PDA

Se full versjon : Kan ikkje bli drektig?

Vira
07-09-2006, 17:54
Heisann! Har nettopp fått tlf om at hoppa mi desverre ikkje er drektig, igjen... Dette er andre året på rad at ikkje hoppa er blitt drektig :( 2 sommerer har hu stått hos hingst.. Blir bedekket på første førsøk, men kaster etter 20-30 dager... Dette har blitt gjort 2 ganger bare i år... Begynner nesten å lure om noe er galt?? Er det ikkje sikkert at ho kan berre fram et føll??? Noen som har vert gjennom det samme??? Noen som har noen gode råd?? Er litt fortvila, det har gått en del penger i vetrinærutgifter..... :(

Mari
07-09-2006, 18:12
Hun har ikke noen form for infeksjon eller noe da? Du kan jo høre med en vet., h*n burde vel kunne finne ut om hoppa kan få føll eller ikke?

Silje og Tindra
07-09-2006, 19:20
Er det samme hingst?

Vira
07-09-2006, 19:55
Hun har ikke noen form for infeksjon eller noe da? Du kan jo høre med en vet., h*n burde vel kunne finne ut om hoppa kan få føll eller ikke?

Vet ikkje om det er infeksjon... Vetrinæren la inn en kur på henne når hu var brunstig og en etter bedekking for å være sikker på at hu sku vere skikkelig ren... Men kasta allikavel...

Vira
07-09-2006, 19:55
Er det samme hingst?

Ja, det er samme hingst

Mari
07-09-2006, 20:45
Er det samme hingst?

Ja, det er samme hingst

Har du sjekket at ikke hingsten har en infeksjon? Har flere hopper bedekket med han kastet? Isåfall kan han være grunnen.

SnippSnapp
07-09-2006, 21:24
Få veterinæren til å ta en ultralyd på henne når hun er i brunst; kan være en livmorinfeksjon. -> MEN; få en veterinær som vet hva han/hun skal se etter..! Har nettopp fått en hest behandlet etter at den har gått med en kraftig livmorinfeksjon i 5 (!) år -> uten å bli oppdaget, til tross for at hun var blitt undersøkt med ultralyd!

Er det livmorinfeksjon er det ofte ikke nok å skylle en gang, pluss at det må konstanteres hvilken infeksjonstype det er.. For å bli kvitt svineriet..

Vira
07-09-2006, 22:40
Er det samme hingst?

Ja, det er samme hingst

Har du sjekket at ikke hingsten har en infeksjon? Har flere hopper bedekket med han kastet? Isåfall kan han være grunnen.

Trur ikkje det er hingsten som har feil... Har bedekket 20 hopper i år.. 3 hadde kastet

Silje og Tindra
08-09-2006, 00:14
Man skal ikke tro, man skal vite. Det er ikke alle som sjekker opp hingstene sine, dessverre (hingsteholdere, that is).

Vira
08-09-2006, 13:01
Man skal ikke tro, man skal vite. Det er ikke alle som sjekker opp hingstene sine, dessverre (hingsteholdere, that is).

Ka meiner du med det? At eg har valgt en dårlig hingst??

Mari
08-09-2006, 15:15

Ka meiner du med det? At eg har valgt en dårlig hingst??

Jeg tror hun mente at hingsten kan ha en infeksjon eller en annen svakhet når det gjelder bedekking, selv om du/eieren tror den ikke har det. Selve hingsten kan være flott den, men den kan ha infeksjon, dårlig sædkvalitet osv.

Silje og Tindra
08-09-2006, 15:18
Mari skrev det jeg mente. Mente ikke at du har valgt en dårlig hingst, men at det ikke er alle som sjekker opp om hingsten har en infeksjon, dårlige svømmere eller hva det måtte være. :-)

Vira
08-09-2006, 15:31
Mari skrev det jeg mente. Mente ikke at du har valgt en dårlig hingst, men at det ikke er alle som sjekker opp om hingsten har en infeksjon, dårlige svømmere eller hva det måtte være. :-)

Åja :oops: :lol:

Hanna&Brá
22-10-2006, 23:09
Er det nordlandshest?

NinjaChristin
22-10-2006, 23:16
Eller kanskje ikke hingsten passer til hoppen din. Har hort om et par tilfeller med varmblods ridehets i Sverige, der hoppa har vaert hos samme hingst noen aar paa rad, uten aa bli drektig. Saa proevde dem ny, og hun ble drektig nesten med en gang

Vira
28-10-2006, 17:21
Er det nordlandshest?

Nei det er kaldblods... Har du noen ideer...? Fekk høre at ho var blitt bedekket i slutten av september, rett før eg var å henta henne...(litt seint men,men) Kanskje det går denne gang. :? Skal vente til ho er over 40 dager før eg tar ultralyd, berre for å være på den sikre siden...

Marte+Quicky
31-10-2006, 20:12
Foreslår at du prøver en annen hingst. Noen hester "passer" rett og slett ikke sammen :wink:

Mokkenikka
26-11-2006, 14:26
Er hesten din stresset, det kan og føre til abort

AGN
17-02-2008, 10:20
Nei det er kaldblods... Har du noen ideer...? Fekk høre at ho var blitt bedekket i slutten av september, rett før eg var å henta henne...(litt seint men,men) Kanskje det går denne gang. :? Skal vente til ho er over 40 dager før eg tar ultralyd, berre for å være på den sikre siden...

ER hoppa di drektig ?