PDA

Se full versjon : Om kneling og sånn

Sol
18-01-2009, 13:35
Jeg drømte i natt at jeg var på et kurs med en kjent hestetrener sammen med B, som ikke fikk B til, og at jeg blei ganske sinna for det.. hehe.. så da tuslet jeg inn i ridebanen, tok tak i hesten min(ikke fysisk, men fikk han til å følge meg), gikk litt rundt, fikk han til å knele så jeg kunne komme opp på han barbak og fresa rundt der som en proff:lol:

Når jeg våkna lo jeg først og tenkte "you wish" hehe.. men sååå kom jeg til å tenke litt mer..

Hvor tungt er det for en hest som kneler å reise seg når den vips har fått 65 kg ekstra på ryggen?

Tror dere at dette er noe en hest som ikke liker for dominante saker kan akseptere med nok tid og trening?

Jeg er ikke like spretten som før, og sliter med å komme helt opp på B fra bakken uten en liten tue e.l å stå på. Blir ofte hengende litt å dingle, og må jobbe litt for å komme meg helt opp. Det er sikkert ikke så fryktelig behagelig akkurat, men han finner seg da i det uten å mukke.

Men, hvis jeg kunne lært han å knele på kommando, så kunne jeg jo bare satt meg på og bedt han reise seg igjen:)

Jeg tenker litt sånn at DA hadde denne knelingen plutselig fått en praktisk funksjon for oss begge, og i utgangspunktet tror jeg det med kneletrening hadde vært en fin tillitsøvelse for oss, dersom den også hadde hatt en praktisk funksjon. for jeg liker ikke å trene inn ting som jeg ikke kan ta fram å bruke til noe fornuftig i seinere forbindelser.. det syns jeg er bare tull.

Så dere triksedamer, ka dere trur?

Har ikke bestemt meg for at dette er noe vi skal gjøre.. men det var nå en idè, og da må den luftes kan skjønne:)

Linoo
18-01-2009, 15:33
Hørtes ganske praktisk ut, men er det ikke bedre å henge og dingle litt? Men jeg skjønner hva du mener :)

Sol
18-01-2009, 15:37
Det er jo akkurat det som er oppe til vurdering nå da.. hehe.. hvorvidt det er dingling eller kneling som er mest/minst belastende på tykken og meg:)

Linoo
18-01-2009, 16:01
Jeg tror det egentlig bare er å prøve jeg, går det galt så finn på en annen ide! ;)

EvaV
18-01-2009, 16:04
Jeg så på Ellen Show (faktisk!) om en jente som red hesten sin uten hodelag og sal. Når hun skulle oppå knelte hesten så jenta lett kunne slenge seg oppå. Så det går an ihvertfall!

EvaV
18-01-2009, 16:08
Ligger klipp av jenta (Stacy Westfall) på youtube, men vet ikke om det finnes klipp fra når hun går på: http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

Wilisia
18-01-2009, 16:11
Man skulle jo ikke tro at 65 kg for en hest er så mye ekstra? Men jeg kan vel egentlig ikke uttale meg siden jeg ikke aner. Har du ikke sett hestehviskeren forresten?:D

Camilla
18-01-2009, 16:55
Har ei venninne som trente varmblodstraveren sin til å knele/legge seg, og hun satt seg på og fikk hesten til å reise seg opp igjen når hun var klar. Hun er ei normalbygd 19/20-åring, så veier vel mellom 55-65. Hesten klarer det helt fint, uten problemer :) Nå gjør ikke venninna mi dette så veldig ofte, så veit ikke hvordan belastningen blir over tid. Kanskje er det lurt å variere påstigningsmåte? :)

Den varmblodsen har alltid helst ville lagt seg ned i snøen, siden det ikke er klissete eller hardt (, men har lært seg å gjøre komandoen uten snø også nå). Så kan jo være en idé og begynne å trene på det når det er snø hvis B er like "sær" på det(?)..

Sol
18-01-2009, 17:26
B er sær på det meste.. feks så er det ikke lov å sitte på han eller legge sal på når han er våt;) Hm.. nå har Sol fått noe å gruble på..

Når det kommer til belastning vil jo dette være en sånn ting man gjør innimellom, dvs ikke hver uke en gang.. bare når det er praktisk, og for å holde det ved like..

Ingvild
18-01-2009, 17:28
Kamelane gjer dette, Dei ligg nede når ein stig opp, og løftar først rompa og så framparten etterpå. Artig!

Ser ikkje at dette skal vere noko problem? Det er jo berre snakk om å reise seg. Hestar hoppar jo høge hinder med vekt på, så skjønner ikkje at det skal vere farleg sånn helsemessig i alle fall.

Rikke
18-01-2009, 17:42
Hun som eide Sebastian da jeg hadde han gjorde dette, som en tillitsøvelse. Hun ba han om å legge seg, og av og til kunne hun finne på å sette seg på han, for å så be han om å reise seg. Så ikke ut som om han hadde nevneverdige problemer med å reise seg.

Han gjorde det samme med meg en gang og, bare at det ikke var helt planlagt:p Vi var ute på tur, og plutselig la han seg ned (mest sannsynlig for å rulle seg), og akkurat da jeg fant ut at det kunne være lurt å hoppe av, så kom han seg opp på beina igjen.

Hilde
19-01-2009, 00:50
Jeg foretrekker å finne noe å stå på jeg da, selv om jeg har lært/holder på å lære hestene å knele (dvs såkalt kompliment). Det er ganske tungt for dem og man må være veldig nøye med underlaget. Det må være så mykt som mulig. Eller gjør det vondt i kneet. Jeg bruker noe å stå på selv om jeg har på sal også. Henge og dingle og sparke og kave for å komme oppå synes jeg ikke noe om.

Sol
19-01-2009, 10:41
Jeg gjør jo det jeg og, så lenge det FINS noe å stå på. Men det gjør det ikke bestandig;) Og det er i de tilfellene jeg gjerne skulle hatt et alternativ. Jeg står også på noe når jeg skal opp i salen, så lenge det fins, og hvis jeg må stige opp et sted hvor det ikke fins, bytter jeg side for hver gang for å minske belastningen på både dyret og salen.

Hender jeg og B er på leieturer og jeg får vanvittig vondt av å gå, og da må han bære meg hjem;)

Heidi&Chianti&Lauvinia
19-01-2009, 10:49
Jeg tror ikke jeg ville gjort det. Når hesten kneler er det en stor belastning og strekk over store deler av kroppen, og selvom jeg ser flere som gjør det, ville jeg ikke utsatt hesten min for den belastningen selv ..

Sol
19-01-2009, 11:02
Nei det er det der jeg også går å funderer på.. Kanskje jeg heller må finne opp en bærbar krakk som ikke er i veien når jeg går i skauen?? hehe

Star-Carro
19-01-2009, 11:04
jeg ville nok ikke hoppet på når hesten kneler, for det er ganske hardt for dem å bare knele, jeg ville heller ha bedt hesten legge seg også reise seg når du er klar, for det er ikke så tungt hvis du ikke sitter i helt ubalanse ;)

Heidi&Chianti&Lauvinia
19-01-2009, 15:59
Jeg kommer ikke opp på hesten fra bakken i det hele tatt, og det holder ikke med noen liten tue her, trenger noe høyt noe, men det går vanligvis greit de få gangene jeg må hoppe av allikevel å finne noe .. får bare gå til jeg finner (driver og leier og rir om hverandre nå i opptrening, )

Sol
19-01-2009, 16:21
Hvis man bare hadde kunnet gå til man finner så.. grunnen til at jeg må ha med meg Bajas når jeg går tur, er fordi beina mine plutselig ikke vil gå mer. Da nytter det ikke å gå 150-200 meter en gang for å leite etter et egnet sted. Hvis jeg da kan sette meg opp på han, får kroppen min en annen type belastning enn det å gå, og da kommer jeg meg som regel hjem. Med andre ord er planen å ta med Bajas på tur når JEG skal trene, å bruke han som transportmiddel hjem om ting skjærer seg.

Vanskelig å forklare her hvordan kroppen min fungerer, og forventer ikke at noen skal ha lyst til å sette seg inn i det.. Det var derfor jeg lurte på OM det gikk an, og HVOR stor belastning det vil bli for han. Jeg ønsker jo selvfølgelig ikke å gjøre noe som utsetter han for vondter.

Jeg prøver bare å tenke alternativt sånn at jeg og hesten min kan ha mer glede av hverandre enn vi har fra før, men uten å risikere det gode samarbeidet vi har bygget gjennom noen år..

Om det gjorde ting noe klarere;)

Therese
19-01-2009, 19:06
Tror (det virker logisk for meg) at det er mindre belastning for hesten å legge seg ned for at du skal stige på. Da har den begge forbeina å dra seg opp med.

Missgadget
19-01-2009, 19:26
Eg ville heller lært hesten å sitte. Da kan du bare ta tak i manen på ein måte også ber du hesten om å reise seg. Tror det er letter for hesten (og mer naturlig) for en hest å dra seg opp etter frambeina enn omvent.

Sol
19-01-2009, 19:31
da må jeg lære av noen hvordan man går fram for å lære en hest å sitte i såfall:) Men er åen for alternativer jeg altså... Som sagt bare på tanken enda, men tenke ut nye ting å gjøre med klumpen er nesten like moro som å gjøre dem.. hihi

Missgadget
19-01-2009, 19:40
da må jeg lære av noen hvordan man går fram for å lære en hest å sitte i såfall:) Men er åen for alternativer jeg altså... Som sagt bare på tanken enda, men tenke ut nye ting å gjøre med klumpen er nesten like moro som å gjøre dem.. hihi

Hvis eg ikkje tar heilt feil så er det greit forklart i den derre; "lær hesten nye triks" eller noe sånt. Utgitt av landbruksforlaget.

Det er alltid kjekt å lære noge nytt ! :D

Sol
19-01-2009, 19:46
Ja det er det. Både jeg og B syns det er stas:)

Heidi&Chianti&Lauvinia
19-01-2009, 20:00
aaah ok.... men om det bare er snakk om en sjelden gang så blir det jo ikke så mye belastning selvfølgelig .. du kan jo prøve og se hva han sier.

Sol
19-01-2009, 20:04
Jeg regner med at han sier en hel del om det slett ikke passer han.. men på den andre siden er det jo JEFG som bør tenke for oss to, ikke han.. hehe.. Skal gruble litt mer over dette jeg, så får jeg se hva jeg og B kan bli enige om. For alt jeg vet kan det godt hende at han nekter å lære å knele sånn som en start.. man vet aldri..

Heidi&Chianti&Lauvinia
20-01-2009, 00:27
hehe, jeg trodde han kunne knele alt jeg :)

Funderer på om det kan være en fordel om han lærer å knele med begge beina ? Hvis du skal lære hesten å sitte er det ganske greit å lære den å legge seg først, og deretter stoppe den på vei opp ....men jeg tror ikke det er så himla enkelt og komme seg på en hest som sitter, og det er vel nesten ennå værre å komme opp for hesten ?

Sol
20-01-2009, 10:11
Ja, det er jo ikke den naturlige måten for de å reise seg på.. eller hvertfall ikke hans.. så det er nok sant det altså.

lillekira
20-01-2009, 10:58
Ei venninne hadde dressert hesten sin til "påstigning"....
Men denne knelte ikke da. Når vi skulle opp på hesten,sto vi ved siden og forsiktig "pirket" borti låret/bogen forran. Da senket hesten seg(altså på en måte la seg bakover,nesten som når den strekker seg) ble veldig lav forran,så man bare kunne skritte lett på,og med ett lite smatt reiste hun seg opp igjen i vanlig ståstilling.
Det var utrolig praktisk altså,og ikke minst behagelig for en støl,stiv og lite atletisk rytter :p :D

SaraM
24-01-2009, 18:27
Ang hun som var på Ellen-sow så er det et klipp der hun går opp på hesten:
http://www.youtube.com/watch?v=NManWT3eFkE

(Evt spol 2 min ut i innslaget;) )Synes det ser skikkelig praktisk ut jeg!!:D