PDA

Se full versjon : et lite spm ang kåret hingst..

Hegepii
12-01-2009, 00:18
Noen som vet hva som skjer om man bruker en kåret hingst på en ukåret hoppe?
Evt en ukåret hoppe av annen rase?

Har en liten diskusjon om dette nemlig ;)
(Det er også en oldenburgerhingst det er snakk om.. om det skal ha noe å si :))

Ingvild
12-01-2009, 00:24
I følge loven er det ikkje tillete, men eg tvilar på at politiet brukar ressursar på slikt. Eg har i alle fall aldri hørt om nokon som har vorte straffa for å lage blandingshestar. Einaste straffa ein får er at avkomet ikkje kan registrerast.

Lopke
12-01-2009, 00:33
Tap av verdi.. så hvorfor gidde når man kan få godkjente varer og et mer verdifullt føll? Det koster jo det samme å la hoppa gå drektig likevel.

Hegepii
12-01-2009, 00:38
Synes jeg husker å ha lest at hingsten kan bli avkåret? eller at det kunne bli bot til hingste- og/eller hoppeeier..

Hilde
12-01-2009, 00:48
På de fleste raser er det vell ikke krav til at hoppen skal være kåret? Men man har uansett ikke lov til å blande med raser som ikke er godkjente for det. Hingsten må uansett være kåret. Angående hva som skjer - det er vell svært skjelden det skjer noe som helst. Vet om flere kåra hingster som har vært brukt på litt av hvert. Eks. welsh cob + fjording og varmblods ridehest + varmblods traver.

Lopke
12-01-2009, 00:48
På de fleste raser er det vell ikke krav til at hoppen skal være kåret?

whaaat?? er det ikke??

Ingvild
12-01-2009, 00:50
Er som oftast ikkje krav til at marane skal vere premierte, men det er eit krav at dei er stambokførde feks.

Lopke
12-01-2009, 00:52
men for å bli stamboksførte må de ikke vises for dommer da?

Hegepii
12-01-2009, 00:54
trodde de måtte være kåra jeg?? eller i det minste godkjent for avl innen NV eller der de godkjenner sånt..

OT:
Da kan jo gampen min bli godkjent også da? iom at vi har hårprøve fra faren (som døde før kåring.. :roll: )
Men siden oppdretter ikke søkte om godkjennelse av egen hingst på egen hoppe, kan det noen gang bli godkjent?

Ingvild
12-01-2009, 00:55
Nei, men dei må ha foreldre med godkjent avstamming, evt vere typegodkjendte. Dette varierer litt frå rase til rase.

Lopke
12-01-2009, 00:57
Men selv om foreldrene er godkjente kan de jo avle ræva føll.. og så er dette brukbart å avle videre på??

Ingvild
12-01-2009, 00:57
Nei, men dei får jo komme i stamboka likevel. Det er få raser som krever premiering av marar.

Lopke
12-01-2009, 01:04
huff da..

Ingvild
12-01-2009, 01:06
Nja, veit ikkje om det er så veldig huff eg då. Både positive og negative sider, kjem vel litt an på kva slags rase det er om det er mest positivt eller negativt..

Hilde
12-01-2009, 01:07
Ja det er det jeg også mener å huske - at så lenge hoppa er registrert som renraset, er det bare å avle i vei. Eks. islandshest: Fröya har hatt to føll før jeg kjøpte henne(det ene vet jeg hvor er, det andre har jeg ikke peiling på). Hun er på ingen måte kåret. Tidligere eier har vist henne på en lokal utstilling (Etnemarknaden) for alle raser en gang som ung, men aldri på noen islandshetutstilling. Begge føllene hennes er registrerte. Nå har det til og med kommet nye regler (EU regel) som sier at man skal følge moderstamboklandets regler. I følge islandske regler skal alle hester som beviselig er renrasede islandshester registreres. Det vil si at selv min Vinur som har ukåret far fikk papirer, men da med begrensninger som f.eks at han aldri kunne kåres osv. Det spiller jo ingen rolle da, siden han er vallak.

Hegepii
12-01-2009, 01:07
Det sier jeg også.. :s

Edit: kom noen innlegg mellom mitt og Lopke sitt :p

Lopke
12-01-2009, 01:15
Nja, veit ikkje om det er så veldig huff eg då. Både positive og negative sider, kjem vel litt an på kva slags rase det er om det er mest positivt eller negativt..

Hvordan kan det være negativt å stille krav til at hoppa bør vises for en dommer før man avler videre på den? Man får en professjonel bedømmelse av hesten, ikke bare hva man selv synes er pent ?

Ingvild
12-01-2009, 01:36
Hvordan kan det være negativt å stille krav til at hoppa bør vises for en dommer før man avler videre på den? Man får en professjonel bedømmelse av hesten, ikke bare hva man selv synes er pent ?

For kvaliteten på avkoma sin del kan det vere positivt, då ein kan luke ut marar med store feil. Men for dei som har langt å reise til utstilling så vil dei kanskje ikkje ta seg bryet med det = færre marar til hingst. Det kan også vere at marane ikkje tilfredsstiller krava til bruksprøver, og difor ikkje kan verte premierte (utan at det ligg noko genetisk bak). I tillegg må det då endrast på tidspunkt for utstillingar, som bryt med tradisjonar, og hestane må vere yngre under bedømming.

På raser med mange individ og ingen fare for for lita bestand kan eg skjønne at det går, men på nokre hesteraser er det rett og slett ikkje forsvarleg for å halde bestanden oppe. Deriblandt dølehest, fjordhest og nordlands/lyngshest.

Lopke
12-01-2009, 01:47
På raser med mange individ og ingen fare for for lita bestand kan eg skjønne at det går, men på nokre hesteraser er det rett og slett ikkje forsvarleg for å halde bestanden oppe. Deriblandt dølehest, fjordhest og nordlands/lyngshest.

Men finnes det ikke mange flere av disse rasene i Norge enn det finnes Frieser i Norge f.eks? Vi må jo forholde oss til samme regler som i Holland. Egentlig ikke noe problem, bortsett fra at det koster mer å frakte utenlandske dommere til Norge.

Er dere redd for at bestanden vil gå ned på disse rasene om man innførte obligatorisk visning for å bli kåret? Og gjør det noe at noen individer skulle blitt luket ut og? kvaliteten vil jo gå betraktelig opp.

Ingvild
12-01-2009, 01:57
Nordlands/lyngshesten er utryddningstrua, og har ikkje mange individ her i Noreg. Det er fleire av både døl og fjordhest enn N/L. Eg veit ikkje kor mange Frieserar det er her, så det kan eg ikkje uttale meg om. Det er også ekstra viktig for oss i Noreg å ta vare på desse rasene, og stiller dei i eit litt anna lys enn frieseren.

Dersom du ser på kor mange mara som vert bedekt no, så er det ikkje høge tal og dei er heller ikkje på høg veg oppover.. Mange marar har gode kvalitetar sjølv om dei ikkje har vore på utstilling av ein eller annan grunn (langt til utstilling, ikkje innkøyrd, manglande interesse eller kunnskapar), og kan fint gå i avlen. Eg har ikkje lagt merke til noko utprega bruk av dårlege (som i har eigenskapar som ikkje bør avlast på) marar, men eg skal ikkje uttale meg bastant om korleis det er innan døl og N/L, sidan eg ikkje har sett meg så grundig inn i avlen på nokre av desse. Eg trur ikkje at desse rasene er klare for obligatorisk godkjenning av marar med dei tendensane ein ser i avlen no. Eg trur også at dei som er såpass interesserte i avl at dei avlar mykje har merra på utstilling, er klar over positive og negative sider ved merra er ute etter å få eit bra føl, og veljer hingst ut i frå merra sine eigenskapar.

insolita
12-01-2009, 09:53
Men selv om foreldrene er godkjente kan de jo avle ræva føll.. og så er dette brukbart å avle videre på??

Det er en grunn til at mange av oss hyler litt opp når fjortenårige Kari skal avle på trettenårige Kvasi Blesa. Travhest = hest med stambokført mor og avlsgodkjent far (unntak for egen hingst på egen hoppe ved søknad). De kan komme ut med seks bein og djevelhorn, og ingen forhindrer de i å bedekke den. For å få et føll inn i stamboken må det registreres og taes DNA-prøve for å bevise slektskapet (forundrer meg forøvrig over alle de ridehestene det ikke taes DNA av...). Registreringen koster litt, men da er det i stamboken for evig og alltid. Lidelser som er diskvalifiserende for avlshingster, er ikke diskvalifiserende for hoppene (som f.eks løse beinbiter på kaldblods, jeg røntget min hoppe før kjøp men det var kun av egen interesse for dette hadde vært ok i avlssammenheng mht reglene).

Torhild
12-01-2009, 11:20
(forundrer meg forøvrig over alle de ridehestene det ikke taes DNA av...)

Det tas nå hårprøve-dna av alle hester før pass utstedes.

I min lille boble
12-01-2009, 11:26
det er vel bestemmelser innen en rase for hva man kan avle på av raser dor å få denne godkjent. Jeg avlet på ei fullblodshoppe som aldri hadde vært vist for noen dommer og fikk føllet godkjent i NV for det. og det er jo vanlig kryssningsavl.

dna blir tatt av alle hester før pass ja :)

insolita
12-01-2009, 11:32
Det tas nå hårprøve-dna av alle hester før pass utstedes.

Det var da enda godt, og på høy tid.

Nina007
12-01-2009, 14:46
Det var da enda godt, og på høy tid.

Mener at dette har blitt gjort siden 2001 ihvertfall :) Min hingst født i 2001 har "avlagt" hårprøve.

insolita
12-01-2009, 17:02
Mener at dette har blitt gjort siden 2001 ihvertfall :) Min hingst født i 2001 har "avlagt" hårprøve.

Merkelig. Min venninne som har to svenske halvblodser har ikke DNA-prøve på noen av de, den ene er åring.

Levinja
12-01-2009, 19:05
Hos ASVH står det føgende
"Från och med den 1:e januari 2006 krävs chipmärkning och DNA-test vid all nyregistrering oavsett ålder på hästen.
Material för DNA-analys beställes från Husdjursgen.lab. SLU, Box 7023, 750 07 Uppsala, tfn: 018-67 28 04."

Reglene i Norge kjenner vi jo til fra før.

Shagyanor
23-01-2009, 22:05
Hopper må ikkje vere kåra i Norge, men hingstar må vere det.
Brukar du ukåra hingst så tar du en større risiko på kva du får, og ærlig talt, det kostar like mykje å lage ein god hest som ein middels god hest.

Så har du kravet til pass: alle skal ha pass, om ikkje har vi som er veterinærar ikkje lov til å medisinere hesten- ganske kipt når du har en kolikkhest eller kva? " ja, vi kan tilby å avlive hesten?"
Du vil nok få kvitt pass til hesten, men eg syns det er litt trist når det står ukjent på mor og ukjent på far.

OG TENK om du skulle få den flotte hoppa då - som du ikkje kan avle vidare på?

Shagyanor
23-01-2009, 22:06
Og krav om DNA kom i 1999 :)

Shagyanor
23-01-2009, 22:08
Men eg er ikkje sikker på om det er krav om DNA for hestar i alle andre land?

OBS: det er slett ikkje slik at det står DNA resultatet i passet :)