PDA

Se full versjon : Jeg må låne deres lure hoder litt! Hest som ikke vil inn.

*Luna*
07-01-2009, 15:54
Det har seg sånn at Robert kan være svært vanskelig å få inn noen ganger. Og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre mer... Dette skjer ikke hver dag, men kanskje en eller to ganger i uka. Spiller heller ingen rolle hvem som skal ta han inn. Da jeg fikk han for 7 år siden, holdt han på slik hele tiden før det brått gikk over. Stallen vi står på nå, har vi vært i 6 år. Virker som om dette er noe han får for seg i perioder, da det er lenge siden han har holdt på sånn nå.
Jeg har prøvd bestikkelser, lokking, være streng, ta inn kameraten hans først, bråke med fôrbøtter inne i stallen. Ingen virkning. Har også prøvd Monty's versjon; sitte ute i paddocken med han over lengre tid og håpe nysgjerrigheten tar over. Nada!
Problemet er at jeg må jo få tak i hesten når jeg kommer i stallen, og da har jeg ikke andre muligheter enn å bruke et tau og sperre han nede i et hjørne av padocken. Dette funker jo helt "greit", men det kan vel ikke være en god løsning? Han lærer da ikke noe av dette?
Han er ikke redd meg når jeg kommer, han snur seg bare rolig vekk og går. Følger jeg etter han, traver han av sted!
Er det noen med et råd til meg? Egne erfaringer?
Føler han tar litt kontrollen over meg selv om jeg alltid får tak i han til slutt!

Ingeborg
07-01-2009, 16:07
Om hestene her holder på slik, springer jeg etter dem til de blir leie..
Og hvis de ikke blir leie, så får de bare gå ute en stund til..

lafutura
07-01-2009, 16:11
Om hestene her holder på slik, springer jeg etter dem til de blir leie..
Og hvis de ikke blir leie, så får de bare gå ute en stund til..

Da kan man holde på en stund tror jeg, hehe... og tror ikke dette bidrar til positiv læring for hesten ;)

*Luna*
07-01-2009, 16:22
Da kan man holde på en stund tror jeg, hehe... og tror ikke dette bidrar til positiv læring for hesten ;)

Dette føler jeg og. Dessuten vil jeg ikke ha en hest i vill galopp rundt i en stenhard padock...

Ingus
07-01-2009, 16:22
Min hest har ikke villet komme inn, tror det har vært fordi hun ikke ville gå fra flokken sin da hun ble satt på utegang, mye vondter i kroppen og negativ erfaring med trening (som følge av vondtene i kroppen). For å få tak i henne har jeg kun gått etter henne, ikke noe lokking med kraftfor osv nei. Nå står hun helt rolig når jeg kommer for å hente henne(bank i bordet), og har et skikkelig fornøyd uttrykk når vi er ferdig å trene. Vondtene er fikset med trening, osteopat behandlinger og barfot/godt hovstell og derfor er det også greit å trene. Tror også hun har blitt trygg på at hun får komme tilbake til flokken.

S&#229; Laftura, vil gjerne ha en begrunnelse p&#229; hvorfor det ikke er positivt. (&#197; lokke med kraftor ser jeg ikke som positivt - har opplevd for mange ponnier som sparker/biter om du ikke har med mat n&#229;r du skal ta dem inn... >.<)

Excite
07-01-2009, 16:29
er problemet &#229; fange han eller &#229; ha han inn?

*Luna*
07-01-2009, 16:33
er problemet å fange han eller å ha han inn?

Problemet er å få tak i han. Når leietauet er festet er han blid og fornøyd igjen.

Heidi83
07-01-2009, 17:03
Få ham til å syntes det er mer behagelig å komme med deg enn å være i luftegården. Driv ham frem hver gang han går vekk fra deg, og gi ham "fri" når han viser antydninger til å ville komme til deg. Etter hvert bør han fatte poenget og skjønne at det er mye mindre slitsomt å bare komme rett til deg, enn å måtte jobbe i luftegården. Sikkert mer jeg kunne skrevet om dette, men er helt sagflis i hue paga influensa:o

*Luna*
07-01-2009, 17:07
Få ham til å syntes det er mer behagelig å komme med deg enn å være i luftegården. Driv ham frem hver gang han går vekk fra deg, og gi ham "fri" når han viser antydninger til å ville komme til deg. Etter hvert bør han fatte poenget og skjønne at det er mye mindre slitsomt å bare komme rett til deg, enn å måtte jobbe i luftegården. Sikkert mer jeg kunne skrevet om dette, men er helt sagflis i hue paga influensa:o

Dette kan jeg jo prøve! Mulig han tar poenget da. Takk for hjelp!

Heidi83
07-01-2009, 17:13
Dette kan jeg jo prøve! Mulig han tar poenget da. Takk for hjelp!

Det står et kapittel i boka til Mark Rashid om dette her, og hvordan han løste akkurat samme problem. Anbefaler å lese den :)

Sol
07-01-2009, 17:15
Jeg tenker at det kan v&#230;re noe med motivasjonen hans jeg. det er i allefall det som har v&#230;rt problemet med de fleste hester jeg har hatt hos meg som ikke vil fanges inn.

Problemet ligger ofte i at vi stort sett fanger inn hesten n&#229;r vi skal gj&#248;re noe med den. Ri den, sko den, ta den inn for natta, osv. Med andre ord i hovedsak ting som ikke er mer positive enn &#229; v&#230;re der de er. Selv om det er positivt for en hest &#229; f&#229; mat, s&#229; er det kanskje ikke like positivt at den etter at den har spist opp skal st&#229; i boksen sin natta over.

De aller fleste hester syns at s&#229;nne rutiner er helt greie, og derfor lar de seg fange villig inn. men s&#229; har vi noen som ikke syns det...

N&#229;r en hest ikke syns det er ok &#229; bli fanget inn er det som regel av en eller annen grunn. N&#229;r du sier at det gjelder alle som vil ha han inn, er det tydelig ikke noe han forbinder med deg som person, men heller noe med situasjonen. N&#229;r du sier at han er rolig med en gang han blir fanget inn, er det tydelig ikke et problem han har med mennesker. Hvis han er rolig under trening, ridning og skoing, er det nok ikke der heller problemet ligger..

Da st&#229;r man igjen med egentlig ingen god grunn.. bortsett fra.. Noen hester liker bedre enn andre hester &#229; bare v&#230;re sammen med mennesker. de har nesten like stort behov for det som de har for &#229; v&#230;re sammen med andre hester. Hvorfor det er s&#229;nn vet jeg ikke, men har en her som er s&#229;nn, og har hatt hvertfall en til f&#248;r.

L&#248;sningen min har v&#230;rt &#229; s&#248;rge for &#229; hente ut hestene mine oftere enn jeg skal bruke dem. feks om jeg skal til postkassa for &#229; hente posten, tar jeg med meg en hest i grime og leietau, som f&#229;r lov til &#229; tusle ved siden av, se litt p&#229; verden, kanskje spise litt gress i veikanten. Skal jeg pusse selet&#248;y, tar jeg ofte med meg en hest ut for &#229; ha selskap til arbeidet. Vi gj&#248;r egentlig ikke noe, men det virker som de liker det.. Jeg tar de ofte ut for &#229; bare pusse dem, stelle og dulle, og setter dem inn igjen ubrukt. jeg tar dem ut for &#229; la dem kantklippe plenen min om sommeren, mens jeg later meg i en stol og de rusler p&#229; lang line. jeg bes&#248;ker de p&#229; beitet bare for &#229; kose, skravle, gr&#229;te litt i manen deres eller gi dem en gullerot.. Kort sagt vet aldri hestene mine hvorfor jeg kommer. Noen ganger er det for egentlig ingenting, noen ganger for jobb, noen ganger for mat(mat har de en tendens til &#229; l&#230;re, siden det er faste foringstider da.. hehe), eller s&#229;rstell, skoing..

Resultatet av at jeg bevisst s&#248;rger for at de egentlig aldri vet hva jeg vil med dem er at de VIL, fordi det stort sett er hyggelig &#229; henge med meg. Jeg lar dem og l&#230;re dette av hverandre, fordi det er en hyggelig m&#229;te &#229; sikre seg at hesten kommer og stikker hodet i grima av seg selv.

Kanskje han bare forteller deg at han syns du styrer litt mye med han, og at det hadde v&#230;rt hyggelig om du kom p&#229; bes&#248;k uten &#229; "stille krav" til han ogs&#229;? Eller kanskje det er noe annet han pr&#248;ver &#229; fortelle deg?

*Luna*
07-01-2009, 17:34
Jeg tenker at det kan være noe med motivasjonen hans jeg. det er i allefall det som har vært problemet med de fleste hester jeg har hatt hos meg som ikke vil fanges inn.

Problemet ligger ofte i at vi stort sett fanger inn hesten når vi skal gjøre noe med den. Ri den, sko den, ta den inn for natta, osv. Med andre ord i hovedsak ting som ikke er mer positive enn å være der de er. Selv om det er positivt for en hest å få mat, så er det kanskje ikke like positivt at den etter at den har spist opp skal stå i boksen sin natta over.

De aller fleste hester syns at sånne rutiner er helt greie, og derfor lar de seg fange villig inn. men så har vi noen som ikke syns det...

Når en hest ikke syns det er ok å bli fanget inn er det som regel av en eller annen grunn. Når du sier at det gjelder alle som vil ha han inn, er det tydelig ikke noe han forbinder med deg som person, men heller noe med situasjonen. Når du sier at han er rolig med en gang han blir fanget inn, er det tydelig ikke et problem han har med mennesker. Hvis han er rolig under trening, ridning og skoing, er det nok ikke der heller problemet ligger..

Da står man igjen med egentlig ingen god grunn.. bortsett fra.. Noen hester liker bedre enn andre hester å bare være sammen med mennesker. de har nesten like stort behov for det som de har for å være sammen med andre hester. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke, men har en her som er sånn, og har hatt hvertfall en til før.

Løsningen min har vært å sørge for å hente ut hestene mine oftere enn jeg skal bruke dem. feks om jeg skal til postkassa for å hente posten, tar jeg med meg en hest i grime og leietau, som får lov til å tusle ved siden av, se litt på verden, kanskje spise litt gress i veikanten. Skal jeg pusse seletøy, tar jeg ofte med meg en hest ut for å ha selskap til arbeidet. Vi gjør egentlig ikke noe, men det virker som de liker det.. Jeg tar de ofte ut for å bare pusse dem, stelle og dulle, og setter dem inn igjen ubrukt. jeg tar dem ut for å la dem kantklippe plenen min om sommeren, mens jeg later meg i en stol og de rusler på lang line. jeg besøker de på beitet bare for å kose, skravle, gråte litt i manen deres eller gi dem en gullerot.. Kort sagt vet aldri hestene mine hvorfor jeg kommer. Noen ganger er det for egentlig ingenting, noen ganger for jobb, noen ganger for mat(mat har de en tendens til å lære, siden det er faste foringstider da.. hehe), eller sårstell, skoing..

Resultatet av at jeg bevisst sørger for at de egentlig aldri vet hva jeg vil med dem er at de VIL, fordi det stort sett er hyggelig å henge med meg. Jeg lar dem og lære dette av hverandre, fordi det er en hyggelig måte å sikre seg at hesten kommer og stikker hodet i grima av seg selv.

Kanskje han bare forteller deg at han syns du styrer litt mye med han, og at det hadde vært hyggelig om du kom på besøk uten å "stille krav" til han også? Eller kanskje det er noe annet han prøver å fortelle deg?

Flott og utfyllende svar dette! Jeg er nok ikke flink nok til å bare være sammen med han nei. Særlig ikke nå på vinteren, på sommeren klipper vi mye gress sammen: :) Jeg har også lurt på om han bare er lei... Han er jo så snill med alt egentlig, så jeg ser ingen grunn til at han skal være skeptisk. Han elsker trening og tur, syns hovslager er helt greit og liker godt å bli pusset.
Tar til meg det du har sagt her, skal snu litt om på rutiner og slikt jeg!
Takk!

tutta23
07-01-2009, 17:51
Har en meget effektiv metode p&#229; &#229; fange hester som ikke vil inn.I sommer var jeg p&#229; en g&#229;rd med islandshester og da den ene hoppa hadde dekkenet p&#229; skli m&#229;tte jeg f&#229; tak i henne.Men hun var en smule sky og gikk bare da jeg kom..
S&#229; lenge hun gikk gikk jeg etter og drev henne fram.Hun fikk ikke noe fri s&#229; lenge hun gikk.N&#229;r hun visste antydning til &#229; stoppe ga jeg totalt fri og snudde meg vekk og s&#229; en annen vei.S&#229; pr&#248;vde jeg igjen,gikk hun gikk jeg etter og drev.Med engang hun stoppet s&#229; jeg vekk.Dette tok ikke lang tid og etter noen minutter fikk jeg komme n&#230;r.
Det samme med en vallak.Etter noen minutter fikk jeg klappe p&#229; ham.Verdt &#229; pr&#248;ve!

Charl8_&_Harino
13-01-2009, 03:30
Jeg l&#230;rte noe artig p&#229; et kurs i hestens kroppspr&#229;k!
Instrukt&#248;ren sa at vi trengte ei skje, en linjal og en kniv. Dette skulle du ta med deg ut i lufteg&#229;rden, s&#229; skulle du finne deg en fin plass og sette deg ned. Her skulle du legge linjalen p&#229; bakken og merke med kniven en strek p&#229; cirka 15cm, s&#229; skulle du grave med skjeen og bare dulle for deg selv. Og jeg testet dette selv i skoleg&#229;rden her p&#229; sentret (Ville og Kita er et mareritt noen ganger) og det funker! Hele flokken sto rundt meg og kikket! Man ser riktig nok ut som en tulling og de flirte godt av meg n&#229;r jeg skulle pr&#248;ve det, men jeg kom inn med hesten i l&#248;pet av 5 minutter!:D
Av og til m&#229; man rett og slett v&#230;re slu og tirre nysgjerrigheta deres;)

tuuuva
13-01-2009, 20:25
Lurer på hvor lenge hesten går ute om dagen jeg, og om den har andre hester ute med seg?

Kan jo hende han ikke vil inn fordi han rett og slett er for mye inne ellers, og er drittlei av det...

*Luna*
14-01-2009, 15:42
Lurer på hvor lenge hesten går ute om dagen jeg, og om den har andre hester ute med seg?

Kan jo hende han ikke vil inn fordi han rett og slett er for mye inne ellers, og er drittlei av det...

Han står ute fra ca 08.00 til rundt 20.00 - 21.00. Han står sammen med en 2-åring, og de fungerer veldig bra sammen. Har også flere hester på andre siden av gjerdet.