PDA

Se full versjon : Hva mener du om å presse hesten ?

Kristin93
26-12-2008, 17:27
Hva menere du om å presse hesten ?
Feks til å hoppe et hinder der hesten feks stopper, men du vet den kan klare det.
Tar det lang tid før du tar frem pisken og gir den et rapp ?

Hege
26-12-2008, 17:32
Kommer veldig an på situasjon. Tingen er å kjenne seg selv og hesten! Som regel er det rytters feil, og/eller uerfaren hest, hest med dårlig selvtillit/ikke liker å hoppe, hesten har vondt en plass osv. Da må man ta det utifra hva det er.

Med en kjent hest, som jeg vet er frisk, vet hva kan osv, tolerer jeg ikke "tull" når jeg selv ikke gjør noe feil.

Linoo
26-12-2008, 17:55
Du ser jo meg på treninger osv. med Bea, så du ser vell hvordan jeg rir. Det skal 3 stopp til for at jeg gir en liten rapp, første stoppet tar jeg fint :)
Ellers presser jeg henne bare til normale ting, eks. Galoppere når hun er klar og svett, få henne til å gå en plass hun ikke vil ;)

RenateSJ
26-12-2008, 18:29
For å forsterke signaler gir jeg kanskje en rapp med pisken. Men for eksempel ved hopp av hinder, eller dressurøvelser som er vanskelig for hesten bruker jeg ikke pisk eller bitt for å tvinge noe gjennom.
Hadde jeg vært 100% sikker på at det ikke var jeg som var grunn til at hesten stopper på hinderet, så kunne jeg nok gitt en rapp, men når er man sikker på det?

StelpaogMalin
26-12-2008, 18:52
Det jeg vet hesten min kan klare, men ikke gidder, presser jeg henne til å gjøre, så lenge det ikke er min feil at hun ikke vil. Feks på tur og hun snur, så vet jeg at det ikke er pga at jeg har fortalt henne at hun skal snu, og da presser jeg henne til å gå den veien jeg vil.

Tror mange presser hestene sine for mye også, og har sikkert gjort det selv mange ganger. Når en hest ikke vil noe, feks hoppe et hinder, tror jeg det som oftest er fordi rytteren feks styrer og ordner for mye rett før hinderet, eller at den har vondt. Da ville jeg ikke presset den.

Linoo
26-12-2008, 19:00
Det jeg vet hesten min kan klare, men ikke gidder, presser jeg henne til å gjøre, så lenge det ikke er min feil at hun ikke vil. Feks på tur og hun snur, så vet jeg at det ikke er pga at jeg har fortalt henne at hun skal snu, og da presser jeg henne til å gå den veien jeg vil.

Tror mange presser hestene sine for mye også, og har sikkert gjort det selv mange ganger. Når en hest ikke vil noe, feks hoppe et hinder, tror jeg det som oftest er fordi rytteren feks styrer og ordner for mye rett før hinderet, eller at den har vondt. Da ville jeg ikke presset den.

Det kan også være fordi det er for høyt for hesten ;)

Kaja&HP
26-12-2008, 19:35
Nå som jeg kjenner Po ut å inn så presser jeg han til det jeg VET han kan.
Akkurat når det gjelder sprang så er de tikke noe problem, han hopper uansett om jeg sitter baklengs og henger i tøylene.
Men på tur f.eks igjennom et gjerde vi går igjennom HVER gang vi er på tur, og han som f.eks i går syns at i dag var det veldig skummelt, nei da skal han forbi.
Eller når vi rir dressur så er det helt greit at han ikke klarer sjenkelvikninger, men han skal versegod å få fatte galopp.

Lopke
26-12-2008, 21:51
Er det fordi hesten er redd, så viser jeg at det ikke er noe å være redd for og presser den til å komme forbi det skumle ja.
Er det fordi den ikke vil, spør jeg en gang, nekter hun presses hun ja.

Flokus
26-12-2008, 21:52
denne skal vel på diverse..

Sol
26-12-2008, 22:03
jeg presser hesten når jeg vet at den kan og at det jeg ber om ikke kan skade eller skremme den. jeg prøver alltid å gi meg før den vrangstiller seg og heller finne en annen innfallsvinkel. jeg presser ikke en hest jeg ikke kjenner like mye som en jeg kjenner, og ikke en unghest like mye som en voksen erfaren hest.

Kristin93
26-12-2008, 22:32
denne skal vel på diverse..

jeg vet ikke helt hvordan jeg skal flytte den..