PDA

Se full versjon : Telttur om vinteren?

ThereseSA
11-01-2009, 23:29
Har noen her vært på det før?

Jeg og typen satt og pratet på msn i sta, og diskuterte hva vi skulle finne på til helgen(om han får perm):p Det endte opp med at vi fant ut at vi skal på skitur på fjellet, og overnatte i telt!!:D Det høres kongebra ut, hehe.. Håper virkelig han får perm!

Han er kjent i området vi skal til, og vi er ganske godt trent.. Men såvidt jeg forsto har ikke han heller vært på slik overnattingstur før... Har googlet litt da, så har fått litt oversikt over hva som er lurt å ha med seg:p Han er forøvrig veldig turvant ellers da:) Troor ikke det blir noe problem, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal fortelle det til mamma, haha!:D

Hilde
12-01-2009, 00:33
Jeg har overnattet i telt i 25 minus... Dette fordi det ikke var nok snø til å grave snøhule. Jeg har for øvrig overnattet i snøhule også. Det teltet vi brukte var et militært lagstelt. Vi fikk kjørt opp vedovn og ved med snøskuter. Hvis ikke hadde vi nok frøset i hel. Det er MYE kaldere i telt enn snøhule. Så om det er veldig kaldt der du skal og nok snø, ville jeg nok satset på snøhule i stede. Pass bare på å laget taket så rundt og glatt som mulig. Da er det sterkere og du slipper at det drypper smeltevann. Du bør også grave en grop (kuldegrop) innen for åpningen da kald luft synker ned. Lag gjerne liggeplassen på et slags platå. Sørg for å ha med stearinlys. Dette vil slukke om oksigennivået blir for lavt. Ha gode liggeunderlag og gode soveposer. Dette gjelder også om dere velger telt. Da jeg lå i telt, brukte jeg et slikt selvoppblåsbart. Det anbefales IKKE i så lave temperaturer. Har aldri frøset så mye i hele mitt liv. De andre lå på vanlige underlag og kunne ikke forstå hvorfor jeg frøs. Helt til en av de andre et øyeblikk kom over på mitt underlag. Det endte med at jeg lå med to soveposer og en såkalt grevling. Jeg var så heldig at min daværende kjæreste tilbød seg å ha fyringsvakt hele natta og jeg fikk låne hans sovepose i tillegg til min. Om dere har reinsdyrskin eller lignende, er dette også godt å ha under seg. Men sørg for å legge dem rett vei. Det er pelssiden som skal ned. For da sørger den for luftmellom deg og bakken.

Av mat anbefaler jeg å bruke Real turmat. Kjempegode og veldig lette. Sørg også for å ha ull innerst. Om natta bør du også ha på ullundertøy og ev. noe annet lett tøy hvis det er kaldt. Unngå for all del bomull!! Det er iskaldt! Om støvlene er blitt våte og kalde, legg dem i bunnen av soveposen om natta. Da blir de ikke så kalde når du skal ta dem på neste dag. Husk ullsokker! Et par plastposer til å ta utenpå tørre sokker om skoene er blitt våte er også lurt å ha med. Om det er veldig kaldt og dere skal gå på ski, lærte jeg en gang (på den turen med -25 og stiv kuling - dvs nærmere 50 effektive) et triks å ta litt store strikkesokker utenpå skoene. Dette isolerer godt.

Til slutt vil jeg bare minne om fjellvettreglene og ønske dere en god tur :)

anexiel
12-01-2009, 01:56
Enig med hilde, gå for snyhule om dere har muligheten. Skal dere ligge i telt bør det være såpass stort att dere har mulighet til oppvarming inni det, ellers blir det sinnsykt kaldt! Og gå for reinskinn som liggeunderlag om dere har det..

goytil
12-01-2009, 08:36
jeg leste og tenkte gale mennesker.. det ville jeg aldri gjort.. MEN så begynte det å demre :S

Jeg har overnattet ute i lavo i masse minus, men det var lavo da.. vi fyrte bål inni.. Men jeg husker at de andre var kalde, jeg var heldig så det lå to stykker "oppå" meg. Jeg lå liksom i en grop så de andre trillet liksom helt over meg... hihi...Jeg frøys ikke i det hele tatt.. Men de andre var kalde som sagt..

Tror lavo og reinskinn er en god løsning..

Therese&Gro
12-01-2009, 08:41
Jeg har gjort det flere ganger. Bare husk å grave en kuldegrop i forteltet evnt. rundt teltet, og legg noen granbar under teltet før dere setter det opp. Og sov i tørt superundertøy/ullundertøy og lue, og legg resten av klærne i soveposen, så dere ikke fryser ;)

Mari
12-01-2009, 09:37
Jada, men aldri meir utan eit vintertelt. Det er bikkjekaldt i vanleg telt, og om det er kaldt, hugs god sovepose!!!

ThereseSA
12-01-2009, 10:03
Hmm... takk for gode tips her! Jeg foreslo snøhule først, men han var skeptisk siden han ikke hadde noe erfaring med snøhuler.. Men vi klarer vel å lage snøhule selv om vi ikke har gjort det før? Eller, jeg har jo gjort det før, men ikke sånne for å sove i!:p For jeg har iallfall bare sommertelt.. Han har vel kanskje vintertelt da, får høre med han i kveld! Ellers er det stor sjans for at det blir snøhule istede, om det er nok snø:) Hvor er det best å lage hule da? I en skavl?

Mari
12-01-2009, 11:13
Finn ein skredsikker skråning, grav ein opning så dykk kan stå oppreise i han, grav "senger" på båe sider. Tett igjen øvste delen av "døra" med snøflak. Evt. flatgrop om du finn ei flate med mykje snø, grav ei djup grop.

Hilde
12-01-2009, 11:53
Det som er viktig når man graver snøhule er for det første at det ikke er rasfarlig i den skråningen man velger og at man lager taket rundt som en kuppel omtrent. Jo rundere jo bedre. Det er to grunner til det. For det første at det gjør taket sterkere og derfor minsker faren for at taket raser sammen om natta og fordi smeltevannet da renner ned langs taket og veggen i stede for at det drypper rett i fjeset når man sover. Og som sagt - husk kuldegrop og stearinlys!

anexiel
12-01-2009, 12:23
Og i kuldegropa/gulvet og evt på sengekaneten legger dere en skistav som peker mot åpningen- skulle den rase vet dere hvilken vei dere skal grave dere om ikke annet.

ThereseSA
12-01-2009, 13:53
Takker igjen, men har et spm til..:p Hvordan veit man/sjekker man om skråningen er rasfarlig?

Mari
12-01-2009, 14:42
Det er slikt du ser... Denne vinteren har eg ikkje turt liggje i snøhole grunna den ekstreme rasfara her i fjellområdet. Ser du at det "heng" snø utfor skråningen, og det i tillegg er mildt, så dropp den.

Mari
12-01-2009, 14:43
Her http://nn.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8skred#.C3.85rsak kan du forøvrig lese litt om korleis ein kan sjå teikn på snørasfare.

Hilde
12-01-2009, 15:17
Og så et annet tips når det gjelder å ferdes i vinterfjellet: "Følg rygg så er du trygg". Dvs at du går langs fjellryggene og ikke under hengene.

ThereseSA
12-01-2009, 17:17
Her http://nn.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8skred#.C3.85rsak kan du forøvrig lese litt om korleis ein kan sjå teikn på snørasfare.

Og så et annet tips når det gjelder å ferdes i vinterfjellet: "Følg rygg så er du trygg". Dvs at du går langs fjellryggene og ikke under hengene.

Takk igjen, til begge to!:)

Håper virkelig typen får perm i helga nå da, hehe.. Har tenkt å gå til innkjøp av dunjakke, ekstra ullundertøy, tjukk lue og gamasjer i morgen da, hehe;)

Mari
12-01-2009, 17:25
Vinteren er SÅ flott for utandørs overnatting... Kald, stjerneklår himmel, flott soloppgang... Romantisk! SUKK. *finne fram teltet og stikke til fjells*

furu
12-01-2009, 18:04
Mange gode tips her! Kan tilføye at hvis dere ligger i telt vil jeg anbefale å ta med en multi fuel primus. Den er grei å få i gang også i mange minus for å varme mat og smelte snø. Den kan også brukes for å få litt varme i teltet i korte perioder mens dere passer godt på. Vi bruker den kun i forteltet.

Har også brukt stormkjøkken og gassbrennere, men synes absolutt primus er best om viteren.

ThereseSA
12-01-2009, 19:18
Mange gode tips her! Kan tilføye at hvis dere ligger i telt vil jeg anbefale å ta med en multi fuel primus. Den er grei å få i gang også i mange minus for å varme mat og smelte snø. Den kan også brukes for å få litt varme i teltet i korte perioder mens dere passer godt på. Vi bruker den kun i forteltet.

Har også brukt stormkjøkken og gassbrennere, men synes absolutt primus er best om viteren.

Da håper jeg han har primus! Om ikke, så veit jeg iallfall at vi har stormkjøkken da.. så mat får vi jo laga oss uansett, selv om teltet ikke blir varmt:p

ThereseSA
18-01-2009, 19:44
Da er jeg hjemme igjen!! Det ble en kjempekoselig dag/natt!

Vi droppa både telt og snøhule, da han har kjøpt seg jervenduk, hehe.. Så vi lå bare i soveposer i den under åpen himmel, det var herlig! Selv om det føyka endel snø på oss da, men da dukket vi bare nedi duken! Supert:D Dette må gjentas;) Vi sov forholdsvis godt, på seng av granbar, reinskinn og liggeunderlag, men noen steder var det litt klumper etter grenene da!!;)
Jeg tok noen bilder med mobilen min i dag, i går var det for mørkt, hehe..

Plassen vi fant oss. Det var mye vind i natt, men vi fant oss en lun plass i le av en haug og trær:) Vi sov der som all granbaren er, og til høyre for senga, hadde vi bål og en liten sitteplass:) Stekte pinnebrød og greier, det var godt;)
http://i438.photobucket.com/albums/qq109/ThereseSA/3.jpg

Geir Johan er så flink å pakke sammen da gitt!
http://i438.photobucket.com/albums/qq109/ThereseSA/5.jpg

Geir med julegaven fra broren, som kom godt med!
http://i438.photobucket.com/albums/qq109/ThereseSA/6.jpg

Vel nede ved bilen igjen, etter en strabasiøs ferd ned! Jeg tryna minst 5 ganger, ekkelt med baktung sekk, og steinhard skaresnø! Gikk nesten ikke å svinge, var nær ved å kræsje i flere trær, hehe..
http://i438.photobucket.com/albums/qq109/ThereseSA/1.jpg

Sånn så vi forresten ut da vi voknet om morran, hehe.. Passelig trøtte da, men ingen sure miner!;)
http://i438.photobucket.com/albums/qq109/ThereseSA/2.jpg

Hilde
19-01-2009, 00:40
Så koselig! Kjekt at dere fikk en så fin tur.

Mari
19-01-2009, 19:21
Åh, det såg koseleg ut :D