PDA

Se full versjon : Ormekur..

Aquila&Ingvild
21-09-2006, 10:28
Skal gis snart uansett, men hestene mine skal flyttes om litt over en uke og hørte en gang at man alltid skulle gi hestene markkur før man flyttet til en ny stall. Og siden jeg alltid har hatt de hjemme har noe sånt gått meg hus forbi. Men hvor lenge før man flytter de bør det gis da? Noen dager? Uker?

Shadowfax
21-09-2006, 13:04
Nyere undersøkelser viser jo at man gir ormekur alt for ofte og at det sanrt ikke er flere typer å velge i ettersom ormen blir resistent. stod en lang artikkel om det i Magasinet Hest for en stund siden husker jeg..
Har også hørt dette mange ganger, men har selv aldri vært såå nøye på det.

LailaE
21-09-2006, 13:26
hmmm, jeg gav ikke hesten min ormekur når jeg hentet den. Ikke noen av de andre på stallen hos oss heller.
Dette har jeg aldri hørt om, men ikke umulig likevel da ;)

Birre
21-09-2006, 14:57
jeg gjorde det omvendt. Jeg ventet med ormekur til alle hestene på den nye stallen fikk. Ingen vits i å gi ormekur til en hest og ikke resten. da smitter de hverandre og så har man det gående...

LailaE
21-09-2006, 15:04
Akkurat sånn det har blitt/blir gjort her også :)

NinjaChristin
24-09-2006, 00:34
Det eneste er vel at man godt kan gi for å unngå at man hvertfall drar med seg noe mer og 'smitter' de hestene som allerede er der, om dem skulle være markfrie..

Men at man skal regne 48 timer fra man gir til man kan se virkning

Aquila&Ingvild
24-09-2006, 19:16
Det eneste er vel at man godt kan gi for å unngå at man hvertfall drar med seg noe mer og 'smitter' de hestene som allerede er der, om dem skulle være markfrie..

Men at man skal regne 48 timer fra man gir til man kan se virkning

Det var det jeg tenkte på. Snakket med dyrlegen og han sa det samme. Så jeg tar og gir de litt før det jeg.

stine
24-09-2006, 20:54
De ormene som skal tas nå, er på et stadie som ikke er klar for ormekur før tidligst oktober. Gir du nå så dreper du dem ikke. Husker ikke hvilke udyr det gjaldt, men fikk en lang forklaring av dyrlegen når jeg ba om resept...

Gjest
27-09-2006, 17:30
Jeg har nettopp gitt ormekur(ivomec) da jeg har kjøpt 2 nye hester, de fikk kuren umiddelbart etter ankomst, og jeg skal si den tok spolormen ja, begge to var fulle av mark som kom ut med dritten i ca 1 døgn etterpå. Pleier alltid gi nye hester ormekur, og holder de vekk fra beiter ol. som de kan infisere i over 48timer.

stine
27-09-2006, 17:53
Jeg har nettopp gitt ormekur(ivomec) da jeg har kjøpt 2 nye hester, de fikk kuren umiddelbart etter ankomst, og jeg skal si den tok spolormen ja, begge to var fulle av mark som kom ut med dritten i ca 1 døgn etterpå. Pleier alltid gi nye hester ormekur, og holder de vekk fra beiter ol. som de kan infisere i over 48timer.

Av ren interesse og nysgjerringhet. hvor gamler var disse hestene? ettersom jeg har lært så er det vel ikke så mange hester over 1 år som får spolorm..., selv om eggene er vanlige.

Gjest
28-09-2006, 13:22
Begge hestene kom fra en stor flokk og har sannsynligvis ikke blitt fulgt opp med markkur, så det var ingen tvil om at de måtte ha det. Hestene er 2 og 3år gamle. Har tidligere bare hatt mark på 1 hest dette var også spolorm, det var et føll på 6mnd som jeg kjøpte, hun fikk også markkur med en gang.
Her jeg bor er det lite eller ingen problem med mark, ingen hester har fått mark når de har stått her. Det er store beiter og vi rullerer på de,ofte med andre dyrearter. Men når det ankommer en ny hest får de uten unntak markekur umiddelbart.
Ellers er jeg ikke for å gi markkur for ofte rett og slett fordi det ikke er nødvendig her og pga faren for resistens.

stine
28-09-2006, 14:30
dyrlegen min fortalte meg at jeg ikke trengte å gi hestene markur mer enn to ganger i året, fordi det er bare hestene mine som står sammen. Men da gir jeg dem heller equimax istedenfor de andre merkene. Har heller aldri sett av det hat kommet ut mark hos mine hester. ja, spolorm er jo ganske vanlig på føll... synes det er intresant å lære om slike ting.

Speedy As A Bullet
06-10-2006, 13:21
Gir ormekur før beiteslipp og etter beitet er ferdig. Har aldri vært plaget av orm her oppe hos oss.
Oftere enn dette har jeg aldri gitt.