PDA

Se full versjon : dressurbok å anbefale?

LailaE
21-09-2006, 11:30
Jeg sitter her å lurer på å køpe meg ei dressurbok, og trenger litt hjelp.
Jeg er skikkelig nybegynner så jeg trenger ei bok som er enkel skrevet så jeg forstår hva som menes, i tillegg så hadde det jo vært fint om den var litt nyttig også ;)

Så om noen har noen tips så blir jeg lykkelig :D

Silje og Tindra
21-09-2006, 13:47
Successful Schooling: Train Your Horse With Empathy, av Karin Blignault. Tar for seg alt fra å lære hesten sjenkler til grand prix dressur, på en litt annerledes måte enn standarden :-)

Bente & Etanec
21-09-2006, 13:50
Jeg har to supre dressurbøker og anbefale deg;
"Lær ridning" med Kjersti og Alex
"Dressurridning" med Louise Nathhorst.

Spesielt liker jeg godt den siste av disse to bøkene!

Wenche
21-09-2006, 15:42
Jeg har dressur med Kyra, og liker den veldig godt. Utgitt av landbruksforlaget. Nå skal det sies at dette er den eneste dressurboka jeg har også, men liker den godt :)

Ina
21-09-2006, 15:46
"Lær ridning med Kjersti og Alex."

Utrolig bra bok, verd å lese.

Kurre
21-09-2006, 16:45
Dressyr med Kyra....
Gurudamen...

LisaFi
19-10-2006, 00:48
... tja ...

Hvorfor ikke Bent Branderups "ridning på kandar"?

Tittelen høres vel ganske ambisiøs ut, men i praksis er det en fin-fin liten bok som inneholder mange praktiske tips til hvordan du kan jobbe hesten din RIKTIG fra dag en, både fra bakken, og fra salen!

Jeg elsker i alle fall denne, og tar den fram i gjen ganske ofte.
Og så har den masse bilder og ordforklaringer og sånn. Og litt historikk..

Lisa liker "hva- hvorfor-hvordan- metodikk... :)

Ane,Blida&Brana
19-10-2006, 01:12
"Lær ridning med Kjersti og Alex."

Utrolig bra bok, verd å lese.

Skriver under her. Har lånt boka 4 ganger på bibloteket.. Lest gjennom mange ganger og brukt veldig mye av det. Lettlest og gode forklaringer!

Lopke
19-10-2006, 10:04
jeg tror den sentrert ridning med sally swift skulle være fantastisk. har ikke fått lest den ennå da..

Mari
19-10-2006, 10:22
Hvorfor ikke Bent Branderups "ridning på kandar"?

Jepp, hvorfor ikke den? *Mari like Bent Branderup & co. veldig godt* :wink:

jeg tror den sentrert ridning med sally swift skulle være fantastisk. har ikke fått lest den ennå da..

Har den, og er fornøyd. Har lest den mange ganger, men har liksom ikke fått satt det ut i praksis akkurat.

Harneshaug
19-10-2006, 11:30
Meg også like sally Swift.... Ulskaug bryr seg ikke om HVA de heter, uansett.... /-:

LailaE
19-10-2006, 14:36
Hehe, Snerten kommer nok til å hate hele gjengen. Det er nemlig slitsomt å måtte jobbe, og han liker IKKE å ha det slitsomt!!!!!!!!!!1

absinthe
19-10-2006, 22:12
Hehe, Snerten kommer nok til å hate hele gjengen. Det er nemlig slitsomt å måtte jobbe, og han liker IKKE å ha det slitsomt!!!!!!!!!!1

:lol: hihihih....

Guro
25-10-2006, 19:14
Bedre sent enn aldri??

Jeg har selv Lussan sin dressurbok, og den er veldig bra. Enkle forklaringer. Men kanskje ikke så in i tiden iom at hun ikke bedriver Akademisk eller klassisk dressur. Men hun kan iallfall fortelle hvorfor hun gjør ting osv. på en måte jeg skjønner.
Boken er visst ganske lik Kyra sin sier de som har lest begge.

Lær ridning med Kjersti og Alex er min "all time favorite" fra da jeg var liten. Gleden over å finne den i en bokhandel for bare 5 år siden var ubeskrivelig :) Men er ikke min første anbefaling hvis du skal lære dressurridning da.

Ellers har jeg en som er på dansk, som jeg ikke husker hva heter (gosj, så hjelpsomt hva?) Den ble kjøpt på OHS i fjor, og den omhandler alt fra grunnutdanning fram til Grand Prix. Også en bra bok i mine øyne :)

Stortsett så tror jeg at det lønner seg å velge en bok man syns passer overens med egne strategier om man har tenkt å bruke den som oppslagsverk. Det er ingen vits i å kjøpe dressurboken til Lussan hvis du sverger til Akademisk ridning og blank stang...akkurat som det er like liten vits å kjøpe BB's bøker om du syns "dissa barokkgreiene er da noe helt grusomt unødvendig eller hva??" :)

Guro

Missy
30-10-2006, 17:31
Jeg har dressur med Kyra, og liker den veldig godt. Utgitt av landbruksforlaget. Nå skal det sies at dette er den eneste dressurboka jeg har også, men liker den godt :)

Samme her, den eneste,men det er en god bok.

LisaFi
05-11-2006, 01:39
Jeg rotet rundt i bokhylla i dag, og fant igjen et par små saker som jeg kjøpte for ei stund siden, og som er fantastisk bra! Anbefales ALLE!

Mine eksemplar er dog på dansk, vet ikke om de er utgitt på norsk.

De kommer fra Levade Hestekunnskaps- forlag, og heter :

Det gode sæde av dr. Ina G. Sommermeier
- forklarer godt, med gode fotografier.
Gymnasticering af heste av Angelika Schmelzer
- Fantastisk liten sak som gir en grei pekepinn på Hva- Hvorfor-Når og Hvordan. Bra fotografier, og ikke bundet opp mot noen spesiell ridegren.

Og så må je gfå lov til å lede folk mot Dag Nätterquist sin hjemmeside, hvor det faktisk ligger en hel bok som bare er utgitt på nettet! Der ligger SÅ mye bra informasjon, forklaringer, artikler, brev- u name it! Og fra en virkelig svensk "Dinosaur" innnen heste og rytter utdanning! Dadde er ingen døgnflue! =)

http://www.jakobslund.se/dadde/start.htm

Skriv ut, legg i perm, NYYYT og bli Klook! ;)

LailaE
10-11-2006, 22:30
Da har jeg fått investert i første lass med læring, to bøker har dukket opp i dag. Så nå kommer Snerten til å gå rundt å være sur i en periode når alt skal prøves ut.
Kjøpt Sentrert ridning med Sally Swift og Bakkearbeid med Lesley Bayley.
Skal bli spennende å se om jeg og Snerten kan lære noe nyttig.

Gleder meg til å sette meg ned å lese :D

Lopke
11-11-2006, 00:24
Jeg vil anbefale Andrew McLeans bøker.. Andrew er hesteforsker fra Australia er er med i komiteen for World Equine Behavior et eller annet.. flink mann!!

LailaE
11-11-2006, 12:22
Finnes de på norsk a?

Jeg er ikke spesielt glad i engelsk da jeg sliter med hva ordene betyr på norsk....

Lopke
11-11-2006, 12:28
Andrew sin bok er på dansk... den jeg har..

AnnaVB
19-11-2006, 19:53
Ridelære:
Bent Branderup- Klassisk Ridekunst
Bent Branderup- Ridning på Kandar

Harmonisk rytter:
Sally Swift- Sentrert ridning

Karoline «3 Silver
14-01-2007, 21:07
Åh, den er fantastisk :D Har den selv, lest den mange ganger. Litt annerledes bok enn de vanlige "ta tøylene, lær å ri" osv :lol: men er ganske avansert da, og er vel mer å lese når man har en del erfaring fra før.. men elsker den boken :D selv om jeg må lese ting om igjen for å skjønne noen av tingene.. så kan man heller ikke begynne å lese midt i den.. må ha med seg alt for å skjønne noe xP
ellers har jeg og den Kyra K. boken:) veldig godt den og! går rett på sak og veldig bra skrevet..

LisaFi
15-01-2007, 23:46
Tenkte bare legge til en sak her angående Kyras bok.

Les teksten! Ikke se på bildene! For det hun SIER er helt korrekt, men de bildene hun bruker for å vise det "korrekte" - er ikke så gode!

Boka har mange gode forslag, sånn som Ingvild sier, til øvelser, korrektur, pedagogisk opplegg for hesten etc- alt sammen supert!
Bare ikke bruk bildene som referansepunkt for "hvordan ting SKAL se ut"!
For der er det endel feil!

Tror det ble diskutert på en eller annen tråd her før, uten at jeg roter den fram her og nå... :roll:

bekka
20-01-2007, 23:50
Jeg har to supre dressurbøker og anbefale deg;
"Lær ridning" med Kjersti og Alex
"Dressurridning" med Louise Nathhorst.

Spesielt liker jeg godt den siste av disse to bøkene!

Skriver under her! Har begge, liker spesielt godt den med Louise Nathorst sin, meget godt forklart, gode illustrasjoner, tips, og ikke minst en liten "obs obs" vanlige feil. Godt å ha med!

Har Kyra K sin også, flott den også!

Lest Sally Swift sin "sentrert ridning", lånte den av en venninne, likte den meget godt! Fokuserer veldig på rytter, satt faktisk i går og tenkte på at jeg burde gå i annskaffelse av den.