PDA

Se full versjon : Blå døl?

Gjest-
18-09-2006, 11:25
Da jeg så etter hest i norge for noen år siden, var det en som hadde blå døl til salgs. Fikk aldri dratt å sett da men...
Og nå fant jeg en annonse til på hest.no
Og jeg er så nysgjerrig!! Er hesten virkelig blå? Noen som kanskje har bilder av blå døl?

Mari
18-09-2006, 11:28
Den er blå ja. Eksempel er Hallingblåen. Jeg har bilde, kan legge det ut når jeg kommer hjem fra skolen.

Gjest-
18-09-2006, 11:29
Gøy, gleder meg til å se bilde!!!
Er det andre raser som kan komme ut blå? Har bare hørt om dette med døl jeg...

Mari
18-09-2006, 11:33
http://www.dolehesten.no/bilder/rasefarge/bla.jpg

http://www.dolehesten.no/bilder/MaiLilja.jpg

Begge disse er blå.

Harneshaug
18-09-2006, 11:41
Det som er så dumt med blå døl er at de er som regel helt nydelige og skikkelig "blå" som unghester 2-3 år, men så kommer alle stikkelhårene og de blir spettete eller prikker..
Klarer ikke helt å bestemme meg for om det er så pent? Men Mari, denne var vel ikke så blå? Kan jo ha vært det som unghest da...

Anita&Svarten
18-09-2006, 12:48
Er de som Mari la ut bilder av som er blå innen døleverden hvis jeg har forstått det rett.. Noen av de blir helt hvite.. de er sååååååååå fine :D Har faktisk sett blå fjording og jeg.. En som hadde en fjordinghoppe som fikk føll, og da kalte de den fargen for blå. Veldig uvanlig farge på en fjording kan man si.. aldri sett en slik en siden.

Gjest-
18-09-2006, 12:51
Disse er jo ikke SÅ blå da!
SOm rød, det er jo ikke helt rød egentlig, men man kaller de røde, fordi de er mer det enn brun...
Tror ikke jeg hadde klart å gjenkjenne blåfargen i virkeligheten med mindre noen hadde sagt det!

Anita&Svarten
18-09-2006, 12:57
ikke jeg heller.. noen av de hadde nok jeg kalt for skimmel.. Men det fjordingføllet her ute, på det var ikke fargen til å ta feil av..

Wilisia
18-09-2006, 14:58
Syns de var sånn skittengråe som jeg kaller det :P Sorry. Liker ikke den fargen!

Mari
18-09-2006, 16:01
Ser man de i et spesielt lys ser deler av pelslaget veldig blått ut, og hvor blåe de ser ut varierer veldig fra hest til hest.

Er veldig typisk døl, selv om det ikke er veldig vanlig. På f.eks. fjording er dette en strengt forbudt farge.

Ps. Fant bilde av Hallingblåen, men legger de ikke ut, siden de var dårligere enn de som er allerede ligger her.

smulemor
18-09-2006, 16:07
god damn... *kidnappe hallingblåen !*

Mari
18-09-2006, 16:09

Han er skikkelig nice ja... Han er på det første bildet der.

smulemor
19-09-2006, 21:03

Han er skikkelig nice ja... Han er på det første bildet der.

ja jeg skjønte det, har alltid hatt sans for skimler, især blå :)
vet du om han har en hjemmeside ?

Mari
19-09-2006, 21:13
Han står jo i Sverige for tiden..

smulemor
19-09-2006, 21:15
auda... men det må da finnes kontaktinfo ?

Mari
20-09-2006, 07:45
Du kan jo titte litt her:

http://www.classicalstyle.se/Hallingblaen.htm

NinjaChristin
20-09-2006, 13:40
Er ikke blå rett og slett skimmel? Eller er det noe annet?
Har alltid trodd at det var skimmel, bare at det sikkert var mye riktigere å kalle det blå fra gammelt av..

Mari
20-09-2006, 13:51
Er ikke blå rett og slett skimmel? Eller er det noe annet?
Har alltid trodd at det var skimmel, bare at det sikkert var mye riktigere å kalle det blå fra gammelt av..

Tja, til forskjell fra skimmel kan pelsen virke blå i spesielt lys, og deler av hårlaget kan være blåaktig.

Sofie & Suzett
25-09-2006, 00:18
Fine hester, jeg likte fargen! Men når dere sier blå, så greier jeg ikke å la vær å se for meg en skikkelig knall BLÅ hest! :p

Frida&Jameel
25-09-2006, 19:30
Men man har da forskjellige former for skimmel? Brun, grå, rød, blå? Så når en hest er blå tenker jeg da blåskimmel....

Gjest-
25-09-2006, 20:35
rød hadde jo vært ganske kult da... :)
Men rød, blå, kanskje til og med brun skimmel er kanskje ikke så vanlig?

Frida&Jameel
25-09-2006, 21:15
Jameel er brunskimmel :) Ser det godt på rompa hans, der er han brun, og på sommeren får han masse brune prikker :) Men han ser blå/grå ut noen ganger og brun ut andre ganger, det kommer an på lyset. Men det står brunskimmel i papirene, og man ser det hvis man se etter :)

jilmavi
01-10-2006, 18:16
Jameel er brunskimmel :) Ser det godt på rompa hans, der er han brun, og på sommeren får han masse brune prikker :) Men han ser blå/grå ut noen ganger og brun ut andre ganger, det kommer an på lyset. Men det står brunskimmel i papirene, og man ser det hvis man se etter :)

Jameel, er det araberen på avataren din? (Betyr det vakker, forresten? Jamil?) Han er ikke brunskimmel, han er gråskimmel. De blå dølehestene er også gråskimler. "blå" er bare et ord man tradisjonelt bruker om fargen i denne rasen. Akkurat som grå fjordinger ikke er gråskimler, de er gråblakke (svart + blakk).

På norsk bruker vi ordet skimmel om to helt forskjellige farger. Gråskimmel forårsakes av et gen vi kaller G (grey). Det er en komplett dominant, og det maskerer alle andre fargegener. En hest med gråskimmelgenet fødes i en hvilken som helst farge (brun, rød, svart, palomino, gråblakkflekket), men ved første pelsfelling blir den mørk grå, for deretter å skimle av og gradvis bli lysere og lysere. Lever de lenge nok, blir de til slutt helt hvite i pelsen, mens huden fremdeles er svart. Vi sier dermed ikke brunskimmel, men skimmel født brun.

Det andre anlegget kaller vi konstantskimmel, på engelsk heter det roan, og genet kaller vi Rn. En konstantskimmel har en blanding av hvite og fargede hår på kroppen, mens hode og bein samt man og hale er normalt fargede. En brunskimmel er en brun hest med konstantskimmelanlegget Rn. Fargen holder seg sånn hele livet; hesten blir aldri hvit - med mindre den også har anlegg for gråskimmel G!
Konstantskimmel kalles ofte fargeveksler i islandshestmiljøet, etter det islandske ordet for fargen. (Hvorfor kan jeg forklare, men det er litt vel off-topic...)

Frida&Jameel
01-10-2006, 19:24
Ja, det betyr fin/vakker, noe i den duren :) Hvordan visste du det? Hele navnet hans betyr "fin/vakker hest".

Jo, han er brunskimmel, men som jeg skreiv tidligere, lyset ute kan lure. Han er veldig brun på bakparten og har masse små brune prikker over hele seg. Det står i papirene hans også at han er det (de kan jo forandre farge, men det er helt sant, han er brunskimmel :))

jilmavi
03-10-2006, 10:06
Jeg studerer arabisk, jamil var et av de første adjektivene jeg lærte.

Er han ren araber? Da er han gråskimmel og ikke brunskimmel. Konstantskimmelanlegget finnes ikke i arabere. Det høres ut som om han er flueskimmel?

Therese
03-10-2006, 10:31
"Blå"skimmel er nydelig :)

Synes egentlig alle skimle er fin.