PDA

Se full versjon : Foring av kraftfor mens går på beite

Gjest-
24-09-2006, 11:07
Ble litt skremt igår av hesten som døde av kolikk, så jeg tenkte å høre her hva synes om foringen min!

Milla (1år) går på frodig beite hele døgnet. Har pleid å gi henne kraftfor på kvelden, ca 1 1/2 liter. Vet ikke hva dette kraftforet heter, men det er med cereals og pellets.
Er det ok å bare gi det om kvelden når hun nå går på beitet hele døgnet og gresser? Er det for mye/for lite å gi bare en gang om dagen?
Hun er en smule tynn, og trenger å fores opp.

Torhild
24-09-2006, 14:46
Ville vel gitt oppdrett til en såpass ung hest. Men ja, jeg synes det er ok å gi kraft-for bare en gang pr døgn, når hesten går på utegang/fri tilgang på grovfor.

Kurre
24-09-2006, 15:21
Ikke noe problem å gi kraftfor til en skranten hest på beite.
Som Torhild ville nok jeg også valgt en eller annen variant av Oppdrettsfor,så er du tryggere på at hun får i seg det hun trenger for å vokse på rett vis.

Følger du anvisningene på forsekken,bør du være trygg på at det ikke blir for voldsomme mengder.

Lopke
24-09-2006, 18:14
Lopke er blitt feit hun... får kun gress ennå.. ga henne litt kraftfor idag før strigling og oppsaling, men neimen om dama er blitt rundere.. huff tenkte jeg og agret over dagens mat..

Shadowfax
24-09-2006, 21:50
Min har også blitt feeeit. de går ute og spiser hele natten *grøss*
Jaja, får ta oss av det seinere. skulle jo begynne å trappe ned treningen uansett nå.. er ikke nå han skal være god ;)

Men er de tynne burde de så absolutt få noe ekstra i tillegg til graset.. spesielt nå på denne årstiden.

Gjest-
24-09-2006, 22:35
Champion er kanskje skandianvisk for det?
Og i stallen der, så er det bare denne type for, og havre. Er en gedigen sekk på størrelse med en silo ball, uten et eneste ord (som jeg kunne se, vanskelig å flytte på dem ;))
Fins det en champion nettside hvor man kan sjekke om det finnes i Frankrike?

Kurre
24-09-2006, 22:53
Jeg tror nok ikke du vil finne Champion i Frankrike...
Jeg forer på Spillers nå og DET er det nok mulig du vil finne.
Er engelsk for,de har en "stud and Youngstock mix" som hoppa og føllet mitt spiste og så fenomenale ut!
Hmmm..skal snoke på nettsidene deres og se.

Ellers finnes det garantert godt for i Frankrike,bare man vet hva man skal spørre etter...du må virkelig jobbe med det språkkurset ditt mor!
Tenk så mye du får å finne ut av etterhvert.
inspitasjon til studier!

Gjest-
25-09-2006, 09:09
hey, jeg har gått tre dager på kurs bare..... fransk er et vanskelig språk ;)
Men jeg holder på å lære!!!

Kurre
25-09-2006, 09:45
Du får si til dem at "det neste jeg må lære nå er å utarbeide forplaner,diskutere trenings og oppstallingsteorier og å spore avstammingen på hesten min"

Hehe.

Her er siden til SPillers i hvertfall.

http://www.spillers-feeds.com/en-gb/

Gjest-
25-09-2006, 09:50
Hvor mye daglig skal man gi av dette til en åring da?
Har problem med å fore henne to ganger om dagen nå som hun står på beite, må gjøre det selv. Går det greit om jeg tar en gang om dagen?
Er dette foret dyrt? Hvor mye koster en sekk i norge (hvor mange kg er det)

Kurre
25-09-2006, 10:00
Hmmm...du må IKKE regne på de norske prisene for vi betaler 3,15 øre ekstra PR KG i straffetoll fordi vi velger å ike kjøpe norskprodusert for.
FY slemme forbrukere,skamme seg!

Sekkene veier 20 (eller er det 25 kg?)
Her hjemme ligger de på 200-250 kr ca avhengig av hvilken type man kjøper.

Jeg vil tro at du begynner pent for å venne til,stopper på ca en kg pr dag og ser hvor det tar ivei.
Ellers står det alltid "feed suggestions" på sekkene.De har 3 typer "stud feed" så det er bare å velge den som passer babyen din best.

Det jeg hadde gjort om jeg var deg var å ta kontakt med dem.
Om du trykker på "France" så finner du et tlf nummer og en mailadresse og siden de forhandler et engelsk for er mulighetene gode for at de snakker bra Engelsk også.

All kontakt jeg har hatt med dem har vært positiv.
God service og engasjerte medarbeidere.
Lykke til!

Gjest-
25-09-2006, 10:01
ok tusen takk for all hjelpen, kurre :)