PDA

Se full versjon : Å trene en hest trafikksikker...

EliFi
15-02-2009, 16:57
I dag har jeg hatt en lite morsom opplevelse med Villfly, og jeg ble både redd og frustrert..

Det har seg sånn at turmulighetene våre er redusert til å ri langs fylkesveien fra gården der hun står. Hun har tidligere vært litt skeptisk for små biler, og vi møtte noen i dag også, og det gikk bra. Hun ser litt ekstra på dem, men gikk pent videre. Veien er trang nå, pga meterhøye brøytekanter, og en del er dårlige til å senke farten, noe som er vanvittig irriterende når man sitter på en litt skeptisk hest. Har vært frem med hånda og gitt signal om at de må roe ned til flere, men det er ikke mye de sakker på farta..

Uansett, så la jeg merke til at tankbilen (melkebilen) kom i god fart noen hundre meter bakfra.. Jeg fikk henne frem til en møteplass, og stoppet henne der. Det var liksom det beste jeg kunne gjøre ut av situasjonen, i og med at det var langt til neste avsvingningsmulighet.. Sjåføren var grei, og roet helt ned, og jeg var ved godt mot.. I det han kommer opp på sida av oss, hiver hun seg rundt, over brøytekanten og ut på et ganske skrått hellende jorde. Jeg hadde på et eller annet merkeligvis greid å hoppe av, og sto oppå brøytekanten og tviholdt i tøylene, livredd for at hun skulle få til å stikke fra meg. - Men ingen fare. Merra sto bom fast, og jeg trodde ikke jeg skulle greie å få henne opp selv heller.. Holdt på noen minutter, og hun måtte få hvile for å greie å samle flere krefter til den kraftanstrengelsen det var å komme opp..

Etter noen ordentlige basketak var det bare den høye kanten igjen, og den siste gangen kom hun seg endelig opp, men landet selvsagt på fremknærne etter det siste frasparket.. Det så ordentlig vondt ut, men hun kom i hvertfall opp. Så for meg at jeg måtte rekvirere traktor for å få dratt henne opp.

Så over hele hesten, ikke et eneste sår, ikke halt - ikke noen ting. Flaks! Begrenset hvor mye man kan få skadet seg når man står fast i snø opp til skjenkelleiet, men den knelandinga så ikke god ut. Leide henne et stykke for å se at alt var bra, før jeg hoppet opp og red resten av turen hjem. Skulle vise henne at det ikke var så skummelt at jeg måtte gå ved siden av henne i allefall.

Vel hjemme traff vi svigerfar med traktor og fôrvogn, med det bød ikke på problemer i det hele tatt, så jeg lurer på om det er mest en "klausfølelse" hun får når det blir for trangt?!

Skal uansett trenes på trafikksikkerhet fremover, for dette var ubehagelig!

Blæh.. Så nå vet dere det :) - Trafikksikkerhet er v i k t i g ! :)

Nina
15-02-2009, 17:12
Usj, ekkel opplevelse det der! Har opplevd ganske akkurat det samme med ponni som hoppet uti dypsnø for så å hoppe ut på veien foran bil! ikke moro når man står der!

Er ikke noe sted i nærheten av dere der det er gangvei langs veien? Jeg leide mye på gangveier da jeg skulle få Sandy trafikksikker, da er man på trygg grunn i hvert fall.

Silje
15-02-2009, 17:19
Begynn å leie henne der du kan møte på trafikk, ihvertfall! da har du bedre kontroll, antagelig vil merra synes det er tryggere fordi hun har deg ved siden av og du minsker risikoen for å skade deg selv! (Det kan du ikke gjøre, vet du, Eli!)

sPiKE
15-02-2009, 17:23
Huff, bra at det gikk bra med dere begge iallefall!!
Tror også at trening ute i trafikk med deg som leier er det beste stedet å begynne:) Hun blir tryggere du og blir sikrere enn på ryggen! Og så er det bare ut å oppsøke forskjellige trafikksituasjoner hun kan bli redd i:) Men dette får dere orden på raskt:)

sPiKE
15-02-2009, 17:24
Tror også at trening ute i trafikk med deg som leier er det beste stedet å begynne:) Hun blir tryggere du og blir sikrere enn på ryggen! Og så er det bare ut å oppsøke forskjellige trafikksituasjoner hun kan bli redd i:) Men dette får dere orden på raskt:)

EliFi
15-02-2009, 17:28
Usj, ekkel opplevelse det der! Har opplevd ganske akkurat det samme med ponni som hoppet uti dypsnø for så å hoppe ut på veien foran bil! ikke moro når man står der!

Er ikke noe sted i nærheten av dere der det er gangvei langs veien? Jeg leide mye på gangveier da jeg skulle få Sandy trafikksikker, da er man på trygg grunn i hvert fall.

Nei, det er verken fortau eller gangveier. Er en grusvei, som på sommeren er grei nok med tanke på bredde, men nå på vinteren blir den veldig "lukket" pga brøytekantene.. Skulle veldig ønske det var gangvei ja, men den gang ei..

Skal ærlig innrømme at jeg fikk opp pulsen ja. Ante ikke hvordan jeg skulle få henne opp, og så var hun så redd..

Begynn å leie henne der du kan møte på trafikk, ihvertfall! da har du bedre kontroll, antagelig vil merra synes det er tryggere fordi hun har deg ved siden av og du minsker risikoen for å skade deg selv! (Det kan du ikke gjøre, vet du, Eli!)

Ja, har store planer om å leie en del på tur fremover ja. Tenkte å ta på kapsun og longeline. Da er det ikke så farlig om hun hopper unna litt, jeg trenger ikke miste henne i allefall om hun gjør det.. Skal prøve å unngå å skade meg selv ja, men noe må gjøres, for jeg tør ikke spenne henne for vogn og ut å kjøre når hun er så redd store biler. Æsj altså!

Neste helg skal vi passe gården hele helga, og da skal det nok bli noen intensive treningsøkter :)

EliFi
15-02-2009, 17:30

Ja, håper hun kan føle seg tryggere med meg ved siden sin. Det eneste jeg er litt redd for er at hun kan komme til å hoppe på meg i redsel, men det vil tiden vise ;)

Silje
15-02-2009, 17:55
Ja, håper hun kan føle seg tryggere med meg ved siden sin. Det eneste jeg er litt redd for er at hun kan komme til å hoppe på meg i redsel, men det vil tiden vise ;)

Bare pass på at du holder god avstand til henne og gir både deg og henne plassen til å reagere, så går det nok fint. Og hvis du går innerst mot bilene er sannsynligheten liten for at hun hopper på deg. :) Da hopper hun jo mot det som er farlig. :p Har du mulighet til å få med deg noen med en trafikksikker hest som "støtte" er jo det veldig bra.

RenateSJ
15-02-2009, 18:45
Ikke lei tur om du ikke har etablert skikkelig respekt for din "intimsone", ellers kan det bli farlig det og.
Syns Ellen O sin metode var litt festlig egentlig.. men klarer ikke bestemme meg hva jeg syns om det. I Dyrisk hjalp hun en hest og eier ved at de "løp etter" trailerne når de kjørte ut fra en bensinstasjon :lol:

EliFi
15-02-2009, 18:49
Ikke lei tur om du ikke har etablert skikkelig respekt for din "intimsone", ellers kan det bli farlig det og.
Syns Ellen O sin metode var litt festlig egentlig.. men klarer ikke bestemme meg hva jeg syns om det. I Dyrisk hjalp hun en hest og eier ved at de "løp etter" trailerne når de kjørte ut fra en bensinstasjon :lol:

Respekt for intimsonen min har hun, men er redd den viker til fordel for redselen hennes..

Hehe, som i "jage" trailere? Kunne jo gått bak tankbilen når den parkerer nede ved fjøset, ved tanktømmingen. Ikke dumt.. Det skal jeg jaggu prøve tror jeg. Så kan hun få stå på trygg avstand og iakkta "monsteret"..

ReateT
15-02-2009, 19:01
Det er en lei situasjon når hesten ikke er helt trafikksikker.

Det at det blir lite avstand mellom hest og bil gjør nok det hele mye vanskeligere. Kanskje hun har vært trafikksikker før når bilene har holdt 3-4 meters avstand. Hvis hesten er vant til litt avstand er det klart at det blir litt mer skremmende å plutselig ha bilene veldig nært.

Miljøtrening bruker å hjelpe gjennom en ting....eksponering, eksponering og eksponering.

Å jage trailere kan kanskje være en ide. Jeg har selv ikke prøvd denne metoden, men det vil nok "ufarliggjøre" objektet hvis hesten springer etter det. En vill hest vil definitivt ikke løpe etter noe som kan skade den i vill tilstand. Så det er mulig dette vil få tankegangen til hesten til å endre seg litt. Verdt ett forsøk iallefall. Fungerer det ikke er det jo ikke mer skade tatt enn den tiden dere brukte på det.

Uansett. Jeg ville selv valgt å stadig eksponere henne for trafikk. Kanskje du kan gjøre det i litt mer kontrollerte former. Om du kjenner noen med en litt bråkete bil eller traktor som kan kjøre forbi dere (og gradvis komme nærmere og nærmere) på en smal vei. Da kan dere avslutte når det passer deg og hesten, og gjøre hesten vant til nærgående traffikk på litt mindre avstand.

lykke til:)

Santia Cheyenne
16-02-2009, 09:39
Jeg vil anta Villfly merket noe i det du så tankbilen. Når du svinger inn og stopper henne bekrefter du hennes tanker om at noe ikke er som det skal (hvis du skjønner hva jeg mener).
Etterhvert som bilen nærmer seg og du ikke gjør noe synes hun kanskje det var best å ta saken i egne hender?
Nei, vet ikke jeg altså, er bare virker som om det er sånn det har vært når hestene mine har reagert på samme måte.
Fordi -jeg- ikke er trafikksikker har heller ikke hestene vært det.

Du har ikke mulighet til å få skumle biler til å stoppe helt slik at du kan ri forbi? Innbiller meg at det må være litt bedre enn å først måtte forte seg å finne en avstikker for så å vente på at den farlige bilen skal passere.

EliFi
16-02-2009, 12:53
Jeg vil anta Villfly merket noe i det du så tankbilen. Når du svinger inn og stopper henne bekrefter du hennes tanker om at noe ikke er som det skal (hvis du skjønner hva jeg mener).
Etterhvert som bilen nærmer seg og du ikke gjør noe synes hun kanskje det var best å ta saken i egne hender?
Nei, vet ikke jeg altså, er bare virker som om det er sånn det har vært når hestene mine har reagert på samme måte.
Fordi -jeg- ikke er trafikksikker har heller ikke hestene vært det.

Du har ikke mulighet til å få skumle biler til å stoppe helt slik at du kan ri forbi? Innbiller meg at det må være litt bedre enn å først måtte forte seg å finne en avstikker for så å vente på at den farlige bilen skal passere.

Jeg er nødt til å finne en møteplass, for det er ikke plass til at store biler kan passere oss. De kan så klart kjøre bak oss et stykke, men vi må uansett svinge av på en møteplass for å slippe dem forbi. Og i går trodde jeg virkelig det skulle gå bra, for hun sto så fint, helt til den kom opp på siden av oss.. Men jeg vet at neste gang kommer jeg nok til å være mer anspent.. Har aldri hatt grunn til å være redd i trafikken før, men tror jeg kommer til å være mer skeptisk i fremtiden.

stall grønli
16-02-2009, 14:49
Å "jage" etter lastebiler ol hjelper virkelig!! Sølvdugg var heller ikke helt sikker på store biler,traktorer ol. Nå er jeg heldig å har en far som kjører lastebil, så da han hadde den med hjem en helg, fikk jeg han til å kjøre langs gårdsveien - mens jeg travet etter i fult trav :) Sølvdugg var skeptisk i starten, men travet etterhvert likegyldig etter. Han har også fått lukta mye på lastebilen. Traktoren er han ikke redd etter at jeg la høy på silosvansen, og kjørte rundt på beitet, slik at han fikk løpe etter for å få taki maten :)

tutta23
17-02-2009, 18:03
Huff dette er ikke en morsom situasjon!Jeg har en super skogsbilvei til disposisjon der jeg kan både kjøre og ri,men denne er nå snødd igjen og jeg har ingen til å brøyte den opp.Så må vente med å ri til snøen er vekk der:(Jeg kvier meg for å dra ut på veien da veien er smal.Helt angst for å møte på plogen.Nå er ikke hesten min redd i det hele tatt,men jeg er litt skeptisk.Og med en slede bak er det ikke mulig å bare snu her og der og hesten kan ikke hoppe opp i en snøkant.*grøsse*
Jeg ville begynt hjemme på gårdsplassen og virkelig trent der!Start opp alt som er av biler og kjør fram og tilbake mens hesten står på bommen.Ri forbi bilen osv.
Deretter begynn med traktor (om dere har)Kjør denne inn på beitet og la den stå å gå.Så begynner dere kjøre med den.Fest på kjettinger etterhvert,rundballspyd,ja alt dere har av maskiner og redskap.Sånn tror jeg at jeg ville gått fram iallefall.
Men,jeg tror faktisk hestene kan utnytte redselen sin.Eks hvis dere dro hjem da dette skjedde kanskje hun tenker at om jeg er redd igjen så slipper jeg å dra lengre og får hjem til kameraten min!Derfor er det viktig at man bare fortsetter som før.

Chem
17-02-2009, 18:24
Men jeg vet at neste gang kommer jeg nok til å være mer anspent.. Har aldri hatt grunn til å være redd i trafikken før, men tror jeg kommer til å være mer skeptisk i fremtiden.

Slik blir jeg også, og det reagerer min på, men om jeg finner en sang med litt rytme og takt og synger på den mens jeg gjerne bruker setet i takt med sangen. Dette avspenner meg veldig bra, og hesten tar det som et tegn på at alt er normalt. Nå om dagen er det denne (http://www.youtube.com/watch?v=Ev44tKZzLSc)som er tingen.

maith
01-03-2009, 18:45
Hei!

Kjenner til problemet, å det er ikke spesielt enkelt med de høye brøytekantene. (Egentlig forbanner jeg meg over de bilene som ikke kan gjøre pent eller vise hensyn. )Men mulig et dumt spm, men sto dere med rompa til bilen? kan være en ide å bare snu henne så hun ser hva som kommer. en annen ting som har pleid å fungere på oss når noe usikkert kommer er å ri mot det, samme hvordan hun går bare hun går, og vips så er bilen,bussen etc borte, og vi kan snu igjen. Men det er jo forskjell fra hest til hest, annen måte er jo å ta henne på volte, en liten. Eller gå skjenkelvikning, ja hva som helst, men prøve å få hesten til å tenke på noe annet enn det skumle:) Ikke alltid like enkelt:rolleyes: Men verdt et forsøk.

Cherita
01-03-2009, 19:07
Trafikksikkerhet er viktig ja.. Eller iallfall hvis man MÅ ri langs vei ofte..
Jeg er jo såklart i en så "fin" situasjon at jeg har en hest som ble påkjørt, og som syns om trafikken deretter.. Men jeg er såpass heldig at hun er enkel å transportere, og derfor kan jeg kjøre henne dit jeg vil ri i stedet for å ta sjangsen langs veien.
Men jeg er kjempepysete i forbindelse med hest og trafikk, så jeg tør ikke lengre å utfordre henne i trafikken..
Fjordingen er det annerledes med, han trener jeg på dette kontinuerlig..

Nina&Løvehjerte
01-03-2009, 19:24
Er ikke alltid så gøy å leie hesten ute i trafikken heller :o Jeg leide Løvehjerte engang, han er ikke alltid like glad i biler.. Det kom tre biler etterhverandre bakfra. Den første gikk det greit med, men da den andre skulle kjøre forbi bråsnudde han seg med rompa ut i veien. Da måtte selvfølgelig bil nr 3 bråbremse og den lyden likte han hvertfall ikke..! Huff, det var skummelt.. Var heldigvis bare 20m eller noe til vi var inne på en litt mindre trafikkert vei da.... Følte ikke jeg hadde så mye kontroll da, han er svær og det blir tungt og "holde han igjen" i trafikken da..

Hadde også en skummel situasjon langs veien igår, jeg og ei venninne måtte ri et lite stykke langs veien. Løvehjerte kvakk litt og hoppa til siden, der stod selvølgelig en brøytestikk... Han hoppet ut i veien igjen, og skremte hesten forran oss da, og så klart kom det en bil til.... Hesten forran oss hoppa ut i grøfta (hvor det går skrått, rett ned, og sikkert over en meter snø nå på pga brøytekanten) så jeg så bare hesten forsvant under rytteren... Han kom seg heldigvis opp igjen på første forsøk, men tør ikke tenke på hvor farlig det kunne endt hvis han hadde sklidd eller byksa enda lengre utfor/mot jordet.... Hesten fikk kun et lite rift på innsiden av låret og et rift i koden....

Nina&Løvehjerte
01-03-2009, 19:27
Det beste er og ri sammen med en hest som er helt trygg, sånn at om det kommer bil bakfra kan du gå forran, og om det kommer bil forfra går du bak og litt på innsiden av hesten forran.. Det funker for Løva mi ;) Men er jo ikke alltid det passer og ri sammen med noen langs veien!

EliFi
01-03-2009, 19:35
Oi, hadde helt glemt denne tråden. Forrige helg prøvde vi å løpe etter tankbilen, og det syntes hun var utrolig gøy :rolleyes: Får bare mer og mer inntrykk av at det er klaustrofobifølelsen som er problemet. I dag kom det en traktor med snøfres opp i gården da jeg holdt på å red. Vi ble på sett og vis stengt oppe i et hjørne, og jeg gav tegn til han som kjørte om å SKRU AV fresen, for hesten holdt på å løpe inn i garasjen med meg.
Da han skrudde av fresen, var hun akkurat like redd, men når han kjørte litt unna, og vi kom oss på baksiden, med fri sikt bak oss, sto hun helt i ro og bare iakktok, også når han passerte. Hun snøftet litt, og var veldig spiss, men ingen forsøk på å stikke.

Jeg har bestemt meg for å la være å presse henne mer før snøen forsvinner, og veien åpnes litt opp med tanke på snøen. Så trangt som det er nå, er det ikke noe spillerom hvis hun kaster seg rundt, og jeg har ingen planer om å havne i grøfta på samme måte igjen. Bare flaks at det ikke gikk galt sist. I sommer skal vi gjerde inn et lite område i mellom to veier, så da får hun tankbilen og traktorer rundt seg på den ene veien, og vanlig biltrafikk på den andre veien. Håper det vil hjelpe litt på hennes aksept av kjøretøyer..

Nina&Løvehjerte
01-03-2009, 19:39
Utrolig skummelt nå på vinteren ja, er jo brøytekanter overalt... Huff!! Rir du med bomull i ørene hennes??

EliFi
01-03-2009, 19:46
Har ikke puttet bomull i ørene på henne nei, av den grunn at jeg vil at hun skal kunne se og høre det som foregår rundt oss. Ser på det som en falsk sikkerhet egentlig, men kunne kanskje vært greit å bruke i en påvenningsfase, ser den. :) Vurderte en stund skylapper, men kom også til at det måtte gjøre henne enda mer sjokkert, når det plutselig durer en bil (etc) opp på siden av henne, uten at hun har hatt mulighet til å lokalisere den før den på sett og vis er på forbi oss?!

Nina&Løvehjerte
01-03-2009, 19:51
Ja, enig der!! Er bare det at Løvehjerte takler det bra om biler kjører seint forbi, eller traktor stopper helt opp, for da bråker det jo ikke... Så om jeg hadde puttet i bomull, så kanskje det hadde hjulpet.. Tror skylapper ville gjort det verre..? Tenk om det kommer en lastebil/traktor bakfra, bråker noe sinnsykt.. Hmm nei..