PDA

Se full versjon : Klipping/barbering

Rosita!
10-09-2006, 11:45
Ja,lille ponnis har jo satt full vinterpels allerede,så blir jo gjennomvåt av svette for ingenting.
Men det jeg lurer på har barbering noe å si for visninger.
Jeg håper på å få vist henne neste år,så bør jeg la være med å barbere da,barberer kun under magen og halsen såfall.

Shadowfax
10-09-2006, 20:34
Du skal nok ikke være redd for det. Vi barberte de fleste visningshestene i vinter, og de sier ikke noe på det... dessuten er det jo mulig at pelsen er vokst ut igjen til den tid. Det viktigste er jo for så vidt at hesten ser velstelt ut..
ville bare barbert jeg.. er det beste for hesten..

Rosita!
10-09-2006, 21:14
Ok,da satser jeg på at jeg gjør det;)
Ikke akkurat behagelig for henne å gå rundt i full vinterdrakt med 20 grader ute...

Ane,Blida&Brana
02-10-2006, 20:24
Låner tråden litt jeg..

Hoppa mi går ute på utegang hele året og har satt full vinterpels allerede.
Driitblaut og sliten fort. Hvordan og hvor bør jeg klippe henne? Vil fortsatt ha igjen såpass med pels på henne slik at hun kan fortsette å gå ute(trives så utrolig mye bedre ute enn inne den hesten).
Noen forslag?

Shadowfax
02-10-2006, 21:16
Hmm... hun går ute?
Hva med å ta en stripe under manen og evnt noen drag foran på halsen -ned mellom frambeina?

Noe sånn som dette?
http://www.stallsviland.net/album/20060218_Dropinn_Stevne_Villingur_06/pages/189_8976.htm

http://www.stallsviland.net/album/20060218_Dropinn_Stevne_Villingur_06/pages/189_8970.htm

http://www.stallsviland.net/album/20060218_Dropinn_Stevne_Villingur_06/pages/190_9024.htm

Rosita!
02-10-2006, 23:05
Slik Shadowfax mener er det vi pleier å klippe hestene her når det gjøres...
Og da slipper man tenke på dekken og alt det der.
Og det vises heller ikke så godt.(jeg syns ikke det er fint med klippa hester;)

Shadowfax
03-10-2006, 09:51
Det kan jo i tillegg vært lurt å ta litt under magen..

Kurre
03-10-2006, 11:21
Mye av hestene på avlsvisinga i Seljord er jo nybarberte til og med.
Det er jo litt itdlig for enkelte å ha kledd seg i sommerklær.
Sliter selv jeg...barberte Kurr ifjor på disse tider og i April så han fremdeles nyklippet ut...

Ikke veldig glad i barbert ponnis,men må man så må man...
Sukk...

Shadowfax
03-10-2006, 18:07
Hehe, ja... var et par "nyklipte" der... Vi vurderte faktisk det vi også... alt for tidlig til at de ser pene ut i mai sånn..

Er ikke noe fine når de blir klipt nei, men er nødvendig hvis jeg i det hele tatt skal få ridd. Svetter jo noe sinnsykt, og med den pelsen så tørker de jo aldri..

Gloi hadde fin sommerpels i midten av juni han...
Fikk den der tette lyse pelsen.. huff, men må man så må man som sagt..

Hreggur
06-10-2006, 01:27
Jo barbering hadde nok ikke vært så dumt, trodde jeg var kjempelur i fjord da jeg tenkte tanken at viss jeg bare lar han gå med dekken, så setter han nok ikke så mye pels....Vel for å si det slik så funket ikke det helt som jeg hadde håpet på...
Huff, synes at barberte hester ser så innmari-forferdelig-kjempeteite ut! (sånn litt som japanske naken hunder,eller noe sånnt, viss de bare har hår igjen på beina...)

Shadowfax
06-10-2006, 09:21
Hehe, ja spesielt røde hester ser fæle ut.. derfor har jeg to i den fargen... ugg

Hönnu
07-10-2006, 01:58
Jeg har opplevd at hoppa mi har blitt jaget på beitet når hun har stått med dekken. Hun er lavest på rangstigen, men blir ikke jaget noe særlig ellers. Flere som har vært borti samme greia? Har et stort ønske om å kunne barbere hesten i vinter, men da må det jo gå an å ha på dekken! :wink:

Shadowfax
07-10-2006, 09:50
Har mest vært borti det motsatte, at hester som kommer inn i flokken med dekken enten er utrooolig skumle eller morsomme :)

Kurre
07-10-2006, 09:55
Sett samme greia på Geilo.
Hester med dekken blir regelrett kledd av og så er alt greit...

Ikke opplevd det andre steder.

Shadowfax
08-10-2006, 00:25
MM... De pleier å være temmelig behjelpelige med avkledningen, ja ;) *beist*

Hönnu
08-10-2006, 16:49
hmm, kjedelig... jeg som har så lyst til å barbere! :?

kikki
10-10-2006, 15:51
Dere som har hesten ute bør la de ha pelsen. De blir svette men pelsen fungerer likevel som det beste dekken. Den ventilerer og holder varm. Min erfaring er at barberte hester er de som blir forkjølet. Men for de som står inne er det selvsagt annerledes

Shadowfax
10-10-2006, 21:32
Vil klippe! Nå!

Kan jo ikke ri mer enn 10 min så er han gjennomvåt...

Må ha tak i klippemaskin!!!!

Maren
12-10-2006, 02:45
Min ponni er iallefall nyklippet i dag. var kjempeherlig å få av ragget. Fant ut at denne gangen ble det helklipp istedenfor sporklippen under magen, som JEG hadde på bildene Shadowfax har lagt ut. (nydelige bilder fra mitt og pånni's første stevne :) :) )

By the way - noen som vet hvordan det er med stevner og klipping nå for tia? hører så mye forskjellig. Trenger man veterinærattest eller er man good to go? hadde vært kjekt å vite egentlig...

Rosita!
12-10-2006, 03:01
Har kommet deg inn her du også nå ja ;)
Det er bra vettu....

Maren
12-10-2006, 03:15
jupp, jupp. Følger strømmen jeg :D

Kurre
12-10-2006, 11:36
Man skal ikke trenge vet attest.
Har ikke møtt noen som har måttet vise noe enda,men jeg tar alltid en tlf til vet for å ha mitt på det tørre.
De ler like rått av de merkelige påfunnene hver gang :oops:

Nå er maskin innlånt og jeg skal ut og klippe Hingstetassen!
Skal ta før og etter bilder,så får vi se om jeg har glemt alt (har ikke klippet selv på...6-7 år...hjelp :shock: )
Må bare bestemme meg for stil...hmmm...tenke...

Kurre
12-10-2006, 15:18
Da var det gjort!
Her følger rapport i bilder!

Hmmm...hva pønsker mor på nå mon tro?

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9427.jpg

Fanget inn,fremdeles med pels på.

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9430.jpg

Noe mellomfornøyd og VELDIG teit på håret...

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9433.jpg

Klippeklippeklippe...

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9441.jpg

Snart ferdig nå??

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9442.jpg

Nesten klar,bare noen justeringer igjen.
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9438.jpg

Ikke heeelt overbevist om at dette var helt greit.

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9439.jpg

Liten nybarbert ponni klar for tur!

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9453.jpg

Ut på tur!

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9457.jpg

Jepp,virker uten pels på også!

http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_9474.jpg

Oi,jeg redigerte størrelsen,men jammen ble noen digre gitt...hmm...dumme photobucket...

Shadowfax
12-10-2006, 22:41
Så søt han ble da ;)

Gleder meg til å få tatt mine... Haaater den pelsen..

Kurre
13-10-2006, 00:14
Takketakk.
Fornøyd nok.Tok "light-klipp" varianten iår...mer praktisk en helklippen.Han svetter ikke så mye så.

Tok hodet også.han så så grusom ut i fjor med helklippet kropp og fullpels på skallen! Ekstremklumpehode...usj!

Pelsfjes:
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/Untitled-TrueColor-11.jpg

Shadowfax
13-10-2006, 00:41
Hehe... En liten "Skjeggur" der.. hihi...

Kurre
13-10-2006, 00:42
Huff...den har på en måte bollekinn nok som det er...

Shadowfax
13-10-2006, 00:46
*latterkrampe*

Skal holde meg langt unna hodet til Gloi i hvertfall.. hihi..

Kurre
13-10-2006, 00:47
Jeg tuller ikke.
neste stevne vi er på begge to må du komme bort og kjenne på den...han er ganske ekstrem...(men akk så søt)

Shadowfax
13-10-2006, 00:49
Hehe, skal prøve å huske på det ja!

*kjenne på bollekinna til Kussje*

Hanna&Brá
21-10-2006, 01:51
Ja, nå faller nok Freyja under "saksa" snart også. Svetter som en gris... Pels må vekk!! Sur og grinete ponni som ikke liker å være våt.. Men vet ikke helt hvordan jeg skal klippe... Hun svetter ganske mye.. Hodet hennes er innstilt på at når vinteren kommer må man være godt påkledd, så pelsen settes i august eller så.. Hun har gått på utegang nesten hele sitt liv, og fått være bjørn bestandig.. Men nå er det slutt... Skal det trenes må pels vekk...
Noen (Nina?) som har noen flinke klippere i Vestfold å anbefale? Jeg er ikke frisøremne, selv om jeg er en jævel på å rulle hår på gamle damer! ;-)

Kurre
21-10-2006, 01:56
Tja...jeg gjør det sjæl jeg.
Lånte maskin og tro til.

Ellers har Signe nummeret til ei dame som gjør slikt,men jeg var ikke fornøyd med det hun gjorde. Brukte en evighet og tok ikke noe på hodet og feil vinkel på beina,så Kurr så ut som han hang i knærne frem til Juni :evil:

Christine W klipper selv...kanskje hun vil ta det?

Tvistjerna&Anette
28-10-2006, 23:50
Er det vanlig at isiser blir dårlig i pelsen av å bli barbert?
Lille ponnisen min er ikke blitt ridd siden før sommerferien, og jeg fikk henne for en uke siden.. Og hun har myye pels! Og det gjør det jo ikke akkurat bedre. Svett etter bare 5min skritting.. Men får ikke lov av eier til å barbere, for hun er redd hun skal bli dårlig i pelsen.. For dette har hun sett på andre islandshester.. Men veslejenta synes ikke det er såå kult å svette så fælt.. Eier mener hun bare er i så dårlig form, og svettingen vil avta, men når hun blir i bedre form vil jeg jo også trene litt hardere enn 20-30min skritt..
Så spørsmålet er jo som følger.. Hvor vanlig er det at islandshester blir dårlige i pelsen av barbering?

Kurre
28-10-2006, 23:58
Noen bruker relativt lang tid før pelsen vokser ut igjen,men når det er tid for sommerpels blir de like blanke og skinnende som de som ikke er barbert.
Noen vil også få en annen farge når de er barbert,men nei,pelsen blir ikke "dårligere" av det.Slikt er gammel overtro.

Synes du skal anbefale eier å jogge seg en 45 minutters tur hver dag I VARMEDRESS og så se om ikke det blir mindre varmt og ubehagelig når hun blir i bedre form??

Å skulle trene en hest med full vinterpels i annen grad en å tusle omkring med den ser jeg på som grenser til dyreplageri.
Her tenker jeg på hest med pels som en liten lavatrikk i full vintermundur. Det er ikke noe særlig å løpe rundt med.

Kurre
28-10-2006, 23:58
Forresten...VELKOMMEN HIT!
Koselig med et nytt nick her.

Shadowfax
29-10-2006, 00:49
Veldig enig med Kurr.. ikke sunt for gampen..

Velkommen fra meg også! koselig med mere folk! :)

Måne
29-10-2006, 01:30
Hei! Velkommen! Har du Gæfa på fór? Jeg er en gammel venninne av Rikke!

ChristineW
29-10-2006, 12:42
Lånte maskin og tro til.

Ellers har Signe nummeret til ei dame som gjør slikt,men jeg var ikke fornøyd med det hun gjorde. Brukte en evighet og tok ikke noe på hodet og feil vinkel på beina,så Kurr så ut som han hang i knærne frem til Juni :evil:

Ehe.. Joda jeg kan sikker være behjelpelig med å klippe hesten, men jeg er ikke proff :wink: Har vel gjort det sånn 7ganger tror jeg. Har en sånn stor klippemaskin (ser ut som en sånn de "proffe" klipper sauene med).

Må ha en sånn svær en for å få av all ulla til Kolfaxi. Den gamle lille "kjørte seg fast".. :oops:

Tvistjerna&Anette
29-10-2006, 19:20
Hmm ja, får se om ikke kanskje Anne-Lene kan påvirke eier litt eller noe når hun kommer på besøk til jul.. Ikke bra for henne å gå slik.. Bruker jo år og dag på å tørke!!
Meg som lurte på å få Kolfaxi på fôr, så vet du kanskje hvem jeg er Nina :P
Jada, jeg har fått Gæfa på fôr, moro at du kjenner til henne da! :D Skikkelig artig liten ting det der! ;)

Måne
29-10-2006, 19:50
Ja, Gæfa er en artig hest. MYE vilje, og litt av en passkule. ;)

Når det gjelder barbering eller ikke .. Gæfa blir jo fort svett mye fordi hun stresser og vil frem. Grunnkondisjonen hennes er jo ganske god. Husk at om hun skal barberes, så må hun følges opp med dekken hver dag. Bytte/ta av om kvelden når hun skal inn og slikt. Vet ikke hvor ofte du er der, jeg. Men det bør du ha en skikkelig avtale om med Rikke. Om Lars skal gjør det når du ikke er der, f.eks. Snakk med Rikke til jul, du. :)

Noen som har innspill om utegangshest, forresten? Jeg har jo mine på utegang, og har planer om å trene mye i desember og utover. Men jeg er ganske usikker på hvor lurt det egentlig er å barbere en utegangshest. Det blir evt. bare foran på brystet og under magen. Noen med erfaringer/innspill?

Silje og Tindra
29-10-2006, 21:21
Lurer på det samme som Måne. Kan man barbere utegangshest? Og evt., kan man barbere hest midt på vinteren, eller er det.. for sent da?

Tvistjerna&Anette
29-10-2006, 21:55
Gæfa står på stall like ved meg. Og der er jeg hver dag :) Og så klart jeg ville fulgt opp med dekken! Det er jo ingen tvil om ;) Hehe Men Rikke ser ikke på det som aktuelt nå, men kanskje hun vil ombestemme seg, men det får vi se på til jul.. Jaja..

ChristineW
29-10-2006, 21:57
Lurer på det samme som Christine. Kan man barbere utegangshest? Og evt., kan man barbere hest midt på vinteren, eller er det.. for sent da?

Lurte på det samme som meg? Lurte jeg på noe nå igjen:? :P

Silje og Tindra
29-10-2006, 22:00
Åh, søern. Måne. Ikke deg. :oops:

ChristineW
29-10-2006, 22:04
Tihi.. Jeg skjønte det vel egentlig :wink:

Måne
29-10-2006, 22:07
Gæfa står på stall like ved meg. Og der er jeg hver dag :) Og så klart jeg ville fulgt opp med dekken! Det er jo ingen tvil om ;) Hehe Men Rikke ser ikke på det som aktuelt nå, men kanskje hun vil ombestemme seg, men det får vi se på til jul.. Jaja..

Ja, da burde det jo gå greit. Er hun flyttet eller står hun på gården? Kan snakke litt med Rikke og, jeg. :)

Måne
29-10-2006, 22:08
Åh, søern. Måne. Ikke deg. :oops:

:lol:

Ina&Gydja
29-10-2006, 22:14
Den dagen eg fekk hoppa mi, måtte vi barbere ho der som salgjorden skal ligge fordi ho hadde skitklumpar der...Dei som hadde ho før hadde ikkje stelt noko særleg med ho ! :S

Kurre
29-10-2006, 22:22
Anette og Gæfa
Aha!
Så det er du som sviktet Kolfaxi...dumt av deg det,ja! Fiiine hesten...men det er sikkert denne også.
AnneLene passer nok godt på dere.Hun er så samvittighetsfull,så.Veldig trivelig og hardtarbeidende jente (Stjerneeleven!!)

Utegangshest/barbering.
Det er ikkebedre for en utegangshesy enn en på stall å bli kliisvåt av svette,heller mindre bra enn for en som står inne om natten.
Det vil kreve litt ekstra oppfølging med dekken,men jeg ville barbert.
Jeg har jo "utestall" og det blir noe av samme effekten.

jeg har "dekkenklipp" på Kurr. Da tar jeg de delene som blir våtest,men har samtidig igjen litt beskyttelse.
Investerer man i gode tepper,så de holder seg tørre og også tørker under teppet om det skulle regne/snø ute er det mye bedre å ha utegangshest som er noe barbert.

jeg ville da ha klippet såkalt sporklipp.her illustrert ved Malin og Tindra (Ja,det er den Silje sin er oppkalt etter.Hoppe etter Mökkur,ue Trøstur)

http://www.malinweb.se/images/bilder/t7.jpg

Eneste jeg ville nok også tatt halve hodet fordi det ser bedre ut.

Måne
29-10-2006, 22:42
Ja, slik har jeg klippet Gledi en gang før, da hun sto på stall. Noe må jeg gjøre, for jeg er ikke fornøyd slik det er nå. Trener betydelig mye mer nå om vinteren enn jeg gjorde før. Og jeg kan ikke være i stallen i flere timer for å vente på at hestene skal tørke. Før har jeg jo hatt utegang utenfor døra, eller stall hvor andre kunne ta av dekken for meg når de har vært tørre. Mye enklere da. Sukk.

Men hva slags dekken? Har "bestilt" et skikkelig regndekken som julegave. Men man bør vel også ha et vinterdekken?

Kurre
29-10-2006, 23:01
Jeg har Horsewear utedekken.
Rambo med halvhøy hals,tykt.

Bucas alltx,ikke det med sånn løs plate i brystet,det fungerer dårlig,men med vanlig lukning.

Og et par av andre typer,men kommer stadig tilbake til disse.
Horsewear er alltime favoritt om det er stor brun hest,isis eller uansett.

Overlegne!

Regndekken: Bucas Smartex m ullfor.

Tvistjerna&Anette
29-10-2006, 23:14
Nå står Gæfa på Skajem Gård i Sande i Vestfold :)

Måne
29-10-2006, 23:18
Aha, du har henne på helfôr, ja. Utrolig at hun fikk lov til å reise. Lars mener at Gæfa hører til gården, han. ;)

Da er det jo litt andre boller. Synes du skal barbere, jeg. Det har Jorid sagt, kan du si.

Tvistjerna&Anette
29-10-2006, 23:18
Ja, fikk så innmari lyst til å svikte Kolfaxi da jeg møtte Gæfa serru ;)

Og kan noen fortelle meg, hvordan i all verden får man til sånn svar på spm ting? (og jeg som er så elendig til å forklare også :? ) Ja, sånn som "Måne" hadde fra min.. Eller, ja dere skjønner :oops: ;)

Måne
29-10-2006, 23:20
Bucas Smartex Rain er det jeg har ønsket meg. :D

Vil dette duge, tro? Var litt billigere enn de andre.

http://www.lillestromhestoghund.no/html_plain_items?items_id=189422

Jeg vil jo gjerne ha det beste av det beste, men så var det disse pengene, da.

Tvistjerna&Anette
29-10-2006, 23:20
Nei, det ble litt av et bråk.. Han likte det ikke nei! Rike måtte være med oss for å se stallen og hilse på folkene der og sånt, hvis ikke fikk jeg ikke få henne med..

Måne
29-10-2006, 23:21

Og kan noen fortelle meg, hvordan i all verden får man til sånn svar på spm ting? (og jeg som er så elendig til å forklare også :? ) Ja, sånn som "Måne" hadde fra min.. Eller, ja dere skjønner :oops: ;)

Øverst i høyre hjørne på innlegge står det "siter". Trykk på den, og voila!

Nei, det ble litt av et bråk.. Han likte det ikke nei! Rike måtte være med oss for å se stallen og hilse på folkene der og sånt, hvis ikke fikk jeg ikke få henne med..

Lars bjeffer gjerne høyt, men han er fryktelig god på bunnen. Så det er ikke noe å ta seg nær av. Fint at du fikk henne til låns, da. Så blir hun brukt jevnlig, det har hun jo godt av. :)

Tvistjerna&Anette
29-10-2006, 23:22

Øverst i høyre hjørne på innlegge står det "siter". Trykk på den, og voila!

Nææ tøft! Jeg fikk det til:D

Kurre
29-10-2006, 23:32
Amigo-dekkenet er godt det.
Rambo turn out'en er vel hakket bedre...tør jeg påstå,om du tenker holdbarhet osv. men alle HW teppene holder jevnt over høy kvalitet.

Vet ikke om dette har samme 3 årsgarantien som Ramboen har?
Uansett er det gode dekken. Har ikke hatt dette selv,men ei venninne har fler og er veldig fornøyd med dem.

Ellers et tips om du skal kjøpe HW,så gå hit: http://www.travutstyr.no/index.php?action=display_productlist&kategori_id=19
Butikken ligger på E18 mellom Larvik og Sandefjord,heter kjepphesten.

Jeg har det som heter Rambo Wug.Husker ikke hvor tykt fyll...deiiilig dyne...

De har ofte salgskampanjer og er overlegne på pris.

ChristineW
29-10-2006, 23:34
Du visste jo ikke hvem Kolfaxi var en gang... Synd for deg :P

Kurre
29-10-2006, 23:38
Hallå Walaker!
Sendte akkurat mld til mammaen din...ang kurs igjen.
Også har jeg snakket m Gunni,så om en av dine foreldre tar en liten telefon en dag,så kan jeg videreformidle...

ChristineW
29-10-2006, 23:43
http://i22.photobucket.com/albums/b317/sunshinelib/barbering.jpg
Tenkte dette bildet passer seg godt her; Kolfaxi synes det er herlig å bli barbert han :wink:

Måne
29-10-2006, 23:48
Hehe. Lekkert!

(Da har jeg notert litt dekken og webadresser og slikt. Glede seg til jul, og ikke minst til januar. Da kommer dobbelt lån. Tjoho!)

Shadowfax
30-10-2006, 09:27
AAAHHHH.... vil også klippe..må ut å prøve å få tak i maskin...

Tvistjerna&Anette
30-10-2006, 19:48
Du visste jo ikke hvem Kolfaxi var en gang... Synd for deg :P

Nei, trist jeg ikke fikk prøvd han :( Men tenkte at det var jo litt dumt å ikke ta Gæfa fordi Kolfaxi kanskje var finere.. Men men.. Gæfa er jo søt hun også da :D
Så håper du finner et annet godt hjem til han :)

ChristineW
30-10-2006, 23:34
Nææ.. Spørs nok om jeg ikke beholder han selv. I hvert fall til jeg eventuelt skal kjøpe ny hest.

Elsker den søte feiteponnisen :wink: Han kan da løfte på beina også?
http://lagrebilder.no/out.php/i19325_unnkursn23.jpg

Tvistjerna&Anette
01-11-2006, 16:49
Ja, nydelig han er!
Min (for tiden ;)) er ikke like flink, men ordner seg nok når jeg får skodd om, helt feil skodd. Smeden som var blitt brukt de siste gangene var visst ingen særlig fornøyd med, men det skal jeg få orden på:)

Det bildet der av Kolfaxi var innmari fint! :)

Kurre
01-11-2006, 19:17
Du tror da ikke jeg ville tilbudt deg en dårlig hest?

Hå nei...her er det berre kvallitett som gjæller...

Måne
02-11-2006, 21:22
Nå er det bestemt, pelsen skal av! Helt håpløst sånn det er nå, man får jo nesten ikke begynt før hesten er sliten. Gleden har fått nytt dekken, Dimma får i morgen (til redusert pris. Yay!) Skal leie klippemaskin. Og så blir jeg blakk ...

Shadowfax
02-11-2006, 22:00
Hmm.. jeg fant en klippemasskin ute i stallen i går.. Har mine sterke tvil om den funker.. Den så litt, "gammel" og død ut...
*vil klippe*
Dyret ser ut som en isbjørn nå.. huff..

Hanna&Brá
03-11-2006, 01:24
Lånte maskin og tro til.

Ehe.. Joda jeg kan sikker være behjelpelig med å klippe hesten, men jeg er ikke proff :wink: Har vel gjort det sånn 7ganger tror jeg. Har en sånn stor klippemaskin (ser ut som en sånn de "proffe" klipper sauene med).

Må ha en sånn svær en for å få av all ulla til Kolfaxi. Den gamle lille "kjørte seg fast".. :oops:

Har du tid og mulighet, Christine, så kom gjerne og klipp!! Svetter som en gris av ingenting.. Har satt på tykt dekken, men pelsen på halsen vokser som bare fy..
Lurer på åssen hun reagerer... Tar tannrasp uten dop.. Klippe pels bør vel gå bra.. Kjøpe no bomull og putte i ørene på henne, så går det vel.. Noen som må dope her?

Måne
03-11-2006, 01:26
Jeg skal klippe mine to i morgen. Den ene går greit, den andre har aldri blitt klippet før. Kan bli interessant. Håper jeg ikke ender opp med skamklipt hest. Hehe.

Cecilie_Stormur
03-11-2006, 01:38
lurer på om jeg skal barbere rin i løpet av helga. ponnin tror fortsatt han bor på island stakkar. keilir er araberhest, så han er ikke nødvendig å ta...

tror ikke dekken har så mye å si på islandshesten. enten får de pels, eller ikke... prøvd å begynne med dekken tidlig flere ganger, uten effekt :(

har heldigvis egen maskin. en god investering, var så slitsomt å prøve å låne/leie av folk stadig vekk...

Måne
03-11-2006, 01:41
Hvor mye betalte du for maskinen?

Hanna&Brá
03-11-2006, 02:05
lurer på om jeg skal barbere rin i løpet av helga. ponnin tror fortsatt han bor på island stakkar. keilir er araberhest, så han er ikke nødvendig å ta...

tror ikke dekken har så mye å si på islandshesten. enten får de pels, eller ikke... prøvd å begynne med dekken tidlig flere ganger, uten effekt :(

har heldigvis egen maskin. en god investering, var så slitsomt å prøve å låne/leie av folk stadig vekk...

Cecilie, kanskje du gidder stikke nedom meg å ta Freyja i samma slengen da? hehe.. Du bor jo nærmere enn Christine.
Jeg hakke maskin, også har jeg aldri klipt hest før, så tør ikke helt ta jomfruklippen på Freyja.. Du skal selvfølgelig få betalt for jobben:-)

Cecilie_Stormur
03-11-2006, 12:30
må bare sjekke hvor gode bladene er, hvis ikke så må jeg slipe de opp... men kan sikkert gjøre det :)

maskinen kostet 500,- med balder, gamle-eiern av brumby som skulle bli kvitt den... nye ligger de vel på mellom 2000 og 3000. de på hööks er visst ganske gode (lurer på om min også er derfra)

og by the way hanna: up for en ridetur en dag. er ufattelig lat oppe på strekka her for tida. hater når det er hardt i bakken...

Hanna&Brá
04-11-2006, 00:20
Flotters!
Venter bare på vintersko, som kommer i neste uke.. Blir litt Bambi på isen nå for tida, når vi møter på glatte partier.. Blir mye skritting, og helst på asfalten, tør ikke no mer med bare sommersko. Prøvde meg på ei runde i Essoskogen her om dagen, ikke helt vellykka.. Plutselig var det is under blader og sånt..
Vært på Ringshaugstranda i dag! Der var det fint! Sånn passe mykt, men ikke så mykt som det pleier, fint å tølte! :-D

Flott om du vil ta pelsprakten til Freyja en dag.. Hun ser ut som en liten bjørn.... Hun har ikke skjønt at hun ikke bor på utegang i Risør lenger..

Hreggur
04-11-2006, 00:26
synes fluffy-dyret mitt er kjempe søt med pels jeg :wink: (utvilsomt upraktiskt da men...)men så liker jeg teddybjørner også da...

Hanna&Brá
04-11-2006, 00:32
Jeg liker også teddybjørnpels! Synes det er innmari nudelig.. Men fryktelig upraktisk.. Får kose med teddybjørnpelsen til Lykke, åringen vår, når Freyjas forsvinner...

Shadowfax
04-11-2006, 00:35
Du kan jo samle på pelsen da ;) så kan du klappe så mye du vil ;)

Lage garn av det feks og strikke deg en genser ;)

Måne
04-11-2006, 02:00
En stykk nyklippet isis!

Før:
http://i25.photobucket.com/albums/c87/gleden/3november06001.jpg

Etter:
http://i25.photobucket.com/albums/c87/gleden/3november06004.jpg

http://i25.photobucket.com/albums/c87/gleden/3november06005.jpg

Godt pakket inn i nytt superdekken:
http://i25.photobucket.com/albums/c87/gleden/3november06008.jpg

Var godt i gang med Gledi også. Men da streiket maskinen ... En stykk skamklipt isis. :evil: Får prøve igjen i morgen.

Rosita!
04-11-2006, 02:05
hehe...lite kjekt å begynne å klippe åsså er det noe som gjør at man ikke blir ferdig :)

Måne
04-11-2006, 02:21
VELDIG lite kjekt ... Måtte bare gi opp. Sukk. Prøver igjen i morgen tidlig, går det ikke da drar jeg tilbake i butikken og forlanger bedre maskin. Hmf.

Shadowfax
04-11-2006, 09:27
Hehe, det er ikke noe stas nei..

Husker Faust.. fikk tatt helde den ene siden, så streika maskinen..
Han stod inntil gjerdet hele dagen, skikkelig flau virka det som.. hihi..

Silje og Tindra
04-11-2006, 12:21
Måne; hvem klipper for deg? Hvor mye kostet det? Må vel klippe Frøyatingen når hun kommer.. I januar..

ChristineW
04-11-2006, 20:34
Lånte maskin og tro til.

Har du tid og mulighet, Christine, så kom gjerne og klipp!! Svetter som en gris av ingenting.. Har satt på tykt dekken, men pelsen på halsen vokser som bare fy..
Lurer på åssen hun reagerer... Tar tannrasp uten dop.. Klippe pels bør vel gå bra.. Kjøpe no bomull og putte i ørene på henne, så går det vel.. Noen som må dope her?

Jeg kan sikkert ta det hvis ikke du allderede har gjort en avtale med Cecilie? Hvor bor du egentlig? :oops:

Skal barbere Odinn i morgen så da kunne jeg jo tatt din også. Når jeg først skal ha et par kilo med pels i øynene mener jeg :P

Måne
04-11-2006, 21:57
Måne; hvem klipper for deg? Hvor mye kostet det? Må vel klippe Frøyatingen når hun kommer.. I januar..

Klipper selv. Leide maskin for 250,- på Lillestrøm. Nå funket ikke maskinen på Gledi sin lurvepels, da. Skal låne ny og kraftigere maskin på mandag. Stakkars, lille skamklipte ponni ...

Kan klippe for deg, jeg. :)

Silje og Tindra
04-11-2006, 22:19
Mmh. Tror hun skal slippe pels sånn med en gang, jeg. Men denne hesten kan jeg garantere at aldri har sett en klippemaskin.. :-s

Måne
04-11-2006, 22:35
Hehe. Dimma hadde heller ikke det. Men hun sto bom stille og bare koste seg, virket det som. Trodde jeg hadde tatt feil hest. :P

Hanna&Brá
04-11-2006, 23:44
Lånte maskin og tro til.

Jeg kan sikkert ta det hvis ikke du allderede har gjort en avtale med Cecilie? Hvor bor du egentlig? :oops:

Skal barbere Odinn i morgen så da kunne jeg jo tatt din også. Når jeg først skal ha et par kilo med pels i øynene mener jeg :P

Bor på Skallevold, rett ved Trevarefabrikken og Essoskogen, om du vet hvor det er.. Jeg jobber til 15, men har tid etter det!
Sånn hvis Cecilie er bekymra for bladene, så er det jo helt greit om du klipper;-)

Tine! Jeg kan ikke strikke.. hehe.. Ja, kanskje skjerf da, som går sånn ut og inn... Hihi... Kom aldri lenger enn det i strikkebransjen.. Til min strikkeglade mammas store fortvilelse... :lol:

ChristineW
05-11-2006, 00:52
Hvis det hadde vært mulig kunne du jo slengt hesten på hengeren og kjørt hit?

Islendis
23-09-2009, 14:16
Drar opp igjen denne tråden eg.

Har 2 stk islandsvallak som skal vera i trening i vinter, den eine litt meir enn den andre. Begge får bjørnepels, og skal stå inne om natta i stall som held mellom 12 og 15 grader. Ute så kan temperaturen komme ned i 20 minusgrader, så temperaturforskjellen inne on ute kan bli ganske stor. Dei skal klippast i vinter på ein eller anna måte:)

Kor mykje bør/kan eg klippe?
Dei kan godt få på fora regndekken ute om dagane(dei bør vel det for å utjamne temp.forskjellen litt?), men dei treng vel ikkje dekken inne?

Kva med dølahestane som også skal inn, bør dei også klippast litt og få på eit enkelt dekken for å utjamne temp.forskjell?

Issa
23-09-2009, 15:40
Syns det kommer helt an på treningsmengden. Blir hesten dyvåt av svette av treningen, syns jeg man bør klippe. Det er delte meninger om dette, men JEG syns man bør klippe da. Ville klippet slik Nina har vist bilde av; irsk klipp eller trace klipp. Da har hesten beskyttelse på rygg, kryss og ben, mens halsen som blir svettest har ikke så mye pels. På kalde dager, dager med sludd og vind osv bør du ha på dekken av varierende tykkelse (alt etter temperatur). Inne trenger den ikke dekken, med en slik klipp.

om dølene ikke trenes hardt, klarer de teperaturforskjellen fint tenker jeg :) Så ville kun klippet om de blir veldig svette under trening, og trenes ofte.

Islendis
23-09-2009, 16:21
Dølahestane blir vel ikkje mykje trena trur eg, er unghestar. Men ho eine som er to år gammal, blei forkjøla i fjor. Og dyrlegen meinte det kunne vera pga temp.forskjell. Men får sjå det an, korleis dei trivst inne i varmen:)

-Rúna-
01-10-2009, 22:13
Om jeg klipper den klippen som Shadowfax viste på første side her, trenger hun da dekken? Islandshest-hoppe dette her.

Issa
02-10-2009, 12:56
Hvis hun ikke blir kald, trenger hun nok ikke det. Du får kjenne på ørene hennes, om de er varme til ca midten (ref. Lopke :p) er hun varm.

Pelsen vil nok vokse raskere ut om hun går uten dekken, men de viktige delene av kroppen hennes, for å si det slik, er jo beskyttet av mye hår :) Legger du på dekken får du bare dekken på de pelsete områdene likevel.

duredillen
02-10-2009, 15:44
Dette med hvor mye dekken hesten trenger etter barbering varierer mye... Min ene ble klippet samme dagen som hesten til ei venninne (helklipp, samme stall). Vi har stort sett ridd sammen og da med samme intensitet, hestene har stått ute samtidig og inne samtidig. Men gikk kun med skoies-vinterdekkenet for islandshest ute og viste ikke tegn til å være kald, mens hennes kunne gå med dette dekkenet pluss ulldekken under, og sto og skalv av kulde...

Derfor er det litt skummelt å si "man trenger det og det dekkenet ved den og den temperaturen", da det er helt individuelt. Se det an på hesten!

-Rúna-
04-10-2009, 11:35
Den er grei, takk for svar :)!

HegeMarie
15-11-2009, 16:16
Fins det en bildetråd om barberte hester?? Syns det er intressant å se alternative klipper..

Har du bilde av din barberte hest?? :D

Min skal klippes idag.. hehe! Blir deilig.. :D