PDA

Se full versjon : Klær på stevner

Victoria
13-09-2006, 21:21
Blir litt usikker når jeg ser på bilder fra stevner, for noen har på seg stevneklær, mens andre rir i helt vanlige rideklær. Er det forskjellig fra stevne til stevne, eller er det sånn at man kan velge på f.eks. klubbstevner. Også dette med sko. Må man ha ridestøvler, eller kan man ha vanlig sko med chaps?

Det er ikke noen som har link til en side med regler? :lol:

Shadowfax
13-09-2006, 21:30
I vårt miljø er det vanlig å ri uttagninger med vanlig ridetøy. Man pynter seg heller til finaler :)

Hege
13-09-2006, 22:05
Reglementet står på rytter.no; http://www.rytter.no/t2.asp?p=32113

Kurre
14-09-2006, 09:18
I vårt miljø er det vanlig å ri uttagninger med vanlig ridetøy. Man pynter seg heller til finaler :)

Det vra i hvertfall...
trenden går i retning av mer "pyntede" ekvipasjer også i uttagingene.
Til og med på de få årene jeg har vært med har jeg sett stor forskjell.
Ikke minst blant de yngre rytterene.Langt fler ridejakker og hvite bukser nå enn før.

Shadowfax
14-09-2006, 13:40
Jepp.. har lagt merke til det jeg også.. De yngste synes jo det er så gøy med fine klær..
Jeg rir med vanlige klær, nettopp fordi jeg har en lei tendens til å bli temmelig møkkete.............
Men klart er det fint når folk pynter seg!

Måne
14-09-2006, 15:01
Jeg nekter å ha på meg hvit ridebukse før jeg øh, lærer meg å ri. Nå går jeg og drømmer om kanskje en liten sløyfe på et lite klubbstevne en gang i fremtiden, så..Ikke de voldsomme ambisjonene foreløpig altså, da synes jeg det ville være litt merkelig å stille opp i hvit ridebukse og ridejakke. Liker når ting ikke er så formelt, jeg.

Men andre får ha på seg det de vil, altså. Det er jo stilig med en blank ponnis og en pent kledd rytter.

Karen
01-02-2007, 15:37
har nok ikke "Råa" til sånne klær, ikke enda hverfall.
da jeg er med på max 4 stevner i året :lol: ;-)
rir med beige ridebukse, chaps, stallsko og en vanlig genser.
ser det jeg også at i miljøet vårt (isis) er det ikke så mange som går sånn kledd, om ikke større stvner/finaler osv..

men hopper du over til sprang/dressur, ser folka rart på deg når du kommer inn døra, om du ikke har "fine" klær på deg.
ALLE jeg har sett på sprang og dressur stevner er pynntet.. alle likedann!

Andrea
09-03-2007, 19:28
Må jeg ha sporer og ridestøvler om jeg starter dressur med lille ponnis?

Hege
09-03-2007, 19:52
Sporer er bare påbudt i høyere klasser, og valgfritt i lavere. Men du må ri med ridestøvler eller støvelskaft (slik det står i reglementet rett over).

På d-stevner i sprang i Trondheimsområdet er det ofte noen som rir uten stevneantrekk. Slik som meg forrige stevne, da red jeg med boblejakke:) Og hun baby sto til tilridning til, hun har ridd alle stevnene med vinterjakke, ullgenser, leggchaps og lignende. De er veldig runde i kantene (vi har en liberal dommer i distriktet), for egentlig strider det jo i mot reglementet.
Ironisk nok virker det som det er de som har masse av stevneutstyr som ikke pynter seg opp!

GlymurOgGæfa
12-04-2007, 15:08
På et utagningstevne då? Trenger man hvite ridebukser å stevnejakke då?:):)

Ingvild
12-04-2007, 16:03
Eg har bere starta på utv. klubbstevner, og sidan eg ikkje har stevnekle så stiller eg i svart ridebukse og klubbgensar. Schabracken er også i klubbfargen.

Du kan ri med chaps, men då må du ha tillatelse frå dommar. Eg har leita i 5 år for å finne støvlar som eg kan bruke på trass av mi høge rist, og har alltid fått løyve til å ri i chaps. Eg har bere starta dressur.

Wiindy
01-06-2007, 22:24
Må man ha jakke? Ser jo ofte folk på sommerstevner som rir med skjorte, og på vintern med kingslandjakke eller noe:p

Hanniball
02-06-2007, 09:11
Jeg rir med hvit ridebukse,støvler/ariat sko og dion chaps og stevne skjorte på d-stevner og oppover.På klubb stevner osv. bruker jeg bare vanelige klær.Det er for mye pes å holde seg ren=p
Men om det er veldig varmt,gir ofte dommerene lov til å ri uten stevnejakke(Med untak av mesterskap)Og om vinteren kan man jo ikke fryse i hjel heller,såda kan man som regel ri med vanelig jakke,sålenge ikke jakka har hette.Det er vist egentlig ikke lov å ha på hette..

pelsdott
02-06-2007, 10:18
på de små stevnene jeg har vært på har rytteren vært kledd i en hvit ridebukse og en vanlig genser.