PDA

Se full versjon : Distanseritt i Sykkylven 07.10

Harneshaug
09-09-2006, 22:10
HURRA HURRA HURRA!!!!!!!!!!!!!
Endelig... fikk svar på mail i dag og de har flyttet rittet fra OHS helga til den 07.10.
Gjett om jeg ble glad, maset mitt lønnte seg til slutt :wink:
Aner ikke noe mer for øyeblikket men delta skal jeg uansett.. Å nå skal vi trene, trene, trene og trene! Jippi, så glad jeg ble :D
Flere fra M&R som vil være med?

Treneingstips??? Kom med de (-: Å jeg er så glad!!!!!!

Funa
09-09-2006, 23:44
ååh!!
Sykkylven er jo ikke langt unna.
Hadde vert moro å deltatt, men har ikke hest å delta med.
Du får ha lykke til harneshaug! :P

Ferrari & Miriam
10-09-2006, 13:15
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/d040.gif

så morro! Håper du liker det, og kom med bilder og rapporter etterpå http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/a020.gif

Harneshaug
10-09-2006, 17:22
Nå har jeg fått litt mer info.
Løpet går mest på grus, noe terreng og det er 2 klasser 1,5 og 3,0 mil.
Jeg meldte meg på 3mil men lurer på om det er dumt iom at det er første gangen jeg og hesten deltar?
Vi trente mye i vår til det stevnet som ble avlyst men så dabbet det av, da jeg i tillegg fikk vite at dette stevnet var samtidig som OHS ga jeg opp /-:
Men nå starter vi på ny frisk og det er jo 1 mnd til løpet. Tok en sjekk i dag og vi brukte 60min på 1,3 mil. Da var det trav og skritt. Han var jo litt sliten etterpå men ikke nevneverdig... Kunne fortsatt men må jo ta det gradvis. Nå har jo ikke jeg tilgang på bane men om jeg rir 2-3 timers tur 3 ganger i uka, hurtigtrening (3-4km) 2 dager og en dag 1,3 mil, siste dagen fri? Er det et ok opplegg? Feks

Mandag; Hurtigtrening 3-4 km(må være denne dagen pga LENGE jobb)
Tirsdag; fri
Onsdag; 2-3t tur
Torsdag; hurtigtrening
Fredag; 2-3t tur
Lørdag ; 1,3mil
Søndag; kosetur/skritting uttøying (-: (longe/bakketrening)

Er dette for mye/lite passe trening og for?
Han får fri tilgang på grovfor beite+høy
Betfor 2l og 2 l Energi + 1l havre og multitilskudd.

Han er 170cm og 600kg.

Hadde blitt utrolig glad om noen av dere distanse-ekspertene ville tatt dere tid til å svare (-:

Lopke
10-09-2006, 18:02
Nå er ikke jeg distanse ekspert men jeg må da si at jeg kan bare drømme om et slikt opplegg du har der.. Heldige deg. Syntes det hørtes både bra og tøft ut.. trening får vel gutten må jeg si. Og så lenge han er i fint hold, får alle mineraler og vitaminer og ikke blir for tynn høres det ut som grei foringsplan..

Harneshaug
10-09-2006, 18:15
Eh... nå ble jeg litt usikker Marianne? Hva mener du drømme om? Er det for hardt eller var det noe annet du tenkte på??
(-:

Lopke
10-09-2006, 18:23
Nei men jeg har en 3 åring, og jobber sånn at jeg må reise vekk man til torsdag.. så her blir det bare helg liksom :S

Men jeg drømmer om en dag å vinne i Lotto ser du.. så bygger jeg et ridesenter, skal aldri jobbe for andre enn meg selv og hestene og kose meg hver dag.. Men akkurat nå kan jeg desverre ikke ri hver dag.. sukk.. ja så jeg drømmer litt om opplegget ditt :)

Harneshaug
10-09-2006, 18:41
Å sånn!!! Nei det er ikke alltid så lett å få tiden til å strekke til..
Jeg har Linnea i barnehagen 1000 og så er det hest til 1230 når jeg begynner på jobb. Da er det utslipp, måking og foring av 4 stk.
Så trener jeg Emma og One Eyed, unntatt mandag da har de fri og jeg tar Ulskaug. Så har jeg fri litt ettermiddag også mellom 16 og 20, trener igjen, tilbake på jobb og så er det innslepp om natta.
Nå prioriterer jeg selvfølgelig Ulskaug frem mot løpet, vi trener ikke så hardt hele tiden (-:
Men 5 dager i uka er det og da 2-3t tur, opp og ned, bort og hit og dit (-: Jeg elsker å ri i marka, stille og deilig, ikke annet enn fugler å noen pinnsvin! Jeg som er musikklærer vil spy av lyd og bråk etter en dag, så hestetiden min er hellig! Ren rekreasjon... (-:

Men det er jo greit med helg nå da når Lopke er så ung? De skal jo få nyte ungdommsårene lengst mulig (-: Jeg trener Lille Emma bare 3 dager i uka, hun er 2,5 år og da kjører vi.. One Eyed sliter med beina og er under opptrening, 4 dager for uka, Sunniva tar Stella og da bruker jeg resten av tiden på gullhjertet mitt, Ulskaug!

Silje og Tindra
10-09-2006, 18:45
Harneshaug; hva jobber du som?

Bente & Etanec
10-09-2006, 18:56
Så kjekt Harneshaug, at du skal starte i ritt snart :D
Det høres helt fint ut slik du trener, har ikke noe og si på det nei. Og med en slik trening må du ikke vurdere 1,5 mil!! Det blir for kort for deg og hesten din, og jeg er overbevist om at du vil komme til og angre om du starter den korte distansen. Nei start 3 mil du :wink:

Før gav jeg fri dagen etter en hardere tur/trening, men har erfart at for Etanec passer det bedre og roe ned (skritt/rolig trav tur) dagen etter en hardere tur/trening, for så og gi ham fri dagen etter det igjen.

Bare huske på og passe godt på bena hans, men det gjør du nok helt sikkert :) Har selv tidligere slitt med fyllinger og slikt etter treningsturer.

Treningstips?... Jeg og Etanec elsker og klatre, så vi tar ofte skritteturer i bratte bakker. Ellers så trener vi mye i travtempoet, lange travturer der vi ligger i roligt og jevnt tempo. Prøver og trene litt dressur på turene siden jeg formelig hater bane da..
Tempovekslinger og en del overganger, men for det meste ligger jeg på rolig travtur-treningen enda med noen innlagte "spurter" på hundre til to hundre meter om gangen.
Fant en kjempegod opptreningstips en plass, skal lete litt og finne den frem.
Fant den, jeg har kopiert fra "Distansryttaren" (det er langt men håper det kan være til litt hjelp..) :
http://home2.swipnet.se/~w-27238/DRframe05.htm

Börja träna

Nyckeln till en lyckad distanshäst, är att träningen gått långsamt och bedrivits successivt. Grunden är LÅNGA LÅNGSAMMA TRAVPASS. Det är med dessa travpass som du bygger upp hästens långsiktiga hållbarhet. Ben, senor och ligament stärks för kommande påfrestningar. Härigenom tränas även musklerna i att arbeta AEROBT, d v s genom att förbränna syre. Syret ger inga slaggprodukter mer än koldioxid och värme, och det är klart fördelaktigare för musklerna är ANAEROB förbränning vilken bl a avger mjölksyra som slaggprodukt. Börja med kortare travpass och förläng successivt passen tills du travar några mil per vecka i ett lugnt, behagligt tempo.
- Att träna upp hästens "hårdvara" - ben och leder - tar längst tid av all träning. Räkna med 2-3 år innan denna träning är helt färdig.

Så småningom kan du medvetet börja variera underlag. Lite mjukt, lite hårt. Förläng sedan undan för undan sträckorna på dessa underlag. Leta upp mer kuperad terräng och öka svårighetsgraden på detta sätt. Det tränar upp senor och ligament. Om denna träning bedrivs målmedvetet tar den ca 1,5-2 år.

Träna med hjälp av klättring

Musklerna kan du bl a träna med hjälp av back-klättring. Leta upp en backe eller kulle med rätt brant stigning. Både upp- och nedförsklättring tränar effektivt upp musklerna. Denna träning tar 6-12 månader.

Fartträning

Det som återstår nu, är själva "spjutspetsen" i din träning: fartträning

Om du inte tänkt rida för att vinna eller placera dig, utan för att samla mil, så behöver du egentligen inte träna så mycket fartträning. Uthålligheten tränas ju med hjälp av den lång, långsamma traven. Men har du tänkt hålla högre fart på distanstävlingarna, bör du utveckla hjärta, lungor samt musklernas mjölksyratolerans med hjälp av intervallträning (IT). Börja inte med intervallträning innan du blivit klar med hållarhetsträningen! Hjärta och lungor tränar du upp på 3-6 månader. Är däremot inte skelett, senor och ligamnet samt muskler ordentligt härdade, så ökar IT risken för skador avsevärt!

IT går till så att du låter hästen arbeta på, eller strax under sin maxkapacitet under ett bestämt antal minuter, därefter låter du hästen varva ner och jogga för återhämtning, tills du åter tar en ny intervall av hårt arbete osv. Träningens intensitet bestäms beroende på hur många gånger du upprepar dessa intervaller.

För att utföra denna träning exakt, bör man skaffa sig en pulsmätare, så att du vet om hästen arbetar tillräckligt intensivt (ofta med en puls på 180 slag/min och över). Med hjälp av pulsmätaren ser du också hur hästen återhämtar sig efter arbetet.

Under IT-träningen arbetar musklerna anaerobt, d v s de använder glykos till förbränningen, vilket vid nedbrytning ger slaggprodukter som bl a mjölksyra. Vid IT-träning vänjer man dessutom musklerna vid att arbeta med högre mjölksyraqkoncentration. Vid nedvarvningen efter den intensiva träningsdelen, sköljs mjölksyran bort och muskeln kan åter börja arbeta aerobt genom att förbränna syre.

Till sist...

Träningen med de långa, långsamma travpassen bör pågå i allra minst tre månader, helst ett halvår, om du inte distanstränat din vuxna häst tidigare. Med en unghäst går du givetvis ännu lugnare fram, enligt ovanstående träningsprogram. Har du en gång gjort denna långsamma grundträning på din häst, så behövs i regel bara någon månads uppfräshning av långsamträningen per år, efter den eventuella vintervilan.

Slutligen kan även tilläggas att ryttaren förstås bör lägga ner lite arbete på sin egen kondition. Ritter upp till 50-60 km brukar man klara rätt bra på sin vanliga ridkondition. För att vakna upp någorlunda pigg och fräsh dagen efter en längre ritt, bör man nog bättra på sin egen kondition med hjälp av joggning, simning eller någon annan konditionsförbättrande motion.

Står mye på denne siden også : http://www.distanceridning.dk/ :D

Harneshaug
10-09-2006, 22:03
Bente ; du er en http://www.cheesebuerger.de/images/midi/engel/a035.gif

Silje og Tindra; Jeg er "instrumentalpedagogisk faglærer i musikk" he he he... si DET fort 5 ganger etter 3 pils (-;
Har 4 års høyskoleutdannelse fra Musikkonservatoriet i Tromsø.
Jobber som instrumentallærer i kulturskolen og dirigerer kor, storband og korps på kveldstid.. og mange helger /-:
Men ellers fin jobb (-: