PDA

Se full versjon : Kolikk

Gjest-
23-09-2006, 23:35
En appaloosa hingst på stallen døde av kolikk idag.
Kjørte forbi i tolv tiden i dag, og så dem gi han noe (tror jeg) via trakt.
Da jeg dro i stallen senere på dagen (kl 18) for å stelle med jenta mi, hadde han nettopp dødd, og lå på utsiden av paddocken. Det var et trist syn!
Men lurer litt i forbindelse med dette.
Han har gått utendørs sammen med to andre hester de siste ukene i alle fall. Ikke blitt ridd eller brukt i det hele tatt, bare gått ute og gresset.
Hva kan ha forårsaket dette?

Lest litt rundt på nettet angående dette, noen steder står det at i mange tilfeller ender det med død, andre steder står det at det som regel ender bra... Hva er sant?

Frida&Jameel
23-09-2006, 23:45
Det går som oftest bra, men det skjer desverre altfor ofte at det ender i den gale retningen.... :( Så kolikk er ikke noe man bør ta lett på.

Torhild
23-09-2006, 23:59
Jeg har hesten på en stor stall med ca 40 hester. Har gått der i ca 15 år. På alle de årene har vi hatt mange kolikk-anfall, iallefall et i året (var en som ikke tålte noe, og hadde kolikk nesten hver uke i en periode. Ble operert to ganger pga det til og med!), men bare to hester har dødd av det. Så ja, stort sett går det bra. Blir det oppdaget tidlig er det greit, men utvikler det seg til tarmslyng er det værre....

Rosita!
24-09-2006, 00:04
Kolikk er ikke noe man skal spøke med nei,har alltid hørt det som regel går bra om de får rask behandlig...
Men har selv mistet en hest pga dette,så det kan fort gå feil vei også.

Asa Garsy
24-09-2006, 13:05
jeg har heldigvis aldri hatt hest med kolikk, men om hun fpr det, da skal jeg høre fra meg til dyrlegen med det samme, jeg reagerer veldig bare på en liten ting, kollik er stort i mine øyne, å kan gå riktig galt om det ikke behandles, eller det kan ha utviklet seg til noe annet så hesten gir opp..... Stakkar hest..

Shadowfax
24-09-2006, 15:54
Vi har mistet en del på Thailand de siste årene.
Er vel oppe i 5 nå.
Er ekstra vanskelig med disse isisene. De har en smerteterskel som er helt utenom det vanlige. (klart det finnes pyser her også..)
Der står hester med tarmslyng og spiser i boksen, ikke ruller de seg eller noe. 3 av de 5 har man måttet avlive. De "ville" rett og slett ikke dø.

Er en forferdelig sykdom, det som skjedde med Sandra er det værste jeg har vært borti. Der hun stupte ut av hengeren, rulla ned lemmen og vi måtte slepe henne etter beina inn i den nærmeste boksen. Fy flate det var grusomt.

Hanniball
24-09-2006, 21:21
Jeg har hatt hest med kolikk en gang selv,men vært borti en del hester med kolikk.Hesten til gamle treneren min hadde kolikk VELDIG ofte..Det ble mange timers skritteturer med denne stakkaren ja!men når min egen hest hadde kolikk,gikk det heldigvis fort over.
Om denne hesten du snakker om har gått i forholdsvis hard trening,og plutselig ikke blitt brukt,kan det være årsaken.Det var hvertfall årsaken til at min hest fikk det.Fordi hn ble brukt mye,også fikk han en skade,og måtte stå i ro.Noe jeg synes har funket veldig bra,er å gi hestene kligrøt med lunket vann.Det får fart på fordøyelsen.

Gjest-
24-09-2006, 21:54
aner ikke hvordan han hadde det før jeg la merke til han. Så det kan jo hende han kom fra hard trening og rett på gress. Jeg hadde i alle fall sett han bare på beite!

Lopke
24-09-2006, 22:42
Er vel oppe i 5 nå.

Thailand??

Shadowfax
24-09-2006, 22:47
Er vel oppe i 5 nå.

Thailand??

Hehe... Det er et kallenavn på Teland. :wink: Lille Siggi Stutt mente det hørtes myye mer eksotisk ut :wink:

Lene Th.
24-09-2006, 23:12
Knekten har vært veldig mye plaget med kolikk, spesielt før jeg tok ham hjem fra trenerstallen.
Han har stått på drypp flere ganger, og to ganger har dyrlegen ikke kunnet svare meg om han ville overleve...

Ting jeg har funnet ut forebygger, er masse utegang, så man får mest mulig bevegelse.
Fri tillgang på høy for fordøyelsen.
Alltid friskt vann, gjerne lunket etter trening, spesielt om vinteren.
Bløyter kveldsforet hans, slik at han får i seg mer vann siden han ikke alltid er like flink til å drikke nok.
Bruker betfiber, også for å hjelpe på med en bra fordøyelse.

Ellers er det viktig å sjekke både høy og kraftfor, kjenne at det lukter friskt og at man ikke ser fargeforandring/myggel.

For hester som har lett for å få kolikk, er det greit å vite at brød og epler faktisk er kolikk-fremkallende i annet enn små mengder. Pærer er heller ikke bra å gi til fintfølende hestemager, mens gulerøtter derimot kan virke forebyggende...

Noe hesten sikkert også setter pris på... :wink:

Hanniball
25-09-2006, 15:48
men en ting...Jeg vet om en hest som plustelig bled stappet hude full med gullerøtter,uten å være vant til å få så mye gullerøtter.Denne hesten fikk dagen etter kolikk.Kandette ha noen sammenheng?

Wilisia
25-09-2006, 16:01
Har hørt at ponnisen min har hatt det mye, men har opplevd det to ganger selv. Av for hard trening. Gikk rundt med mye dårlig samvittighet da ja. Det var ikke noe stort da. Var kun jeg som skjennte hesten skikkelig som kunne se det. Måtte overtale folk for og se på henne for de ''visste'' at hun ikke hadde kolikk. Glad jeg overtalte dem.
Ellers har den andre ponnisen vår også hatt. Det var ille den ene dagen ikke så ille neste dagen. Hun fikk et lie tilbakefall eller noe. Men det var noe mystisk med det. Var både lyd, matlyst og hun bæsjet.

stine
25-09-2006, 17:51
hesten kan fint ha kolikk selv om den bæsjer. Det er virker forebyggende å gi hesten 20g havsalt daglig.

Mari
25-09-2006, 17:58
Jeg har heldigvis ikke hatt kolikkhest, men en av traverne på stallen døde av det i fjor vår. Trist..

Trallala
25-09-2006, 20:15
Er vel oppe i 5 nå.

Thailand??

Hehe... Det er et kallenavn på Teland. :wink: Lille Siggi Stutt mente det hørtes myye mer eksotisk ut :wink:
Teland i Søgne. Jobber du der? Har såå mange gode minner derifra. (rideleirer).

jameho
26-09-2006, 00:01
Lille Shettisen min hadde kolikk for fjorten dager siden. Jeg trøblet skikkelig med å få dyrlegen til å komme. Det eneste h*n snakket om var at jeg skulle ta tempen på ponnien, og gi han en halvliter med olje. Ponnien ble stadig darligere og jeg måtte ringe dyrlegen to ganger til før h*n endelig kom. Da h*n først kom (to timer etter jeg ringte og sa at nå MÅTTE h*n komme) gjorde h*n ikke annet enn å kjenne på han, gi han en sprøyte med smertestillende og si "det går nok bra.."
Sprøyten virket i ca en time, så ble han bare dårligere igjen. Jeg kontaktet en annen dyrlege som ringte den første med beskjed om å reise tilbake og foreta en skikkelig undersøkelse. Den første ringte tilbake og var sur for at jeg hadde kontaktet en annen for en ny vurdering. Da h*n kom skjønte h*n alvoret alikevel gitt..
To dager gikk, med drypp den ene natten der vi spikret ponnien inne i sykeboks så han ikke kunne legge seg. Jeg la meg i stallen for å holde øye med han. Dagen etter ble det en ny runde med smertestillende. Denne dyrlegen ga meg tips om å gi cultura, kli og gulrøtter en tid fremover. Da ble han bra igjen.

Moralen er: Ikke gi deg om dyrlegen ikke tar deg på alvor! Det kan gå skikkelig galt om du ikke får den behandlingen du skal ha..

Kurre
26-09-2006, 00:07
Stakkars lille snutt!!

Sånn av lokal interesse...kunne du PMet meg navnet på dyrlegen?
Og hvem du ringte etterpå?

(Samler litt på tragiske dyrlegehistorier her ute nemlig... :evil: )

Speedy As A Bullet
17-11-2006, 04:51
Kolikk er noe dri*t.. Hoppa jeg hadde var endel plaget av det en tid. Er flere år siden. Ene gangen holdt hun på å stryke med.. I en periode på noen måneder var hun mye syk, ting så mørkt ut, og da den kraftigste kolikken kom var det like før jeg bukket under selv. Med skole, deltidsjobb og syk hest ble det lite søvn og lite næring ja. Vet ikke hvor mange netter jeg tilbrakte i stallen. Og det ble mye gåing på oss. Husker spesiellt den gangen hun var mest dårlig, da var det en annen hest også som hadde kolikk der. Dyrlegen fikk ikke til og stikke slangen ned i magen på May og tilkallte en vet. til. Imens undersøkte hun den andre hesten og jeg gikk rundt med May. Jeg var så oppgitt, sliten og redd at jeg bare satte meg ned og strigråt. En venninne overtok hesten litt mens jeg sammlet meg. Så ventet ett par timer hvor dyrlegen prøvde og få slangen riktig, sprengte blodkar etter blodkar, stallen så ut som et slakteri. Før det endelig gikk, på siste forsøk. Så klarte vi oss den gangen også!! :)

Dette hendte på skolestallen, og i flere år nå har den blitt kaldt Stall Uflaks.
I løpet av mine 3 år der, i tillegg til sykdommene til min egen hest, døde først hesten til bestevenninna min da den gled på isen og brakk benet. Kort tid etter døde hesten til en annen i klassen av kolikk som utviklet seg til tarmslyng. En annen på skolen måtte avlive hesten etter at den hadde satt foten fast i høynettet, veltet over, og revet av foten. Neste hest var så dårlig i bena og ingenting funket, så den ble også avlivet. En til hest dør like før følling da føllet var død i magen og ikke kom ut--> forgiftning.

Det var mange tunge stunder for oss på stallen.. Og nå er også min May borte.

Så ta sykdommer/adferdsforandringer på alvor. Tenk sikkerhet i alt dere gjør. Lær dere hvordan den friske hesten er, og ta ett hvert avik på alvor. Det kan være ingenting, men det kan også være forskjellen på liv og død.

Rosita!
20-11-2006, 00:12
hesten kan fint ha kolikk selv om den bæsjer. Det er virker forebyggende å gi hesten 20g havsalt daglig.

Stemmer det at havsalt skal være forebyggende?
Hadde netopp en med kolikk her og da har vi kutta ut saltet på henne en stund nå...For tenkte at det kanskje ville være litt sterkt nedi magen nå når hun ikke var helt god!?

Liz
20-11-2006, 00:22
Hesten min ble funnet med kollik en morgen, veterinær ble tilkalt. Han fikk smertestillende og vi fikk beskjed om å leie ham rundt til han ikke forsøkte å legge seg ned lenger. Leide han hele dagen, men han ble bare verre og verre.

Til slutt reiste vi ut på klinikken med ham, og der fikk vi beskjed om at det eneste vi kunne gjøre for ham var å avlive. Diagnosen var tarmslyng.

Dette er et år siden i frebruar, jeg får skikkelig vondt inni meg når jeg tenker på det og begynte nesten å grine bare av denne tråden. Håper jeg aldri opplever noe slikt igjen..

Lopke
20-11-2006, 00:28
huff ja.. jeg ble veldig lei meg da det skjedde med Birk.. kjente han jo ikke men det var likevel utrolig trist :(

har heldigvis aldri hatt kolikk på mine hester.. aldri hatt mageproblemer eller forfangenhet.. 7-9-13 men det må være helt grusomt..

ei veninne av meg i DK måtte avlive etter hesten hadde hatt 17 kolikkanfall.. tarmene var helt ødelagte. Det var en flott hest.
RIP Baronessen.