PDA

Se full versjon : Bukking

jameho
25-09-2006, 23:10
Det er visst flere her som har begynt å oppføre seg rart har jeg skjønt.. Er det noen som har noe tips til å få hesten til å slutte å bukke? Snuppa mi har hatt noen rare runder med skikkelig bukking, og da så heftig at jeg ikke har sjans, men stuper av henne.. Falt av i et par runder med sånne bukk på fredag, og hun hogg i galopp og stakk resten av veien hjem. I dag hadde hun to tømmerstokker til bakben..
Er redd dette kan bli farlig for både meg og hesten, og vil ihvertfall ikke la andre ri henne på tur når hun kan bli sånn.
Er skikkelig frustrert over dette og trenger råd. :cry:

Hege
25-09-2006, 23:39
Første bud er å undersøke om det er fysiske årsaker til bukkingen. Kan dette utelukkes tror jeg jeg ville satt en person som klarer å holde seg på hesten under bukkingen for å korrigere den.

Hadde selv noe av det samme problemet med min lille kjære. Hun hadde ikke vondt noen plass, men syntes det var kjempe gøy å tulle med mamma! Og når mamma ble litt usikker og mistet balansen, ble det enda mer gøy:P
Jeg løste dette selv, faktisk, for jeg klarte å holde meg på. Hver gang jeg kjente at bukkingen var på vei, satt jeg meg godt tilbake og red FRAM! Etter masse konsevent jobbing, både i salen og nede på bakken, fikk hun mye mer respekt og tillit til meg, og nå er hun snill som et lam:)

jameho
26-09-2006, 00:18
Takk for svar. :)
Jo jeg tenker også på om det er noen fysiske grunner til dette. Hun kastet av niesen min forrige helg, og da var det platen i bommen på salen (Wintec med fish-system) som hadde løsnet. Ikke rart hun ville ha av rytteren da..

Jeg byttet plater og sjekker salen hver gang jeg saler opp nå. Har ingen problem med henne når jeg rir sammen med andre, men alene kan hun "monge" litt. Denne gangen gikk vi i myrlendt terreng og hun ville løpe. Jeg holdt henne igjen og hun svarte med å bukke. Hun er stor og tung, og går veldig med hodet ned. det er ikke små sprett hun tar, men skikkelige rodeohopp.

Ja det kan nok være lurt å få noen som er tyngre enn meg til å ri henne, men tror du ikke hun vil klare å skille meg og en annen rytter da? Selv er jeg lang og slank, og veier ikke store greiene nei.. Skjønner jeg må drive henne opp og frem, men hvordan?

Skal på dressurkurs med henne på søndag så jeg får sikkert noen tips der også, men jo flere jo bedre. :)

Hege
26-09-2006, 00:24
Jo, noen hester er flinke til å skille mellom ryttere, men det er iallefall en mulighet:) Min første hest bukket også litt til å begynne med (tror det er noe med meg!), og da satt jeg en annen rytter på. Etter det sluttet hesten å bukke. Poenget er jo å holde seg på slik at hesten ikke vinner, og det kan jo også hjelpe deg å se at hesten "taper"?

Når du driver opp og frem, er det nettopp det du gjør! Hehe, ok, litt dårlig humor nå:D
Sett deg dypt ned i salen, rett deg opp, se dit du skal, pust deg ned, tenkt deg at fotene dine er blylodd som er "støpt" i bakken, løft hånda og hold støtten, og støtt godt med sjenkel. Dette fungerte iallefall for meg, og jeg er heller ikke så veldig stor. Jeg datt av bare en gang, og det er helt utrolig, for det var noen sinnsyke bukk og sprett hun kom med!

jameho
26-09-2006, 01:03
Ja opp og frem er sikkert og visst at det blir.. :lol: Uff.

Skal ta til meg tipsene og prøve. Må jo bare få jobbet det bort.