PDA

Se full versjon : Bleke tekstiler

Lopke
04-01-2009, 00:39
Noen skikkelige husmødre her??

Etter mega husopprydning har jeg endelig fått litt orden på ting her.. sengetøy og sånt..
Har mye hvitt sengetøy som er gulnet litt. Flere av settene er ganske dyre greier så jeg vil ikke kaste dem :rolleyes:

Finnes det en fantastisk måte å bleke dem hvite igjen? uten at det blir skjoldete. Helst via vaskemaskin og helst uten klor.

Hva gjør dere?

Har bare søkt litt på biotex produkter men fant ingenting.

mallilen
04-01-2009, 00:46
Har brukt vanish oxi-action, og biotex crystal white( var det det den het, tro??) tidligere for å få tidligere hvite t-skjorter, skjorter og topper hvite igjen.

Noenganger med hell, andre ganger ikke. Hva som derimot HAR virket har vært vanish på sprayflaske. Sprayet godt på, gnidd godt (med en myk børste), og deretter lagt i bløt over natta med spraygreia PÅ, og så vasket med Blenda, samt vanish til både forvask og hovedvask på høyest mulige temperatur.

De hvite ridebuksene mine var gule og misfargede, og kølsvarte i rompa. Disse satte jeg inn med vanish spray, gned godt, lot ligge i bløt, og så i vaskemaskin. HELT hvite igjen :D

Dog ikke sikkert dette funker på gulnet over lengre tid, da.. :roll:

Evt kan du jo ringe Lilleborgs servicetelefon og be om råd: http://lilleborg.no/eway/default.aspx?pid=232&trg=MainPage_6464&MainPage_6464=6844:0:4,3185:1:0:0:::0:0

Lopke
04-01-2009, 00:56
ser for meg at flekkfjerner som spray og slikt blir litt tungvindt med store laken.. Hadde vært fint om man kunne puttet et produkt i vaskemaskinen som bleker hele plagget jevnt.

Men man kan jo gjøre det med klorin og.. lurte bare på om det fantes noe smart til akkurat dette foruten klor.

Skal sjekke ut den oxy greia.

Tonje
04-01-2009, 00:58
Vanish funker bra!

(unskyld meg, men jeg leste: Bleke testikler :lol:)

lil_julie
04-01-2009, 01:00
Vanish har et produkt som kan puttes i vaskemaskinen også.. Og som er beregnet på hvitt. Har ikke brukt dette, men brukt vanish etter og ha tryne på skikkelig teit og ekkelt underlag på stevne, på hvite ridebuksen min.. (mamma ble SPRØ, vasket den sikkert ti ganger for å få den rein). Men med tolmodighet og gjenntatte sprayomganger med vanish og turer i vaskemaskinen, ble den hvit igjen!

CatharinaB
04-01-2009, 01:07
Å gud :P Trodde det stod Bleke testikler. hehe, skjønte ikke så veldig mye nei:p

mallilen
04-01-2009, 01:09
Evt kan du ta kontakt med et renseri? De har nok litt mer effektive metoder enn vanish og biotex vil jeg tro... ;)

Lopke
04-01-2009, 01:10
Det er vist Vanish Oxi Action Crystal White jeg skal ha tak i ser det ut til..

lil_julie
04-01-2009, 01:13
Det er vist Vanish Oxi Action Crystal White jeg skal ha tak i ser det ut til..

Japp. Den jeg tenkte på! Vask med det, gjerne flere ganger!

Lopke
04-01-2009, 01:15
men jeg ser nå at det skal brukes sammen med vaskemidlet i maskinen til jevnlig å holde plaggene hvite.. greit nok, men jeg vil bleke sånn at jeg ser resultat med en gang. Lurer på om det er sterkt nok da?

Hater klor.. vel får bare prøve det ut da.

mallilen
04-01-2009, 01:20
renseri, lopke, renseri!!!

Lopke
04-01-2009, 01:22
gidder ikke... gidder ikke!!! he he..
Langt å kjøre har ikke tid, ork osv..

goytil
04-01-2009, 09:46
Jo men den vanish white var ikke dum altså, vasket det hvite trekket på ikea stolen og det ble ganske hvitt igjen (nå kan ikke alt reddes, så jeg er imponert over hvor hvitt det ble) Det er jo verdt et forsøk