PDA

Se full versjon : Round Pen - husker jeg rett?

Gjest-
08-09-2006, 18:56
Har lyst til å ta en runde i round pen med hoppa mi om ikke altfor lenge, men vil gjerne høre her om jeg husker riktig hvordan det gjøres (hadde et kurs da jeg holdt på med hest sist)

So...
Jeg skal vel da begynne å "jage" hesten rundt og rundt (jeg står vel i midten), få den til å bytte hånd med kroppsspråk, altså ta et skritt eller to til venstre om jeg vil henne skal gå til høyre og omvendt andre veien?
Og fortsette slik til hun sakker ned, og når hun stopper opp, hvis hun vil, la henne komme til meg? Ved at jeg viser kroppsspråk? Og hvis hun ikke kommer, så skal jeg få henne til å løpe rundt igjen, til hun da stopper og kommer inn av seg selv?

Og etter dette husker jeg ikke helt, men gå rundt så hun følger etter meg, stopper når jeg stopper (uten at jeg bruker press på henne) i en liten stund?

Hva gjør jeg videre?

Og skal jeg gjøre roundpen opplegget igjen, eller holder det med den ene gangen om det går bra? For da har jeg vel egentlig fått tilliten hennes?

Og et kanskje dumt spørsmål... Når burde jeg gjøre dette på hoppa mi? Kan jeg gjøre det når som helst, eller burde jeg være litt mer sosial med henne først?

Hege
08-09-2006, 20:15
Lenge siden jeg har trent i rundpad også, den ble nettopp satt opp igjen etter å ha vært nede i noen år! Så dette blir et litt generelt svar.

Men noe husker jeg iallefall:)
Du skal ikke la henne slakke av selv, men det optimale er at hun går i et rolig trav med senket hode med øre/øye inn mot deg. Hun skal ikke gå ned til skritt eller vende inn til deg før du gir henne beskjed. Hun skal også lett kunne øke travet eller gå opp i galopp om du legger på litt press. Vendingene husker jeg selvfølgelig ikke helt, da jeg blander vendinger utover og innover! Bare husk på å være forsiktig med hvor du plasserer deg, og hvordan du bruker kroppen din (blikk osv)! Det kan fort oppstå misforståelser, og da kan det komme en fot eller to mot deg!

Det er også fint ja etter noen runder og vendinger at hun går etter deg, stopper når du stopper osv, med eventuelt korrigering og ros (lette på trykk).

Det er lurt å ikke holde på for lenge av gangen, men dette er noe du godt kan trene hver dag. Du får ikke et tillitsforhold etter en runde i rundpad`en. Det krever konsekvent trening i all din omgang med hesten :)

Gjest-
08-09-2006, 20:41
Ok.
Vendingene mener jeg å huske at de gjør av seg selv, innover eller uteover, sålenge de bytter hånd, når du setter kroppen din litt til venstre om hun skal til høyre. Kan ikke huske det hadde noe å si om de bytter innover eller utover, kanskje de gjør en automatisk hele tiden.
Blikk, mener du at jeg ikke skal se på henne i øynene? mener å ha lest dette et sted.
Så jeg skal altså da "jage" henne rundt og rundt, og selv få henne til å stoppe, ikke hun? om hun da slakker av, skal jeg kjøre på videre til jeg bestemmer når det er greit?

Så når skal jeg evt stoppe å trene på dette, etter jeg har fått oppmerksomheten hennes mot meg, eller er det et annet punkt? blir kanskje litt vanskelig å plutselig stoppe treningen før jeg har oppnådd noe særlig annet enn vendinger eller er jeg helt på jordet nå?

Tusen takk for svar i alle fall!

Liv&KleppanBest
08-09-2006, 21:15
Jeg hdde valgt å stoppe treningen når jeg hadde fått et tegn på underkastelseog oppmerksomhet. altså et øre mot meg, slikking/tygging og senket hode. men du kan stoppe treningen når som helst, så lenge hesten er avslappet.

tenk deg en linje ved skulderen til hesten. går du foran denne linja og legger press på hals/hode vil hesten snu. går du bak denne linja driver du hesten frem.

når du har fått ønsket reaksjon hos hesten må du endre kroppsspråket ditt. når du drev henne frem hadde du øynene festet på henne, du to vendt mot henne med rette skuldre. når du vil h henne til å slappe av snur du deg litt vekk fra henne (slik at dere går i samme retning, hvis du skjønner.), senker blikket og runder skuldrene. da vil hun muligens stoppe, kanskje komme inn til deg.

hvis du vil stoppe hesten kan du bruke "skulder-linja" til å snu hesten, og så snu den igjen med en gang. da vil du kunne stå slik at du ved å bare ta et lite skritt til den andre retningen snur hesten. de vil stå nesten på stedet, og etterhvert stoppe. da trekker du deg unna.

dette var ganske innvikla, men. håper du skjønte hva jeg mente. peer werner vogels bok "natural horsemanship" anbefales :wink:

Gjest-
08-09-2006, 22:30
tror jeg skjønte hva du mente der!
Skulle gjerne kjøpt meg en bok, men vanskelig å få tak på engelsk her, norske bøker får jeg uansett ikke tak på her, så det vil måtte bli en engelsk en jeg må kjøpe fra internett eller noe. Men det er så mange forskjellige!!! vet aldri hvilken som vil være best...

RenateSJ
09-09-2006, 10:45
Ikke for å være bedreviter eller noe...
Men roundpentrening er ikke det første du bør begi deg ut på alene hvis du ikke har det helt i kroppen.

det er en ting å kunne teorien, noe helt annet å gjøre det i praksis.
Du bestemmer selvfølgelig selv.. men jeg ville nå ha begynt med noe enklere først...

Rusket
09-09-2006, 22:53
Jeg hadde hesten min i roundpen i dag, han er et mareritt å få inn fra beite, så jeg bestemte meg for at nå skulle det trenes!

Hovedsaklig drev jeg han rundt på begge hånd. Hele veien så ser jeg konsekevent inn i øynene hans og har kun fokus på det jeg gjør. Etter ikke så alt for lang tid vendte innerste øre mot meg, noe som tyder på at han begynte å bli oppmerksom på meg. Etterhvert begynte han også å senke hodet, med en gang man ser at han senker hodet, vend ryggen mot han.Med en gang! Men han viste ingen tegn på å stoppe/gå mot meg, så jeg snudde meg og jagde han videre. Sånn holdt vi på lenge, han senket hodet, han begynte til og med å tygge ved en anledning. Men ingen tegn til å overgi seg helt likevel, så på'n igjen.

Så endelig, da jeg trodde tålmodigheten min var slutt for lenge siden, så stoppet han etter å ha senket hodet. Jeg snudde meg fra han igjen, ventet litt, og forstod han stod og så på meg.
Jeg gikk rolig mot han og så IKKE på han. Da jeg kom mot han ga jeg han masse kos (husk, dette er første gang jeg får lov til å komme nær han på den måten, han er bortskjemt og liker å bestemme selv).
Etter litt kos og godprat snudde jeg ryggen til han og gikk min vei. Og joda, han tyggde som en gal og fulgte etter meg med senket hode som en blodhund.

Så man skal ikke gi seg bare fordi hesten begynner å tygge eller senker hodet,. dette i seg selv er vel ikke tegn på fullkommen underkastelse, bare tegn på at hesten begynner å gi seg. Hele prosessen bør fullbyrdes hvis det skal ha noe effekt mener nå jeg, men så vet ikke jeg alt heller :D

Nå er jeg veldig spent på om denne ene gangen i dag gjør så jeg får lov til å ta han inn fra beite i morgen uten tull. Tviler dog, men resultatet i dag var uansett givende :D

Ragnhild
10-09-2006, 02:36
Jeg hadde hesten min i roundpen i dag, han er et mareritt å få inn fra beite, så jeg bestemte meg for at nå skulle det trenes!

Hovedsaklig drev jeg han rundt på begge hånd. Hele veien så ser jeg konsekevent inn i øynene hans og har kun fokus på det jeg gjør. Etter ikke så alt for lang tid vendte innerste øre mot meg, noe som tyder på at han begynte å bli oppmerksom på meg. Etterhvert begynte han også å senke hodet, med en gang man ser at han senker hodet, vend ryggen mot han.Med en gang! Men han viste ingen tegn på å stoppe/gå mot meg, så jeg snudde meg og jagde han videre. Sånn holdt vi på lenge, han senket hodet, han begynte til og med å tygge ved en anledning. Men ingen tegn til å overgi seg helt likevel, så på'n igjen.

Så endelig, da jeg trodde tålmodigheten min var slutt for lenge siden, så stoppet han etter å ha senket hodet. Jeg snudde meg fra han igjen, ventet litt, og forstod han stod og så på meg.
Jeg gikk rolig mot han og så IKKE på han. Da jeg kom mot han ga jeg han masse kos (husk, dette er første gang jeg får lov til å komme nær han på den måten, han er bortskjemt og liker å bestemme selv).
Etter litt kos og godprat snudde jeg ryggen til han og gikk min vei. Og joda, han tyggde som en gal og fulgte etter meg med senket hode som en blodhund.

Så man skal ikke gi seg bare fordi hesten begynner å tygge eller senker hodet,. dette i seg selv er vel ikke tegn på fullkommen underkastelse, bare tegn på at hesten begynner å gi seg. Hele prosessen bør fullbyrdes hvis det skal ha noe effekt mener nå jeg, men så vet ikke jeg alt heller :D

Nå er jeg veldig spent på om denne ene gangen i dag gjør så jeg får lov til å ta han inn fra beite i morgen uten tull. Tviler dog, men resultatet i dag var uansett givende :D

Hvorfor ser du inn i øynene hans? Trodde at man ikke skulle gjøre dette da rovdyr ser byttedyra sine i øya? Og hvorfor snur du deg med ryggen til han hver gang han senker hodet? Hvilken effekt har det?

Bare nysgjerrig, kan ikke så mye om det selv :)

RenateSJ
10-09-2006, 07:47
Synes også det hørtes feil ut å stirre hesten i øyenene.

Det at hun snur ryggen til vil jeg tro er for å slutte å virke drivende på hesten. "invitere han inn".
Bare husk at det er ikke om å gjøre å jage hesten mest mulig. Poenget med dette er at du skal kontrollere bevegelsene til hesten. En hest kan springe leenge om den bare springer rett fram.

Da er det bedre å vende hesten oftere, da dette blir mer kontrollering av bevegelser innenfor kortere tid. Samtidig må hesten lytte mer til dine signaler for å forstå.
Husk også at man helst vil kunne bruke så små signaler som mulig, ikke springe rundt med veivende armer og pisk/tau hvis det er nok å bare ta et skritt på bakparten for å få hesten til å røre seg.

En annen ting til Rusket: Er det total underkastelse du er ute etter? Er ikke poenget å etablere tillit og respekt (som man gjerne vil ha for en god leder)?
Jobbing i RP kan være mye mer enn å få hesten til å følge etter deg.
Dessuten så kan ting ta veldig lang tid med noen hester. Derfor er det ikke alltid det er det beste å holde på til hesten "underkaster" seg før du gir deg.
Noen hester må jobbes litt med, til de viser fremgang fra sitt utgangspunkt. Så kan man vente til neste dag eller senere på dagen før man fortsetter. Hvis man da er omtrent der man slutta sist, har man gjort noe riktig.

I RP kan du lære hesten om å vike for press. Lære den å holde fokus på deg, og følge dine bevegelser (som kan være nesten usynlige etterhvert). Du kan vise den at alt ikke er så farlig som det ser ut til (nervøse hester), eller få satt den på plass og vise den hvor rask (derfor en rund paddock) og leder-aktig du er (bøllete hester).

Å jobbe i RP kan man nok lese seg til, men man må uansett være ganske sikker på hva man gjør. På mange hester er det nok å bare "jage rundt" og så kommer den ned med hodet og tygger og vil gjerne følge deg (noen smarte hester tilbyr å følge deg fordi de sjønner at da slipper de å løpe mer :wink: ), mens på andre hester så får du plutselig et par bakbein flygende mot deg. Eller at hesten kommer for å "ta deg" når du prøver å drive den fram. Rygger du unna hesten da, ja... Så har hesten flyttet på deg istedet.

Dette ble utrolig langt.. Men jeg skriver av erfaring. For 5 år siden hadde jeg kanskje tatt Stjerna inn i RP for å "prøve litt" med henne. Men siden jeg nå har begynt å se begrensningene mine, så lot jeg vær. Og overlot dette til profesjonelle. Siden jeg visste at jeg kom til å bli flytta mer enn hun ble flytta av meg. Sånn er det når man har en prinsesse vilikke.
Som er noe helt annet enn Matilda som var som en lærebok i RP arbeid. Hun gjorde alt vi forventet utifra det vi hadde lest, selv om vi var litt klønete med kroppspråk etc.
Det hadde ikke Stjerna gjort..

Gjest-
10-09-2006, 10:06
Ikke for å være bedreviter eller noe...
Men roundpentrening er ikke det første du bør begi deg ut på alene hvis du ikke har det helt i kroppen.

det er en ting å kunne teorien, noe helt annet å gjøre det i praksis.
Du bestemmer selvfølgelig selv.. men jeg ville nå ha begynt med noe enklere først...

Det kan godt være. Skal prøve å få tak på dvd om dette her (noen som vet om det finnes?), i alle fall lese om det før jeg starter. Så det blir nok ikke det første jeg skal gjøre med hesten, men tenkte å prøve meg etterhvert!
Og er jeg heldig, så finner jeg kanskje engelsk språklig horsemanship kurs i landet her...

Rusket
10-09-2006, 11:32
Hm, jeg tror kanskje jeg har brukt feil ord (les : total underkastelse). Alt jeg gjorde i går var hvordan jeg ble instruert til å gjøre det, for det var første gangen jeg gjorde det på egenhånd(derav ordene jeg bruker og). Jeg er usikker på hvorfor jeg ble bedt om å se hesten inn i øynene hele tiden, men det skal jeg jaggu spørre om i dag :)

Hva legger du egentlig i ordet underkastelse? I mine ører var det når hesten ga seg, søkte mot meg, og kom av fri vilje, noe som var målet med hele treningen.
Jo, gjensidig respekt/tillit, absolutt!! Men betyr ikke denne "underkastelsen" at han respekterer/stoler på meg, eller har jeg misforstått ALT? Og skal man ikke drive hesten frem (nå mener jeg ikke kjeppjage her) så lenge hesten ikke gir tegn på å gi seg?

Vil jo gjerne gjøre dette riktig, så setter pris på tilbakemeldinger :D

RenateSJ
10-09-2006, 12:31
Sjønte jo hva du mente med underkastelse. Og jo, det er vel forsåvidt det vi vil at de skal gjøre.. Er vel bare jeg som ikke liker klangen i det ordet. For meg høres det ut som noe som hest/hund/mennesket blir skremt til å gjøre...
Akseptere som leder pleier jeg å si da :oops:

Når det gjelder øyenene så høretes det veldig rart ut at du skal se den i øynene. Jeg ville heller unngått det. Skal du ha hesten til å bevege seg så se på bakparten.
På følsomme hester kan det være nok å se på riktig kroppsdel får å flytte den.
Hvis du stirrer på øynene og samtidig legger press på den at den skal løpe kan noen hester fort bli forvirra tror jeg...

Du skal holde hesten i bevegelse når den ikke "gir seg" ja. Men den trenger ikke springe fortere og fortere. Det er hellr en fordel å drive frem, snu hesten. Frem igjen. Se om du kan bremse den litt. etc. Som sagt, det er ikke om å gjøre å få fart på hesten, men å kontrollere dens bevegelser.

Når du sier at hesten "gir seg" og kommer inn, må jeg pirke litt på det og.
Vil heller si at hesten blir mer oppmerksom på deg, og ønsker å følge deg etterhvert. Ikke at den gir opp å være sta og vrang. Dens personlighet og egenskaper skal være der fremdeles, men den skal være villig til å gjøre det du ønsker alikevel.

Hvis du går på kurs (er nyskjerrig på hvem du er hos nå, men det er ingen vits å skrive her), så får vi nå stole på at det blir rett :wink:
Det er utrolig lett å snakke forbi hverandre på et forum. Og spesielt et slikt tema som handler mye om timing, kroppsbeherskelse og ikke minst trening..

Rusket
10-09-2006, 16:46
Ah, ja jeg tror vi sitter her og mener samme ting, men bruker forskjellige ord og begrep :)

For å korrigere meg selv, jeg jagde han ikke rundt i går, jeg tror gårsdagen var hans første i rundpaddock, og jeg (og de andre som så på) tror at han ble stresset av hele greia. Jeg jagde han aldri, han jagde seg selv, ville aldri stoppe. Og ihvertfall ikke la meg komme i nærheten!Gjorde som du sa hele tiden, fikk han til å bytte side ved hjelp av kroppsspråk osv. Spurte flere i dag med det å se hesten inn i øynene og fikk tilbakemelding på at dette var helt riktig - da dette viser at du utfordrer hesten (ikke vet jeg). MEN, man skal vike blikket øyeblikkelig i det man får kontakt.

I dag gjorde jeg dog en stor lærdom, og det er at jeg mest sannsynlig skulle trent mer bakketrening med han før jeg satte han i rundpaddock og trente der. I dag trente vi 5 minutter på banen, bare på små ting, stoppe når jeg stopper, stå i ro selv om jeg går fra han osv.

Etterpå satte jeg han i rundpaddock for å se om han ville gå fra meg igjen, lot han stå der en liten stund før jeg gikk inn for å hente han. Og der stod han som et tent lys, fikk lov til å gjøre absolutt hva jeg ville. Etterpå gikk vi på en gressetur som belønning :D

Men seriøst, hvis du har noen tips om hva jeg skal gjøre for å få han til å få tak i han på beite, bring it on, alle tips mottaes med takk. Personlig tror jeg at han forbinder inntak med noe trasig (har ikke hatt han så lenge). utstyret som fulgte med passet overhodet ikke, og har forrige eier brukt dette på han så kan jeg vel forstå at han ikke er overbegeistret for inntak. Men umulig å vite 100 %, har man først fått tak i han så gjør han jo absolutt hva han ber om. Hmmm. ¨Nå lånte jeg kanskje tråden her jeg, håper det går greit!

Ps, jeg går ikke på kurs, jeg har folk rundt meg på stallen som har holdt på med akkurat dette en stund og som har gått på kurs hos forskjellige. Kommer til å høre med treneren min til uka hva hu mener, hu e veldig flink innen horsemanship. Jeg syns det er veldig bra å få høre hva forskjellige folk synes, det er vel ingen som er enig i alt, men folk gjør seg opp forskjellige erfaringer og mener deretter :P

AvitasOleo
28-09-2006, 01:18
Jeg har noen spørsmål vdr dette .... :wink:

Hvorfor må det en rundpaddoc til for å trene hesten sin i kommunikasjon og samarbeid?
Hvorfor må det alltid være i tempo, hvorfor ikke i skritt?
Hvorfor er det slik at man en dag skal jobbe med lederskap mens dagen etter er alt som vanlig?

Gjest-
28-09-2006, 01:23
nå har ikke jeg stort med peil.. men rundpaddock for at den skal løpe kontinuerlig, uten hjørner å stoppe i.
tempo for å vise at du er sjefen (??)
ene dagen jobbe med lederskap for å vise hesten at her nytter det ikke prøve seg, jeg er sjefen, og du skal innrette deg... dagen derpå kjøre vanlig, man trenger vel ikke presisere lederskapet hver dag?
siste spørsmål er vel samme som på beitet/i flokk. Lederhesten viser at den er sterkest, og de andre innretter seg i rang... deretter blir de værenes i den rangen med mindre de absolutt vil opp i rang...

er sikkert helt på bærtur nå, ca en flaske vin og forumdilla over alt ;)

Hege
28-09-2006, 09:30
Man må ikke trene i rundpad for å trene lederskap, men den kan være nyttig og dessuten får man litt variasjon!

Jeg trener lederskap hver dag, i alt jeg gjør med hesten. Trenger ingen "øvelser" eller spesielle steder for å gjøre det. Men rundpaden og diverse øvelser man kan gjøre er med på å gjøre den daglige treningen lettere. Men å "være leder" er aldri noe jeg slutte med når jeg er sammen med hesten. Blir som med unger; streng den ene dagen, men ingen grenser den andre (=ukonsekvent) = grinete og umulig unge :)

Rusket
28-09-2006, 12:01
Ingen har sagt at hesten MÅ løpe , i mitt tilfelle løpte hesten av egen vilje, ikke fordi jeg jagde han til det. Eneste jaget jeg ga var for å få han vekk fra meg og i gang fordi han ikke ga noen tegn til å "underkaste" seg. Poenget med rundpaddock er at hesten ikke skal ha noen hjørner å stoppe i, stemmer det :wink:

Gjest-
28-09-2006, 12:05
ok, har bare hatt et kurs med en viss person som det er hot topic om på MIX nå. Eneste jeg har lært, så trodde det var slik :)

AvitasOleo
28-09-2006, 13:08
Nå skriver jeg litt generelt... Sikter ikke til noen... Jeg har bare så fryktelig mye på hjertet :wink:

Jeg er meget skeptisk til dette med rundkorall trening. Jeg har sett de som bestemmer seg for at i dag skal vi trene lederskap, setter hesten inn og driver den rundt uten i det hele tatt vite hvorfor, hva, når og hvordan.

En rundkorall er blitt nesten synonymt med NH.... Det er litt synd da noen faktisk kan jobbe en hest i rundkorall og faktisk få en rettferdig og god opplevelse for både hest og eier. Jeg tror det er større sjans for å begå feil med utilstrekkelig kunnskap i en rundkorall enn hva man kan begå feil ved å håndtere hesten uten men med den kunnskap du har. Og hvorfor ikke da bare bruke ridebanen, dele den i to eller ta en paddoc... Jeg mener en faktisk blir enda mer følsom på hvor man er, timing og hvilken grad av press man legger på hesten dersom man faktisk har hjørner, da altså trener i en firkant. Skal man få hesten til å vende pent og tillitsfult ut av et hjørne så må man jbbbe riktig.

Jeg er ikke imot runkorall men jeg er imot alle som skal trene i rundkorall uten å vite hva de egentlig gjør.

Jeg er heller ikke for at en skal markere sitt lederskap på denne måten uten å kjenne til rammene. Mange driver hestene sine altfor langt og ser ikke hestens små tegn. Når hesten senker hodet og vender inn trenger ikke det være fordi den har akseptert deg som leder men snarere et rop om å få slippe... Jeg tror ved å ha generell god kommunikasjon og ved å ha regler som hesten vet å forholde seg til så har man et lederskap enten man vil eller ikke...

Strengt talt burde man satt opp rundkorallen sin inne på ridebanen. Hadde man da satt opp en runkorall som var av tynn tråd kun en meter fra bakken så måtte en vært så forsiktig og mild i signalene sine for å unngå at hesten gikk igjennom... På den måten kan det hele foregå rolig, og du som menneske må lære deg hvor grensen for din hest går når det kommer til press. Når man setter hestene inn i en rundkorall som er bygget av telefonstolper og planker og man driver de rundt har man egentlig veldig liten føling med hvor mye press man gir hesten. Noen sier da at målet er å få en følsom hest på sikt men jeg mener at man da starter i feil ende... Man må gi hesten sjansen til å vise hvor lite som skal til...for heller å øke om det må mer til.

Jeg hører rett som det er hester som har brutt seg ut av rundkorallen, knust gjerder og planker. Hva sier det en? Jo..hesten satt seg selv i så stor fare og mulig smerte bare for å komme unna... Da kan ikke alternativet på innsiden av ringen vært stort bedre når dette er løsningen hesten velger. Dette kan være valget hesten tar fremfor å være med sin eier.... Men da kommer et nytt problem. Jo, hesten har nå funnet ut at det finnes en vei ut.. Ja, også da.. Er det så galt.. Hestens synes det dere driver med er kjempe kjedelig og overhodet ikke av motiverende art.
Da kommer jeg tilbake til dette med tynn tråd og lavt gjerde. Ha det så gøy, ha det så motivernde samtidig som dere jobber med lederskap at hesten ikke vil ut... Den kan fordi det er bare en liten tråd som skiller men hesten velger å bli... Er ikke det en bekreftelse på at man har gjort det riktig så vet ikke jeg :)

Jeg tror respekt kommer ved å vise respekt.. Mer enn det trenger vi vel neppe i vårt hestehold.. Utover det kommer alle andre ting som samarbeid og venneskap. Jeg har aldri måttet ha hestene mine i rundkorall for å markere meg....heller ikke med hingsten min som er av en fyrig og hingstette karakter. Jeg trener til og med klikker med han og jeg gir godbiter fra hånden... Mange ser jo på det som lovbrudd.. :)
Nå sier jeg bare hvordan jeg ser på dette... Jeg synes folk gjør hesteholdet sitt for komplisert. Senk skuldrene, glem stolthet og at en skal være så autoritær.. Hester kan bli farlige dersom man ikke setter grenser....det er helt sikkert. Men hester kan også bli farlige dersom de blir undertrykt og for hardt håndtert. De som kanskje ikke blir farlige blir da kanskje deprimerte og ulykkelige...og lever sitt liv i din tjeneste.

Rettferdighet høster godhet....godhet høster respekt...

:D

Holbytla
11-10-2006, 00:02
Hmm, jeg må si jeg har sansen for det du sier AvitasOleo. Å av og til sette opp en liten provisorisk rundpaddock f. eks i ridebanen.

På den annen side; den blir jo like fullt inngjerdet, dobbelt til og med, men ikke så rigid og med så alvorlige konsekvenser om noe skulle gå galt. Og det _kan_ det jo gjøre. Et sted må man jo starte å lære seg selv også. Da er det like greit at det er i relativt trygge omgivelser.

Etter å ha sett folk jage rundt i en diger innhengning for å få tak i en hest som ikke vil komme forstår jeg godt poenget med "join - up" i rundpaddock. Det sparer jo noe løping og labbing - særlig for mennesket :oops: 8) . Praktisk for mennesket som skal lære å "snakke hest" mao.

Mvh Holbytla

Therese
11-10-2006, 09:33
Utrolig flott innlegg AvitasOleo (hvorfor har ikke jeg fått med meg hva du heter i virkeligheten?)!
Så enig, enig og atter enig. :)

Må bare legge til at jeg kan trene vendinger, overganger, holdt, rygging osv. med en hest som er løs på en hel ridebane, uten noen form for rund inngjerding går hun fortsatt i fin volte rundt meg. Det er en herlig følelse når hesten velger å holde seg nær deg, fordi den har lyst og fordi den vet at du er en som er trygg å være sammen med. :D

AvitasOleo
14-10-2006, 00:43
Utrolig flott innlegg AvitasOleo (hvorfor har ikke jeg fått med meg hva du heter i virkeligheten?)!
Så enig, enig og atter enig. :)
:D
Nei..jeg vet ikke jeg...hehe, men jeg heter Line :D

Therese
14-10-2006, 12:32
Hei Line :D Hehe..
Må bare få si at du har så utrolig mange fornuftige og bra innlegg! Enig med deg i alt jeg har lest fra deg, som jeg kan huske. Fortsett å skriv innleggene dine ;)