PDA

Se full versjon : Korrigere, hvordan?

Falo
07-01-2009, 16:29
Hestene står ute fra kl 10:00 til 20:00, og jeg trener/rir Fallotica mellom 15-18:00, dvs at de andre hestene fremdeles er ute.

Fallotica har en enorm trang for å ha den fulle oversikt. Dette er noe av henne som jeg har full respekt for, og prøver så godt jeg kan å ungå å sette henne opp i situasjoner der dette er et problem.

Eksempel: Å få henne til å stå korrekt når hun står bunden i gummitau utenfor stallen, så står hun med baken mot gårdsplassen. Et par av hestene står i den retningen, men ellers er huset der, der folk går en del inn og ut. Jeg "klipser" henne fast, og går for å hente striglesaker. Når jeg kommer ut kan jeg garantere at hesten står med baken inntil veggen for å kunne kikke bak seg.

Men over til "problemet": Jeg tar henne inn etter ridetur, la oss si klokken 17:00. Setter henne inn i boksen, saler av og strigler over henne. Går for å henter dekken, og lar bokdøren stå åpen, siden jeg vil at hun frivillig (vel, det meste vi gjør med hestene er vel ikke frivillig for dem, men satt litt på spissen) skal kunne stå i boksen sin uten noe tull og mas.

I det siste har jeg følt at hun har utfordret meg på flere måter, så om hun er opprørsalderen sin eller noe, det vet jeg ikke. Mulig det bare er fordi det er snø og glatt ute, får ridd lite utenom en tur nå og da, og det er en aktiv hest som er bygd for aktivitet og som trenger å få strekt godt på bena. Og akkurat det er jo ikke så lurt på dette føret! Hun har vært grei med boksen også før, men prøvde seg et par ganger. Gikk ut av boksen og inn i en annen, kanskje. Kan godt hende jeg lot det går litt lang tid før jeg tok tak i det.

Tingen er bare den, at når hun løper ut av boksen sin, så løper hun ikke lenger enn til en av luftegårdene. Jeg går ut og henter henne, like tålmodig hver gang (nesten..). Tar henne i grimen, leier henne inn, setter henne i boksen og rygger henne gjerne for at hun skal forstå at hun skal holde seg i boksen sin.

Jeg har gjort dette en del ganger nå, men føler ikke at det fungerer. Å "ta henne" når jeg får tak i henne er totalt ukatuelt, da hun har (etter hva jeg har hørt) dårlige erfaringer med innhenting. Noe vi har jobbet mye med i løpet av tiden jeg har hatt henne, og hun har begynt å vise positive resultater, så det at hun i det hele tatt står i ro når jeg henter henne etter at hun har løpt ut, er noe jeg er svært glad for - og har ikke tenkt å gjøre noe for å ødelegge det.

I går, når jeg hadde hentet henne for 4 gang ca, så tenkte jeg over hva jeg egentlig drev med. Siden det er en hest som er såpass "følsom" for slike situasjoner, så er det klart hun vil ut til flokken enn å stå inne alene? Jeg rygget henne, klappet litt, tok på dekken og leide henne ut, slik at hun fikk stå ute litt til. Egentlig usikker om det var rett måte å gjøre det på. På en måte fikk hun viljen sin, men ikke før JEG ga beskjed om at det var OK, og leide henne ut...

Så hvordan ville dere korrigert henne når hun sprang ut av boksen sin gang på gang?

Sol
07-01-2009, 16:33
Jeg ville kort og godt innsett at hester er flokkdyr som foretrekker hester som selskap og ikke folk, og satt henne fast eller lukket døra der inne jeg;)

Falo
07-01-2009, 16:53
Om jeg er "ferdig" med henne og hun ikke skal ut i gjen, så lukker jeg selvsagt døren. Men om jeg skal smøre noe, ta på dekken, strigle, hente noe el.lignende så synst jeg det er greit å kunne ha bokdøren åpen...

Og at hester er flokkdyr har jeg full forståelse for, det er derfor jeg kræsjer litt med meg selv i tankegangen.

I går, når jeg hadde hentet henne for 4 gang ca, så tenkte jeg over hva jeg egentlig drev med. Siden det er en hest som er såpass "følsom" for slike situasjoner, så er det klart hun vil ut til flokken enn å stå inne alene? Jeg rygget henne, klappet litt, tok på dekken og leide henne ut, slik at hun fikk stå ute litt til. Egentlig usikker om det var rett måte å gjøre det på. På en måte fikk hun viljen sin, men ikke før JEG ga beskjed om at det var OK, og leide henne ut...

Isadora
07-01-2009, 16:59
Hadde lukket boksen rett og slett.

EvaV
07-01-2009, 17:01
Kjenner meg igjen, syntes hesten godt kan holde seg inni boksen seg om jeg snur ryggen til et øyeblikk, selv om jeg ikke har lukket døra. Men jeg kan ikke akkurat kjefte på ham, det er jo jeg som ikke gidder å lukke døra. Hvis de andre hestene er inni stallen er det ikke noe problem, det er forståelig at han vil ut til de andre hestene.

Ingvild
07-01-2009, 18:24
Eg ville også lukka att boksdøra når du ikkje er der og har sjans til å korrigere.

Falo
07-01-2009, 23:33
Har prøvd et par ganger å sitte langs boksen ovenfor hennes, og straks jeg ser antydning til at hun har tenkt seg lengre enn "grensen", så reiser jeg meg opp og rygger henne vekk fra åpningen.

Nå er ikke dette snakk om hvorfor jeg lar døren stå åpen mens jeg henter et dekken, men hvordan jeg skal kunne korrigere henne når hun løper ut.

Om jeg skal være borte i lenger enn noen sekunder, så lukker jeg selvsagt døren. Dette er snakk om 10 sekunder mens jeg henter dekken, en strigle el l.

Silje og Tindra
08-01-2009, 07:25
Har du så lite problemer ellers at du må lage deg ett? ;-) Steng boksdøra, enkelt og greit. Tenk heller på sikkerheten til de rundt deg enn at du vil ha en hest som alltid blir i boksen sin. Ellers så får du gi den noe mat mens du går og gjør andre ting ..

Therese
08-01-2009, 07:59
Når du ikke står innenfor rekkevidde ville jeg lukket boksen.

Synes det er helt rimelig at hesten kan stå med åpen dør når du er der. Men når du lar døra stå åpen når du går vekk "frister" du jo hesten til å gå ut. Den vil jo tydeligvis ut til kompisene sine.

Samme som at jeg ikke plasserte høysekkene rett utenfor boksdøra til Eikdokka når hun var inne med åpen boksdør. Trenger jo ikke å lage problemer selv :)

Birre
08-01-2009, 09:09
Har prøvd et par ganger å sitte langs boksen ovenfor hennes, og straks jeg ser antydning til at hun har tenkt seg lengre enn "grensen", så reiser jeg meg opp og rygger henne vekk fra åpningen.

Nå er ikke dette snakk om hvorfor jeg lar døren stå åpen mens jeg henter et dekken, men hvordan jeg skal kunne korrigere henne når hun løper ut.

Om jeg skal være borte i lenger enn noen sekunder, så lukker jeg selvsagt døren. Dette er snakk om 10 sekunder mens jeg henter dekken, en strigle el l.

Jeg må bare si jeg, at det er ikke hesten din som har en "problemadferd" her, det er jo du som er problemet!? Hvor har du fått det fra at hesten din skal stå "frivillig" på boks som du kaller det. med boksdøren åpen? (For jeg regner med at du ser på boksen som en straff eller noe annet utrivelig for hesten din siden du tuller og tøyser som du gjør?)

En vanlig stallregel stort sett over alt på de stallene jeg kjenner til: IKKE gå fra hesten din med stalldøren åpen! En forklaring på denne regelen er sikkerhet for deg selv, hesten din og alle andre folk og dyr du omgås.

Og jeg må jo bare le jeg da, når du attpåtil gjør det samme fire ganger på rad??? Snakk om å lage problemer og situasjoner for seg selv og alle andre. Jeg hadde rett og slett blitt forbanna om noen rundt meg gjorde som deg.

Det kan virke på meg som om enkelte av dere tror hesten deres er en hund og behandler den deretter. Fest hesten din på stallgangen i tau eller lukk boksdøren, enkelt og greit.

Silje&Tenjar
08-01-2009, 09:20
Lukk døra... Problem vekk.... :roll:

Vi har så mange andre problemer med disse hestene så vi må ikke lage flere..

Dere lukker porten når de er i luftegård, og da ser jeg ikke problemet med å lukke boksdøren. Hester er dyr med en hjerne som en nøtt, så jeg tror ikke hun vil "lære" å stå inne.

trineck
08-01-2009, 09:24
Jeg ønsker også en hest som kan stå i boksen med åpen dør uten å rushe ut.
Det skal f.eks være mulig å hive på og ta av dekken m/beinstropper, gå rundt han inni boksen, sjekke bak i bøtta at han har vann selv om han da er mellom meg og døra, se over høver etc, uten at han stikker av.

Går også bort og fyller vann med døra åpen om det er kveld og andre hester inne, grovfôr servert og slik, men utfordrer ikke sjebnen når han VIL ut, som han vil på dagtid når gjengen er ute.

For poenget er at du har gitt din hest erfaringen å stikke av FIRE ganger. Det vil si at den soleklart har lært måten å gjøre det på, og at det funker.
Som en hest som lærer å bruke kreftene sine for å stikke under leiing f.eks, når det er gjort, har man en jobb å gjøre, fordi hesten lærer at det funker for å oppnå hva den vil- og vil prøve igjen.

Derfor må du nok begynne på scratch om du skal ha henne i boksen uten å lukke døra.. være rett ved døra, korrigere når hun prøver seg, legg gjerne på stemme (jeg bruker kremtelyd når jeg står og tar beinstropper på og hesten går et steg mot døra) slik at du på en måte kan si "jeg ser deg" når du er lengre unna også..

Falo
08-01-2009, 11:18
Jeg ønsker også en hest som kan stå i boksen med åpen dør uten å rushe ut.
Det skal f.eks være mulig å hive på og ta av dekken m/beinstropper, gå rundt han inni boksen, sjekke bak i bøtta at han har vann selv om han da er mellom meg og døra, se over høver etc, uten at han stikker av.

Går også bort og fyller vann med døra åpen om det er kveld og andre hester inne, grovfôr servert og slik, men utfordrer ikke sjebnen når han VIL ut, som han vil på dagtid når gjengen er ute.

For poenget er at du har gitt din hest erfaringen å stikke av FIRE ganger. Det vil si at den soleklart har lært måten å gjøre det på, og at det funker.
Som en hest som lærer å bruke kreftene sine for å stikke under leiing f.eks, når det er gjort, har man en jobb å gjøre, fordi hesten lærer at det funker for å oppnå hva den vil- og vil prøve igjen.

Derfor må du nok begynne på scratch om du skal ha henne i boksen uten å lukke døra.. være rett ved døra, korrigere når hun prøver seg, legg gjerne på stemme (jeg bruker kremtelyd når jeg står og tar beinstropper på og hesten går et steg mot døra) slik at du på en måte kan si "jeg ser deg" når du er lengre unna også..

Det er DET jeg også er "ute etter"!

Ikke at jeg skal kunne gå fra hesten i boksen i en halvtime og forvente at hun skal stå der, HVOR har jeg skrevet det?

Som allerede nevnt, jeg vil kunne gå over hesten inne i boksen, gå over stallgangen for å hente et dekken el.lignende uten at hesten stikker. Ser ikke helt problemet med det? Lager jeg meg et problem fordi jeg vil at hesten skal kunne stå fem sek i boksen sin mens jeg henter et dekken?

Santia Cheyenne
08-01-2009, 11:53
Det er forskjell på å gå over hesten i boksen og å forlate hesten for å hente et dekken.
Selv om det bare er snakk om sekunder er de viktige, det er nemlig de sekundene da du skulle vært tilstede og korrigert hesten din for å forsøke å gå ut av boksen.

Du lager deg ikke et problem ved å ville lære hesten å ikke rushe ut av boksen sin, men du lager deg et problem når du gjør det på den måten du gjør det.
Å gi hesten mulighet til å løpe ut setter læringen mer tilbake enn om du lukker boksdøra når du forlater hesten.

Silje
08-01-2009, 11:57
Å gi hesten mulighet til å løpe ut setter læringen mer tilbake enn om du lukker boksdøra når du forlater hesten.

*Applaus*
Det er nettopp dette som er poenget. Du har latt hesten din løpe ut av den boksen fire ganger-ergo skjønner hesten at dette lønner seg, -det har jo gjort det flere ganger!
Du må nok begynne på nytt igjen og korrigere hesten idet den tråkker ut av boksen. En hest skjønner ikke forskjellen på et eller ti steg.

Birre
08-01-2009, 11:58
Lager jeg meg et problem fordi jeg vil at hesten skal kunne stå fem sek i boksen sin mens jeg henter et dekken?

Poenget her er at du ikke skal forlate hesten din med døren åpen. HVA er poenget med det om jeg kan få spørre? Edit: Er det tungvindt for deg å lukke døren inntil, eller går det på holdning som f eks: "Se så veloppdragen hest og nært "forstår-hverandre-tankegang-opplegg" du praktiserer?

Jeg går aldri fra en hest med døren åpen eller løs på stallgangen, eller hvor som helst for den saks skyld, av hensyn til meg selv og sist men ikke minst de andre rundt meg.

Falo
08-01-2009, 12:26
*Applaus*
Det er nettopp dette som er poenget. Du har latt hesten din løpe ut av den boksen fire ganger-ergo skjønner hesten at dette lønner seg, -det har jo gjort det flere ganger!
Du må nok begynne på nytt igjen og korrigere hesten idet den tråkker ut av boksen. En hest skjønner ikke forskjellen på et eller ti steg.

...og det er jo akkurat det jeg spør om tips for??

Silje
08-01-2009, 12:27
...og det er jo akkurat det jeg spør om tips for??

Og det fikk du jo i det innlegget?

Falo
08-01-2009, 12:42
Poenget her er at du ikke skal forlate hesten din med døren åpen. HVA er poenget med det om jeg kan få spørre? Edit: Er det tungvindt for deg å lukke døren inntil, eller går det på holdning som f eks: "Se så veloppdragen hest og nært "forstår-hverandre-tankegang-opplegg" du praktiserer?

Jeg går aldri fra en hest med døren åpen eller løs på stallgangen, eller hvor som helst for den saks skyld, av hensyn til meg selv og sist men ikke minst de andre rundt meg.

Nå er jo "skaden" skjedd, så da kan jeg vel like greit prøve å rette opp i det.

Birre
08-01-2009, 12:58
Nå er jo "skaden" skjedd, så da kan jeg vel like greit prøve å rette opp i det.

Joda, selvsagt;) Jeg ser ingen skade skjedd som man må rette opp i. Jeg ser heller at man må endre på hva man gjør og ikke gjør.

Jeg var litt ute etter tankegangen bak det å trene på at en hest skal stå alene på boks med åpen stalldør. Interessant å kanskje klare å forstå hvorfor...

Linoo
08-01-2009, 15:06
Lukk døra når du er lenger unna enn 3 meter, for er du i nærheten har du sjans til å stoppe henne ;)

tutta23
09-01-2009, 01:23
syns du skal tenke litt på sikkerheten til folk rundt deg.Jeg hadde ikke likt å eks stå å børste hesten min på stallgangen så kommer det en løs hest gående..
steng døra!skal du trene på at hesten blir værende så bynn i grime og leietau.

Silje og Tindra
09-01-2009, 07:29
Jeg har en hest som blir på boksen sin omtrent uansett. Det er noe tidligere eiere har lært henne, og jeg er glad for det. Hun prøver ikke å stikke ut. Dog, jeg går aldri fra hesten med åpen dør når hun ikke er bundet. Det har noe med sikkerhet å gjøre. Selvfølgelig - lær hesten din å bli på boksen .. når du er tilstede selv. Ikke når du er borte. Korrigering for å ta et steg eller to på vei ut av boksen er å rygge den tilbake.

Falo
09-01-2009, 09:52
Jeg bort bort til veggen der dekkena henger, altså 10-12 meter fra boksen. Jeg lar selvsagt ikke døren stå åpen når det står folk på stallgangen eller strigler hestene sine med dørene åpne...

Therese
09-01-2009, 19:50
Du må begynne med mye mindre "utfordring" enn 10 meter.. Først og fremst synes jeg du skal lukke døra hvis du skal så langt unna at du ikke har mulighet å korrigere hesten, med andre ord mer enn 2-3 meter.

Birre
09-01-2009, 21:13
Joda, selvsagt;) Jeg ser ingen skade skjedd som man må rette opp i. Jeg ser heller at man må endre på hva man gjør og ikke gjør.

Jeg var litt ute etter tankegangen bak det å trene på at en hest skal stå alene på boks med åpen stalldør. Interessant å kanskje klare å forstå hvorfor...

Ville du ikke svare på dette?

thröstur
09-01-2009, 21:40
Lukk døren når du ikke står der og kan rekke henne. Jeg ville lukket døren uansett pga sikkerhet. Vet om folk som har lukket boksdøren inntil på såkaldt sikker hest på boks, den dyttet opp boksdøren (som til og med gikk innover), løp ut av stallen, over gårdsplassen ut av gårdsplassen ut på veien og rett ut på sterkt trafikkert hovedvei. Påkjørt hest og mange sting sydd. IKKE gøy...

Oda
09-01-2009, 21:52
Jeg ser poenget ditt i å ønske at hesten skal bli stående på boksen med boksdøra åpen, men da må man begynne med å være i umiddelbar nærhet, ikke ti meter unna.

En korreks skal komme umiddelbart, ikke etter fire eller sju sekund - da er vitsen borte, og du gjør mer skade enn nytte. Om du ønsker at hesten din skal bli værende i boksen, må du først begynne med å være rett utenfor boksen for å kunne korrigere til riktig tid. Om ikke vil ikke hesten forstå, og den vil kunne bli forvirret og i verste fall provosert og aggressiv om den blir korrigert for hardt/for seint.

Eksempel:
Når hesten din tar et steg ut av boksen, skal du være i umiddelbar nærhet for å kunne korrigere hesten til riktig tid. Korreksen kan komme i form av enten psykisk eller fysisk press, hvor det psykiske presset er kroppsspråket ditt (for eksempel blikk og veiving med hendene foran hesten for å få den til å rygge), og det fysiske naturlig nok er at du ved å f.eks plassere hånden din i bogen på hesten rygger den tilbake i boksen. Det viktigste av alt, er å slippe presset umiddelbart når hesten har respondert korrekt på presset du først gav den. Hørt om begrepet "press og ettergift"? Med å "slippe presset" mener jeg at du enten slipper presset på bogen, og/eller snur deg vekk fra hesten i det øyeblikket hesten tar bare et skritt tilbake. Da oppnår hesten et slags fristed, som den ved korrekt korrigering forbinder med noe positivt. Om hesten forbinder det å stå i boksen uten å gå ut med noe positivt, har du vel oppnådd det du ønsket? Det kommer ikke av seg selv, og dette må det trenes mye og bevisst på, så ta tiden til hjelp. :)

Håper dette var forståelig, og ikke alt for rotete forklart. :)

Falo
10-01-2009, 00:59
Ville du ikke svare på dette?

Fordi jeg synst det er greit å kunne gå et par meter fra boksen uten at hesten skal smette ut. Ikke fordi jeg synt det er et kult "triks" - noe jeg ikke gjør, men fordi jeg som sagt synst at det er greit at hesten ikke smetter ut fordi jeg mistet hovkroken og må gå to meter bort for å hente den.

Stinketryne
10-01-2009, 01:56
Fordi jeg synst det er greit å kunne gå et par meter fra boksen uten at hesten skal smette ut. Ikke fordi jeg synt det er et kult "triks" - noe jeg ikke gjør, men fordi jeg som sagt synst at det er greit at hesten ikke smetter ut fordi jeg mistet hovkroken og må gå to meter bort for å hente den.

Men var det ikke snakk om 10-12 meter til dekkenet da...??

Om du absolutt vil ha stalldøren åpen kan du jo binde henne inne i boksen.. Her på stallen har man en regel om at skal boksdøren være åpen, skal hesten være bundet. Hvis hesten skal være løs inni boksen, skal boksdøren være stengt, selv om du er der inne sammen med hesten.

De som ikke overholder denne regelen, gjør det heller ikke til fare for noen andre heller. De (av og til meg) har utstyret hengende på døren, og striglekassen utenfor. Og da går de rett utenfor boksdøren for å hente det de skal ha. Og da er de jo enda innen rekkevidde til hesten om den skulle hoppe ut. Går de lengre enn 2-3 meter utenfor boksen, stenger de døren.

Skjønner at du vil at hesten skal stå i ro om du går ut for å hente en hovskrape rett utenfor døren, men du må jo først begynne med å korrigere henne inne i boksen, for og så ta et steg lengre..

Muzikaa
10-01-2009, 02:03
Jeg må bare si jeg, at det er ikke hesten din som har en "problemadferd" her, det er jo du som er problemet!? Hvor har du fått det fra at hesten din skal stå "frivillig" på boks som du kaller det. med boksdøren åpen? (For jeg regner med at du ser på boksen som en straff eller noe annet utrivelig for hesten din siden du tuller og tøyser som du gjør?)

En vanlig stallregel stort sett over alt på de stallene jeg kjenner til: IKKE gå fra hesten din med stalldøren åpen! En forklaring på denne regelen er sikkerhet for deg selv, hesten din og alle andre folk og dyr du omgås.

Og jeg må jo bare le jeg da, når du attpåtil gjør det samme fire ganger på rad??? Snakk om å lage problemer og situasjoner for seg selv og alle andre. Jeg hadde rett og slett blitt forbanna om noen rundt meg gjorde som deg.

Det kan virke på meg som om enkelte av dere tror hesten deres er en hund og behandler den deretter. Fest hesten din på stallgangen i tau eller lukk boksdøren, enkelt og greit.

Signerer denne. Jeg skjønner heller ikke poenget med dette her!!

Oda
11-01-2009, 16:17
Det er mye unødvendig folk gjør med hestene sine, og det er mye man ikke skjønner poenget med. Men å ønske å trene på at hesten skal bli værende i boksen mens man stikker for å hente dekkenet, er det så mye mer unødvendig enn å lære hesten sin å bukke på kommando for eksempel? Det er mye man ikke skjønner poenget med, om man skal begynne å tenke sånn.

;)