PDA

Se full versjon : hoppe vanskelig og leie til og fra haven

may
03-01-2009, 01:54
hei
jeg har ei hoppe på 14 år som har vært helt grei til nå.
jeg har ikke hatt henne lenge siden oktober 2008.
Nå er hun plutselig vanskelig og leie hun har aldri vært sånn før.
Det begynte med at jeg skulle ri henne leide henne ut av stallen hun ble skremt av noe bak seg så hun ente med og tråkke meg ned.
Hun er ikke noe nervøs hest.
Etter det ble jeg veldig var på og leie henne prøver og ikke å tenke på det at hun tråkket meg ned men ikke lett det var vont.
Jeg leier henne til haven og tilbake igjen og hun blåser seg opp og skvetter noen ganger og det som er dumt at når hun skvetter så tråkker hun på meg.
Det som er forunderlig rart er at hun var ikke skvetten i det hele tatt før.
Og når hun har blitt rid hardt så er hun ikke sånn.
Finner det plagsomt at hun oppfører seg sånn siden hun har pigger i vært ben på skoene og det er kjempe vont når hun bare skvetter til og jeg vet ikke hvor hun liksom lander på meg eller andre steder.
Jeg føler meg tryggere og ri henne enn og leie henne kan være hun nok føler det ja.
Finner liksom ikke plassen og gå ved siden av henne siden jeg hele tiden tenker på at hun kan løpe meg ned fra siden går ved skulderen hennes noen ganger andre ganger ved hodet hennes.
Har noen et godt råd til meg kan være hun prøver seg på meg eller at hun føler seg usikker fordi jeg blir det når hun oppfører seg så.
Tenkte aldri over det før trodde alltid på at når man leier en hest så har den vett til og ikke fly ned den som leier.
Er hun dum eller?

Tonje
03-01-2009, 01:57
Hun er ikke dum, hun føler seg sikkert bare usikker..

Tren på leiing, lei på tur, lei her, lei der. Jobb masse med henne fra bakken. Så går det nok seg til, etterhvert :)

Ingvild
03-01-2009, 02:14
Det kan høyres ut som at du fekk litt skrekken når dette skjedde første gongen. Kanskje hesten merkar at du er usikker, og difor vert skvetten når du skal leie ho? Neste gong du skal leie, tenk at DETTE går fint! Prøv å senk skuldrane, pust ut og ikkje syn hesten at du er nervøs.

Dersom du går ved skuldra til hesten og du held den på litt avstand frå deg er det mindre sannsynlig at den hoppar over deg dersom den vert skremt. Det er ikkje akseptabel åtferd, men eg forstår at det er vanskjeleg å vere konsekvent i ein sånn situasjon når du vert redd for å skade deg.

Lukke til, håper du klarer å løyse problemet!

Oda
03-01-2009, 03:29
Det høres ut som mangel på respekt fra hestens side, og mangel på tillit fra begges sider. Hva med å trene fra bakken en stund - med leieøvelser, som igjen skal bygge opp respekten. Da kreves det at du er konsekvent, rettferdig og tålmodig.

Eksempel på øvelse:
Du leier hesten med slakt leietau, og målet er at hesten skal stoppe når du stopper. Gå.. Stopp. Hvordan responderer hesten? Går den deg ned? Stopper den? Stopper den etter tre skritt? Om hesten ikke stopper, snu deg rundt mot hesten, veiv først forsiktig med armer og leietau (øk presset om nødvendig, men unngå å slå hesten selvsakt!), og med en gang hesten rygger (det holder med bare et steg i starten) snur du deg øyeblikkelig tilbake, slipper ut på leietauet, og slipper presset. Da har hesten fått ros, og vil forbinde det å stå bak deg med noe positivt. Tren, terp og ha masse tålmodighet! :)

En ting som er veldig viktig når dere jobber sånn, er at du er rolig og trygg - jobb derfor med deg selv i tillegg. Slapper du av? Senker du skuldrene? Puster du rolig/normalt? Om du er anspent og nervøs merker hesten dette på null komma niks, og vil lure på "hva er hun redd for?", og dermed være på vakt og evt ende opp med å løpe deg ned.

(NM i forklaring neste! :D)

Lykke til! :-D

IngvildK
03-01-2009, 04:10
Det høres ut som mangel på respekt fra hestens side, og mangel på tillit fra begges sider. Hva med å trene fra bakken en stund - med leieøvelser, som igjen skal bygge opp respekten. Da kreves det at du er konsekvent, rettferdig og tålmodig.

Eksempel på øvelse:
Du leier hesten med slakt leietau, og målet er at hesten skal stoppe når du stopper. Gå.. Stopp. Hvordan responderer hesten? Går den deg ned? Stopper den? Stopper den etter tre skritt? Om hesten ikke stopper, snu deg rundt mot hesten, veiv først forsiktig med armer og leietau (øk presset om nødvendig, men unngå å slå hesten selvsakt!), og med en gang hesten rygger (det holder med bare et steg i starten) snur du deg øyeblikkelig tilbake, slipper ut på leietauet, og slipper presset. Da har hesten fått ros, og vil forbinde det å stå bak deg med noe positivt. Tren, terp og ha masse tålmodighet! :)

En ting som er veldig viktig når dere jobber sånn, er at du er rolig og trygg - jobb derfor med deg selv i tillegg. Slapper du av? Senker du skuldrene? Puster du rolig/normalt? Om du er anspent og nervøs merker hesten dette på null komma niks, og vil lure på "hva er hun redd for?", og dermed være på vakt og evt ende opp med å løpe deg ned.

(NM i forklaring neste! :D)

Lykke til! :-D

Signerer dette innlegget. Denne leietreningen har jeg benyttet på Perlas, og det har funket kjempebra. :) Lykke til!

Sol
03-01-2009, 12:54
Høres for meg ut som det er du som har blitt usikker, ikke hesten som er blitt ulydig. Når det mennesket som skal gjøre noe med hest blir usikker, smitter det over til våre superfølsomme hester, og de endrer adferd.

Mulig for deg å få noen til å komme å leie henne ut og inn noen ganger, som er trygg på det? Sånn at du får se med egne øyne at hesten faktisk er helt ok å leie? Ofte hjelper det litt.

Jeg liker å ha hesten plassert med skulderen sin ved skulderen min, eller litt bak der på siden. skvetter den og hopper framover da, hopper den ikke på meg, men på siden av meg.

Jeg leier alltid med leietau på grimen, for på den måten har jeg litt avstand til hesten. Jeg holder leietauet med begge hender, den høyre hånda ca 20-30 cm fra under hodet til hesten. Da har jeg to muligheter til å ta inn hesten dersom den stikker/skvetter i steden for en;)

Hestene mine er oppdratt godt i leiing, fordi jeg har en skydom som gjør at jeg ikke alltid er like sterk, og fordi jeg ikke liker hester som tuller i leiesituasjoner. hestene mine vet at de skal gå på slak line ved siden av meg, og stoppe når jeg stopper, uten at jeg må dra i dem. dette ligger det mange timers trening bak, også utenom de daglige situasjonene. jegsyns alle burde legge tid i sånn type trening for hestene sine, da det gjør at man blir bedre kjent med hesten, den med deg, og at man blir tryggere på hverandre.

At man blir usikker når man får 400 kg plassert i skoa sier jeg ingenting på. men, hester løper aldri ned folk med vilje, eller for å være slemme.. de gjør det fordi fluktinstinktet deres slår inn, eller fordi de er uoppmerksomme. Uoppmerksomme blir de fordi vi ikke krever deres opmersksomhet, fordi vi anser det å leie en hest som noe de bare skal kunne, ikke noe som faktisk er trening for dem;)

may
03-01-2009, 20:27
Hei
Tusen takk for flotte svar og god hjelp alle sammen.
Jeg har i dag trenet min hest fra bakken.
Hun var litt svetten med en gang hun kom ut men så har jeg fått tak i verne støvler så var tøffere gikk bare og tenkte at hun får nå bare tråkke viss hun skulle ønske det.
Så la jeg heller tankene mine på henne som skulle gå pent.
Etter 5 minutter sluttet hun og tulle.
Jeg jobbet med henne gå stå, rygge, jeg så bare på bakparten hennes så snudde hun uten at jeg tokk på henne og etter 10 minutter senket hun hode og var helt rolig.
Jeg trenet henne i 20 minutter og hun gjorde som jeg ba henne om.
Jeg tok så og gikk en lang tur med henne i skogen mens jeg sang på ABBA.
Glad jeg ikke møte noen for har ikke sang stemme.
Hun skvatt et par ganger i skogen og blåste seg opp men jeg latet som ingen ting og bare gikk og da ga hun seg.
Jeg kan gå ved halsen hennes med min skulder mot henne siden viss jeg kommer lengre bak da stopper hun, men hun har lært siden jeg fikk henne at hun får ikke gå forbi meg siden jeg er ikke den største i verden 150 høy så er ikke sterk nok til og holde henne viss hun vill gå.
Jeg vill trene henne fra bakken noen minutter vær dag før hun blir rid.
Også god trening for meg så jeg lærer og plassere meg riktig i forhold til hesten og ikke stå dumt halvveis foran henne (Jeg var vell for trygg da tenker jeg) for det er jo sant blir de skremt så løper hun jo over meg.
Så trene trenger vi begge to.

Marianne
03-01-2009, 20:31
Kjempedyktig!! :)

may
03-01-2009, 20:37
Hei
Glemte og si at jeg fikk henne var hun forferdelig stressa.
Hun sto ikke stille når jeg pusset henne hun trampet nafset og ordnet, og verre var det når hun skulle sadles gikk både hitt og ditt.
Jeg har trenet henne med å gå av og på hengeren for da jeg fikk henne ville hun ikke på hun gikk til siden og dro av gåre som en okse sterk er hun også.
Men nå står hun helt stille når jeg pusser og sadler hun står også helt stille når jeg setter meg på henne, før gikk hun bare avgåre og sånn ville jeg ikke ha det.
Og hun går på hengeren som en prinsesse så hun har forandret masse i løpe av kort tid.
Hun har vært flink.
Det bare virker litt som hun finner på nye ting hele tiden.

Viss hun virkelig var redd så hadde det ikke gått over så fort men kan være fordi jeg gikk og tenkte på at hun kunne løpe meg ned når jeg sluttet med det gikk hun fint.

Tonje
03-01-2009, 20:39
Bra det går fremover :)

may
07-01-2009, 02:10
Hei
Og forover går det som jeg er veldig glad for.
I dag var hun i ridehuset hun gikk rolig og normalt til hengeren og på og ut av hengeren og inn i stallen sto stille mens jeg sadlet henne gikk pent inn i ridehuset.
Og hun er jo helt forandret.
Før har hun stresset og maset hoppa hitt og ditt og rygget ut av hengeren med meg på slep som en idiot.
Men i dag var hun verdens mest behageligste hest, kunne bare ikke tro det.
Jeg trenet henne 10 minutter etter jeg hadde rid henne på å stoppe og rygge og ikke gå forbi meg.
Hun er så god nå at når jeg tar et skritt tar hun også et tar jeg to skritt tar hun to.
Tydelig hun holder kontakten med meg og vill gjøre det riktig. (hun får masse ros)
Jeg har sluttet å tenke på at hun kan løpe over meg.
Nervøsiteten forsvant etter skog turen hvor jeg leide henne.
Viss jeg merker at hun begynner så later jeg som ingenting og synger isteden.

anexiel
07-01-2009, 04:13
Bra dere har begynnt å stole mer på hverandre :)

Sol
07-01-2009, 12:55
Er nok Du som har forandret deg, og så smitter det over på hesten:) Godt du fikk tatt tak i det og gjort noe med det med en gang, før det blei et stort problem for dere..