PDA

Se full versjon : Utegang for føll

Mari
20-09-2006, 13:18
Hva slags terreng bør en folunge gå ute i? Ved stallen er det litt flatt før det går bratt og kupert oppover. Av erfaring blir det skrekkelig glatt og isete oppover bakkene utover vinteren.

Bør føllet holdes nedenfor stallen i en flat paddock, eller kan det slippes opp i bakkene sammen med de voksne?

Det er 3 føll som skal gå sammen i paddocken i såfall. Innhegningen er stor og flat, med tilgang til ly og mat.

Shadowfax
20-09-2006, 22:15
Slipp de i bakkene! De lærer å ta seg fram :) Godt for de med noen utfordringer :)
må være kjedelig å stå bare på flatt vil jeg mene..

smulemor
21-09-2006, 00:31
hvis det er mulig så ville jeg sluppet de i bakkene men med mulighet for å dele av hvis det er perioder med isholke.

Mari
21-09-2006, 09:36
Føllene er ferdig avvente i januar, og da skal de slippes sammen. I alle 5 årene jeg har vært ved den stallen har bakkene vart helt blanke fra desember til mars. De eldre hestene er utrolig skeptiske til bakkene, er derfor jeg lurer litt på om det er smart å sende uskodde små føll oppi der.

Shadowfax
21-09-2006, 10:00
Hmm... er jo ofte lettere for de å ta seg fram når de går uskodd da. Nesten som de får bedre feste av det :)

Mari
21-09-2006, 10:02
Hmm... er jo ofte lettere for de å ta seg fram når de går uskodd da. Nesten som de får bedre feste av det :)

Du sier jo noe der. Vi får bare la dem herje litt, og om de faller og sklir, så skal det vel endel til for at de skader seg veldig.

Shadowfax
21-09-2006, 10:04
Mm... de holder seg vel også unna dersom de synes det er for glatt :)

Mari
21-09-2006, 10:18
Mm... de holder seg vel også unna dersom de synes det er for glatt :)

Ja, de må nok bare prøve & feile.

Shadowfax
21-09-2006, 10:20
Jepp.. så får du stå klar og ta noen "Bambi on Ice" bilder ;) hehe

Hafslinger Energi
28-01-2007, 16:44
TIL MARI;

Hvor er denne utagangen? Og har dere ledig plass? Driver å skal kjøpe meg åringshingst, trenger et sted å ha han!

MVh Anne Lise

Mari
28-01-2007, 16:45
Det er fullt der nå. Det er nord i Gudbrandsdalen i Oppland. Er ledig der igjen til våren, i mai/juni.

Sol
28-01-2007, 17:59
det er bedre om føllene lærer seg hvordan de skal manøvrere på alt mulig underlag nå som de er små og faller lett. Litt som med unger, de må få lov til å gjøre seg noen erfaringer. Har en av hver i mine to hester. ei som har vært med på heisaturer som løshest siden hun var baby, og som aldri snubler, og en som har stått på flatmark og er temmelig slitsom i terreng..