløt, men det er et islag under den. I det siste har jeg merket at når Eitill går igjennom snøen, eller dette islaget så tar han mer støtte til bittet. I tillegg bare peser han på, det føles nesten som han tenker sånn: "Jeg bare går jeg, så får jeg håpe på det beste". Det er absolutt ikke noe problem, han er fullt kontrollerbar, men dette er en hest som er utrolig følsom, myk og "selvstendig" i munnen(støtter seg aldri på bittet). Er bare litt nyskjerrig på hva som kan være grunnen til dette? :)

Chevy&Hedda
14-03-2009, 15:22
Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente, men når de faller gjennom snøen må de ofte senke hodet for å få igjen balansen og komme seg opp med beinet/beina, så det er nok ikke at han tar mer støtte til bittet, men at du holder tøylene, mens hesten må senke hodet for å få igjen balansen.

Linoo
14-03-2009, 19:55
Skjønte ikke helt hva du mente jeg :p

RenateSJ
15-03-2009, 08:56
Høres ikke helt ut som en "ærlig" støtte til bittet. Mer bruk av deg som balanse. Hvis hesten får det tungt i råtten snø tror jeg ikke jeg ville bedt om arbeid. Heller skritt på lange tøyler, men det er meg da

Ajax
15-03-2009, 20:57
han må rett og slett jobbe mer samlet for å klare å bevege seg i den dype snøen

Krussedull
16-03-2009, 23:31
ville latt han senke hodet som han ville på slikt underlag. Det krever balanse og styrke for en hest å gå i tung snø. Ville aldri ha jobbet en hest på slikt underlag? sliter jo veldig på den. Ser ikke vitsen. kjønnte ikke helt spm?

AnitaLK
17-03-2009, 00:24
Jeg gir alltid etter på tøylen når hesten går i gjennom snø eller glir på is.
Hesten strekker halsen for å gjenvinne balansen.
En hest som er litt usikker på om underaget er trygt vil gjerne senke hodet for å være klar til å gjenvinne balansen hvis den glir.
Kan det være det hesten din gjør?
Ber om litt mer rom til å sikre seg??