PDA

Se full versjon : Tanker rundt Horsemanship.

Vinje-Hest
01-03-2009, 12:11
Synes det er mye misforståelser ute å går så her kommer en kort beskrivelse av mine tanker rundt emnet:

Horsemanship er forholdet mellom hest og menneske det kan være bra eller dårlig

Natural horsemanship (NHS) er det samme men basert på hesten sitt språk og kommunikasjonsmønster.

Horsemanshit er folk som har misforstått begrepet NHS og bidrar til feillære.

Naturlig hestehold er en måte å holde hest på som er så nært det som er naturlig for hesten som mulig.[/LIST]

Så kommer alle slags treningsmetoder og verktøy som blir brukt av NHS folk (og andre) her er noen eksempel :

Rundpaddock: lurer hesten til å tro at du er smartere,sprekere og sterkere enn den, fin snarvei å bruke dersom den blir brukt riktig.

Taugrime, sterk grime som ikke legger press på hesten dersom den ikke er i bruk, gjør deg også veldig mye sterkere ved rett bruk og timing!

Pisk, forlengelse av arm brukes til å vise vei og sette grenser.

Godbiter brukes for å motivere hesten til å gjøre ting.

Alle disse og flere verktøy kan også brukes (og misbrukes) uavhengig av NHS.

Oppstalling:

Løsdrift/utegang gjør at hesten ikke bygger opp energi og dermed blir lettere å jobbe med.
Hest alene gjør at hesten lettere knytter bånd til den som håndterer den.

Det finnes mange andre verktøy og metoder man kan bruke med mer eller mindre hell.

Det finnes mange flinke trenere som bruker NHS i sitt arbeid, men metodene de bruker må ikke forveksles med selve begrepet som er enkelt.
NaturalHorsemanship er i utgangspunktet bare kommunikasjon på hesten sine premisser.

http://i116.piczo.com/view/3/a/b/o/p/7/m/c/9/o/z/t/img/i322730877_89649_5.jpg

Fotograf Anja Gulleiksen

Kaja&HP
01-03-2009, 12:14
Flott innslag syns jeg :)

Men mener du at de to oppstallingene du skrev er eneste måten?
(bare lurer).

Silje og Tindra
01-03-2009, 12:15
Hm. Jeg håper noe av dette er skrevet med ironi, og at ingen oppfordrer noen til å ha hest alene, for eksempel. Være seg direkte eller indirekte.

Kaja&HP
01-03-2009, 12:18
å ha hesten alene går vel mer inn på NHE enn NH. Natural horsemanship BØR jo bety at hesten står i flokk.

Vinje-Hest
01-03-2009, 12:24
Oppfordrer ikke til å la hesten stå alene nei(!)
Men det er en metode/opstalling som blir brukt og som lager en snarvei til tettere samhold med hesten enten man liker det eller ikke.

NH har ellers ingenting med oppstalling å gjøre,da det er kommunikasjon.

SaraM
01-03-2009, 17:36
å ha hesten alene går vel mer inn på NHE enn NH. Natural horsemanship BØR jo bety at hesten står i flokk.

Mener de som driver med NHE at det kan være lurt å ha hesten alene? (vet ganske lite om denne treningsmetoden, så bare lurer)

Personlig synes jeg det er på grensen til provoserende at noen kan gjøre dette :mad: Enig med deg om at driver man med hestetrening på hestens primisser (NH) bør de stå i flokk! :D

Liv&Lilja
01-03-2009, 17:38
Hva er NHE?

Lopke
01-03-2009, 17:41
Det er sånn Nevrozov greier... Nevzorov Haute Ecole

IngvildK
01-03-2009, 17:43
Horsemanshit.. Hihihi

Nimbus
01-03-2009, 18:20
Mener de som driver med NHE at det kan være lurt å ha hesten alene? (vet ganske lite om denne treningsmetoden, så bare lurer)

De aller fleste som driver med det synes ikke det, men Nevzorov selv, og flere av de som følger ham bruker denne (fæle) metoden.

Kaja
01-03-2009, 19:14
Øøøh, hvorfor er du egentlig så anti Nimbus? De fleste som følger han har hestene sammen med andre.

Nimbus
01-03-2009, 20:18
Øøøh, hvorfor er du egentlig så anti Nimbus? De fleste som følger han har hestene sammen med andre.
Ja jeg vet jo det, og det er jo det jeg skriver også?

De aller fleste som driver med det synes ikke det, men Nevzorov selv, og flere av de som følger ham bruker denne (fæle) metoden.

Altså, de fleste har hestene sine med andre, men Nevzorov selv og flere (ikke fleste, men flere som i mer enn 2-3) særlig blant de russiske, har sine isolert. Og jeg er ikke "så anti", jeg synes mye av det er bra, men jeg er skuffet over en del som har kommet frem. Har skrevet mange forsvarsinnlegg for Nevzorov og NHE også jeg ;)

SaraM
01-03-2009, 20:36
Ja jeg vet jo det, og det er jo det jeg skriver også?

Altså, de fleste har hestene sine med andre, men Nevzorov selv og flere (ikke fleste, men flere som i mer enn 2-3) særlig blant de russiske, har sine isolert. Og jeg er ikke "så anti", jeg synes mye av det er bra, men jeg er skuffet over en del som har kommet frem. Har skrevet mange forsvarsinnlegg for Nevzorov og NHE også jeg ;)

Jeg synes ihvertfall det er skikkelig kjipt hvis "guruen" selv har hestene sine isolert, mister liksom litt vesentlig respekt for treningsmetoden hans jeg da... NHE i seg selv virker spennende (vet ikke mye altså, men det jeg har lest ;) ), men dette synes jeg helt ærlig er en grusom ting å gjøre mot et flokkdyr.

Kaja
01-03-2009, 22:39
Jaha, kan du vise til eksempler - hvem av de russiske isolerer hestene sine?

Nimbus
01-03-2009, 23:57
edit, gidder ikke å prøve å diskutere engang

Kaja
02-03-2009, 00:08
Hvorfor ikke? Jeg lurer jo seriøst på det, fordi jeg har ikke fått med meg noen russiske som gjør det, og da er det jo sikkert jeg som ikke følger med godt nok!

trineck
02-03-2009, 10:36
Jaha, kan du vise til eksempler - hvem av de russiske isolerer hestene sine?

Men den artikkelen som omhandler hestehold i NHE, ref annen tråd, var ganske bastant? Vil vel anta at det finnes mange som følger dette.

--

Med Tequila fungerer det øyeblikkelig. Han nyter livet i stor flokk, og selv om han snur seg mot meg, og kommer til meg dersom jeg ser spennende ut eller det er drittvær, er det helt klart hesteflokken som er hans ting framfor meg. Han er villig med på tur/ til trening / inn i stallen, men jeg vet at han hadde valgt å bare være hest i flokk om han kunne velge. Det synes jeg er positivt- at han har et liv også de timene i døgnet jeg ikke er der...

Om jeg setter ham i enepaddock, nå snakker jeg også med andre hester i nærheten, er han øyeblikkelig forvandlet til en klengehest som springer meg i møte, følger meg om jeg beveger meg på utsida eller innsida av gjerdet, trykker hodet rett i grima og er klar for hva enn jeg skal. Dette gjelder like fullt på beite med masse å gjøre/spise som i frimerke.
Det er jo ingen tvil i mitt hode at dersom jeg hadde gitt han et liv i en alenepaddock, hadde jeg hatt en hest med større treningsmotivasjon? Og jeg vil tro jeg ut fra det ville kunnet oppnå mer på kort tid..
For min del, med mitt hestehold, er det 100% uaktuelt.
Men like fullt en realitet jeg er klar over.

Krussedull
02-03-2009, 12:50
For å oppklare en del ting rundt NHE, selvom det er OT, fordi NHE aldri har gitt seg ut for å være natural horsemanship:
DEtte er fra et intervju med AN:
HOW ARE YOUR HORSES’ LIVING CONDITIONS?

They are rather good I believe. Each horse has his own space for winter. It is nice and warm, vast and comfortable. During the famous Russian frost, when outside temperature reaches minus 15 degrees Celsius, they spend the night indoors. But the stables are just a temporary measure, an arrangement that should be avoided. He horse must live in movement, in open spaces.

For that purpose, each one has a spacious shelter in his own little personal paddock, but they can also walk around in a big garden.

Kan ikke si jeg synes det virker som hestene der lider av noenting jeg. Alltid vil en og annen hest bo alene. Men feil å la hesten gå alene bare fordi det er en lettvint måte å nå inn til den.

trineck
02-03-2009, 14:32
For å oppklare en del ting rundt NHE, selvom det er OT, fordi NHE aldri har gitt seg ut for å være natural horsemanship:
DEtte er fra et intervju med AN:
HOW ARE YOUR HORSES’ LIVING CONDITIONS?

Enda mer OT da, men det er denne jeg sikter til (tatt fra Thea i LillJulies tråd som heter Nevzorov Haute Ecole, dette er sakset fra en artikkel oversatt fra Russisk, publisert en kort stund på NHE sitt eget forum). Les mer om den her:
http://www.artofnaturaldressage.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=1652

Interdict Three.
Any herd or herd-like horse management is interdicted. Besides the rebuilding of the horse’s entire musculature, herd living makes a horse very primitive and stupid, and returns the horse to the world of primitive ideas and manners. From the School’s point of view, herd keeping seems to be akin to sheep breeding. I fully realize that reading these words may be unpleasant for many people, but it’s better to tell the truth at the beginning.

It is at least illogical and guarantees that the process of horse education will be a vain and silly waste of time. It is based on complete ignorance, on the attitude that a horse is a mobile piece of meat, and on the attitude that herd life will provide this piece of meat the motor physiological functions for keeping fit in a group and for the convenience of lazy grooms.

The herd is an astonishingly influential factor on the horse's mind and will always try to destroy any fruits of education. You will teach the horse, and the herd will delete everything you have taught the horse during the lesson.

The turnout style must be the following: a rug (blanket) being STRICTLY obligatory for a School horse when the temperature is below + 5 centigrade and must not be torn or wet. If it gets wet, it must be changed immediately. Moreover, the turnouts may occur only if the ground is safe. Any areas covered with ice, any frozen grooves, any serious roughness of the ground will sooner or later inevitably cause the horse's disability. The horse's legs will never adapt to the condition of the ground.

Wulfi
02-03-2009, 15:27
For et fint bilde! Det likte jeg virkelig. Hihi...

Krussedull
02-03-2009, 22:19
Den artikkelen ble lagt ut ved en feil, og ble fjernet veldig kort tid etterpå fra NHE forumet....
Den diskusjonen ble vel avsluttet i tråden om NHE...

Vinje-Hest
02-03-2009, 22:52
For et fint bilde! Det likte jeg virkelig. Hihi...

Du er jo så flink til å ta bilder Anja;)

Birre
02-03-2009, 23:15
Jeg er ikke opptatt av hverken NH eller NHE, men NH handler da ikke om hvor mange hester man har sammen i flokk, sko eller barfot, bitt eller bittløst, bygg eller havre? Det handler om kommunikasjon, gjør det ikke det da?

Vinje-Hest
03-03-2009, 09:21
Nettopp!!!

Birre
03-03-2009, 13:23
Nettopp!!!

Takk! Og da kan man jo avslutte enhver diskusjon rundt ulike typer hestehold med det samme, og holde seg til det det egentlig dreier seg om;)

Vinje-Hest
03-03-2009, 18:22
Fin konklusjon;)
Det var derfor jeg startet denne tråden da flere synes å tro at feks. triksetrening er NHS og det er det jo ikke, det kan kombineres med NHS ja men det er ikke NHS.
NHS er ikke å jage hesten rundt i en rundpaddock, rundpaddocken kan kombineres med NHS men den kan også brukes uten at noen form for NHS er inne i bildet....
Oppstalling som boks,utegang,alenehest osv, alt kan kombineres med NHS men det er ikke NHS.
Og listen er uendelig.....
NHS er "bare" kommunikasjon med bakgrunn i hesten sitt språk

Wilisia
01-04-2009, 12:27
Kjempebra innlegg, bra å få oppklart kaoset ;)

Leia
09-04-2009, 21:13
Hest alene gjør at hesten lettere knytter bånd til den som håndterer den.

Mulig jeg er trangtenkt, men mener du at hesten skal stå alene? Da tenker jeg på alene ute, altså ikke i flokk, f.eks?

Wilisia
10-04-2009, 10:44
Oppfordrer ikke til å la hesten stå alene nei(!)
Men det er en metode/opstalling som blir brukt og som lager en snarvei til tettere samhold med hesten enten man liker det eller ikke.

NH har ellers ingenting med oppstalling å gjøre,da det er kommunikasjon.

her svarte hun på det ;)

Leia
10-04-2009, 11:20
her svarte hun på det ;)

Åja :p

Det var ikke noe fin metode syns jeg. Hester er jo flokkdyr samma åssen du vrir og vender på det.
Da bruker jeg heller 2 mndr ekstra på å få sterkt bånd til den!

Wilisia
10-04-2009, 11:37
Nei, helt klart! Men tror ikke det var ment som noe hun ville gjort, bare ett hjelpemiddel folk bruker seg til..

KristineOgWarrior
23-04-2009, 12:08
Jeg tror at horsemanship kan fungere på noen hester, men ikke på alle. Det er nok en fin måte å jobbe sammen med hesten på, men ikke alle hester passer for denne typen trening. Synes ikke det er noe galt i Natural Horsemanship, men jeg er ikke stort fan av det i det hele og det store.

Kaja&HP
23-04-2009, 12:14
Ehm. Alle hester kan NH trenes da. Det er vi som lærer NH av dem, ikke omvent.

daim
23-04-2009, 12:23
som en viss dressurdommer sa her om dagen så betyr Horsemanship kort og godt forholdet mellom hest og menneske... så mye mer en det skal man ikke legge i det.. For det er det betyr...

Kaja&HP
23-04-2009, 12:25
Fin måte å si det på.
NH-trening blir trening på hestens premiser, altså at man skal lytte til hesten og ikke bare til seg selv. Alle hester kan (og bør) trenes sånn. Om de så er sprang, dressur eller tur hester.
(Min definisjon)

Vinje-Hest
11-12-2009, 08:56
som en viss dressurdommer sa her om dagen så betyr Horsemanship kort og godt forholdet mellom hest og menneske... så mye mer en det skal man ikke legge i det.. For det er det betyr...

Jepp:)

Leia
11-12-2009, 15:02
Jeg tror at horsemanship kan fungere på noen hester, men ikke på alle. Det er nok en fin måte å jobbe sammen med hesten på, men ikke alle hester passer for denne typen trening. Synes ikke det er noe galt i Natural Horsemanship, men jeg er ikke stort fan av det i det hele og det store.

Jeg tror (eller nei, jeg VET) at natural horsemanship passer til alle hester, nettopp fordi det er en hest! (H) Vi mennesker lærer oss hestens "språk" mer eller mindre og trener utifra det, som mange andre skriver - trener hestene på DEMS premisser, ikke omvendt.

Så det jeg prøver å si er at hestene kan det fra før fordi de bruker det på hverandre daglig (de som står aleine i mindre grad, muligens). Dominansleker osv. Hester vil jo gjerne ha en god leder de kan føle seg trygg på uansett hva som skjer. De fleste mennesker leker ikke sånne leker med hesten sin, og det kan fort oppstå problemer når vi en dag ber dem om å gjøre noe som har med dominans å gjøre da, flytte dem f.eks utover det man pleier å gjøre daglig, fordi hei, hesten har jo dominert mennesket hele tiden og vil gjerne prøve å holde plassen sin nettopp fordi mennesket ikke er en trygg nok leder.
Og da tror mange at hesten blir gal og aggressiv, og vil dermed forsky NHS. -_-'

Vinje-Hest
11-12-2009, 18:08
Bra sagt!

OAJ
18-12-2009, 18:34
Du må ikke skylde på metodene når hesten ikke tar imot trening. Da er det treneren som ikke er tilstrekkelig dyktig. Dersom du virkelig mener det du skriver? - så har du nok møtt på en instruktør som har vært dårlig til å forklare deg hva horsemanship og Natural Horsemanship er.

Linoo
18-12-2009, 18:43
Må bare si noe :p Jeg driver verken med NH eller NHE, jeg ordner min egen "NH-NHE". Jeg stjeler ofte triks fra NHE, men jeg holder ikke hesten borte fra andre hester osv.
Liker best å lage mine egne "trenings metoder" :)

Leia
18-12-2009, 19:11
Må bare si noe :p Jeg driver verken med NH eller NHE, jeg ordner min egen "NH-NHE". Jeg stjeler ofte triks fra NHE, men jeg holder ikke hesten borte fra andre hester osv.
Liker best å lage mine egne "trenings metoder" :)

Holder ikke hester borte fra...? hæ? Er DET en treningsmetode?

Aldri hørt om.

Linoo
18-12-2009, 21:20
Holder ikke hester borte fra...? hæ? Er DET en treningsmetode?

Aldri hørt om.
I NHE så står ikke hester sammen, Nevzorov gjør i allefall det ;)

Leia
19-12-2009, 22:04
I NHE så står ikke hester sammen, Nevzorov gjør i allefall det ;)

Hva er NHE?

Håper ikke du tror at ALLE som driver med NH lar hestene sine stå aleine? :O
Hester ER flokkdyr samma faen åssen man vrir å vender på det.

Den tanken kunne aldri falle meg inn :S Da bruker jeg heller et år ekstra på å få et svært godt forhold til hesten min!

Harneshaug
20-12-2009, 03:14
Bare av ren nyshjerrighet, hvor mange timer i døgnet vil du tilbringe sammen med hesten din da?... sånn i forhold til de andre hestene, siden du har den i flokk ...

T.B.
20-12-2009, 03:46
Det finnes noe som heter "sunt hestevett" - kall det gjerne SHV.....

De folka som ble kalt tatere, eller "reisende", ble mye uglesett av "godtfolk" - men de som hadde "auge for hest" ble satt stor pris på, da de kunne få den "galeste gamp snill og brukelig" - og da var det ikke snakk om "natural horsmanship" - men "sunt hestevett".

Det finnes mange historier om hvordan folk som hadde "auge for hest" kunne "tala me' gampen og få ondskapen ut'av 'an, så 'an aller flaug ut meir". Og det går også frem av historiene at det aldri ble lagt en hånd på hesten, bare at den "møtte forståelse".

Man trenger ikke "guruer" fra det store utland - men litt "hestevett", ja, det er det verdt å lære seg.

Vinje-Hest
20-12-2009, 11:20
Begrepet NH blir mye brukt i dag, og det innebærer mange misforståelser desverre, noe som bidrar til at mange ikke vil sette seg inn i hva det faktisk innebærer. Og det er synd. Hva man kaller det blir det samme men hester møtt med forståelse vil både yte og trives mye bedre. Og eier vil kunne få maksimalt ut av forholdet med hesten. Synes det er godt å se at det er flere innlegg i denne tråden fra hestefolk om har forstått begrepet.

Når det gjelder NHE så får han resultater blant annet ved å isolere hestene men også ved å bruke godbiter i treningen, og det har ikke noe med NHS og gjøre i det hele tatt.
Om de om følger han ikke gjør dette er helt irrellevant da de fleste av disse helt sikkert ikke kan vise til samme resultater som han selv uansett.
Ikke noe av det jeg har sett fra denne mannen vil jeg kalle naturlig...og ser ikke helt hva han har i denne diskusjonen å gjøre...

Treningsmetoder kan diskuteres i det uendelige.
Men Horsemanship=kommunikasjon.