PDA

Se full versjon : Syntetisk sal, småhysterisk mamma og islenning (-:

Harneshaug
07-09-2006, 01:32
Hei jeg trenger litt hjelp (-:
Sunniva på 9 sliter veldig med å sale opp Stella da salen er så tung. Hun har nå en Sommer, tror jeg, og den sitter ikke akkurat som støpt heller /-:
Jeg har alltid trodd at salen var for vid, men den viser seg å være for trang. Den blir liggende oppå hesten så jeg kan stikke hele armen min under bommen og den glir jo dermed så lett rundt da hun ikke har manke.

Jeg tar på meg all skyld for dårlig oppfølging da det blir noe travelt med 4 hester og jeg ikke har ridd Stella på leeenge. Nå er de 2 imidlertid kommet til et "stopp-punkt" med en del krangling og uenigheter så jeg er begynnt å ri henne opp igjen. Hun har hatt en særdeles merkelig fortid og var nesten utemmet da hun kom hit som 6 åring. Jeg brukte masse tid på henne i starten (ca1 år hadde da bare 2 hester) men de siste årene er det Sunniva som har ridd henne. Hun har da ridd sammen med meg og Ulskaug, aldri noe problem.

Nå er hun imidlertid så stor at hun kan få ri litt alene på tur, men DET vil jo ikke Stella. Sunniva griner og griner, jeg kjefter og smeller og det går virkelig dårlig for tiden )-:
Stella er en engel når jeg rir henne men hun merker selvsagt at Sunniva ikke er like bestemt.
Noen forslag til øvelser de 2 kan gjøre for å trene respekt og tillit? Jeg har vel innstilt Sunniva på at vi må gå noen skritt tilbake og kutte ridningen for en stund og jobbe fra bakken... Er dere enige eller?
Hjelp?

SÅ var det salen.
Stella er forhest så jeg legger ikke ned mange tusen i sal, det er dyrt når alle skal ha...
Jeg har sett på denne http://www.skoies.no/shop.asp?p=3332234
Tenker som så; - lett å løfte opp på hesten
- lett å holde ren for henne
- dypt og godt sete

Må bommen være spesiell på en isis eller kan en slik type sal passe?
Stella er bare 130cm og så hun er ikke stor. (litt bred da..)
Angående belastning på ryggen er Sunniva bare 30kg så det blir jo ikke all verden.
Kan dette funke?

TUSEN TAKK for at dere orket å lese allt dette, blir utrolig glad for innspill og svar... :D

Måne
07-09-2006, 01:51
En slik sal kan nok passe en islending, så lenge det ikke er gangartsridning som er det viktigste. Bare pass på at bommen er vid nok, og at den passer godt.

Harneshaug
07-09-2006, 02:12
Tusen takk for svar (-: Nei det er ikke gangartene men ridbarheten som stør øverst på lista....

Måne
07-09-2006, 02:34
Da vil det nok funke. Trenger ikke være en dyr sal for at den skal passe, men prøv den gjerne før man kjøper.

Ang. hesten. Små steg om gangen, korte turer alene i begynnelsen. Lære bort viktigheten av å være konsekvent! Tren hesten selv, og vis Sunniva hvordan du arbeider. Prøv å unngå å krangle med hesten, det fører sjelden noe med seg.. Gi hesten masse ros når den gjør det godt. Leieturer og tømmekjøring på tur kan være et alternativ.

Prøv å finne årsaken. Er den bare respektløs, eller mangler den selvtillit?

Noen stikkord sent om kvelden...

Harneshaug
07-09-2006, 02:48
Setter pris på kvelds-visdom (-;
Det er ikke jeg og hesten som krangler men jeg og Sunniva, det er DET som er så trist for dette skulle jo være kjekt....
Jeg synes hun er en pyse og har vel et litt hissig temperament, blir slik med min egen, når jeg har brukt opp all min tolmodighet på andre sine unger ila dagen /-:
Skal ta meg sammen og så skal vi forsøke tømmekjøring. Å leie henne går helt fint, det klarer hun bra, det er fra ryggen hun mister "kontrollen".
Stella er litt sleip også da og vet akkurat hva hun skal gjøre for å sette ut Sunniva (-: Men det er klart hun er slik for at hun ikke VIL på tur alene, enten fordi hun er uttrygg, redd, sta eller litt av alt. Vi får prøve å gjøre det trivelig for alle parter... Det er bare utrolig vanskelig å være så tolmodig når tårene triller tettere enn hagl... grrrrr...
Jeg har virkelig prøvd det jeg kan komme på av triks og trening, men hun er så sinnsykt distrè...

Hilde
07-09-2006, 09:41
Det kan ikke være salen hun protesterer på da? En for trang sal er smertefuldt å gå med.

Harneshaug
07-09-2006, 12:38
Nei da skulle hun vel ha sagt noe når jeg som er 68kg rir henne?
Det er det jeg ikke skjønner med denne salen, den ligger så fint langs ryggraden på begge sider men bommen er jo så innmari høy! Jeg har sjekket og klemt og virkelig kjennt etter, sjekket svettemerker osv osv. Hun har ikke noe ganag eller ømmer seg...
Uansett er den for tung til Sunniva og det var derfor jeg ville ha ny sal. Stella er ikke skikkelig grunnridd, det er nok det som er problemet og det siste året er det nok jeg som har forsømt det iom at jeg har Ulskaug, One Eye og innkjøring av lille Emma også på tapeten. Hun har vært på tur 5 dager i uka men alltid sammen med en av de andre hestene. Før hun kom til meg sto hun alene og jeg går sterkt ut i fra at det er angsten for å forlate de andre som gjør at hun skaper seg. Det er bare så synd at dette gjør det så vanskelig for Sunniva som tross alt gleder seg slik til hver tur og så blir det bare tull...

Kurre
07-09-2006, 13:02
Ok...sal først,tenk dressursal.
Den vil ligge bedre på hesten enn en allroundsal.Isisen har langt tilbaketrukket manke og skuldre og allrounden vil da uansett hva man gjør bli feil.

Anbefaler en Wintec ponnidressursal,men en av de bredere bommene...kanskje den bredeste?
De er rimelige,gode å ri i,ligger bra OGSÅ på en isis og kan overføres elegant til neste ponni evt bare med å bytte bom.
Kjøp en brukt feks.
Om du vil kan jeg høre med ei venninne som har en liggende om hun har solgt den og om ikke hvor mye hun evt skal ha for den.Den brukes på Isis idag.

(Det ble ikke gul ponni skjønner jeg? :wink: )

Så bølleponnien...

Har du prøvd å ri på tur sammen med henne,men at hun rir forran? Gjerne litt langt forran,slik at det blir "nesten" som å være ute selv,men mor er med litt i bakgrunnen.

Eller...om hun tør (det er vel her noe av problemet ligger) at hun rir FREM på tur!
Ikke sitte og skritte og vente på at ponnien finner ut at,"neeei,,NÅ snur jeg,,,eller hopper til siden.Her er det god tid til å planlegge..."
Har en elev med mye av samme problemene,nå er hun voksen,men det blir samme greia..der har det fungert å ri ut i tølt og holde den!
Ikke bremse med ri frem frem frem,så har hesten kun det å tenke på og rytteren også,istedetfor å sitte og vente på at noe skal skje.
Man får tenkt altfor mye når man skritter.

Så kan man skritte hjemoverda,når udyret uansett syns det er greit å tusle hjem til stallen.

De har sine triks de små pelsdottene,men stort sett så er beste løsningen å sende dem fremover.Ikke gi dem for mye tid til å tenke,de er skremmende smarte,men det virker som om det ikke virker så godt i fart(..)

At dere flyr i tottene på hverandre er det vanlige problemet når mor skal hjelpe datter med ridingen...
Nå er det vel ikke så trøkkandes mye hestefolk der oppe hos dere,men er det noen som kunne tatt din rolle litt?
Være med henne,oppmuntre,fyre henne opp,gjøre henne litt "sint",som hun ville hørt på?
Vedkommende trenger ikke si noe annet enn det du gjør,bare det at det er en annen som sier det hjelper ofte...(Mystiske greier det der...)

Lykke til med de unge damene.

Harneshaug
07-09-2006, 13:15
Å Kurre, tusen tusen takk ! Du forstår jo hva jeg mener (-: Ja det skal vi prøve ut! Jeg er hellig overbevist om de er en god del smartere enn de store brune skjønner du (-; og det er jo en egenskap jeg liker veldig godt men kanskje ikke helt ideelt for Sunniva.
Nei du skal tro det har vært noen tunge dager her med telling på knappene om vi skulle sende henne tilbake, men jeg KAN bare ikke! Hun får det ikke noe bra for å si det pent.... Da må hun stå helt alene igjen og hun som eier henne tør ikke ri henne.
Dessuten klikket Sunniva helt da vi snakket om det enda jeg viste henne bilde av nydelig guleponnis. "Men mamma! Stella da... jeg EEELSKER henne, vi kan ikke sende henne bort, da DØØØØR jeg", på dramatisk 9-årings-penny-hjerte-vis (-: Hun er nå søt da...
Skal spørre Karen om hun kan ta noen timer med henne. De var 1 uke på rideleir i sommer og det gikk kjempefint, men det var på bane men gjerde rundt... he he...
Du skulle sett Stella lange ut med abnorme kneløft opp gjennom myra utenfor allfarveg med Sunniva ropende på ryggen "Stellaaaa...neeeii...mamma... hjelp meg!"
Vet ikke alltid om en skal le eller gråte?
Vi skal i alle fall prøve ut tipsene dine nå, holde hjernen hennes okkupert med andre tanker enn "planlegge kupp"

JA JEG ER INTERESSERT I SALEN!!!!!!!

Kurre
07-09-2006, 15:39
Hehe,Lille gode Harneshaug...

Skal høre m venninne om salen,møter henne om et par timer,så da skal vi se!
Om dere har noe bane,så la gjerne Sunniva ri der! Selv om det ikke løser turproblematikken,så er det en god bit på vei at hun har 100% kontroll der inne.

Isiser ER smartere...ting skjer uhyggelig fort oppi de små hodene deres.Det er derfor det er så mye historier om at de stikker,ikke går,hiver seg rundt,er frekke...dette er små villhester,urhester og ikke en rase som er kultivert og forfinet.
De er programmert til å ta vare på seg selv og DET gjør de!Om de får den ideen at "mor" kan ikke passe på meg,hun er ingen trygg leder,så passer de på seg selv tusen takk,og da skal du gi noen klare meldinger før de gir igjen kontrollen.

En smule korreksjon av voksen/trygg rytter i ny og ne tror jeg er obligatorisk for å ha dem trivelige,enkle og "veloppdragne".Dette er mye hest i en liten kropp og de tålererer forholdsvis lite "feil" behandling før de føler for å ta saken i egne høver.

Fantastisk morsomme og spennende små pelsdyr å jobbe med.Eneste jeg har møtt der ting går like fort rundt oppi topplokket er fullblodshesten og med litt god vilje et par arabere.
Isiser er IKKE enkle,letthåndterlige,A4 hester som er velegnet til begynnere og uerfarne.
Da skal de være godt temt fra før av eller være under oppsyn (eller helst begge deler) av kyndig voksen.

Sånn sett er Sunniva veldig heldig hun,for hun har den trygge hjelpen hun skal ha. Bare så synd at de unge håpefulle ikke alltid helt skjønner det...

Du får tilbake melding ang salen,ellers skal jeg fiske litt...mener jeg vet av en annen en som også muligens skal selges.

Silje og Tindra
07-09-2006, 16:31
Jeg har også brukt metoden med litt fart med stort hell på vinglete og bastante "vil-ikke"-hester. :-)

Harneshaug
07-09-2006, 16:38
Åh... nå senker skuldrene seg her og smilet kommer frem! Tusen takk... (-:
venter i spenning !!!

Silje og Tindra
08-09-2006, 01:11
Skulle si fra Kurre (som ikke kommer inn på nett) at det var i orden med salen og at du kunne få en god pris. :-)

Harneshaug
08-09-2006, 01:13
Å superdupert, jeg har ventet og ventet!!! Hva er god pris? Om du vet kan du vel sende meg en PM eller skal jeg vente? Er ikke så god på det vet du... he he...

Kurre
08-09-2006, 11:18
PM er sendt!

Harneshaug
08-09-2006, 11:43
http://www.cheesebuerger.de/images/midi/liebe/a070.gif

Harneshaug
08-09-2006, 16:38
Da har jeg kjøpt sal, betalt og fikset. Tusen takk for hjelp Kurre og Silje (-:

Kurre
08-09-2006, 17:30
Du store!
Det var kjapt.Flotte greier,da håper vi du blir fornøyd.(Eller mer viktig...at Sunniva og buseponnien blir fornøyd...)

Harneshaug
08-09-2006, 17:47
Ja som sagt er jeg en utolmodig sjel.... Alene med 4 hester, 120% jobb og 2 unger (og mann) er jeg vant med å få det til å gå unna i svingene (-;
Sikkert derfor jeg er så glad i buseponnisen, vi er like kjappe begge to he he...

Ja nå skal vi prøve ut tips og sal, starter i ettermiddag med rakettutskytning fra stallen, må bare bygge rampe først, og så rir Sunniva mens jeg tråkker som en gal på sykkel!
Ha ha ha ha... skal bli meg et syn! Stellamora skal få seg en overraskelse ja (-:
Hun er tross alle problem en hærlig ponni, snill som et lam fra bakken og å håndtere, mot meg er hun "lydig" uansett men hun plukker sine folk med omhu... Gubben får ikke stryke henne en gang! Da trykker hun hodet inn i hjørnet og setter rompa ut... og han som er verdens snilleste! Jeg som brøler og smeller (bare av og til, når jeg må da...) derimot er helt trygg og stikke hodet inn i magen på for kos..
Merkelig dame (-:
Setter inn et bilde også jeg

Sunniva og Stella
http://www.hestemarked.no/vip/22940/DSCN0477.JPG

Stella slapper av på fjellet
http://www.hestemarked.no/vip/22940/DSCN0469.JPG

Stella på beitet, fine Busedamen (-:
http://www.hestemarked.no/vip/22940/DSCN0126.JPG

Kurre
08-09-2006, 17:55
Liten moalott-klump jo!
Veeeldig søt.

Vi krever selvfølgelig å få se bilde av dem med utstyr når det er på plass...og om du har ett på vei ut fra rakettrampa... :shock: så hadde det vært artig da?

Harneshaug
08-09-2006, 18:35
Moalott!!! Er det DET farven heter? Åååå men det hørtes jo MYE bedre ut en "musebrun" eller "musegrå" /-:
For en gørrkjedelig betegnelse? Synes det er fin farve jeg, forandrer seg gjennom hele året (-:
Ha! DET skal jeg fortelle alle sammen .. moalott..mmm..liker den!

Jepp, skal ha med kamera! He he... Hun skulle sende salen mandag, spennende!

Kurre
08-09-2006, 19:04
Jepp,damen din er Moalott!

Koselig navn...jeg vet.
Vi hadde en moalott valakk,han var dog mer grå enn Stella er.Lys grå...vakre lille fettlasset vårt.

Harneshaug
08-09-2006, 20:48
KURRE DITT GENI!!!!!!! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/verschiedene/a018.gif

Herrejemini, det virket... Nå står der en særdeles forvirret og svett buseponnis på stallen og koser seg i teppet sitt og her fremfor meg sitter ei jente hvor smilet hadde gått trill rundt hodet på, hadde det ikke vært for ørene (-:

Tror ikke Stella skjønte hva som skjedde før det var for sent?
Jeg og Sunniva hadde snakket om dette og hun hadde vorkelig syket seg opp og bestemt seg http://www.cheesebuerger.de/images/midi/sportlich/p026.gif
Dette skulle hun klare.

Stella begynnte å trøble allerede da hun skulle ut av stallen, Sunniva (unnskyld uttrykket) "smurte" henne over rompa med pisken og Stella hoppet i været og det var det siste jeg så.... det var ikke kødd engang med utskytningsrampe! Jeg skulle ta bilde, hadde ikke sjans, kasta meg på sykkelen men nådde de aldri igjen.... snakk om reaksjon. Hun har aldri ridd med pisk før så jeg tror Stella fikk seg en vekker. Jeg hørte bare ropene fra Sunniva "kom igjen! jah jah..."
Hun elsker fart og finnes ikke redd skjønner du, er ikke der problemet ligger, bare så skjelden de rekker å komme opp i fart (-;

Dette var utrolig kjekt for henne, for første gang klarte hun dette selv (-: Hun var så kry, hoppet av da de kom tilbake og kastet seg rundt halsen på Stella og omentrent trykkte gulrøtter i munnen på henne og hemningsløst med skryt..
http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a049.gif
På med teppe og rulle, rulle i boksen, betfor nammenam, våte, slitne og lykkelige begge to!

(for ikke å glemme mammaen som jeg tror var mest fornøyd og stolt av alle)

Silje og Tindra
08-09-2006, 21:35
Så bra at det gikk bra :-D

Kurre
09-09-2006, 00:23
Noe så moro!!!
Jeg lo så jeg hikstet da jeg leste innlegget ditt.Skulle gjerne vært der og sett trybet på Stella da verden plutselig sto helt på hodet.

Kjempe kjempe gøy!

Akkurat det der med å psyke opp disse " yngre talentene" våre er vel noe av det jeg gjør mest...og synes er mest festlig...så detta var rene vitaminpillen.

HEIA SUNNIVA! (Og Stella...)