PDA

Se full versjon : Har kunden alltid rett?

Mari
09-01-2009, 18:00
Dykk som arbeider i butikk / serviceyrke. Har kunden alltid rett? Eller er det grenser for kor mykje drit du finn deg i?

Ingvild
09-01-2009, 18:01
Kunden har ikkje alltid rett, men skal alltid tru han har det ;)

Filizity
09-01-2009, 18:05
nei kunden har IKKE alltid rett. jeg kan finne meg i mye dritt, men det finnes noe som heter normal folkeskikk. dersom kunder begynner å bli ufine/slenge direkte dritt så sier jeg ifra. men ikke ved å slenge dritt tilbake, men å forklare på en ordentlig måte at slik finner jeg meg ikke i å bli snakket til.

anexiel
09-01-2009, 18:25
Enig med Filizity. Ser og mye sinnsylt dyrehold, og da er det å prøve å gi tips til ting som kan være mer humant for dyret uten å si att "DU skulle vært innesperra!"
Hadde engang ei dame innom, som kjefta og smallt fra før hun kom inn i butikken, og enden på visa var att hun glefsa att hun skulle aldri komme tilbake, og jeg svarte 'Ja det får verkelig håp!' Ikke for det, de andre som var i butikken sto med haka i gulvet under showet hennes, og fikk ikke kjeft for den komentaren heller.
Så nei, kunden har ikke bestandig rett, men man kan la den tro det til en viss grad:)

Nina
09-01-2009, 18:26
Nei, kunden har ikke alltid rett. En tidligere sjef sa en gang at om folk slengte dritt rettet mot butikken skulle vi bare smile og ta i mot, men om det gikk på oss som personer skulle vi IKKE gjøre det. Synes det er en ganske grei ordning.

Pernooh
09-01-2009, 18:48
Kunden har ikke alltid rett, men vi skal gi dem inntrykk av å ha det. På en måte. Jeg har funnet meg i det meste, men så har jeg heller aldri fått slengt dritt personlig mot meg. Da hadde jeg nok sagt ifra.

Mari
09-01-2009, 18:51
Eg har vorte spytta i ansiktet eg. Angrar på at eg ikkje vart litt sintare enn kva eg vart, eg berre heldt fram med å smile, og gjorde ikkje noko med det. Blir irritert den dag i dag av den episoda der.

Filizity
09-01-2009, 18:53
Eg har vorte spytta i ansiktet eg. Angrar på at eg ikkje vart litt sintare enn kva eg vart, eg berre heldt fram med å smile, og gjorde ikkje noko med det. Blir irritert den dag i dag av den episoda der.

det hadde jeg aldri funnet meg i.... hadde jeg nesten vurdert å annmeldt tror jeg! greit at kunder kan klage osv om de ikke er fornøyde med varene/servicen osv, men det får da være grenser!

Nina
09-01-2009, 18:54

Det skal man ikke godta nei! Makan til ufine folk, blir forbanna bare jeg hører om slikt. I sånne tilfeller bør man kontakte sjefen og få de til å snake med kunden det gjeder og evt få vedkommende utestengt fra stedet.

Pernooh
09-01-2009, 18:55
det hadde jeg aldri funnet meg i.... hadde jeg nesten vurdert å annmeldt tror jeg! greit at kunder kan klage osv om de ikke er fornøyde med varene/servicen osv, men det får da være grenser!

Enig.

Hvorfor skjedde det, egentlig?

Mari
09-01-2009, 18:59
Tysk dame som var ein smule irritabel, og lot det gå utover meg.

anely
09-01-2009, 19:00

Å fy faen, snakk om å ikke ha normal folkeskikk! Da hadde jeg blitt forbanna og sagt klart ifra.

Lovise_Felex
09-01-2009, 19:04
Snakk om kundebehandling
så var det en gang ei forbanna heks på mc donalds som venta på maten i drive thru en på en av vente plassene.
Og når jeg kom med maten så kalte meg jævla fitte, et jævla ØK og jeg kunne dra til helvette om jeg ikke fant en ekstra meny til dem så de kunne få gratis. for hun synst ikke hun fikk maten raskt nokk. hun hadde venta MAX 10 min, antageligvis mindre..
Dette var en hissig dame rundt 20 år, som satt i bilen med den kule venne gjengen hennes med kompiser.. jeg forklarte fint at det er normal vente tid, og at maten er varm og ny laget. men damen kunne ikke gi seg på mer gratis mat, så hun kalte meg for både det ene og der andre og begynte å true meg.

Hun brukte sikkert 5 minutt på å krangle med meg, da jeg til slutt proppa maten inn vinduet, sa "det driter jeg i" snudde meg å viste fingen til dem.. Og da kjøre de videre..!ARG. Jeg blir forbannet av sånn

jeg var blo råd i tryne og, gikk til skjefen å fortalte hva damen sa til meg (fortalte ikke at jeg viste fingen) så sa han: "da skal du du si hol kjeft, snu deg og vise fingen".. meg: "var det jeg gjorde." :lol: (jeg gjør aldrig sånn, men jeg tror aldrig jeg har opplevd makan til dritt kjerring altså!)

Pernooh
09-01-2009, 19:04
Jeg hadde blitt mer forbanna enn jeg og butikken hadde hatt godt av, jeg.

Sigrid
09-01-2009, 19:20
Jeg hadde blitt mer forbanna enn jeg og butikken hadde hatt godt av, jeg.

Skriver under på den, jeg. :p

Men...

:mumse:

Karen
09-01-2009, 19:50
Kunden har ikkje alltid rett, men skal alltid tru han har det ;)

signerer.
Men det finnes utrolig mange respektløse og frekke kunder!

Nitapita
09-01-2009, 19:58
Det gjør det absolutt. Jeg er blitt truet av en kunde som trodde jeg hadde svindlet ham for en tier.. Han ble så sint at andre kunder reagerte og sa til mine kolleger at det var en gal kunde i butikken.
Jeg hadde garantert tjent på å bare gi ham en tier, men han fant nå til slutt ut at han tok feil.

Det skal vel nevnes at jeg tviler sterkt på at han var helt "ren" (om dere skjønner), men uansett.

Marianne
09-01-2009, 20:20
Kunden har ikke alltid rett, det er sikkert og visst.
Jeg jobber jo som kundekonsulent, og prater daglig med mange mennesker.
Og da er det visse ting man må forholde seg til.
Og vi tar hele tiden en vurdering av hver enkelt sak.

TeamFånna
09-01-2009, 20:51
Tysk dame som var ein smule irritabel, og lot det gå utover meg.

En smule ja, nettopp..

Camilla & Loke
09-01-2009, 21:43
Nei kunder har IKKE alltid rett. Men visst de da har rett og du sitter der å beklager for feilen er de fortsatt så forbanna sure at du kunne presset ut sitonsyre av dem. Jeg har blitt kalt fitte, hore you name it av en GODT voksen kjærring som ble forbanna når jeg ikke ville hente mer øl til henne etter at ølsalget var stengt. Og når jeg ringte på ansvarlig i håp om at han skulle "ta tak i" vedkommende sto han bare der og holdt godt kjæft. Mens kjærringa sto der å skjelte meg huden full, og køen ble lengre og lengre. Det er sånne folk som gir deg lyst å slutte på dagen.

Hege
09-01-2009, 22:14
Nei kunden har ikke alltid rett. De har ingen rett til å behandle de ansatte på feks en trakaserende, truende måte. Heller ikke komme med kommentarer som "hore" osv. De har ingen rett til å utføre noe som helst vold, inkludert spytting. Kunder som oppfører seg slik, bør bli nektet adgang til butikken igjen, evnt anmeldt.
Desverre er det mange som lever etter "kunden har alltid rett", og tror de kan oppføre seg slik de vil.

Tone Kristin
09-01-2009, 22:24
Herregud, så mange gærninger det er der ute... Jeg er selv veldig serviceorientert, det er bare sånn jeg er. Og jeg er sikker på at om jeg hadde jobbet i en butikk, så hadde jeg vært en person som hadde smilt og tatt imot, for så å rekke tunge til den kjeftende når den snur ryggen til. Det værste dere vet er kanskje sure kunder. Men det værste jeg vet er sure butikkarbeidere. Når jeg smiler pent og er høflig mot de, så forventer jeg faktisk samme behandling tilbake.

Jeg var faktisk ute for dette for et par dager siden. Jeg skulle endelig kjøpe et par ordentlige joggesko, for første gang i mitt liv. Pris ingen hindring. Første person var grei nok, men jeg fant ikke noe som var ok. Andre butikken fant jeg faktisk en god sko, men personen som liksom skulle hjelpe meg var overlegen og nedlatende, og fikk meg til å føle at siden jeg ikke visste nøyaktig hva jeg ville ha, så hadde jeg ingenting der inne å gjøre. Det endte med at jeg gikk ut igjen uten sko. I tredje butikken traff jeg på en ordentlig hyggelig dame, som kunne sine saker og som var salgsorientert uten å være pågående. Jeg kjøpte akkurat samme skoene som jeg prøvde på i forrige butikken jeg:lol:.

Elis&Merita
09-01-2009, 22:28
Nei, de har ikke alltid rett! Greit, man skal være blid, høflig og imøtekommende mot kunder, men et sted går grensen. Har hatt et par utrivelige hendelser der jeg jobber, men sjefen tar seg alltid av å ordne opp i det, så om han har strukket det så langt som til anmeldelse vet jeg ikke.

Therese
10-01-2009, 03:05
Innleder aldri diskusjon med kunden, ferdig med det.

Har aldri opplevd kunder som har vært ubehagelig (på litt over ett år).

Muzikaa
10-01-2009, 03:12
Nei, kunden har ikke alltid rett, og da iallefall ALDRI fulle kunder;) og jeg finner meg heller aldri i at en kunde behandler meg som dritt!
Jeg ble så forbanna på en full fyr en gang, at jeg kastet han ut med bare nevene(tror jeg var så sint at jeg fikk "superkrefter" :lol:), da jeg jobbet på en pub i byen!
Om folk er frekke/spydige til meg når jeg jobber, så prøver jeg alltid å snu det mot de, bruker som regel alltid å funke:D

Aina
10-01-2009, 03:18
kunden har ikke alltid rett nei.

Løkki
10-01-2009, 03:23
"Kunden har alltid rett", er ein grei regel i serviceyrker, men sjølvsagt innanfor rimelige grenser. Seier frå på ein saklig måte dersom kunden dreg den for langt.. Hadde nokre episoder på klesbutikk der eg jobba før, ang bytting og reklamasjonar. Hadde alltid sjefen på bygget, så dersom det vart for gale var det berre å tilkalle han. Veldig greit i grunnen, for fekk då bekrefta overfor kunde at eg hadde rett. Han overkjørte aldri våre avgjersler.

MonaB
10-01-2009, 03:27
hhøh...kunden har ikke alltid rett. Jeg blir rett og slett irritert over enkelte... det verste er sløvhet, det står f.ex tydelig på alle julegaver at de må byttes innen den 31.des, og når de da kommer dinglende engang uti januar og vil bytte sier jeg nei. Enkelte blir dritsure, men ikke min feil at de ikke fikk ræva i gir litt før.

er for tiden rimelig lei vanskelige kunder..

Ingvild
10-01-2009, 03:32
Har ikkje opplevd så mykje vanskelege kundar, eg. Ingen frekke eller ubehagelege. Einaste var ein gong då eg jobba på hotell. Fekk inn ein gjest som ikkje var nøgd med noko, og måtte bytte rom tre gongar før han var nøgd... Heldigvis var det sjefen min som tok seg av han. Einaste eg opplever no er kundar som klager på prisen på ting - som om det er eg som bestemmer kva ting skal koste! Heldigvsi har det ikkje vorte nokre ubehagelige situasjonar av det.

Rikke
10-01-2009, 09:42
Nei, heldigvis har de ikke alltid rett.. har opplevd mange ubehagelige kunder dessverre. På Esso har vi sånn ordning at bedrifter kan komme å fylle bensin/diesel, så blir det skrevet opp på en konto som blir betalt en gang i mnd. En gang var det en innom som skulle gjøre nettopp dette, og da jeg skulle registrere det på kontoen så jeg en beskjed om at denne personen ikke fikk lov til å bruke dette lenger pga misbruk. Jeg fortalte at det ikke gikk, og at det var en beskjed fra sjefen. H*n ble mildt sagt forbanna og gikk rundt i butikken og banna og kjefta som bare det.. Heldigvis var jeg ikke alene på jobb da, så sjefen ordnet opp i det. Men da var jeg rimelig skjelven etterpå:p

Filizity
10-01-2009, 11:28
Herregud, så mange gærninger det er der ute... Jeg er selv veldig serviceorientert, det er bare sånn jeg er. Og jeg er sikker på at om jeg hadde jobbet i en butikk, så hadde jeg vært en person som hadde smilt og tatt imot, for så å rekke tunge til den kjeftende når den snur ryggen til. Det værste dere vet er kanskje sure kunder. Men det værste jeg vet er sure butikkarbeidere. Når jeg smiler pent og er høflig mot de, så forventer jeg faktisk samme behandling tilbake.

Jeg var faktisk ute for dette for et par dager siden. Jeg skulle endelig kjøpe et par ordentlige joggesko, for første gang i mitt liv. Pris ingen hindring. Første person var grei nok, men jeg fant ikke noe som var ok. Andre butikken fant jeg faktisk en god sko, men personen som liksom skulle hjelpe meg var overlegen og nedlatende, og fikk meg til å føle at siden jeg ikke visste nøyaktig hva jeg ville ha, så hadde jeg ingenting der inne å gjøre. Det endte med at jeg gikk ut igjen uten sko. I tredje butikken traff jeg på en ordentlig hyggelig dame, som kunne sine saker og som var salgsorientert uten å være pågående. Jeg kjøpte akkurat samme skoene som jeg prøvde på i forrige butikken jeg:lol:.

Helt enig!!! Jeg har mange ganger latt være å kjøpe ting pga sure butikkansatte! Derfor prøver jeg alltid å være så blid som overhodet mulig når jeg er på jobb...

Har ikkje opplevd så mykje vanskelege kundar, eg. Ingen frekke eller ubehagelege. Einaste var ein gong då eg jobba på hotell. Fekk inn ein gjest som ikkje var nøgd med noko, og måtte bytte rom tre gongar før han var nøgd... Heldigvis var det sjefen min som tok seg av han. Einaste eg opplever no er kundar som klager på prisen på ting - som om det er eg som bestemmer kva ting skal koste! Heldigvsi har det ikkje vorte nokre ubehagelige situasjonar av det.

Nei hvorfor skal kunder alltid prute??? Det er Royal Canin som bestemmer prisen på foret, IKKE JEG!!! Det er sjefen min som bestemmer prisen på varene, IKKE JEG! Dersom jeg skal gi en person avslag, så må jeg jo gi alle, og det er jo dårlig butikk i lengda..l.

Stall-Vinga
10-01-2009, 11:42
Nei hvorfor skal kunder alltid prute??? Det er Royal Canin som bestemmer prisen på foret, IKKE JEG!!! Det er sjefen min som bestemmer prisen på varene, IKKE JEG! Dersom jeg skal gi en person avslag, så må jeg jo gi alle, og det er jo dårlig butikk i lengda..l.

Så enig, så enig.
Jeg jobber også i en dyrebutikk, og det som irriterer meg mest er at folk tror det er mer ok å prute her enn i en vanlig dagligvare butikk. Eller at kunder som har handlet mye tror de kan få noe ekstra på kjøpet. Du får jo ikke en sjokolade med på kjøpet på Rimi om du har full handlevogn:confused:

Filizity
10-01-2009, 11:46
Så enig, så enig.
Jeg jobber også i en dyrebutikk, og det som irriterer meg mest er at folk tror det er mer ok å prute her enn i en vanlig dagligvare butikk. Eller at kunder som har handlet mye tror de kan få noe ekstra på kjøpet. Du får jo ikke en sjokolade med på kjøpet på Rimi om du har full handlevogn:confused:

ja det virker som om det er lavere terskel for å prute her enn i en en annen butikk! og jeg kan ikke fatte hvorfor! vi har noen kunder som ALLTID skal prute, og det er fryktelig slitsomt:( og ja, jeg VET at du syntes foret er dyrt, men prisen var den samme på forige sekk så du kan jo ikke bli så overaskket over prisen nå?

MonaB
10-01-2009, 11:51
noen bare er sånn. Det er verre når du sier at du dessverre ikke kan gi noe avslag på prisen, og de drar det så langt at jeg må ringe sjefen for å få henne til å gi beskjed. Tar lang tid og er rimelig unødvendig. Men både sure kunder og sure ansatte er kjipt, så prøver å være så blir som mulig uansett...