PDA

Se full versjon : monty roberts grime

absinthe
18-09-2006, 22:27
noen som har testet ut denne?? ei venninne av meg kjøpte en slik til hesten sin, en skikkelig heit traver som er så og si umulig å stoppe når den kommer opp i fart..
da ho red med grima, stoppet han med en gang hun såvidt tok i tøylene!!
jeg maser alle ihjel her med alternative løsninger til bitt, og nå vurderer jeg denne muligheten, eller hack eller bb...

RenateSJ
18-09-2006, 22:33
Hehe, skal ikke være enkelt!
Visste ikke at den monty roberts grima var til å ri med jeg...Løsner den lett når du gir ut på tøylen da?

Holder en knapp på sidepull eller hack jeg da, om du vil ri bittløst...

Frida&Jameel
18-09-2006, 22:37
Jeg har ikke sett den live i aksjon, bare på tv, men slik jeg oppfatter det, så er det bare et penge stunt, et objekt å tjene penger på og bruke navnet hans på den måten. Det er første inntrykket jeg får, men jeg har ikke sett den og prøvd den, så kan egentlig ikke uttale meg noe mer om det.

NinjaChristin
19-09-2006, 00:15
Er vel ganske så enig med Frida og Renate her.. Det er vel egentlig bare ei helt vanlig grime, men med en ekstra taubit over nesa så du kan gi press der..? Så da kan man vel like godt ri med sidepull, som vel blir det mest like (er det ikke den som har tau over nesa a?), eller hack for den del. Tror ikke denne MR-grima er så sensasjonell som man skal ha det til

RenateSJ
19-09-2006, 11:47
Det er sidepull som har tau over nesa ja. Men den er veldig skarp den med bare tau over nesa. Finnes også varianter med et litt bredere lærbånd over nesa, den er litt mildere :)

Wilisia
19-09-2006, 19:58
Noen som har bilde av den?

NinjaChristin
19-09-2006, 20:46
Her er det bilde (lånt fra annet forum)
http://img.photobucket.com/albums/v168/svartsinn/hpim0577.jpg

absinthe
20-09-2006, 08:06
ooops, såpass altså :D jeg aner iallefall ikke, så bare halve stallen kom med grimer etter showet hans her for ei stund siden, så jeg ble nysgjerrig :)

Mari
20-09-2006, 08:13
Jeg har ikke prøvd denne grima selv, og jeg har heller ikke vurdert det.

RenateSJ
20-09-2006, 18:03
Hvis man drar i den for å få hesten til å fx følge etter deg, så strammer det over nesen... Blir ikke det litt feil a?
Nei.. Sjønner ikke helt den der. På bakken trives jeg godt med vanlig taugrime jeg

Frida&Jameel
20-09-2006, 18:14
Enig med deg Renate :) Jeg synes det er unødvendig av en som holder på med horsemanship å selge sånne hjelpemidler. Man bør klare seg med de enkle vi har fra før, vi skal jo kommunisere med hestene, ikke "tvinge" de til noe. Jeg har ikke brukt den grima, så det er mulig jeg tar feil, men slik jeg oppfatter den så virker den for meg som et undøvendig hjelpemiddel. Blir litt dobbeltmoral for meg.

absinthe
20-09-2006, 22:43
hmm. ei som har hest i stallen sa at den var skikkelig smertefull for hesten... og det var derfor den var så effektiv, fordi den gjorde vondt...
men vet ikke jeg... hørte det i dag :/

smulemor
20-09-2006, 23:21
vi testet litt med sidepull i forhold til å ri med bittløst. hadde en hest om ikke helt trivdes på sidepull men samtidig ikke taklet bitt og dette løste vi ved å sette på en bit med skikkelig saueskinnspels (sånn tunellsak med borrelås) på tauet over nesa.

fungerte utmerket :)

RenateSJ
21-09-2006, 10:03
Det aller meste vi putter på hestene fungere fordi det er smertefullt. Det er opp til oss og ikke bruke hjelpemidlene så hardt.
Er vel eneste BB som visstnok ikke skal gi smerte noe som helst sted.
Ang nesepus er det en god idè, eller at man kjøper en sidepull med lærreim, istedet for hardt tau. Den er mildere.

LisaFi
21-09-2006, 10:50
Jeg har ridd på sidepull med to tau i stedet for ett. Syntes det funket bra på gamlemor, men hun er jo litt sånn "gimmeMOREpaiiin" også da.. ;)

Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere kaster seg på og prøver kapsun, jeg. Mildt, uten bitt, og du får en riktig effekt uten videre smerte. En kapsun er ment å "lokkes" med, ikke hales og dras i, og fungerer minst like godt som sidepull.

Ridekapsun a`la spania/portugal fås kjøpt f.eks på felleskjøpet askim. Anbefales.

Silje og Tindra
21-09-2006, 12:44
BB gir nok kanskje ikke smerte, men "evig" manglende ettergift.. Tror ikke det er mye bedre heller, når alt vi lærer hesten og alt hesten lærer i naturen går på å vike fra press.

RenateSJ
21-09-2006, 14:48
Nja.. Vi lærer hesten å vike for press. Men fra naturens side går den egentlig imot press. Bare prøv å dra et føll med deg for første gang i en grime :wink:

RenateSJ
21-09-2006, 14:51
Jeg har ridd på sidepull med to tau i stedet for ett. Syntes det funket bra på gamlemor, men hun er jo litt sånn "gimmeMOREpaiiin" også da.. ;)

Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere kaster seg på og prøver kapsun, jeg. Mildt, uten bitt, og du får en riktig effekt uten videre smerte. En kapsun er ment å "lokkes" med, ikke hales og dras i, og fungerer minst like godt som sidepull.

Ridekapsun a`la spania/portugal fås kjøpt f.eks på felleskjøpet askim. Anbefales.

Sjønte ikke helt hva du mente med å ri på to tau istedet for ett?

Kapsunen jeg har, type Iberisk, er ikke akkurat det mildeste "styreredskapet" jeg har.
Synes den virker ganske skarp jeg. Har med helt jern i.
Den er bedre enn sidepull synes jeg. Mer presis. Og den "tar med seg" nesa til hesten mer enn en sidepull gjør.

Silje og Tindra
21-09-2006, 14:53
En hest viker for lederen, en hund viker for en annen som legger press, du viker fra noe som legger press på deg osv. I naturen går alt på press, enten av fysisk eller psyksik måte.

Jeg ville aldri prøve å dra et føll etter meg i en grime, men det er nå så ;-)

RenateSJ
22-09-2006, 17:16
Æsj, du sjønte vel hva jeg mente. Hvis du tar en hest som ikke har blitt pressa på vil den ofte trykke imot presset den får på kroppen. Var bare det jeg mente :oops:

Kurre
22-09-2006, 19:15
SÅnn for å trekke litt i en OT-tråd...(Jada,jeg liker det...)
Etter et kurs med en "kjent personlighet" i NH verdenen kom en oppstallør hjem med sidepull for å få snill hest å leie.

Oppskriften var,når hesten er ekkel napper du i tauet til den ikke er ekkel lenger.(Senker hodet og underkaster seg deg som leder...høres fint ut...)

Etter 3 dager hadde hesten STOR kul på nesebeinet og når vi kom og skulle slippe ham ut om morgenen sto han trykket inn i et hjørne av boksen.
Fikk man på ham grima og tatt ham med ut krøp han,i den grad det er mulig for en ridehest på 170, 2 meter bak den som holdt i tauet,livende redd...

Natural Horsemanship my ass...FY så sint jeg var...blir like forbannet bare jeg tenker på det. Lille stakkars hesten...alt han hadde gjort galt var å hope og sprette litt da eieren red,som jo 5åringer gjerne gjør...

"Du må ha full kontroll på bakken før du setter deg på hesten" Off....
Dustemann...
Sorry,bare ute og babler lit igjen jeg.

Men altså,tanken er...en sidepull er et rideverktøy,ikke en "nappe-over-nesen-for-å-oppnå-kontroll-tingest"

Ellers er kapsunen effektiv den.Er beinhard om man ikke er flink til å gi etter i rett øyeblikk,men presis i virkningen er den.

Lopke
22-09-2006, 20:52
jeg digger svarene din Kurre.. vet ikke hvorfor men jeg må bare dra på smilebåndet.. synes jeg både ser og føler situasjonen på meg selv som du skriver :)

Kurre
22-09-2006, 21:39
Takk kjære Lopke!

Måtte le litt selv da jeg leste svaret mitt også...er nemlig VELDIG lat med slik "redigering" og "etterpålesing"..og hodet mitt løper alltid fra fingrene mine.Det er skremmende hvor mye skriveleifer jeg kan klare å putte inn i et innlegg.

*HUFF*

RenateSJ
23-09-2006, 17:25
Som jeg sa, sidepullen med tau over nesa er SKARP.
Blir sjokkert når noen får beskjed om å bruke den hele tiden under trening.

Man kommer langt med en vanlig grime, eller taugrime. Når det gjelder leietreninga så skal man lage et ubehag, som opphører når hesten flytter seg. Det skal ikke gjøre vondt hele tiden, som det nok gjør med en skarp sidepull på nesa.
Og som alltid så begynner man forsiktig. Ikke røkker alt man kan.

Jeg synes nå det er bedre enn å henge som et slips etter hesten som har en kjetting eller et hinsgstebitt i munnen. men det er nå bare meg...

Og Kurre. Vi liker OT :lol:

bror
23-09-2006, 19:04
hei.. synes nok noen er litt raske med å si at denne DUALLY GRIMA, som Monty Roberts selger.. er vond og etc etc... Jeg har denne grima selv, og bruker den noen ganger,, og aldri har hesten min fått vondt av den... Jeg trenger ikke å slite og dra for å få hesten til å lystre... det er det som er så fint med denne, lite trykk men god respons... Til dere som synser og mener uten å ha sett denne bli riktig brukt.... søk informasjon ,før dere begir dere ut på grunt vann.... Hånden som holder , er den som har skylda om denne grima og annet utstyr gjør vondt for hesten.... :?

RenateSJ
24-09-2006, 19:54
Nå var det vel ikke Roberts sin grime vi mente var vondt for hesten.
Har som jeg sa ikke sett en poå ekte, men jeg ser ikke helt logikken i alle bruksområder på en måte...

Rosita!
04-10-2006, 22:40
Jeg har også denne dually grima...
Og syns egentlig ikke det var verdt å kjøpe den for 500kr...
Syns vanlig grime duger like godt.
Og som mange andre sier,er navnet som selger...

Lene Kristin
10-10-2006, 21:59
når eg rir aleina rir eg av og til med sidepull.fungerer supert(har den med eit bredt neseband) .rir som oftas med lause tøyler og stopper med eit ganske lett trykk fra tøylen.

Missy
14-10-2006, 20:12
Jeg er ikke noe fan av hverken han heller grime for å si det mildt. En mann uten egene meninger stappet full av andres ideer,men i praksis driver han ikke med NH en gang, å grima hans er likedann, som sagt tiligere her; et pengestunt.

Kimber
09-11-2006, 10:38
Jeg har vært på Intelligent Horsemanship kurs med Monty's høyre hånd i Norge Kristin Høst Grønvold og det var utrolig lærerikt! Vi brukte Dually grima hele tia og den funker kjempebra. Hadde lyst til å kjøpe den, men hadde ikke penger. Skal bestille den på nettet snart.

Vi gjorde også Join-Up på noen haflinger og det funket! Det var ikke lett, men det var en utrlig deilig følelse når hesten fulgte etter deg rundt i rundpaddocken uten at du holdt den i leietau eller noe. Vi lærte også å bruke grima for å få hestene til å rygge (fra bakken) og det var det utrolig god respons på. Metoden vi brukte var å legge press på grime og når hesten beveget seg (trengte bare være ett steg) bakover slapp vi alt press. Til slutt trengte man bare holde hånda på brystkassa dens, eller bare ha den foran brystkassa uten å være nær.

Monty Roberts sine metoder funker!

LisaFi
09-11-2006, 11:41
Den sidepullen jeg lånte hadde to, litt bredere tau, over nesa, ikke ett, var det jeg mente.

Kapsun med stivt nesejern er nok et brutalt "stopp*for*f**n" redskap, ja. Jeg har en med leddet nesedel, og er fornøyd med den.
Det jeg synes er bra med den sammenlignet med sidepull, er at passformen er mer "akkurat" til min hest, og derfor blir den også langt mer presis. Den flytter seg ikke like mye på hodet til hesten, heller, når tøylene innvirker fra siden.

Må legge til at jeg rir ikke med "kontakt" på slikt hjelpemiddel, det regner jeg med dere forsto. Sidevegs innvirkning som jeg bruker når jeg rir på tur med kapsun, f.eks er "trengende tøyletak", omtrent som i neckreining.
Fra bakken (i innledende dressurøvelser, f.eks) hender det at man bruker innvendig tøyle for å lokke hesten til bøyning.)
Forholdende hjelp er for meg et kort, lett press fra tøylene, deretter ettergift. I min hest er det så mye "traver" at det er ettergiften hun roer ned for, og ikke forholdningen... Dvs gjentatte lette forholdninger og ditto ettergifter funker mye bedre enn noen som helst "smerte i trynet"...

Dette er nok ikke den egentlige bruksmåten kapsunen, men for oss har den blitt en redskap for rekreasjon, dvs "ikke noe bitt i dag- ok, KOSEtur.."
(Planen ved anskaffelsen var egentlig å bruke den på framtidige unghester som skal settes i gang..)

Å bruke disse hjelpemidlene fordi man mangler kontroll over sin hest, er vel å begynne i feil ende?

Jeg må innrømme, jeg skjønner ikke helt dette med Roberts sitt opplegg jeg, so much ado for- noe som alle som har drevet med hest ei stund stort sett gjør "ubevisst" etc? Vi som holder til på travstaller må stort sett omgås nye hester i ett sett, og skulle vi tydd til vold hver gang en ny hest finner på noe, måtte vi sannsynligvis ha gitt opp 80% av hestene vi får inn. Det later til at mange i "lykkelandet NH" tror at alle andre "minst" mishandler hestene sine, eller at alle hester som ikke trenes med denne metoden er usikre, ulykkelige etc.
Det er ikke bare feil, men det er helt urealistisk, mtp at man da sjelden kommer særlig langt med hestene sine. For å yte, må de trives, føle seg trygge etc.

For et flokkdyr som da trives best med å være et sted under en trygg leder på rangstigen, er det i grunnen ganske simpelt. Man sørger på alle sett og vis for å være den rolige, trygge lederen som aldri får hesten opp i noe tull, man irettesetter den om den tar seg friheter som tilsier at den tviler på din autoritet, og man gir den ellers spillerom og opptrer rettferdig og rolig- som en hvilken som helst leder ville gjort.

For dette trenger man verken rundpaddock, spesielle grimer, førti kilo bøker med inngående informasjon om bruk av spesialutstyr, ørkesløs trening i f.eks tramping over pressenninger, apportøvelser, grisedyre kurs i hvordan få hesten til å slikke seg om munnen, etc...
For med en trygg leder gjør hestene hva som helst.

Vi har travhingster som kan gå løs ved siden av deg på tur inn fra luftegård, for eksempel, helt uten at de har måttet underkaste seg etter jaging rundt og rundt i roundpen. Hvorfor gjøre det vanskelig?

Jeg mistenker MR for å gjøre meget gode penger på USIKKERHETEN til mange folk. Folk har ikke nok "omph" eller selvtillit, kanskje, til bare uten videre å gå inn og ta rollen som den ubestridte sjefen i flokken. Og da kan jeg forstå at det føles deilig når hesten endelig snur seg mot deg, og oppsøker deg i steden for å rett og slett dr**i deg.
Men dette opplegget er EGENTLIG ikke nødvendig, hevder jeg. Jeg tror MR har ganske stor innsikt i MENNESKELIG psykologi, som klarer å få folk til å tro så mye på ei grime, et opplegg at de PLUTSELIG har fått selvtillit nok til å tørre å gå inn og forlange å få være sjef.

(I enkelte tilfeller tar dette dog helt overhånd, som i det Kurre nevner... Tragisk. Vitner egentlig om at den som driver med hesten fremdeles er redd, og mangler "omph", spør du meg...)

For det det det det går på. Å ta det som en selvfølge at man får være sjef. Da kommer resten stort sett uten videre.

Husker ei lita flis av ei jente på 11 år som hadde gått i stallen noen år og observert oss voksne hvordan vi håndterte hingstene, etc, og som fikk beskjed om å gå ut og begynne å hente inn hester til middag, og som by mistake fant seg en hissig liten hingstebass i steden for hoppa hun skulle hente... Ojoj..
Men hva skjedde? Jenta satte i med dypeste basstemme "skjerp deg", et bestemt tak i tauet,- og skrikhalsen tuslet overrasket inn bak henne.. 11-åring med "omph"!

LisaFi
09-11-2006, 12:04
OOOg, for å gjøre et laangt innlegg enda lengre, tenkte jeg legge til følgende:

Jeg tror ikke Roberts hadde kunnet tjent så mye penger på dette, om bare menn hadde drevet med hest. De fleste menn har mye mer naturlig "omph" enn kvinner. Og så har menn et litt annet utgangspunkt i forhold til dyra.

Kvinner har- innrøm det eller ei- noe som heter morsinstinkt. Å forsørge dyr er ofte en slags "øvelse" for å forsørge barn. Man vil kjæle med dem, være snill med dem, og helst ha et forhold til dyret som om vi var likestilte.
Tenk det. Likestilt med et dyr. Man ønsker altså ikke å ha hest for å bosse den rundt, men for å "være god mot den", "sørge for at den har det bra" etc. Jeg har diskutert med folk på andre fora, som har blitt rasende på meg når jeg sier at mennesket MÅ stå over hesten, hvis ikke blir det tull i systemet. For DE og HESTEN er JEVNbyrdige kamerater, og like mye verdt etc etc.

Ok, jeg bestrider ikke hesten som levende vesen, og dens rett til å slippe å lide, dens rett til å ha et så bra liv som mulig, men jeg holder da hest for MIN skyld??? Ikke for hestens?

Allerede DER taper vi damer når det kommer til å være sjef i flokken. Hvor ofte går sjefshesten bort til noen andre "for å være snill?" Hvis den trenger å kløs selv, så tar den kontakt med nestsjefen, starter litt kløing, og forventer å bli klødd tilbake.
Men den stiller aldri sin posisjon som sjef i tvil. Den gjør "dillete" dame-hesteeiere som ikke vil bruke "omph" mot hesten sin, fordi de er "likeverdige". Hester tenker ikke kognitivt på den måten! De tenker ikke "dette kan vi jo diskutere på en ordentlig måte" eller "vi er jo likeverdige".

Du sjef eller JEG sjef.

Det gjelder å gi trygge signaler hele tida.

LailaE
09-11-2006, 12:07
OT. Hva er omph? skjønner meningen men hva står det for?

LisaFi
09-11-2006, 13:49
hehe, "omph" har ikke noe annen mening enn "lyden" eller "følelsen" tror jeg. Noe jeg fant på nå, har ikke noen annen måte å beskrive det på. Selvtillit er ikke riktig ord, for det inbefatter så mye annet også...

(idè , kanskje jeg skal skrive en BOK om omph, og lage noe utsyr som gir deg EKSTRA omph???)

LailaE
09-11-2006, 14:08
Ok, trodde det var en forkortellse av noe jeg ;)

Harneshaug
09-11-2006, 14:44
Ha ha ha.... omph, bra ord LisaFi. Ellers helt enig i det meste. Jeg går med 4 hester løse ut og inn, uten å vært på kurs, men det er sant dette med å utnytte folks usikkerhet, som igjen egentlig gjør dem mer usikker... enn om hesten skaper seg og du ikke har grima? Oi, løpe inn å hente... Nei, det går ikke..
Veldig enig i "bestevenn"-teorien din. Man kan være glad i hesten sin for all del, men Ulskaug er aldri likestilt med meg!
De 2 store mine ER store, 170 og 175cm, klart jeg ikke har noe å stille opp med fysisk, det er derfor man må være smartere og lure dem, FØR de har tenkt ut sitt trekk...
MEN det trenges øvelse, erfaring og TEFT vil jeg si. Det faller seg nok ikke like lett for alle og om da ikke har en veileder eller noen til å hjelpe seg, vel... stikker hesten er det i alle fall ikke mye vits å løpe etter (-;
Tror det er med hester som med mannfolk, vi kvinner tillegger dem for stor kreditt... De ER faktisk ikke så smarte og tenker ikke så mye som vi gjør (-:

LisaFi
09-11-2006, 15:03
Tror det er med hester som med mannfolk, vi kvinner tillegger dem for stor kreditt... De ER faktisk ikke så smarte og tenker ikke så mye som vi gjør (-:

*rofl* :lol: :lol: :lol:

Precicely, Helen, Precicely! 8)

Sofie & Suzett
10-11-2006, 21:18
Jeg er ikke noe fan av hverken han heller grime for å si det mildt. En mann uten egene meninger stappet full av andres ideer,men i praksis driver han ikke med NH en gang, å grima hans er likedann, som sagt tiligere her; et pengestunt.

Kan du forklare nærmere hva du mener med dette??

LisaFi
10-11-2006, 22:01
Nå skal jeg ikke svare for missy, hun kan sikkert svare for seg selv, men det kan ikke ha noe å gjøre med det jeg skrev i mine to ovenstående innlegg?

Missy
10-11-2006, 22:32
Nå skal jeg ikke svare for missy, hun kan sikkert svare for seg selv, men det kan ikke ha noe å gjøre med det jeg skrev i mine to ovenstående innlegg?

Du har nokk svart bedre enn hva jeg kan :wink:

Driver selv med NH,så det er ikke NH jeg er i mot. Men det gjør ikke den mannen der! Nokk sagt, end of story!

Hanna
10-11-2006, 22:40
lurer litt på hva som er greia med dually jeg. hva er forskjellen på den og en vanlig grime? mer press på neseryggen og mindre på nakken? hva er idéen liksom?

Missy
10-11-2006, 22:46
Btw LisaFi, knalle bra innlegg.

Men husk at ikke alle NH folka jager hestene rundt i rundpadocken da;-)

NH er ikke så mye mere enn kontrolert nominant kroppspråk. Men de fleste hester jeg har jobbet med, har faktisk blitt roligere ved at jeg har brukt NH/psykiske øvelser, grunnen til at jeg kaller det slik som jeg gjør, er fordi at mine øvelser får hesten til å tenke mere enn, høy og mørk stemme. Men som du sier, dominant skikkelse skaper trygghet og respekt. Og det er akkurat det jeg er ute etter, vi er ikke så uenige i grunn, for du har rett, men vil bare understreke at ikke all NH er slik jaging rundt rundpadock men rett og slett lederskaps trening der du er dominant.

Det at folk setter store navn og tjener grove penger på dette er egentlig i grunn feil, da det er denne treningen de eldre menn brukte da de skulle samle kjyra eller ploge åkerene sine. Dette er den naturlige treningsformen, iallefall etter min mening. Ikke akkurat og ploge da;-) Men metodene de brukte for å få respekt og tillit.

Oldefedrene våre hadde like mye NH som Parelli har, bare han tjente ikke penger og skapte store diskusjoner rundt det!!

Jeg bruker parelli i mye jeg gjør, men det er fordi jeg selv liker seven games så godt, pga egene erfaringer.

Men som sakt oldefedrene våre var sikkert flinkere;)

LisaFi
11-11-2006, 00:55
Jepp, Missy, jeg tror vi er enige.. ;)

For meg handler "omph" ikke bare om høy og lav stemme, men like mye om å være sjef langt inn i rota av sjelen, lenge før en "situasjon" oppstår.

Var med og leide inn en ekkel hingst for stalljenta i nabostallen for ei stund siden. Hun turde ikke selv, fordi denne hingsten hadde både steilet og slått, og bitt og løftet opp(!!!) han andre som jobba der sist han skulle inn.

I mitt hode foregår det sånn når jeg går for å hente hesten: Han skal få en sjanse til å være grei. (Dvs Sjefen starter aldri krangelen, uprovosert. Da har man allerede avslørt seg med mangel på "omph"...)
Jeg smetter kjettingen over nesa på ham, så jeg har en mulighet til å få ham unna meg om han skulle begynne med noe.
Og så TENKER jeg : DU din F***N av en hest, må F***N ta meg bare PRØVE deg, på meg, da skal du møte en motstand du aldri har drømt om!!! Hele meg oser av "make my day, moneky", jeg stirrer ham i hvitøyet, og ingen av oss ser vekk før vi nærmer oss stalldøra. Da GIR han seg, går litt bak meg, og tusler pent inn på boksen (og skvetter litt unna fordi han er vant med skjenn..). Tau av, klapp på halsen. MIN omph seiret der, og stalljenta skjønte ikke HVA som skjedde...
De fleste sånne hester som kommer til VÅR stall er faktisk mer eller mindre greie etter kun få uker, nesten uansett hvor "j***lige*" de var når de kom. Uten verken gammeldags deng eller moderne leker og øvelser.

Dette er noe en har i seg, eller også bygger opp etter å ha drevet nok med hest, til at man faktisk tror på selv, at man klarer "alle" situasjoner. (Eller i alle fall den man står foran akkurat nå..)

Nå er det helt sikkert flere som deg, Missy, som ikke bruker roundpen så mye, men det er stort sett det en hører om, når noen jobber hesten sin etter NH prinsipper. Derfor jeg nevner det. Pluss at det vel er nesten hovedkjernen i MRs arbeid...

For vår del, er det ikke tid til å legge ned så mye arbeid på hver enkelt hest, selv om det helst burde vært det. På en travel travstall går ting litt på "samlebånd", og man har ikke tid til å leke litt ekstra. Utrolig ofte holder det med nok "omph". DA føler de at de har funnet lederen sin i den nye, urolige hesteflokken på en travstall, og så er problem over før det har begynt...
Men klart, har man ikke mer enn passelig med "omph" og kun en eller to hester og drive med, kan det sikkert være en hyggelig aktivitet, også, det å bygge opp et tillitsforhold med hesten gjennom diverse øvelser. (Bare ikke hesten sitter igjen med å tro at den er sjef.)

Enig med deg, oldefedrene våre var sikkert flinkere. Og så må de fleste jenter få seg mer "omph"... ;)

Missy
11-11-2006, 01:36
Nokk et knall innlegg, tror ikke jeg har vært mere enig i noen før. Har aldri helt klart å sette ord på dette,men det har du nå gjort for meg;)

Kommer på vi hadde en ganske heftig debatt en gang om NH, men så er vi jo sannelig enige jo;)

insolita
11-11-2006, 16:25
Jeg synes mannen er ufordragelig og det er synd for noe av det han sier er jo veldig riktig. Leste biografien hans og fikk han langt opp i halsen. Til syvende og sist tror jeg det er MR selv som taper på fremferden og det fryktelig amerikanske med han. Nok om det... Jeg har ikke prøvd denne grima, kun sett den i bruk (mulig de brukte den feil?). Jeg synes tauet kommer for langt ned på nesa. Fordi hesten har tynnere bein der, og generelt er mer sensitiv så langt ned, så synes ikke jeg noe om det der. Prøv bare å ta på hesten din en grime som er for stor slik at reimen rundt nesa ligger langt ned. Vips er gampen som toget ut i luftegården med deg på slep mye lettere å ha med å gjøre. I samme åndedrag vil jeg si at altfor mange rir med hacken for langt ned.

Det som igrunn imponerer meg mest er at mange av de folkene jeg har møtt som har hatt MR som Gud, mener også at du ikke har kontroll på hesten din dersom du slenger leietau over nesa... Og forskjellen eeeeeer (ikke stor)?

Sofie & Suzett
11-11-2006, 19:08
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro jeg, for slik dere beskriver Monty Roberts er ikke slik jeg har oppfattet han etter å ha lest to bøker og sett 5 filmer.

Denne dually grima skal jo ifølge han ikke brukes for å f.eks greie å leie hesten din inn og ut av paddock hver dag. Den skal brukes for å skolere hesten, og senere ikke brukes mer. Når hesten drar, strammes grimen og blir trangere, og når hesten ikke drar løsner grima og den får det behagelig.

Slik jeg har oppfattet ham, så er han opptatt av å kommunisere på hestenes eget språk, og etter min mening er det dette NH dreier seg om. Jeg stiller meg da mer skeptisk til Seven Games, selv om jeg aldri har prøvd dette selv eller har mye kunnskaper om dette. Hvorfor? Fordi jeg synes dette virker som et slags fast program du skal gå gjennom med hesten din, og når du har "fullført" så er du lederen? Da tror jeg mer på å kommunisere med hestene på deres eget språk, og da begynne i rundtpaddocken og gjøre join up for å få hesten til å ville være i ditt nærvær og la deg "lede møtet". Jeg har ikke oppfattet MR som en som bare jager hestene rundt i rundpaddocken. Ja, han begynner i rundpaddocken og gjør join up med hestene, men dette kan være noe han bare gjør en gang.

Han sier selv at det ikke er han som har "funnet opp" sine metoder å jobbe med hestene. Han har studert ville mustanger, lært hestenes eget språk, slik mange andre sansynligvis har gjort før han. Han har mye kunnskaper om hestenes atferd, og er opptatt av å kommunisere med hestene på et språk de forstår.

Nå er det nok mange som blir "sinte" på meg, men slik er det altså jeg har oppfattet Monty Roberts, og ja, jeg tror på metodene hans. Jeg ser ikke helt hvordan det er dere mener han gjør feil? Jeg er veldig opptatt av å lære mer og nye måter å se ting på, så det kan jo bli nyttig å høre mer om hvorfor dere egentlig oppfatter MR slik dere gjør. Etter å ha lest og sett mye av han, er jeg nemlig selv ganske overbevist og han er en i skrivende stund en jeg ser opp til.

Missy
11-11-2006, 20:17
Seven games er da hestenes eget språk og er leker hestene leker med hverandre for å rangere flokken.

Seven games har eksistert også før parelli "oppdaget" det, det er brukt bevist og ubevist i alle år.

Du kan jo lese tråden om mitt første oppdrag! Der klarte jeg å roe ned en hingst, lære han og vike, rygge, godta meg og respektere meg, og jeg brukte seven games. Og ingen "feiging grime".

Ikke jaget jeg noen hest heller, ikke brukte jeg rundpadock heller. Alt jeg brukte var en standar tau grime, et tau og med selv.

Grunnen til at jeg liker seven games er fordi de gir meg kontroll og en rutine å gå etter. Seven games er jo kunn grunn treningen, porcupine feks, er jo noe du bruker daglig, vike for press, flytte bakpart og frampart.

Hesten din leker disse lekene med deg også, hvis han vil ta fra deg sjefsrollen. Han går deg ned, prøver og dirigere deg, dytter bort i deg, dette er porcupine game.

Hesten går på deg for å få deg til å rygge unna, legger på ørene eller glefser til deg, dette er Yo-yo game.

Hesten leker altså disse lekene. Derfor bruker vi samme teknikk.

Men jeg er igjennom level 1 med mine hester, derfor bruker jeg ikke seven games så strukturert lenger, det er begynner fasen med en hest, det er i begynnelsen at det er viktig med rekkefølgen.

Men med ny hest, begynner jeg på nytt med den. Jeg har hatt mestring med seven games med alle hestene jeg har prøvd det på, og jeg har merket flere hester som leker de lekene med eieren sin,som ikke merker noe.

Edit: For å si at jeg ser ikke opp til verken montey eller parelli, jeg ser opp til hesten! Og bruker min NH kunnskap ut i fra hva den viser meg.

LisaFi
12-11-2006, 01:16
Forresten, når det gjelds å studere ville hester i naturen, og lære hestens eget språk etc..

En vill hest løper aldri i en hel volte. Fordi det rett og slett er unaturlig for den å løpe rundt og rundt.
Halvsirkler, som for å snu, ja. Buede linjer, ja. Sirkel, nei.
En hest med et brukket frambein, for eksempel, er mer troende for å løpe i sirkel. Men også mer troende for å bli spist, nettopp fordi den signaliserer "ikke frisk hest" ved å løpe i ring.

Ergo vil jeg tro en hest føler seg passe utilpass ved i utgangspunktet å skulle gå på volte, eller enda verre, jobbes (jages?) runde i en rundpaddock. Hestens eget språk?

Bare en tanke.

Sofie & Suzett
12-11-2006, 13:58
Interessant å lese, LisaFi. Men poenget er jo at hesten skal føle det mer behangelig å komme inn og sammarbeide, enn å løpe alene. Det er jo sant at hesten egentlig ville løpt langt avgårde istedenfor på volte, men da måtte jo den som jobbet med hesten løpt etter, slik en annen hest / et rovdyr ville gjort, og det greier jo ikke vi mennesker. Derfor vil hesten på en volte heller løpe runde på runde omtrent like lenge som den ville løpt langt avgårde om den var løs.

Da er det vel foressten veldig mange utilpasse hester, da veldig mye av treningen av hester foregår på volte. Longering, tømmekjøring, ridning.. Dette er da ikke noe mer hestenes eget språk?

Jeg vet lite om seven games og det du skriver i innlegget over her, men det jeg reagerer på er at det virker som det skal gjøres så komplisert? Yoyo-game?? Pourcupine-game?? Equus, hestenes eget språk er langt fra komplisert, bare man forstår det. Hestene kan ikke lære vårt språk, så vi må lære deres.

Så flott at du klarte å roe ned hingsten!! På filmene jeg har sett av Monty er det foressten omtrent det samme han pleier gjøre med hestene etter han har gjort join up. Vike for press, rygge, akseptere hans "sone"..

Sara&Korak
12-11-2006, 14:15
Jeg har en sånn monty roberts grime. Den funker fin fint :)
Tror jeg skal ri med den i dag ;)

Sara&Korak
12-11-2006, 14:18
Forresten hvis dere har sett bilde av den på nært hold. Så er det jo en vanlig grime med et "tau" over mulen.. Som en slags sidepull. I filmen sier han at hesten skal ikke bindes fast i skoleringsringene. Men som en vanlig grime ;)
Har også prøvd grima på en unghest, trente på å gå bak og frem.. Hesten forstod det mye bedre når vi brukte monty grima.

Missy
12-11-2006, 15:30
Jeg vet lite om seven games og det du skriver i innlegget over her, men det jeg reagerer på er at det virker som det skal gjøres så komplisert? Yoyo-game?? Pourcupine-game?? Equus, hestenes eget språk er langt fra komplisert, bare man forstår det. Hestene kan ikke lære vårt språk, så vi må lære deres.

Så flott at du klarte å roe ned hingsten!! På filmene jeg har sett av Monty er det foressten omtrent det samme han pleier gjøre med hestene etter han har gjort join up. Vike for press, rygge, akseptere hans "sone"..

Komplisert? Det er jo langt fra komplisert!
Er det komplisert at hesten prøver å dytte deg unna og få deg til vike fra han? For det er seven games. Enkelt og greit.

Porcupine er ikke mere komplisert enn at du for den til å vike ved hjelp av fase arbeidet.

Hadde du lest mere om dette, så hadde du kanskje hatt grunnlag til å forstå det.

Sofie & Suzett
12-11-2006, 18:33
Det er vel heller personen som skal få hesten til å vike unna? Jeg har ikke noe imot seven games, ikke missforstå, men det jeg ikke forstår er hva dere som driver med dette har imot Monty Roberts? Hva er det dere gjør som er bedre, og hva er det han gjør som er feil?

LisaFi
12-11-2006, 20:20
Sofie: For en hest å løpe rundt med et menneske på ryggen, eller fastspent foran en vogn for den del, er vel knappast spesielt naturlig. Da er vel det med å bruke volter som trening en litt annen sak, fordi man da forutsetter at hesten allerede har akseptert mennesket som leder, og at den bør kunne føle seg trygg under menneskets veiledning.

Det jeg reagerte på, er hvordan det beskrives som en "naturlig " og derfor hestevennlig måte å gjøre opp rangordning på, det å jage hesten rundt og rundt, til den gir seg for overmakta. Vet ikke helt om ikke kanskje annen type håndtering av hesten hadde kunnet gitt tilsvarende resultater ifht rang/tillit, men uten "utspykingsmomentet" som liger i roundpen- arbeidet?

Og forresten, nå må jeg presisere, jeg har aldri drevet med NH eller hva man nå skal kalle det. Hørt om, lest OM, men ikke lest eller satt meg inn i noen spesiell "retning". Min innfallsvinkel til emnet er mer "daglig hestehåndtering med minst mulig mik mak"... ;)

Sofie & Suzett
12-11-2006, 21:20
Ah, jeg skjønner hva du mener LisaFi. Men man må ikke bruke en roundpen for å gjøre joint up, men ifølge Monty er det lettest. Kanskje det er et bedre alternativ å få det til på f.eks en mindre beite..?

Jeg har heller ikke drevet med NH på den måten mange kaller, det. Jeg også prøver bare å håndere hester på best mulig måte, uten smerte, og ved å bruke hestenes eget språk.

Hanna
12-11-2006, 22:03
Jeg har heller ikke drevet med NH på den måten mange kaller, det. Jeg også prøver bare å håndere hester på best mulig måte, uten smerte, og ved å bruke hestenes eget språk.

Skriver under her.

Men en ting jeg synes er positivt ved Monty, er at han har informert store deler av hesteverdenen om at "det går an å gjøre ting annerledes". Det var han som fikk mine øyne opp ihvertfall, og fikk meg til å begynne å tenke, lese, observere, lære. Nå vte jeg ikke helt hva jeg synes om ham lenger, men en ting er sikkert; han har satt i gang noe i hesteverdenen, og det trengtes.

Kaja
12-11-2006, 22:16
Jeg vet ikke helt hva jeg synes om hverken Monty Roberts eller Parelli.
Selv er jeg litt interessert i Parelli, men er ikke interessert i å følge levelene.
Gjør det som er naturlig for meg.
Man bør egentlig gjøre det man føler er naturlig, synes jeg hvertfall!
Jeg er ikke opptatt av å være en flokkleder, og er aldri fysisk, og noen NH-entusiaster sa til meg, at så snill som jeg var med hestene, kom jeg ingen vei. Men de rir med grime og gjør det hele tiden, jeg kan ri uten noen ting - og jeg har ikke fulgt noe program.
Synes bare det blir for dumt når folk bestiller parelli-sett og følger det til punkt og prikke.
Jeg tror den Monty Roberts-grima kan være brukbar om den brukes rett, såklart. Det at den strammer når hesten drar, var en smart metode, spør du meg. Bedre enn å rykke hesten tilbake som mange gjør..

Missy
12-11-2006, 23:28
Kaia: Det er slik du sier at du får til og ri uten noen ting uten at du har brukt noe program. Det naturlige er det beste! Helt enig med deg der.

Men NH er ikke om og ri med eller uten grime.

Sofie: Som jeg sa, parelli eller montey er ingen mestre, hesten er!! Det er dens kroppspråk jeg er ute etter. Da jeg selv ser hestene bruker seven games i sitt kroppspråk bruker jeg det, ellers bruker jeg egene metoder. Og slik som LisaFi skriver, er samme grunnen til at jeg ikke liker join up.

Jeg bruker kunn seven games fra parelli, ellers er min og hestens egen herre, det fungerer best for meg!

Kaja
12-11-2006, 23:34
Nei nei, formulerte det litt feil, mente bare at man bør gjøre det som man føler er rett, egentlig..! =)

Missy
12-11-2006, 23:38
Ja,det er akkurat det som mange ikke skjønner. NH er ikke å fotfølge griske amrikanere;)

Therese
13-11-2006, 21:38
Nemlig.
Det er hesten vi må lære av :)