PDA

Se full versjon : Det går opp og det går ned - Hvordan takler du det?

Susanne
16-09-2006, 01:14
Rir en del konkurranser og har selv opplevd oppturer, og nedturer i denne sporten (Sprang) Og har dermed også sett en del negative reaksjoner fra utøvere, når det ikke går som forventet...

Min trener sa til meg : det går opp og det går ned, det er en del av det - takler du det ikke har du ikke noe i denne sporten å gjøre!

Er det sånn det er ? Eller er det sånn det burde vært ? Hadde konkurranse banen var et "bedre" sted, med flere utøvere som takler nedturer på en god måte?

Denne debatten sier seg vel litt selv, men er ikke sporten avhenging av de som "hater" å tape? Er det ikke ofte de med mest konkurranse instinkt som blir best?

Hva er ditt synspunt? :?:

Hege
16-09-2006, 17:31
Innstilling har veldig mye å si. Er man for lite tent, kan det fort gå utover prestasjonene.

Om man feks sier til seg selv (og andre) når man kommer på stevne at "jeg detter sikkert av i dag", "det går sikkert dårlig uansett", "jeg klarer ingenting", "jeg er bare nervøs, og kommer til å glemme banen" osv osv, så er det også større sjanse for at dette vil skje.
For å prestere må man ha krav til seg selv og ha litt guts og være tent. MEN, man må alltid være innstilt på at ting ikke går som man planlegger, men poenget er at man har større sjanse for å lykkes om man "planlegger" et positivt og godt løp. Dette har mye sammenheng med "mental trening", som blant annet olympiatoppen holder foredrag om. Har deltatt på noen selv, og det er veldig lærerikt!

Men man lærer ingenting av å være en dårlig taper. Om man har nedturer, må man heller lete fram det positive og se på hva det er som må forbedres, i steden for å "hate alt og alle" :)

Jeg startet hver konkurranse med mål om å vinne (ikke nå pga unghest). Jeg er vel en som hater å tape, men jeg har lært meg å takle nedturene slik at jeg heller kan bli styrket på de!

JanneogTanha
03-02-2007, 00:37
oppturer og nedturer er helt vanlig for alle.skal man komme langt må man feile litt vet du ;-)

Modesty
01-11-2007, 16:29
Jeg skulle gjerne stått på en seierspall etter hvert stevne jeg. :P Men det er jo bare ikke mulig og ting går feil for oss alle, man må bare akseptere at sånn er det egentlig. Jeg prøver og roe meg ned først og fremst, og deretter prøve og gå gjennom ting og se hva som kan gjøres bedre så man har en forbedring til neste gang.

JOHANNE
01-11-2007, 20:35
Hmm, blir skuffet og irritert på meg selv. Går og tenker mye på det etterpå, men til gjengjeld rir jeg bedre neste gang også ;) Blir motivert til å ri bedre, bli flinkere og er nok strengere med frekkeponnien...

Å vinne alt hele tiden gjør meg rett og slett slapp! Men selvsagt er det utrolig morsomt å få belønning mot strevet!

HanneBF
06-11-2007, 12:56
Opturer og nedturer har man uanset hvor man er hen i verden. Og ja nogle gange er det måske smart om man haver den rigtige indstillingen og styrken til at blive i sporten.

Jeg har oplevet meget skidt op igennem det hele, men jeg er sådan set ligeglad. Går det ik idag, så går det i morgen.. Man må bare blive ved med at prøve. Ikke give op og tænke positivt hele tiden!

Og når det så går godt, skal man ta det som god selvkritikk, og tænke i et sekund eller to, jeg klarte det sgu!! Men man skal ikke hvile på "lauvbæra"!!

Set mål i din træning, og gør alt du kan for og nå dem. Ikke tænk så meget over hvad alle andre siger, men tro på dig selv!!

Lykke til videre alle sammen!!!

Tornado
06-11-2007, 12:59
Jeg har mangen opp og nedturer, noen ganger mister jeg helt lysten på å ri og andre ganger er jeg så motivert at jeg knapt kan vente med å dra i stallen neste dag. Det er nok helt vanlig :)

Marthe
06-11-2007, 13:17
Egentlig takler jeg det ganske bra, tror jeg. Hvis det er en periode det kun går nedover tenker jeg at det vil bli bedre etterhvert.

Birre
06-11-2007, 13:52
Å ikke kunne takle nedturer har vel ingen ting med konkurranseinnstinktet å gjøre? Jeg hørte nettopp at selv Geir Gulliksen hadde fått en overhøvling etter å ha behandlet hesten sin dårlig etter en konkurranse hvor resultatet kanskje ikke helt ble som forventet.

Takler man ikke nedturer så er jeg enig i at man ikke har noe på konkurransenivå å gjøre. det er noe som hører med til enhver som ønsker å prestere og å nå sine egne mål. Både kortiktige og langsiktige.

Og jeg synes det er noe i noe så enkelt som at: for å ha oppturer, så må man faktisk ha noen nedturer også. Men å straffe hesten for dette er uhørt! Hesten er en samarbeidsparter og en kompanjong, ikke et redskap eller en maskin.

Selv takler jeg nedturer bra tror jeg, selv jeg ikke er på konkurransenivå enda. Jeg er bevisst på å avslutte når det går som forventet og jeg er fornøyd med resultatene. Ser jeg at jeg er på vei ned i dalsøkket, så tar jeg en pause og driver med andre ting en periode, for så å ta opp arbeidet igjen der jeg slapp. Da er jeg positiv igjen og sender ut rette signaler til snuppa, som igjen smitter over på henne!

(Det var min enkle filosofi i min enkle verden...);)

kristine & ingvinna
06-11-2007, 23:00
Det går både opp og ned for jeg og Ingvinna og, men jeg takler det fint..
Hvis det har gått dårlig en gang tenker jeg at neste gang går det bedre! Kanskje både du og hesten har hatt en dårlig dag, det kan alle ha. Og det er bare å tenke positivt, det hjelper!!:D