PDA

Se full versjon : Kåring av min hingst. Hjelp

Stall Johansen
02-01-2009, 10:10
Har en kaldblodshingst på 14 år. Han er etter min (og flere andre`s) mening svært rasetypisk. Han er også edel og smekker av type. Han har i tillegg flere gode resultater fra travbana og har et lynne og temperament som er tilhørende en drømmehest :) Han er etter selveste Bork Rigel og jeg ser mye likheter mellom dem. Jeg ønsker å bruke han til avl, da jeg allerede har flere interesserte. Jeg drømmer om å se avkom etter denne staselige gutten min :)

Er han for gammel for å bli kåret (14)?
Hvor kan jeg evt. kåre han? Hvor kan jeg henvende meg?

Blir glad for svar :))

Vh Lotte

insolita
02-01-2009, 10:21
Den hesten vil ikke gå gjennom en kåring. Det du eventuelt kan gjøre er så søke om bruk av egen hingst på egen hoppe. Jeg tror hesten da må røntges fri for arvelige lidelser, men det skal jeg ikke si sikkert.

Stall Johansen
02-01-2009, 10:43
Ja, men da jeg ikke har egen hoppe enda så kommer jeg jo ikke lengre :)
Hvorfor kommer han ikke igjennom? Gjerne spesifiser da jeg ønsker å vite det:)

Vh Lotte

insolita
02-01-2009, 10:45
Ikke gode nok resultater, for dårlig rekord, for dårlig stamme. Hvis du ikke har egen hoppe vil han ikke kunne benyttes i avl nei.

Diaz Bettina
04-01-2009, 15:09
Trodde ikke det var lov å bruke egen hingst på egen hoppe lenger... Mener det fleste har gått bort i fra dette da det var mye miksing og triksing med eierskap og mye omregistreringer.. Hmmmm..

insolita
04-01-2009, 17:05
Da må det i såfall være svært nytt, for jeg vet om hester født i 2008 som har blitt laget på denne måten. Hesten må skrives over på hingsteeier ja, men man står selvsagt fritt til å selge/omregistrere hesten etterpå. Det du mener med triksing og miksing? Har det virkelig vært så mye? Er det virkelig så mange slike som blir født i det hele tatt? Synes folk er jevnt over fornuftige nok til å styre unna det som ikke har blitt kåret. Vet faktisk kun om en av hver rase som driver med dette "jevnlig".

linki
05-01-2009, 00:04
Du kan fint bruke han på egen hopper. (men muligens hesten da må røntges fri for arvelige lidelser)

Skal du kåre han hadde jeg muligens prøvd Sverige først. Litt snillere der...
Men hadde trolig ikke gått igjennom.

Diaz Bettina
05-01-2009, 09:57
Dere har helt rett!! :) Jeg har nok blandet med NV og Norsk Pintoforening. Disse har jo gått helt bort i fra dette.. Heldigvis!!!!

Hentet fra travsport.no:

6.4 Bruk av egen ukåra hingst på egne hopper
6.4.1 Bruk av egen ukåra hingst på egen hoppe er tillatt etter de retningslinjer som
er nedfelt i ”Forskrift om godkjente (reinavla/registrerte) dyr av hestefamilien”.
Følgende forutsetninger må dessuten være tilstede:
a) Det er kun tillatt å bedekke inntil 2 egne hopper pr år per hingst.
b) Hoppene skal ha samme eierforhold som hingsten og alle må
være i samme eie f.o.m. 31/12 før bedekningsåret og t.o.m.
dagen for siste bedekning.
c) Hingsten er funnet fri for diskvalifiserende lidelser før bedekning i
henhold til liste over defekter og sykdommer i pkt. 6.2.3, samt de
krav som stilles i pkt. 6.2.4.
d) Røntgenbildene skal avleses av veterinær som er medlem i
kåringsnemnden.
e) Hingsten skal være 3 år eller eldre ved bedekning.

insolita
05-01-2009, 09:59
Flott. Heldigvis er dette ikke helt piece of cake, men krever litt arbeid.

Stall Johansen
05-01-2009, 11:01
Ok! Takk for alle svar, alle sammen! :) Da jeg veit jeg litt bedre hvor "landet ligger".
Vh Lotte

Stall Johansen
05-10-2009, 10:48
M.t.p. at han ikke har gode nok resultater å vise til. Hva menes da egentlig?
Han har tjent ca 300.000,- og har vært riktig god i sin tid! :)

Torhild
05-10-2009, 20:12
300.000,- er jo "ingenting" om det er kåret hingst det er snakk om, de aller fleste har jo løpt inn flere millioner...

Jorryt
05-10-2009, 21:31
300 000 er alt, alt for lite for å få en eldre hingst kåret. De aller fleste kårede kaldblodshingster kåres som unghester, og det blir lagt vekt på unghestprestasjoner ved kåring av eldre hingster også.
Bork Rigel har heller ikke vært noen suksess i avlen med tanke på hvor mange avkom han har.
Nei, kos deg med hesten din du, og glem alt om kåring:) Hvis du på død og liv skal ha et avkom etter hingster så er det jo flust av hopper du kan kjøpe for en meget billig penge.

Stall Johansen
06-10-2009, 10:39
Ok. Skjønner. Takk for svar :-)

Jeg er ikke erfaren på det med kåring, så han er vel ikke god nok der da :-) Jeg har vel mest vegtlagt hans eksteriør. Det ligger jo mer enn et flott utseende bak en kåring. Det har jeg skjønt nå! :-)

*Lotte har mye å lære, og er glad for alle gode svar!* :D