PDA

Se full versjon : Hva er best? 4-eller 5gjenger?

Shadowfax
08-09-2006, 10:55
Tenkte å prøve på dette med avstemming. så litt morsomt ut..
Og for å holde skravla i gang...

Hva liker du best og hvorfor?

EDIT: Wow, det funka :shock:

Kurre
08-09-2006, 11:15
Samme F bare den er god og har motor.
Solid med motor!

Shadowfax
08-09-2006, 11:21
Jo, for såvidt er det jo det.
Alt avhenger jo av hvordan man liker de.
Jeg er nå et 5gjenger-menneske og vil alltid være det. Sier ikke at det ikke kan være gøy å ri en skikkelig god 4gj for det kan det jo være, men er bare ikke så stor fan av det ganglaget som firgangshester ofte har, "hakkete" bevegelser og korte bakbeinssteg.
Det finnes jo unntak, jeg sier ikke at alle er sånn, men liker personlig mye bedre det myke ganglaget i en god femgangshest.

Er av den oppfatningen at jeg heller vil ri pinn-stiv grisepass enn travaktig tølt...

(kunne kanskje hatt med det som et alternativ også, men det er litt seint å endre det nå.. hoh..)

Kurre
08-09-2006, 11:28
Da skal jeg nyansere meg en smule...
En "traver" liker jeg IKKE!
Håpløs på å ri dem og ubehagelig å sitte på.Tror jeg har for mye "trav i kroppen" sjøl eter så mange år m storhest,at jeg rir traven for mye i dem.

Om jeg derimot får en...4,5 gjenger....som lille Gufsle her ute...DA du mann.Det er moro.
Da blir det romslighet og tempo og taktrein tølt men uten de hersens "travtendensene!.

Gå du hjem som det lille dyret kan skuffe unna....var på travbanen og red litt program igår...Åh hjelpes....Nammenam!

Shadowfax
08-09-2006, 11:35
Hehe, ja..
Det er utrolig også hvordan man kan merke på en firgjenger om den er avlet av firgjengerforeldre. Etter min mening værste sort! Her kan man jo også stå i fare for å avle vekk gangarten..
I det hele tatt, hester som stamper rundt i trav og må læres å tølte, de har jeg ikke sansen for.

Man må jo også tenke på at de beste tølterne som oftest har passanlegg. Se bare på Garri fra Reykjavik. tar du han i longe går han grisepass! Hesten har 9,5 for tølt og 5 for pass..

Kurre
08-09-2006, 11:59
Tja..lille Isak har nå en god 9'er for tølt og der skal jeg love deg at det ikke går i noe grisepass om du longerer den.

Den går kort 3taktig galopp på 10 meters volter...men jeg tar gjerne den tølten jeg!
(At jeg ellers mener den er mer Welshponni enn Isis får være en annen greie...)

Så lenge det er vilje nok er det egentlig greit.Klarer ikke late hester. HATER å drive. Det må røre på seg...og er det nok fremdrift blir det sjelden noe problem med at det ikke går å få vekk travaktigheten.

Marerittet er den som må sparkes og bæres og jokkes rundt til man har blodsmak i alle nevnelige og unevnelige kroppsdeler.
Det øyeblikket du puster en meter så BANG! Bråstopp.
SKal det galopperes må det slås igang...neeei.
Motor er nøkkelen!

Silje og Tindra
08-09-2006, 12:53
Nå har ikke jeg all verdens erfaring med dette, men inntil jeg finner en 4-gjenger med "5-gjengergemytt", så må det bli 5-gjengere, enda pass er en gangart jeg ikke kan ... frivillig.

De 5-gjengerne jeg har ridd på har alltid vært fyrrige, av den typen Kurre beskriver. Jeg liker heller ikke å sitte å drive for å få dem til å ta et steg. Det har kanskje bedret seg nå, men før hadde jeg ikke bein til det, iallfall. Så lenge det er en viss form for brems, er det håp!

Shadowfax
08-09-2006, 13:58
Du mener Isak, Isak? den grå, Storebø? Den er fææææl... Har du sett bakbeinssteget i dyret? de er på ca 14 cm. han kommer jo ikke framover i det hele tatt. og når man ser travaktigheten på bilder.. uggh.. får grøsninger av sånne hester.
Etter min mening skulle den aldri hatt 9 for tølt.

Er enig, jo mer vilje, jo bedre. kan nesten ikke bli for mye.. eller, jo, forresten.. Inga fra Frøvik er på kanten.. og Spidling. Anyway, de er bånn erlige, de stikker ikke, de blir bare litt "carried away" kan man si..

stine
08-09-2006, 15:27
hei

jeg har bare ridd firgjengere, men tror unghesten min er femgjenger. Moren er firgjenger og faren er femgjenger...Hvordan finner jeg ut det da? dumt såprsmål kanskje men... har ikke kommet så langt gangartsmessig med han enda, men han går definitivt passaktig, samtidig som han også tølter rent. men noen travtølter er han ihverfall ikke. Han går i pass, veldig sakte, blir dette bare grisepass eller? Eller det passen som ligger der, uten å være "utviklet"??

Mari
08-09-2006, 16:12
Okei, jeg er fersk, men jeg liker best 4gjengere. Har bare ridd en 5gjenger og han var grei han, men litt hissig.

Måne
08-09-2006, 16:59
En av hver! :D

Gledi, 5-gjenger. Og Dimma, 4-gjenger. Utrolig givende og lærerikt å ri begge typer.

Vilje er alfa og omega.

Rosita!
08-09-2006, 21:17
Artig med en skikkelig 4-gjenger,men enda bedre om den har skikkelig pass;)

Hönnu
07-10-2006, 01:19
Personlig liker jeg best 5-gjengere. Liker bedre å jobbe med passaktig enn travaktig hest, og så har du jo også flere muligheter da, når hesten har pass. Men selvfølgelig, det finnes gode og mindre gode både 4- og 5-gjengere. :)

Og så er jo pass helt konge da :D

Måne
07-10-2006, 01:24
Hoi, flere isismennsker popper inn. Velkommen. ;)

Shadowfax
07-10-2006, 09:46
Å, flere folk! Vælkømmin!

Katinka
09-10-2006, 11:06
Liker begge deler godt, så lenge fremdriften er i orden, og hesten er glad i å jobbe. Men jeg må innrømme at jeg synes det er morsomst med en hest som har alle 5 gangartene.
Som det ble nevnt over her, så vil jeg mye heller ri en passaktig hest, enn en "traver". Har ridd en hest de to siste somrene som heter Fjallir fra Espeland, så og si 3-gjenger. Tølten er god i 3 sekunder, så.. DUNK! blir han travaktig, og den gutten har en skikkeig horribel trav å sitte på. :evil:

ChristineW
09-10-2006, 21:00
Er ikke alltid like greit med de som aller helst BARE vil tølte heller.. Odinsen for eksempel, hvor mange runder var det ikke vi måtte dunke rundt i "gallopp" for å få galopp da nina? Ponnis sier nei nei, hei du NEI!! Det er jo mye lettere å tølte med bakbeina.. Har et ganske "morsomt" filmklipp av det ja.. Huff.. For ikke å nevne trav..

Men det blir jo en fenomenal hurtigtølt da :wink:

Katinka
09-10-2006, 21:06
Haha, kjenner til det. Rir en rød, gammel krutt-tønne som heter Tvistur. Han har vel travet ca. 4 ganger på 3 år.
Men så skal han heldigvis bare være min turkamerat også, da. ;) Men hurtigtølten.. DEN er god, ja!!

Hreggur
09-10-2006, 22:52
Hm...Kjøpte ponnisen som relativt uerfaren islandshestrytter, og har tenkt meng en gang, hvorfor har jeg ikke ukomlisert 4-gjenger(den 5 gangarten har vært en smule "to mye" for meg kombinert med temmelig dårlige bremser) ...Men så er det jo sånn at det er jo gøy å ha noe ekstra å jobbe med...i allefall når vi begynner å finne ut av ting. Ponnis skal ha den, han kommer nok aldri til å bli kjedelig!

Måne
09-10-2006, 23:27
Er ikke alltid like greit med de som aller helst BARE vil tølte heller.. Odinsen for eksempel, hvor mange runder var det ikke vi måtte dunke rundt i "gallopp" for å få galopp da nina? Ponnis sier nei nei, hei du NEI!! Det er jo mye lettere å tølte med bakbeina.. Har et ganske "morsomt" filmklipp av det ja.. Huff.. For ikke å nevne trav..

Men det blir jo en fenomenal hurtigtølt da :wink:

Hehe, du fikk jo virkelig jobbe på kurset i august. Både du og ponnien så mer og mer slitne ut for hver runde. ;)

Shadowfax
10-10-2006, 09:29
Jeg har funnet ut nå i det siste , at ja, takke seg til femgangshester!
De er bare så mye bedre å sitte på generelt. Trener en 4 gjenger nå. SKIKKELIG firgjenger.. oh, my altså.. Galoppen hans er bare ¨å vond å sitte på ;)
For all del, blir en flott hest, men ikke helt min type kan man si.. litt for lat også ;)

Kurre
10-10-2006, 11:47
Nå skal dere få en nøtt av meg...
Hadde kurs i Hrimnir helgen som var og der kom det ei lite Burkni-datter.

Søt liten hest,litt stiv i trynet eier trodde hun var veeeeldig villig (det var hun ikke,nei,bare likte ikke at man dro henne i ansiktet)
Så til problemet.

Dette er en hest uten trav,VELDIG travaktig i tølten,går rett i pass (og klokkeren sådann) fra galoppen....

Selv da vi pprøvde å slite henne litt ut og tenkte at NÅ faller hun itrav (eller død om :wink: ) så...neida! Pass eller travtølt...

Hmmm....
Anbefalte dem å dra hjem og trave bommer på ridebane,ikke lett den der.
5-gjengere,rene grisepassere...alt slikt er greit,men denne?
SKIKKELIG travtølt,men ikke trav.
Hmmm....

Noen ideer?

Shadowfax
10-10-2006, 20:58
Hehe, sånne er morsomme.

Min erfaring med sånne er de må bli skikkelig løse i tølt først i hvertfall...

Longering med vekt er jo en grei ting å gjøre, evnt innspent dersom den trenger støtte fra tøylen i begynnelsen...

Bommer kan hjelpe, ri tølt i ulendt terreng, da traver de ofte etter hvert...

Kanskje ta med som håndhest dersom den traver under seg selv? for å styrke travet...

Ellers, få myket den opp og føle seg litt fram... travaktig i tølt ja... ri tølt til den skriker om å få trave da ;) og ikke la den få lov før du ber om det...

noe som funka på Grimm (uuuuuuten traaaavvv før ja..) Slang på doble boots, satte pisken i rævva og rei som pokker i tølt nedover telandsbakkene (bratte bakker) Til slutt datt han i trav gitt ;)

Ja, er mye man kan gjøre... Veit ikke om du ble noe klokere av dette, men...

Kurre
11-10-2006, 01:39
Den tølter under seg selv :evil: løs...på beitet...

Jeg ba han som eier å ri bommer og i skogen,i høyt gress,vann og etterhvert snø.

Vi slet den ut...tro meg. Og hun,TADAA! travtøltet fornøyd.

Det trengs også ny sal,lettere rytter,bedre skoing og mykere hånd.Tror jeg....tricky liten sak...

Shadowfax
11-10-2006, 16:54
Ja, er morsomme sånne... Men, plutselig løsner det ;)

Maren
12-10-2006, 03:26
venter på at min ponni skal løsne jeg også. har stresset i ett år med tølt, men den er og blir ve-eldig passaktig. løsner innimellom, men så er det tilbake til "dritten". Har prøvd meg i telandsbakkene jeg og, men kommer liksom ikke videre til den rene tølten. *blir frustrert bare jeg tenker på det* og nei, han er ikke stiv. han er bare sånn... :) tror ikke han liker å tølte jeg... :D hehe

smulemor
12-10-2006, 07:43
men hvilke typer er "mykest" å sitte på for en skadet neewbie ?

(pssty, Kurre.... armen er nesten bra ;))

Kurre
12-10-2006, 11:32
Hehe...en som ikke løfter for mye på beina.
Hest med virkelig store bevegelser er generelt mer "hompete".
5-gjengeren er ofte og mindre stakkato i bevegelsene,så lenge du slipper en grisepasser. Det er DØDEN å sitte på i.

Har grom grom hest til deg vennen!
Låne Kurr du...han er kreeeem.

smulemor
12-10-2006, 17:46
Har grom grom hest til deg vennen!
Låne Kurr du...han er kreeeem.

eh... jeg ri finfin avlshingst nå ? eh, nei :oops: tror jeg hadde fått helt sperra med tanke på at jeg ikke har ridd annet en skritteturer på lenge :lol:

Kurre
12-10-2006, 18:00
Sperre ved å ri på den?
Nå du...man kan vel ikke akkurat kalle ham SÅÅÅ eksklusiv.
Han er snill,myk og morsom,altså finfin for ryggen din!

Shadowfax
12-10-2006, 22:36
venter på at min ponni skal løsne jeg også. har stresset i ett år med tølt, men den er og blir ve-eldig passaktig. løsner innimellom, men så er det tilbake til "dritten". Har prøvd meg i telandsbakkene jeg og, men kommer liksom ikke videre til den rene tølten. *blir frustrert bare jeg tenker på det* og nei, han er ikke stiv. han er bare sånn... :) tror ikke han liker å tølte jeg... :D hehe

Bare å ri nok opp og ned der så ordner det seg sikkert etter hvert! hehe.. De bakkene er fiine..

Har den perfekte ponni for skadet rytter (så lenge man er sammen med andre vel og merke..) Den myyyykeste tølteren... Lille Grimmen er fin å sitte på... bare flyter av gårde...

Maren
12-10-2006, 23:01
opp og ned, opp og ned. joda, en gang må det vel skje. Har hele vinteren og våren på meg! svinet skal tølte!! :)

Shadowfax
12-10-2006, 23:23
Hehe... Du får ta noen turer i solberg-bakkene også ;) de er i hvertfall bratte nok ... ... ...

smulemor
13-10-2006, 00:17
Sperre ved å ri på den?
Nå du...man kan vel ikke akkurat kalle ham SÅÅÅ eksklusiv.
Han er snill,myk og morsom,altså finfin for ryggen din!

ikke rygg, hofte :wink:

er bare redd for å virke som en totalt nybegynner igjen, prestasjonsangst vet du :oops:

Kurre
13-10-2006, 00:29
Bare å sette seg opp og være med!
Enkleste sak i verden.

Shadowfax
13-10-2006, 00:38
Er det som er så greit med dyra våre vettu ;) De bare går de.. hehe

Hreggur
14-10-2006, 00:36
Tordenskjold, : Hmmm, det hørtest rett og slett ut som min hest du snakket om. Kjenner godt den fustrasjonsfølelsen. I perioder går han kjempefint, og jeg er kjempelykkelig og tror at nå er vi på rett kjør...og så plutseliog begynner han igjen...DUSTE-TEITE grisepass/passtakt!!!(arg og urk, kjenner jeg blir fustrert bare av å skrive om det(på tross at ponnis funker riktig så bra for tiden...)

Maren
18-10-2006, 11:51
hehe, mange av de møkkadyra altså. hehe. men heller grisepass enn de der fæle traverene iallefall. Denne gangen satser jeg på at det ikke blir et tilbakefall. var kjempeflink i helga. reiste hjem til Rogaland for å få skodd han, har mistet helt troen på hovslagere på sørlandet :) (måtte hjem uansett da jeg skulle på sydvestmesterskapet, men greit å få skodd han ordentlig i samme slengen) det resulterte i 4.17 i tølt, og det må jeg si at jeg er V-e-l-d-i-g fornøyd med på grisepasseren min :D :D

Kurre
18-10-2006, 12:42
Se det var ponnien som fant frem 4-takten det!!
Gratulerer!!
Men huuusk (vi siterer Tine igjen) BILDER eller pryyyl!

Maren
18-10-2006, 13:13
joda, bilder kan jeg klare, HVIS noen forklarer meg hvordan. Data-geek'en som jeg er :)

Shadowfax
18-10-2006, 13:39
Hehehe, Kurr ;)
Det er jo viktig å følge med ;)

Hreggur
22-10-2006, 22:39
Ehy, godt arbeidet!Min går også veldig så bra for tiden, så jeg satser på at det skal vare nå.... :wink: Den grisepassen sitter litt i hodet på han, og noen ganger kobler det litt ut i den øverste etasjen.
Grisepass er noe dritt, har ei anna hoppe også,hun er blitt brukt på ridetimer til barn, og hun blir helt ødelagt. Låser seg fullstendig når du tar i tøykene og vil bare grisepasse. Utrolig fustrerende, men nå har hun blitt trent ordentlig ei uke og i dag gikk hun riktig så bra! nei må nok selge henne og finne en hest som passer bedre til barneridning.Kjedelig for hun er artig å ri selv...

Maren
24-10-2006, 15:25
ok, prøver meg på bilder, mulig dette blir helt feil, men prøver iallefall. Fotografen har ikke det beste kameraet, men det viser iallefall at det er en tøltende hest. :D http://upload4.postimage.org/1473898/Sydvesten06_.jpg (http://upload4.postimage.org/1473898/photo_hosting.html)

Maren
24-10-2006, 15:27
YESS!!! i did it!! :D *veldig fornøyd*

Shadowfax
24-10-2006, 16:39
Hehe ;) Han er en søt liten (stor) sak :)

Kurre
25-10-2006, 11:06
Fiiint bilde jo!
Flink pike!
*klappepåhodet*

lukas
25-10-2006, 14:49
Skal Tine begynne med de derre uttalelsene igjen?
:P:P

" Jeg liker ikke 4-gjengere, man må jo voldta de for å få de til å tølte!!"

Selv så er jeg veldig fornøyd med at jeg valgte 4-gjenger som første islandshest. Han var helt grei i viljen.. Bare litt sur noen ganger.. Fæl i hodet..
Men uansett.. Har jo alltid misunnet Malene V, Elin J, Marlen Bydahl og disse jentene når de flyr i pass (+Tine ;) ) Så denne gangen ble det 5-gjenger.. om passen er bra? Det får vi nå se på :P

baldursbra
26-10-2006, 16:17
Jeg liker 4-gjengere best.. syns de er behagelige..

Lukas: er det du som eide Lukas med den jævla svære ræva???!!!!

lukas
26-10-2006, 16:25
ehm.. Ja.. Var vell ikke så svær .. Kjenner du han?

baldursbra
26-10-2006, 19:59
Ja! fy søren,.,. Den verste hesten jeg noen gang har ridd i hele mitt liv! Red han da han var 11 år eller noe.. Bare trava!! Fy faen. Slakta du han eller??:P

lukas
26-10-2006, 20:09
ehm.. Nei. Solgte han just videre til Trondheim.. Jente på 11 år som er kjempe fornøyd med han..
(2 pl. glois klubbmester skap. 4.9 )
Du skjønner at for å ri Lukas bra må man kunne ri... Alle som kan ri får Lukas til å tølte..

Måne
26-10-2006, 20:14
Hmm, må jeg minne om å lese forumreglene? Her skal man respektere hverandre og holde en hyggelig tone ...

Kurre
26-10-2006, 20:15
Og gjerne passe språket litt også...

Silje og Tindra
26-10-2006, 20:38
Minner om forumreglene:
"9. Dine innlegg skal ikke skrives på en slik måte, at de kan oppfattes som støtende for andre. Dette gjelder også med hensyn på bildebruk, og linker det lenkes opp til i debattinnleggene."

Ønskerikke at dette teamet skal tas noe vidre.

P.S: 4-gjenger vs. 5-gjengere er selvfølgelig OK å diskutere ;-)