PDA

Se full versjon : Rygging, fra bakken til opp i salen

Mandarinhest
11-03-2009, 11:26
Hvordan gjør man det?

Jeg har jo lyst på en "westerninspirert" hest, og vil at hun skal være positiv til rygging. Så jeg lurer litt på dette slik at hun er "klar" til hun skal rides om ett år.

Ikke noe fancy rygging, men slik at vi kan rygge inn mellom bommer og enkle øvelser som setter hode i gang for å tenke.

Hvordan jobbe det opp i salen? Via komando? Eller kan det trenes inn via tøylebruk?

Nå rygger hun når jeg sier bak og rister i leietauet. Jeg troor ikke hun er så glad i å rygge. Hun løfter hodet og er litt uvillig.

Tanker og innspill? :D

Nikita
11-03-2009, 23:07
Jeg tenker bakover, lener vekta litt bakover, tar beina framover (legger ikke inntil) og tar i tøylene. Når hesten forstår at du vil den skal gå bakover, holder det etterhvert bare å tenke bakover og lene seg litt bakover (ikke så det synes).

Gudhild
13-03-2009, 01:50
Mandarinhest:Når man risler med leietauet forteller du at du har høyere rang enn hesten din og at den ikke skal være så påtrengende i komfortsonen din.Kan være derfor hun løfter på hodet og er uvillig.
Altså rygging og "fjern deg" skal være to forskjellige beskjeder:)

Funker det med å lene vekta bakover altså Nikita?
Spør fordi jeg er nysjerrig altså,da om jeg gjør dette på min så presser jeg han automatisk til å gå fremover.Men min er jo ikke profftrent,så vet ikke hvordan proffene gjør det.Hehe..

trineck
13-03-2009, 09:43
Brukte tidligere å ta beina litt fram og lene meg litt bak, men da får jeg rygging med hodet i været, det vil jeg jo ikke ha. Så nå forsøker jeg å stramme rompa og tenke bakover, krumme meg øørlite, det fungerer bedre med meg og min hest. Minst mulig hånd, men holder jevnt på begge tøyler. Men det er varierende hvor gode vi er på rygginga, rygger litt motvillig noen ganger på banen, og rygger lett litt for fort om vi rygger L-øvelser etc. Han rygger fint med tømmekjøring / vogn så jeg vet det er rytteren som gjør det :P
Man skal ideelt sett kontrollere steg for steg i trail, mens i reining vil du ha den raske rygginga med hodet ned..

Enig med Gudhild, risling med leietau er mer "fjern deg, hold avstand" enn en ren ryggekommando. Min rygger f.eks om jeg bare går mot han på rette måte uten noe tau o.l, men det er og mer "rangmessig" og ikke så lett å overføre til salen. Da ville jeg heller lagt press bakover i grima, samtidig brukt en hånd/finger på brystet om du må legge til noe mer, og kombinert begge med stemmekommando. Press i grima fordi det vil du kunne overføre til ryggen sammen med stemmekommandoen.

En hest kan være fullstendig død for fysisk press på kroppen, men svare for det psykiske rangmessige presset.

Så det samme gjelder når du skal overføre press i skjenkelleie til "flytt deg sidelengs", press på skulder til "kryss frambeina dine mot siden", du må legge fysisk press på hesten når du jobber med den på bakken, ikke "rang-press", for å kunne overføre det til salen.. Sånn at hesten lærer å vike for det fysiske presset du gir med skjenkel, ikke for din dominerende væremåte når du står ved hestens side..

Mandarinhest
13-03-2009, 12:59
Da skal jeg slutte å riste på tauet iallefall!

Jeg har prøvd å få henne til å gå sidelengs, men det er litt vanskelig og vil heller gå forrover. Er det noe grunnleggende jeg bør gjøre for å få henne til å skjønne det å vike fra press?

Hun er veldig flink til å flytte bakpart!

Nikita
13-03-2009, 13:01
Mandarinhest:Når man risler med leietauet forteller du at du har høyere rang enn hesten din og at den ikke skal være så påtrengende i komfortsonen din.Kan være derfor hun løfter på hodet og er uvillig.
Altså rygging og "fjern deg" skal være to forskjellige beskjeder:)

Funker det med å lene vekta bakover altså Nikita?
Spør fordi jeg er nysjerrig altså,da om jeg gjør dette på min så presser jeg han automatisk til å gå fremover.Men min er jo ikke profftrent,så vet ikke hvordan proffene gjør det.Hehe..

Jepp, det funker når hesten har lært det :) Det er som at hesten begynner å gå bare man lener seg litt framover (flytte vekta framover).

Gudhild
14-03-2009, 00:02
Nikita,og egentlig alle andre da jeg spør litt generelt:Er det ikke enklere å trene hestens etter dens egne primisser,om det er sånn vel og merke?
For slikt jeg tenker i forhold til sete på de jeg har ridd,så "presser" man hesten automatisk fremover ved å "lene seg bak",å bremser hesten ved å presse bekkenet frem og ved bruk av pust.Nå vet jo ikke jeg om dette er slik alle hester er fra begynnelsen,men man kan jo fint lære hesten det motsatte.Det har jeg jo sett selv:)

Min ridefeil er i hvert fall at jeg fort kan falle for langt bak tyngdepunktet,å dermed får en hest som faller ut av form og "ruser".Nå vet jeg ikke om det kommer av at det gjelder spesielt travere som jeg har vært mest bort i,men..
Å hva blir dere lært til på westernkurs f.eks. i forhold til dette?
Jeg stiller egentlig ikke noe spørsmål ved noens treningsmetode,men ser muligheter til å utvikle min kunnskap:D
Beklager litt OTing.

Mandarinhest:Hva gjør du når du prøver å få henne til å gå sidelengs?

Frida&Jameel
14-03-2009, 00:13
Når jeg rygger hesten i salen krummer jeg ryggen litt og flytter vekta bak, akkurat slik hesten skal gjøre: løfte ryggen og tenke bak :)

Gudhild
14-03-2009, 00:18
Når jeg rygger hesten i salen krummer jeg ryggen litt og flytter vekta bak, akkurat slik hesten skal gjøre: løfte ryggen og tenke bak :)

Men lener du deg på noe vis bak da eller presser bekkenet bakover?
Eller flytter du fysisk vekten lenger bak i salen?

Det virket veldig fornuftig i mine ører:)

Frida&Jameel
14-03-2009, 00:23
Eh... Jeg krummer ryggen :p Men balansen blir vel da forskyvd litt bakover. Dytter nok bekkenet litt fram. Vanskelig å forklare når jeg ikke har gjort det på et par år, hihi ;)

Gudhild
14-03-2009, 00:34
Eh... Jeg krummer ryggen :p Men balansen blir vel da forskyvd litt bakover. Dytter nok bekkenet litt fram. Vanskelig å forklare når jeg ikke har gjort det på et par år, hihi ;)

Ja,for det er det jeg også gjør.Krummer ryggen.Men da presser jeg jo automatisk bekkenet ned som igjen ber hesten om å rygge:)

Det jeg mente.Men om man lener seg bakover går bekkenet opp,å presser hesten forover.Ble komplisert dette her:p

Mandarinhest
14-03-2009, 13:36
Mandarinhest:Hva gjør du når du prøver å få henne til å gå sidelengs?

De gangene jeg har prøvd har jeg prøvd å legge press ved sjenkelleiet med hånda. Og en annen gang har jeg brukt tau og taugrime. Holder i rett under hodet og bruker tauenden og slenger det på forbeina.

Det siste funka helt greit egentlig. Men ble litt upressis.

TineMVJ
15-03-2009, 00:24
Jeg ville lært hesten min å rygge for noe anna enn tau slengt hit og dit, og heller tilført press. De fleste westernhester jeg kjenner holder det å bare går mot dem(dette har jo litt med halter/showmanship og gjøre også) Men jeg ville lært hesten min å gå stoppe samt rygge ved hjelp av tøyler og stemme(her bruker jeg back). Hvor du av og til står bak hesten,foran eller på siden. Slik at den har det samme å forholde seg til uansett hvor du befinner deg. Når du skal lære det ovenfra vil du da bruke tøylesignal og stemme kombinert med setet. Så fjerner du tøylebruken og vips så har du det;) Nå rir jo jeg klassisk for øyeblikket, men slik lærte jeg min yngste(3 år) å rygge. Hun rygger nå på setet uten tøyler, men bruker jo tøyler samt stemmekommando f.eks når jeg kjører.

Når jeg red western pleide jeg stort sett bare å legge vekten litt bak(ikke det samma som å lene seg bakover) og legge beina fram som når du stopper. Dersom hesten ikke reagerer bruker jeg beina og kanskje tøyler dersom det sitt seigt.Spørs jo litt hvor godt utdannet hesten er. Men det er jo sikkert forskjellig metoder på det som alt annet:)

Mandarinhest
15-03-2009, 00:54
Skal slutte å riste i tauet iallefall. Men hun reagerer på at jeg rister med hånda også. :rolleyes:

Jeg har lagt meg til den vanen, at hver gang vi stopper når jeg leier, så tar jeg et steg tilbake. Hesten rygger et sted før jeg reagerer nesten, og jeg bruker ikke trykk eller noe i grime.

Jeg må bare finne en komando, da jeg har en tendens til å bytte mellom flere :rolleyes:

Jeg har prøvd å få henne til å rygge når jeg står bak og på siden, men hun snur seg mot meg også rygger hun..snodige hesten.

Liv&Lilja
15-03-2009, 16:07
Er det lille Mirakel som er på avataren din? I så fall har hun blitt veldigveldig søt!

Mandarinhest
15-03-2009, 20:08
Ja hun er veldig søt :)