PDA

Se full versjon : Utendørs også om vinteren?

Gjest-
23-09-2006, 23:45
Sitter og tenker litt på om jeg skal la hesten min gå ute hele døgnet hele vinteren.
Men har ingen erfaring med å ha hester ute hele året, derfor lurer jeg litt hva dere mener.
Dette gjelder mest om det er flere hester som kommer til å gå ute med henne, hvis hun er den eneste kommer jeg helt klart til å ta henne inn om natten.
Kan dette være en ide, å la henne gå ute? Jeg bruker henne ikke akkurat, bortsett fra litt leietur, og skal ikke kjøre på så altfor mye med andre treningsgreier så hun svetter eller noe slikt før til neste sommer. Og er hun ute kommer hun jo til å sette pels så hun kan stå imot kulda også.
Hva synes?

Frida&Jameel
23-09-2006, 23:47
Så lenge hun setter nok pels (kan jo evt legge på dekken) så hun klarer seg, så hadde jeg latt henne gå ute :)

Anita&Svarten
24-09-2006, 00:13
Begge mine går ute hele vinteren. De kan velge selv om de vil inn eller ikke hele døgnet. Fungerer helt fint, selv om de blir brukt :)

RWeb
24-09-2006, 01:32
Du kan fint la hesten din gå ute. Men vær oppmerksom på at det er forskrifter for hel-årlig utegang, som ikke gjelder i beitesesongen. Altså, det stilles litt større krav til anlegget om vinteren. Først og fremst le-skur - de skal ha en lun plass å søke ly, det skal være plass så alle skal kunne ligge, det skal være tørt og rengjort og være plassert slik at det ikke renner inn vann, det skal kunne stå imot snøsmeltinga om våren og plaskregnet om høsten. Det skal også være egne plasser for hester som trenger spesielt tilsyn en periode (som sykebokser).
Om hesten er vant til å gå ute fra sommeren, og får en gradvis tilvenning, setter den mye pels (vel - mer eller mindre, det er individuelt.), men normalt så skal den ikke ha behov for dekken om den er i godt hold, har satt normal vinterpels og har mulighet til å søke ly.

Så det er bare sunt for hesten det, om forholdene ligger til rette. :wink:

Silje og Tindra
24-09-2006, 02:03
Hvordan er vinteren i Frankrike i forhold til den norske, da? Og norske regler vil jo ikke gjelde for Lene :-)

Lopke
24-09-2006, 11:16
De reglene er de trådt i kraft? jeg trodde nemli det var EU regler siden de også er gjeldende i DK. Og da gjelder de jo i Frankrike og.. EU regler må Norge ofte også rette seg etter selvom de ikke er med i EU da det gjelder dyrehold eller har jeg missforstått?

Silje og Tindra
24-09-2006, 11:22
Hm, ok. Jeg trodde reglene om utegang var særnorske, beklager :-)

Lopke
24-09-2006, 19:08
Jeg er ikke helt sikker Silje.. bare noe jeg tror. Mener at den dyreveldfærdsloven ikke er trådt helt i kraft ennå. Og det jobbes en del med den i DK og mener og ha hørt at det er sånn EU greie, som Norge også må rette seg under selvom det ikke er EU land. Men er ikke 100% sikker. Mulig du har rett altså..

stine
24-09-2006, 22:06
La hesten gå ute du, det har den veldig godt av. Har hatt hestene mine ute i to sesonger n å, og de stortrives og har vært friske og glade hele vinteren..

Gjest-
24-09-2006, 22:26
Har hittil ikke funnet noe leskur på noen av beitene. Er dette et stort problem? Som en annen sa her, kan det jo være EU regler som er på vei inn, og at det blir påbudt...

Han har kanskje 30+ hester ute på beitene nå, og stallene er fulle, så hva han har tenkt å gjøre med alle disse aner jeg ikke. Men om så mange kommer til å gå utendørs hele vinteren, er det kanskje OK for hesten at det ikke er leskur?
Hehe, teit spørsmål men, må jo spørre... ;)

RWeb
24-09-2006, 22:46
Aha, du bor i Frankrike du ja, det hadde jo ikke jeg fått med meg, selv om det står i infoen din, og du har skrevet det i andre innlegg... :oops:

Nei, da må du jo finne ut hvilke regler som gjelder der, evt. om det er EU-regler som gjelder... :?

Min mening er at alle hester burde ha mulighet til å søke ly når det er kaldt og/eller regner, og at de skal ha muligheten til å finne seg en tørr og rengjort sove-plass.

Men om du retter deg etter reglene der du bor, så har du jo ditt på det tørre uansett. :wink:

Gjest-
01-10-2006, 16:31
Tenkte på en ting her... Det finnes jo ikke noe uthus på beitene.

Hva med om jeg finner et godt vinterdekken som er vanntett f.eks? Kan det funke greit? Hvilke dekkener anbefales i såfall? Og burde hun da stå med det hele døgnet? Om det er så bare om natten, kan det bli vanskelig for meg å dra i stallen om morningen og kvelden for å ta av/på...

Gjest-
01-10-2006, 16:36
*dobbelt*

Hreggur
15-10-2006, 00:10
Reglene trådde i fraft fra nyttår 2006, så nå er det påbudt med leskur med minimum tre vegger og tørt gulv. mange nye regler som trådde i kradt fra nyttår som det er lurt å sjekke ut!(regner med de ligger inne på mat-tilsynet sine sider, eller så kan du kontakte dem for nærmere informasjon om regelverk)

Gjest-
15-10-2006, 00:12
Reglene trådde i fraft fra nyttår 2006, så nå er det påbudt med leskur med minimum tre vegger og tørt gulv. mange nye regler som trådde i kradt fra nyttår som det er lurt å sjekke ut!(regner med de ligger inne på mat-tilsynet sine sider, eller så kan du kontakte dem for nærmere informasjon om regelverk)

Minner på at jeg bor i Frankrike ;)

Hreggur
16-10-2006, 01:33
Obs, sorry litt sent om kvelden ja...så det nå ja... :wink: