PDA

Se full versjon : Gul, oransje, hvit..?

Wenche
17-09-2006, 22:18
Hvilken farge syns du syns best i mørket på reflekser?

Selv syns jeg at de oransje med innsydde reflekstråder er de beste. Syns de lyser opp mer enn hva disse gule "plast" refleksene gjør. Noen av dere bilister som har meninger om dette?

Måne
17-09-2006, 22:24
Har noen røde/oransje som jeg har hørt synes veldig godt. Hmm, lurer på hvor jeg har rota de bort.

Gjest-
17-09-2006, 22:31
Tror jeg liker hvit/sølv best. Det er vel det som er mest brukt andre steder også, så jeg stoler på den.
Minner meg faktisk på at nå som høsten er her burde jeg jommen meg kjøpe noen reflekser til bærta mi! Bilene kommer jo så fort rundt stallen der, skremmende...

Tone
17-09-2006, 22:45
Mener å huske fra en el annen plass at det er kunn gule og gråe reflekser som er CE godkjente :roll:

Måne
17-09-2006, 22:46
CE?

RenateSJ
17-09-2006, 23:38
CE ja, Sånn som alt vi bruker bør være merket med. Det er en godkjenning for at det er.. Ja.. brukbart.

Tror jeg foretrekker å kjøre mot de hvite/gråe. Men en ting: Refleksvest på gående med to brede striper er litt skummelt, jeg synes de går i ett med refleksen på veistikkene!

Anbefaler å har refleks på kroppsdelen som beveger seg mest, i tillegg til alle andre steder.

Hadde på en hodelykt med hvitt (dioder) lys en gang. Hesteeier som kom kjørende så det leeenge før hun så reflekser etc..

Måne
17-09-2006, 23:44
Aha. :)

Møter sjelden hest når jeg kjører bil, så jeg vet neimen ikke. Det viktigste er vel å ha refleks! Hodelykt er heller ikke dumt.

RenateSJ
17-09-2006, 23:51
Jeg og Tilda har MINST dette på oss om i mørket:

http://i49.photobucket.com/albums/f297/carambee/tisnesjuletre.jpg

Harneshaug
17-09-2006, 23:54
OI... dere syntes godt! Hva er det hun har fremme på nesereima, noe du har laget selv eller kjøpt?

smulemor
18-09-2006, 02:02
ja det lurte jeg og på ?

men som bilist så vil jeg si at de grå synes best, deretter de gule.
de rosa ? nja... tvilstilfelle og de orange er helt ræva !

Wilisia
18-09-2006, 07:52
Og jeg som har blå xP Har andre ting og da og de er sånn gule.

Mari
18-09-2006, 09:10
Gul og oransje.

Tone
18-09-2006, 11:48
Renate: dere synes godt, men hvorfor har du ikke refleks på alle 4 beina? synes jo enda bedre... :lol: og jeg lurer også på hva du har på hestenesa?

Nå bruker ikke Bajass nesereim men han har gult blinkelys festa i pannereima og jeg har rødt blinkelys på venstre arm + hodelykt og reflekser ellers... Tror nok vi vises i mørket :roll:

RenateSJ
18-09-2006, 11:55
Det på nesa er en saueskinnsnesepus, med en reflekstingtang som er borrelås på rundt. Nå har vi refleksgrime til begge to,som vi har på under hodelaget. På den er det refleks langs hele nesa og på kinnstykkene.

Har bare på to bein fordi stjerna hadde på de to andre ;)
Hadde ikke fått kjøpt inn fullt beinsett enda.
Har også en rød blinkers i fortøyet (er ikke skrudd på blinken der)
Samt blink og refleks i halen

Andrea & Bajas
24-11-2006, 17:48
Refleks ja. Kanskje på tide med innkjøp snart...
Bruker vanlig refleksvest, fortøy o refleks, hodelykt (men den har jeg mista :???: ), og beinreflekser når jeg har...

Synne
24-11-2006, 17:57
Jeg og Tilda har MINST dette på oss om i mørket:

http://i49.photobucket.com/albums/f297/carambee/tisnesjuletre.jpg

Beinreflekser skal jo vere på diagonal, eller er det eg som ser dårlig? :???:

Menmen.. Har akkurat kjøpt 2 stk. røde beinreflekser men refleksband på, og 2 gule. Og refleksfortøy. Eg og Vindy skal nok syns! ;-)

Therese
24-11-2006, 19:19
Man skal ri på høyre side av veien så reflekser på venstre side er nok best, eller.. Alle fire beina er jo best såklart ;-)
Det stemmer at det som regel er kun sølv/grå- og gule reflekser som er CE godkjent.

Det meste av reflekser vi har er gul, men har også rosa (hale) og sølv/grå. I tillegg har vi hodelykt med dioder og refleks på hjelmen.

Hodelykt er virkelig anbefalt, det vises så synnsykt mye bedre når det er et lys som beveger på seg.

Synne
25-11-2006, 19:28
Man skal ri på høyre side av veien så reflekser på venstre side er nok best, eller.. Alle fire beina er jo best såklart ;-)

OK ! Har lært diagonalt eller alle... :roll:

Therese
25-11-2006, 19:47
Vet ikke jeg.. :roll: Bare tipper det er smartest å ha på beina som er mot midten av veien. Hvis man har på foten som går lengst mot grøfta er det ikke så lett å gjette at det er mer "utfor" refleksen.

Akkurat vært på mørkekjøringskurs å der lærte vi at det er best å ha refleks på det som er lengst inn mot veien, og selvfølgelig at man som billist ikke skal stole på at refleksen er det ytterste punktet.

Synne
25-11-2006, 19:52
Tja... Da kan jo bilen presse den andre sida ut i grøfta, og si at dei ikkje såg at det var.. Øh.. meir :neutral:

Therese
25-11-2006, 20:27
Men en bil skal jo ikke presse deg ut i grøfta (i såfall er sjåføren ganske tøff og ikke minst teit som tør å kjøre mot et dyr på et halvt tonn), og når bilen er så nært skal den kunne se hva det er den skal kjøre forbi. Poenget er vel å ikke være "mer" enn hva bilføreren kan se, altså at bilføreren skal slippe å plutselig oppdage at det er en hest på utsiden av den lille refleksen.

Uansett så synes jeg det er best å bare kjøpe seg fire reflekser - en til hvert bein. :smile:

lillings
25-11-2006, 20:35
Ah, jeg har sånn rød blinkedings, men ikke ant hvor jeg skal feste den. Foran i fortøyet var jo utrolig lurt Renate ;)

Ellers bruker jeg fire beinreflekser, en halerefleks, refleksdekken, refleksfortøy, refleksvest og hodelykt. Oi, var endel det. Har aldri tenkt over hvor mye jeg tar på før nå, hehe.

Andrea
25-11-2006, 22:48
Bruekr gule reflekser og syns det er best ;-)

MariaR
02-12-2006, 19:05
Vet ikke jeg.. :roll: Bare tipper det er smartest å ha på beina som er mot midten av veien. Hvis man har på foten som går lengst mot grøfta er det ikke så lett å gjette at det er mer "utfor" refleksen.

Jeg har lært at man skal ha på venstre fram og høyre bak om man bare har to til beina.. Det for at biler som kommer mot skal se best, for er den på høyre vil den andre foten kunne skygge for refleksen. Høyre bak har jeg lært for at.. Den vet jeg ikke helt hvorfor.. :razz:

Når jeg rir på tur så har vi på dette:
- reflekser på alle beina
- refleksteip rundt min venstre ridestøvel
- refleksfortøy
- hodelykt
- refleksbånd rundt min ventre hånd *sånn at bilister skal se om jeg gir de beskjed om å senke farten*
- refleksbånd rundt venstre stigbøyle
- refleksdekken
- refleksvest der det står "Caution, horse and rider"

Blir kalt reflekstroll i stallen, men vil heller ha for mye enn for lite :)

Edit for å si at alle refleksene vi bruker er gule, sett bort ifra stripen på dekkener som er sølvgrå :)

Marte+Quicky
02-12-2006, 21:15
Rir på steder uten mye biltrafikk jeg da, men bruker såklart reflekser uansett. Har refleksvest, til alle beina på hesten, fortøy, dekken, hodelykt og pluss noen som jeg putter på litt ettersom det passer, hvis jeg kjører tar jeg de på vogna feks. Alle refleksene er gule/sølv.

LinnMerethe
05-12-2006, 09:09
Jeg kjøpte meg noen benreflekser inne hos Fossum nå,de er blå med grå refleks og syns kjempegodt,og de var billige i tillegg.Ellers så har jeg gult refleksfortøy,gul refleks i halen og en brun Tuffrider jakke med knallbra reflekser.Trenger ikke vest med den jakka på.Hvis jeg er ute med Topper-shettis i bånd så bruker jeg hodelykt+alt det andre.Kan ikke bruke hodelykt når jeg rir Laban for han skal hele tiden flykte fra lyset,noe som blir litt dumt siden lyset følger etter ;-)

Malinas
05-12-2006, 09:17
Bruker litt forskjellige reflekser, noen grå, noen gule og noen oransje. Har egentlig ikke tenkt på hva som vises best....

Jeg har også lært at man skal ha reflekser diagonalt på hestens bein dersom man kun har to. Tror jeg leste det i "Hest i trafikken"-heftet.

Lene Th.
05-12-2006, 11:33
Alle mine reflekser er gule, hvorfor vet jeg faktisk ikke...har bare blitt sånn! :lol:
Bruker fortøy,refleksbånd på alle fire beina, har festet et enkelt, bredt refleks-bånd over nesa på hodelaget.
Foruten dette har jeg reflekser på vognen, på begge skjenkene henger flere bånd løst slik at de beveger seg, og har flere bak, samt at jeg selv bruker refleks-vest.
Hadde en rød liten boks som blinket før, festet både på fortøyet og bak på vognen, men de er borte...må se å finne dem igjen, for de e veldig godt synlig! :smile:

Men er ikke akkurat redd for at vi ikke synest godt nok uansett... :lol:

Anita&Svarten
05-12-2006, 11:57
Noen som vet hvor man får kjøpt refleksfortøy til shettis? gjerne refleks dekken og.. Finner ikke noen plass jeg..

edit pga leif;)

Silje og Tindra
05-12-2006, 12:10
Jeg har også lært at man skal ha refleksene på diagonale bein dersom man bare har to, og praktiserer derfor dette :-)

Birre
05-12-2006, 16:14
Jeg har egentlig aldri tenkt over hva som synes best av farger på reflekser, og de jeg har til snuppa er helt tilfeldig da det var de som fulgte med når jeg fikk henne. 2 gule og 2 blå. De detter snart fra hverandre så jeg må snart gå til innkjøp av 4 nye, da regner jeg med at jeg kjøper gule siden jeg gikk til innkjøp av gult refleks lendedekken på OHS.

Viktig å matche vet dere...

I tillegg så sparer jeg til svart og signalgul varmedress som koster en formue, men jeg skal få kjøpt den før vinteren er omme...!

-Birgitte-
05-12-2006, 17:13
Hmm, har egentlig ikke tenkt over det med reflekser jeg... Det jeg vet, er at jeg bruker den gule og gråe til vanlig, og at de funker fjell :lol:

Mirakel
29-12-2006, 21:59
Orange og gul.. :-)

MarenElskerHera
07-03-2007, 19:51
Jeg å Karen bruker å dynke Karamell i reflekser da det ikke er gatelys over alt hvor vi rir om dagen, gule helst det da! på hodelaget, tøylene, beina, ride-refleksdekken å over alt ellers hvor det passer;)

smulemor
07-03-2007, 20:07
dere som rir i mørket... kan dere gjøre meg en tjeneste ?

vær så snill å putt på ekvipasjen litt mer en 4 beinreflekser for vi bilister har ikke fokuset vårt mot bakken men høyere opp.
for å si det sånn, det er bedre om dere bare bruker vest på dere selv og gir blaffen i beinrefleksene !

er litt amper i dag for jeg holdt på å smelle rett inn i en hest på en mørk grusvei på vei hvem fra jobb i sta, får stoppet bilen - napper til meg den nå påbudte refleksvesten fra bilen og strener bort til ungjenta... "SE TIL HEL**** Å BRUK DENNE ELLERS LAR JEG DEG IKKE RI VIDERE !"

sint og redd ja :rolleyes: (men jenta fikk på seg vesten i en fart :lol:)

stino89
23-10-2007, 17:56
Vet jeg drar opp en gammel tråd nå, men...

Noen på stallen har blå reflekser og noen har grønne. Husker også de sjokkrosa de hadde i Hööks for noen år tilbake, og spør derfor; er ikke disse CE-godkjente? Er det slik at det kun er gul og grå-hvit-sølv som er godkjente? Forskjellige farger er jo fancy nok det, men dersom de ikke er gode nok utelukker det seg for min del. Sikkerheten går foran, uansett ;) Tenkte det var greit å få oppklart dette før vintermørket setter inn for fullt.

IrisV
23-10-2007, 19:18
Pleier og bruke gule reflekser. Har ikke bilde av meg og Saroz i juletre-kostyme vårt men vi bruker: beinreflekser på alle 4 bein, hodelagrefleks, refleksfortøy, halerefleks, refleksdekken, refleksfvest og refleks på hjelmen min :)

Irreterer vettet av meg når folk lar refleksen bli hjemme!!

Bryghaug
23-10-2007, 21:38
Først, bruker selv kun gule reflekser, syns disse er de som fungerer best.
Alle må også huske at reflekser er ferskvare, slik at etter to-tre sesonger, bør de byttes ut uansett hvordan de ser ut. I alle fall viktig med ting som blir vasket (refleksvest, dekken osv).
Når det gjelder ce-godkjenning osv, er det kun refleksvester, arbeidsklær m/ refleks osv som trenger godkjenning for å være lovlig i bruk. Alt annet refleksutstyr (til hesteben, fortøy, dekken, grime osv osv), trenger ikke godkjenning.
Mulig det kun er gule vester med grå/gul refleks som blir godkjent, og at det er derfor man sjelden ser rosa/grønne/blå osv vester. Men her en dag kom jeg over en haug med rosa og grønne vester, og de var ordentlig stilige!
Refleks er ikke bare nyttig, refleks er kult!!!

stino89
23-10-2007, 21:41
Enig, refleks er kult :D men er generelt reflekser i "rare" farger (grønn, rød, rosa etc) mindre sikre/synlige enn de gule/hvite?

Bryghaug
24-10-2007, 09:49
I mørket- vet ikke.
Men ved bruk i tussmørket, skumring osv, ja da lyser jo i alle fall den gule opp best, ingen tvil om det!

Mari
24-10-2007, 09:50
Nå har jeg to røde beinreflekser, to gule beinreflekser, rødt fortøy, gul refleksvest og gult refleksdekken. Burde holde det.

Marianne
24-10-2007, 14:56
Jeg har 4 beinreflekser, refleksfortøy, refleksvest, blinkende lys til å ha på hjelmen og refleksdekken.

flaana
31-10-2007, 21:29
Bruker gule, de vises best før det er ordenlig mørkt. Bruker refleks også i skumring og ved skodde, da lyser de gule godt opp.

Bruker som regel fire beinreflekser, fortøy, dekken, halerefleks, refleksvest og refleks på hjelmen. I tillegg har jeg noen reflekser til å tre på hodelaget, har satt dem på ett nå, men ikke alltid jeg bruker det hodelaget.

Skal jeg bare en liten runde på kvelden, tar jeg på refleksvest, hjelmrefleks og dekken, og ofte hodelaget med refleks. Da rir vi kun på grusvei rundt her, og bilene kommer ikke så fort på.

Kristin&Lillebror
17-04-2008, 17:19
Gult er kult! :D

Har stort sett berre gule refleks. :)
Bruker vest, beinrefleks og dekken når eg og hesten er ute på tur. :)

Shettis
08-07-2008, 20:58
Jeg har opplevd når jeg satt på med mamma at slike refleksvester med bare hestemotiv ikke er så bra.:( Du ser ikke hva det er før du er helt innpå. trodde vi kom til å køyre på hesten.
Blei faktisk sjikkelig redd

Elis&Merita
08-07-2008, 23:22
Nå har ikke jeg møtt så mange ridende når jeg kjører bil, men jeg innbiller meg att de gule og hvite refleksene er best. Har et par blå med de blir nesten aldri brukt, jeg tror de på en måte er for mørke til å synes..(?)

Men synes det er fint om ryttere bruker hodelykt, ser de mye raskere da.

Chocolate
08-07-2008, 23:29
Liker gul best ;-) Synes det vises best i mørket!

Gudhild
08-07-2008, 23:35
Jeg har akkurat kjøpt med en knall orange dress med skikkelig pusepels overalt inn i ,så gleder meg til vinteren:D

steinur__
08-07-2008, 23:44
Jeg har røde reflekes til ponni'n. Rir ALLTID med fire beinreflekser, refleksfortøy, refleksvest på meg og hodelykt på toppen. Skal kjøpe enten dekken, eller refleks til halen nå. Om høsten / vinteren red jeg alltid ut med refleks, selvom det var helt lyst da jeg red ut. Jeg vil heller se ut som et juletre enn uten altså, for hver gang vi red hjemover ble det bare mørkere og mørkere. Bruk refleks folkens!:D

Pernooh
17-07-2008, 01:33
Det har jeg faktisk aldri tenkt over. Har alltid brukt de gule selv, for det er det eierne til hestene jeg har ridd har hatt. Men når du sier det, vil jeg tro at de orange faktisk lyser bedre. Mener å ha sett det på vestene fotgjengere har o.l.

Oda
17-07-2008, 01:52
Jeg har hatt reflekser i alskens farger, til og med noen rosa til hodelaget, og funnet ut at så lenge refleksen er CE-godkjent (er det CE det heter?) vises både gule, røde, grå og hvite bra.

Camilla & Loke
19-07-2008, 00:55
Jeg har disse:)

http://horze.no/product_info.php?cPath=41_26&products_id=29015

http://horze.no/product_info.php?cPath=41_26&products_id=29005

Pluss refleks vest til meg selv. Men skal gå til innkjøp av flere reflekser i år:) Bl.a Denne http://horze.no/product_info.php?cPath=41_26&products_id=29535

og denne http://horze.no/product_info.php?cPath=42_110&products_id=29027

StelpaogMalin
19-07-2008, 01:03
Jeg har bare gule reflekser, og synes egentlig de er best tror jeg. I tillegg er det disse som er lettest å få tak i på butikker, etter min erfaring.
Har beinrefleks til alle fire beina + litt til, refleksfortøy, refleksvest og hodelykt. Tror jeg synes godt nok da, men tenker å kjøpe meg halerefleks eller refleksdekken. Er jo selvfølgelig like viktig å synes godt bakfra som forfra:)