PDA

Se full versjon : LANGTUR (med overnatting?)

Curtained
10-02-2009, 23:02
I sommer har jeg tenkt meg ut på langtur med min gamle varmblodstraver jeg har vokst opp med. Det ene alternativet er å ri hele strekningen på en dag (seks-syv timer), og det andre er å ri en litt lengre løype med en overnatting i skogen. Noen råd/tips? Erfaringer? Hva kan være lurt å ha med av ting til både hest og rytter?
Terrenget er for det meste skogstier/skogsveier.

Tenkte at det hadde vært aktuelt å ta med strømtråd i en av saltaskene så jeg kan gjerde inn et lite område til kvelden/natten. Dette er veldig greit siden hesten min ikke ville gått gjennom en sytråd :søtsmil: Andre tips?

Hadde satt stor pris på svar :-D

Tyzonsdoll
10-02-2009, 23:48
åh , høres kult, desverre har jeg ikke noe tips, men vil på lik linje med deg ha noen:)

Curtained
26-02-2009, 22:54
Ingen som vil dele noen erfaringer med oss? :p

HesteHeidi
26-02-2009, 22:56
Var med på Fjellrittet jeg.
Det går vel noen veier til Røros og sånt? På Beitostølen er det fint å ri. Strømtråd er sikkert lurt, men kan se for meg at det blir litt avansert å sette opp for bare 1 natt? Ellers kan du ta med langt tau og knyte det rundt flere trær. Og i pauser kan hesten gå med heller (fotjern til hest, kan kjøpes på blant annet TOF hesteutstyr).

MeretheHa
26-02-2009, 23:15
Oi, har flere tips jeg :)
Jeg ville tatt med strømtråd, trenger du strøm, ta med et lite apparat du får kjøpt hos gjeteren. Der trenger du kun store "vanlige" batterier.'
Skal du dra alene eller sammen med noen?
Har du gått løypa til fots? Vet du hvordan terrenget er?
Hele turen 6-7 timer?...går fint på en dag så lenge man vandrer på noramlt vis :)

Har litt lyst til å være med egentlig...

Curtained
27-02-2009, 14:54
Tenkte bare å surre strømtråd rundt noen trær, trenger ikke strøm :)
Red en litt kortere tur i fjor sommer (ca fem timer) i omtrent samme terreng, men blir nok litt langt å gå til fots ;-)

Rir alene ja, så kanskje det enkleste er å ri hele distansen på en dag? Men det er jo litt koselig å være ute i skogen en natt når man først er ute så lenge da ;-)

Tar det lang tid å venne hesten til heller, eller er det ikke noe særlig annerledes for hesten?

Curtained
07-03-2009, 23:24
? :)

Ajax
08-03-2009, 12:44
Vi har tenkt å gjøre noe slikt med hestene og ungene i sommer, og da gjør vi som vi bruker når vi rir langtur og har pause i skogen, med ta rundt diverse trær slik at det blir som et strømgjerde. Men husk: BRUK TO RADER med tau! JEg hadde en smule stressende episode med Trygve travhest da jeg hadde bare brukt en rad med tau, og befant meg en mil ca innpå skogen, og han fant ut at det var på tide å gå hjem. da stakk han bare hodet under tauet, løftet det og begynte å gå hjemover... :-O

Excite
08-03-2009, 13:16
Vi på stallen har to faste fjellturer hver sommer. Ene består av å gå over fjellet (5-6 timer tipper jeg) og ligge over en til to netter og gå tilbake igjen. Telt/lavvoer og annen bagasje blir kjørt over fjellet for oss da. Den andre består av å campe opptil 14dager til fjells, og begynner å bli et ganske stort opplegg.
Vist du skal overnatte så må du tenke over om du greier å få med og bære alt som trengs.
Du må være sikker på at det er mat og vann til hesten, og du må ha med deg sikker inngjerdning. Jeg vet ikke hvor primitivt du vill ha det, men noe over hodet er vel kjekt å ha, mat og drikke (stormkjøkken, fyrsikker, en god kniv), godt med klær, sovepose, lommelykt, førstehjelpsutstyr som dere forhåpentligvis ikke får bruk for osv. Det er ganske mye å tenke på.. vertfall når man er alene. OG et must: telefon med dekning! Vist dere tar en dagstur så blir det mindre å bære på, og seks-syv timer er ganske lenge, snakker av erfaring.
Men uansett, håper dere får en fin tur, kos dere. ;)

lillings
08-03-2009, 14:33
Jeg har vært på et par sånne turer. Eller, jeg har vært ute i flere dager da. Det som er når man skal overnatte, er at man ikke trenger så mye mer utstyr for en natt enn for 5 netter. Man må pakke en del grunnleggende ting uansett.

Det vi har hatt med oss på tur er telt, sovepose, liggeunderlag, primus, skiftetøy, mat, kr.fôr(trengs om man skal på lengre turer med lange dagsetapper, men for kun en overnatting er det overflødig), bæreposer(så man kan få gitt hesten vann selv om man ikke kommer nedtil vannkanten), kniv, noe å spise med og av, strømtråd, litt tau, kar og kompass o.l. Alt bør pakkes i poser så det ikke blir vått om det regner. Er utrolig kjedelig å være gjennomvåt og ikke ha noe tørt å ta på seg.

Jeg er så heldig at jeg har en hest som ikke går igjennom gjerdet, så jeg har kun med meg en strømtråd som jeg snurrer rundt noen trær. Fungerer veldig greit :)

Nå har jeg sikkert glemt noen ting som er lurt å ha med seg, men var dette jeg kom på i farten. Er utrolig moro å dra på overnattingstur med hest. Opplevelse for livet :D

Diih94
08-03-2009, 14:56
Ta med strømtråd og surr den rundt noen trær slik at hesten får noe å gå på:) Men hva me vann til hesten:P? Viss hesten kan drikke av flaske så er det genialt da;)

Ajax
09-03-2009, 10:45
det finnes sammenleggbare bøtter, de tar ikke mye plass. Ellers kan det som noen nevnetr være kjekkt å lære hesten å drikke av plaspose man holder opp til hesten, om det skulle vise seg at det er vanskelig for hesten å komme ned til vannet.
Men uansett er det klart at man legger opp til såpass med forarbeide at man legger turen til et sted der det i det minste er tilgang på mat/vann til hesten...

Puselusa
09-03-2009, 11:17
...

Puselusa
09-03-2009, 11:21
Du har fått flere gode tips her, ser jeg.

Skal du overnatte, må du i første omgang sørge for at det er nok mat til hesten der du velger å slå deg ned. Blåbærlyng og vierkratt holder ikke. Pass på så du velger et sted med vann i nærheten. Det beste er jo å gjerde inn en del av en bekk, men går ikke dette er tubtrugs en praktisk løsning.

Du må også ta insektsplagen med i beregningen. Selv den sindigste hest kan bli drevet til vanvidd om knott- eller kleggplagen er for ille. Da kan resultatet i verste fall bli nedløpt gjerde og hest på vei hjem. Behandle hesten med Switch e.l. på forhånd, og ha med det som trengs av effektive insektsremedier. Det vil du ikke angre på.

God tur!

Therese&Gro
09-03-2009, 11:27
*Stjele tråden litt*

Hva gjør man hvis man skal på overnattingstur med flere hester(3-4 stykker), og noen av de hestene går ikke overens og kan dermed ikke stå inngjerdet sammen?

Puselusa
09-03-2009, 11:51
Når jeg drar til fjells om sommeren med hester og venner, er det ofte med en eller to nye hester hvert år. Vi pleier å slippe dem sammen et par dager før vi reiser, slik at de får bli kjent på forhånd. Ellers har vi relativt store beiter i fjellet, så de har nok plass å boltre seg på. Jo mer plass de har, desto mindre knuffing blir det. Jeg har ridd i fjellet hver eneste sommer i over femten år, og aldri har jeg opplevd skader på grunn av slossing.

I fjor hadde vi derimot med en hest som absolutt skulle egle seg innpå og banke en annen hest. Skader høyt til fjells og langt fra folk er lite gunstig, så det endte med at toskgampen som skulle ta den andre ble skilt fra flokken og fikk en inngjerding for seg selv.
Ikke ta sjanser ved å ha knuffehester sammen. Bruk heller litt ekstra tid på å sette opp separate gjerder der dette er mulig.

Therese&Gro
09-03-2009, 12:02
Når jeg drar til fjells om sommeren med hester og venner, er det ofte med en eller to nye hester hvert år. Vi pleier å slippe dem sammen et par dager før vi reiser, slik at de får bli kjent på forhånd. Ellers har vi relativt store beiter i fjellet, så de har nok plass å boltre seg på. Jo mer plass de har, desto mindre knuffing blir det. Jeg har ridd i fjellet hver eneste sommer i over femten år, og aldri har jeg opplevd skader på grunn av slossing.

I fjor hadde vi derimot med en hest som absolutt skulle egle seg innpå og banke en annen hest. Skader høyt til fjells og langt fra folk er lite gunstig, så det endte med at toskgampen som skulle ta den andre ble skilt fra flokken og fikk en inngjerding for seg selv.
Ikke ta sjanser ved å ha knuffehester sammen. Bruk heller litt ekstra tid på å sette opp separate gjerder der dette er mulig.

Huff, det er min hest som er "slosskjempen", og sparker etter andre hester. Hun går fint med en hest, men ellers så tror jeg ikke at jeg skal ta sjansen på å sette henne sammen med andre, da hun ikke gir seg med det første. Å skille henne fra de andre blir nok også uaktuelt, da hun nærmest er avhengig av denne hesten hun står sammen med og mest sannsynlig kommer til å bryte seg ut av gjerdet hvis hun ikke får stå sammen med denne hesten.

Hun skal nok stå på beitet med hestene vi evnt. skal på tur med først, før vi skal på tur, men jeg innbiller meg at hun uansett kommer til å fyre av et spark hvis de får et lite inngjerdet området å gå på, på turen?

Kanskje lurest å lage to innhegninger da? og sette hestene sammen to og to?

Puselusa
09-03-2009, 12:17
Lag et eget gjerde til henne og kompisen, du. Er så dumt å risikere skader langt oppe i fjellheimen.

:)

Therese&Gro
09-03-2009, 12:25
Lag et eget gjerde til henne og kompisen, du. Er så dumt å risikere skader langt oppe i fjellheimen.

:)

ja, er det, så da får jeg vel se om vi får satt opp to innhegninger :)

tutta23
25-04-2009, 21:36
I sommer skal jeg og gampen til fjells!Målet er forellhogna,men spørs om det blir for bratt..

Ajax
08-05-2009, 21:17
Håper på å få til en overnatningestur med hestene og ungene i sommer... kanskje kjøre med en av hestene, så kan vi få med en del i vognen...