PDA

Se full versjon : Sommereksem på norskfødt hest

Line
16-09-2006, 15:04
Går det an at en norskfødt islandshest har sommereksem?
Jeg trodde ikke det var mulig, helt til jeg snakket med ei venninne som driver med islandshest. Det var visst mange norskfødte hester i den stallen med sommereksem :?

Silje og Tindra
16-09-2006, 15:40
Så vidt meg bekjent funker dette ja, siden det går på antistoffer og lignende. Er vel derfor man ikke skal avle på eksemhest? :-)

Shadowfax
16-09-2006, 18:36
Går utmerket godt an det ja. Har med tiden vært borti en del..
Det er vel ikke bare noe med arvelighet å gjøre, men mye med klima og geografisk plassering.. mye som spiller inn når det kommer til dette..
Og i og med at det er en allergisk reaksjon er det jo ikke noe i veien for at de kan få det. Store hester får det jo også..

Noe som faktisk er litt morsomt som Rune fortalte..Det er faktisk, i % flere nordlandshester enn norskfødte islandshester som utvikler eksem!

Anita&Svarten
16-09-2006, 18:48
litt OT, men ang eksemhester..

Her ute hvor jeg bor er det veldig bra klima for eksemhester, så derfor tenkte vi å gjøre klart noen av beitene og tilby beite for eksemhester. De vil da og ha mulighet for å stå inne. Er det noe spesielt vi kan gjøre for å tilby best mulig beite?
Noen som har tips?

(sorry at jeg stjeler litt av tråden din Line..)

Line
16-09-2006, 19:00
Bare stjel ivei du ;)

Takk for svar alle sammen!

Shadowfax
17-09-2006, 09:34
litt OT, men ang eksemhester..

Her ute hvor jeg bor er det veldig bra klima for eksemhester, så derfor tenkte vi å gjøre klart noen av beitene og tilby beite for eksemhester. De vil da og ha mulighet for å stå inne. Er det noe spesielt vi kan gjøre for å tilby best mulig beite?
Noen som har tips?

(sorry at jeg stjeler litt av tråden din Line..)

Tja, det er jo en fordel at beiter for eksemhester ikke har gjenstander der de kan klø seg, eks trær, lyktestolper og annet.
Har de mulighet for det, så sett de inn på de tidspunktene insektene er mest aktive.
Er det mulig, prøv å ha beitet borte fra myrer og våte områder hvor insektene yngler..

Anita&Svarten
17-09-2006, 09:53
Det er åpent og vindig beite..
Men da tror jeg at jeg har det "dekket" da.. :) Planen er å ha det klart til neste år.. takk for svar!

Shadowfax
17-09-2006, 10:13
Det er godt :)
Ja, det blåser vel en del hos dere.
Forresten, du kjenner vel kanskje til Nina Mollestad og de der borte eller?

Anita&Svarten
17-09-2006, 10:59
Kan ikke ta de nå i farten.. Hvis jeg ser de, så kanskje..

Shadowfax
17-09-2006, 12:53
Okai...
De har i hvertfall en del hester der borte. Gamlefar Mosart fra Gardabæ og diverse :)

Lopke
17-09-2006, 13:45
he he he.. Gardabæ.. bæ betyr noe helt annet på dansk :lol

Kurre
17-09-2006, 13:49
Hva da???

Nina venter i spenning på nytt morsomt dansk ord...
(Ler meg fremdeles fillete av "Bunkepul"...)

Anita&Svarten
17-09-2006, 15:14
Nina Arnesen ja.. Visste ikke at hun hette det og skulle jeg til å si.. hehe.. snakker masse med de jah! Er vel helst Tore som har Mozart da..

Vi var i byen og representerte rideklubben i sommer, og Svarten gikk og hermet SÅ etter Mozart! hehe

Kjenner du flere derfra eller?

(øøh.. bunkepul??? :lol: )

Måne
17-09-2006, 18:11
Ah, Mosart er jo pappaen til Dimma min. Skulle gjerne hilst på han en gang. :)

(Mulig jeg trenger eksembeite til norskfødt islandshest neste sommer, forresten...)

Shadowfax
17-09-2006, 18:11
Ja, sorry... jeg blandet Nina.. hehe... Kjenner så mange.. huff.. må begynne å ta huskepiller kanskje.. ;)

Veit du om de har funnet ut av det? de gikk vel fra hverandre gjorde de ikke? Var noe problemer med Mosart og gjerder og noe.. Hu snakka om at hu kanskje måtte kvitte seg med han og sånt?

Hmm.. man kjenner jo de som er rundt på stevner.. Cecilie Belland, Janne Biribakken og de... er ikke de derifra tro? hmm..

smulemor
17-09-2006, 18:13
Hva da???

"bunkepul" :shock:

Anita&Svarten
17-09-2006, 19:00
joda, de er herfra:)

Hun har solgt Greifi og Magnus.. Så har de en "ny" unghest. en stund siden nå.. Men Mozart har de enda. De kommer nok til å beholde han så lenge de kan.

Nina og Tore er sammen de :)

De har hatt islandshest stevne her ute og gjennom Gladur. Du har ikke tilfeldigvis vært her ute da?

Måne: Så gøy å ha avkom etter han her da! Hvis vi får det klart som planlagt til da, så er det bare å komme :wink: Kommer til å bli godt tatt vare på :)

Måne
17-09-2006, 20:11
Måne: Så gøy å ha avkom etter han her da! Hvis vi får det klart som planlagt til da, så er det bare å komme :wink: Kommer til å bli godt tatt vare på :)

Er ikke Mosartavkommet som trenger eksembeite, men en vallak etter Heljar det her.. Får se hva som skjer, er jo enda en stund til neste sommer, men eksembeite er jo ypperlig. :)

Anita&Svarten
17-09-2006, 22:45
tenkte ikke spesielt på den etter Mozart.. bare hest i det hele tatt :wink:

det med "gøy å ha avkom etter han er da" var her på forumet jeg mente... :P

Måne
17-09-2006, 22:54
Aha, da skjønner jeg. "Her" = Forumet. Hehe. :)

Dimma er den i avataren min, forresten. Hun har arvet fargen etter pappaen sin.

Kurre
17-09-2006, 23:01
Hva da???

"bunkepul" :shock:

Erm...ingen her under 16 nå??

Møljesex...
*fnise*

Forresten om du vil ri onsdag,torsdag eller fredag denne uken??
Eller Lørdag om du er sånn opptatt om dagen.
Bare si ifra så skal jeg børste en hest til deg...eller du kan børste sjæl.

Gjest-
17-09-2006, 23:04
hva er bunkepul??

Lopke
18-09-2006, 09:55
Hva da???

Bæ betyr bæsj.. så når en hest heter bæsj må jeg jo le litt...
*har veldig barnslig humor...*

Lopke
18-09-2006, 09:58
hva er bunkepul??

Øhh.. en form for masse mennesker i lag.. gjerne i bunkevis..

Tror kurre og jeg har samme dårlige humor :lol:

Kurre
18-09-2006, 10:08
*Fnise fnise*

Fare for det Lopke... Mye moro med språk...

Shadowfax
18-09-2006, 15:30
joda, de er herfra:)

Hun har solgt Greifi og Magnus.. Så har de en "ny" unghest. en stund siden nå.. Men Mozart har de enda. De kommer nok til å beholde han så lenge de kan.

Nina og Tore er sammen de :)

De har hatt islandshest stevne her ute og gjennom Gladur. Du har ikke tilfeldigvis vært her ute da?

Godt hun fikk solgt de..
Det er vel Trym du mener vel? ganske nylig kastrert, stor svart.. e Boel og Trur :) Forresten, Dora, hun står vel der? gamle dyret..

Godt det da.. men er ikke lenge siden de gikk ifra hverandre vel? Husker bare hun kom opp til Teland sammen med noen andre og fortalte det..

Har ikke vært der ute nei.. Vi er ikke så ofte på de kantene..

Anita&Svarten
18-09-2006, 19:06
Trym heter han ja! kom ikke på navnet i farten når jeg skrev forrige innlegg.. Dora er der og ja. Hun lever livets glade dager! Men du ser alderen godt på henne og da..

Det kan ikke være lenge siden nei.. Ikke så lenge siden jeg snakka med henne, og da var de sammen.. Men om det har vært noe "imellom" der, det vet jeg ikke.. eller om de er sammen eller fra hverandre nå vet jeg heller ikke.. Har ikke snakket med henne de siste dagene..

Shadowfax
18-09-2006, 21:54
Ja, men så begynner hu å bli gammel også. 81 modell vel. Dora fra Kirkjubæ :) søt er hun :)