PDA

Se full versjon : Elg!

Kine
23-02-2009, 21:03
Aner ikke helt hvor denne skal ligge. Kan gjerne flyttes!

Ok, nå har det seg slik at det har flyttet FEM ELGER inn på jordet til Pernille & co!
Shit, hva gjør man? De står ti meter unna porten når man skal ta inn hestene og er skikkelig sure. I dag begynte den lille ponnien og yppe med elgene i tillegg, så de løp litt etter henne og skulle ta henne, og der sto jeg, halvveis bak porten liksom...
Dæsken, hva gjør man, a? Jeg er ikke sikker på om jeg liker dette!

Kan man spraye "buzz off" på elgene? eller en eller annen fiks idé? Dette går meg på nervene :S

Linoo
23-02-2009, 21:08
Skremme de bort? :p aner ikke jeg :p

*Luna*
23-02-2009, 21:10
Ringe viltnemda? Ikke bra når elger blir trygge på folk og lusker rundt husene...

SnippSnapp
23-02-2009, 21:12
Ikke utfordre dem i alle fall (med å vifte dem vekk, skyte med paintballgevær o.l., løpe mot dem eller fyre av kinaputter i øynene på dem, ja det er blitt gjort her av tullinger). Det vil du få angre (bare spør hesteeieren som fikk ei sinna elgku etter seg opp til stallen da hun kom i mellom henne og kalven :lol: -> ikke meg forsåvidt)

Vet egentlig ikke helt hva en kan gjøre.. Bare hva jeg vil anbefale å ikke gjøre :p Sett nok skader av slikt. Vanligvis lar vel elgen hester og folk være, men kan skjønne at de blir litt pågående. Hos oss var de på besøk om natten på beite, og dro med seg både gjerde og strømboks

Kine
Ja, ikke vet jeg. Eneste er at det ikke er noe gøy å ta inn hester mer....

Balaton M
Du må ta kontakt med viltnemda slik at de kan få hjulpet deg med dette. Elg er ville dyr og utgjør en fare for deg/dere. En elg er ikke forutsigbar slik som en hest og den kan angripe. Elg har drept og skadet langt flere mennesker enn alle våre rovdyr tilsammen. Så dette er det all mulig grunn til å ta alvorlig!

Kine
23-02-2009, 21:13
Ikke utfordre dem i alle fall (med å vifte dem vekk, skyte med paintballgevær o.l., løpe mot dem eller fyre av kinaputter i øynene på dem, ja det er blitt gjort her av tullinger). Det vil du få angre (bare spør hesteeieren som fikk ei sinna elgku etter seg opp til stallen da hun kom i mellom henne og kalven :lol:

Vet egentlig ikke helt hva en kan gjøre.. Bare hva jeg vil anbefale å ikke gjøre :p Sett nok skader av slikt. Vanligvis lar vel elgen hester og folk være, men kan skjønne at de blir litt pågående. Hos oss var de på besøk om natten på beite, og dro med seg både gjerde og strømboks

Nei, prøver å ikke se på de og bare hente hesta fort som F.. Men er jo liksom litt vanskelig når ponnien begynner å angripe og du har et problem...

*Luna*
23-02-2009, 21:14
Jeg hadde ikke vært i tvil; ring viltnemda og få hjelp. De kan utgjøre en ganske stor fare...

SnippSnapp
23-02-2009, 21:15
Gjør som de andre sier og ring viltnemda, enkelt og greit (og tryggest) tror jeg ;) Snakk om innpåslitne elger da :p

Kine
23-02-2009, 21:29
Skal snakke med stalleier i mrg. Dette er ikke bra :S

tutta23
23-02-2009, 23:23
koselig med besøk da!:pDe er sikkert sultne.Be de de inn på høy da?

Hanna
23-02-2009, 23:34
hos oss er det over ti elg som spiser av rundballen på beitet til hestene hver natt.. :roll: yey.. den ene sto og så på meg ri dressur i dag, sånn 15 meter unna!

jea
23-02-2009, 23:46
den ene sto og så på meg ri dressur i dag, sånn 15 meter unna!

Den var missunnelig da vet du.. ;)

Hanna
23-02-2009, 23:55
Den var missunnelig da vet du.. ;)

det tror jeg ikke, for du skulle sett det flotte travet de har over de snødekte jordene!! :D

(og GUD som de hopper når de forserer gjerdene.. hvorfor rir man ikke elg i stedet for hest?!)

tuuuva
24-02-2009, 00:08
(og GUD som de hopper når de forserer gjerdene.. hvorfor rir man ikke elg i stedet for hest?!)

Vi hadde jo ikke hatt sjans til å sitte på i de store svevene elgenes steg har! Ser for meg folk bare flyyyy av :p Hehe

minikyvik
24-02-2009, 10:10
Nå er eg veldig glad for at eg ikke bor i elgland:p Faktisk så er det skumleste dyret i skogen her hjorten!:p (egentlig svanene, men de møter vi kun på om sommeren nede ved sjøen)
Sier som de andre her, ring viltnemda!

anely
24-02-2009, 13:20
Hjorteland!! :P hihi
Heldigvis kommer ikke hjorten bort og begynner å yppe med hestene da, men guh man kan få seg en støkk om man plutselig løper inn i en hjort på tur..

Ajax
26-02-2009, 09:07
det tror jeg ikke, for du skulle sett det flotte travet de har over de snødekte jordene!! :D

Karl 12 hadde et kompani der de brukte elg som ridedyr i felttoget mot Russland! Det var vel antageglig ikke noen stor suksess, siden det ikke er gjentatt, men det er jo en artig detalj å få med seg...
ellers er ikke elgen noe problem her ute, selvom det er mye av den, men vi har alle slags ville dyr her, vi har hatt ulv i hestehagen 2 ganger de siste årene...

ToveIr
27-02-2009, 22:57
Masse kjøttkaker, kjøttdeig, biff og steik der da.

Godt ja

Hanna
27-02-2009, 23:42
Karl 12 hadde et kompani der de brukte elg som ridedyr i felttoget mot Russland! Det var vel antageglig ikke noen stor suksess, siden det ikke er gjentatt, men det er jo en artig detalj å få med seg...

haha, tuller du? så utrolig kult, skulle likt å se det synet :D:D tenk dere hundre elg som går i takt i rekker... hahaha

hildechristine
28-02-2009, 02:15
Elg er skummelt.

- Charmeur,9 år

Shania
28-02-2009, 10:04
fang den og ri dem inn :D
nei, er nok ingen god ide. jeg møtte og på masse elg i går. de er svære og skumle...

Arachnida
28-02-2009, 11:24
Hehe...her står det om elg-forsøket i Svergie... :lol:
Stridselgen (http://www.abcnyheter.no/node/41259)
Del 2 (http://www.abcnyheter.no/node/41256)
Del 3 (http://www.abcnyheter.no/node/41254)