PDA

Se full versjon : Smykker og hest...advarsel!

Musical Missile
25-12-2008, 21:53
Var i stallen istad og tok inn for kvelden. Skulle renske høvene på hestene og se over beina på de. Siden det tross alt er jul er man jo gjerne litt pyntet om dagen, og jeg hadde på meg ringer på to av fingrene mine og et armebånd.

Har jo alltid hørt at det er skummelt å ha ringer på når man driver i stallen eller med kroppsarbeid generellt, men aldri tenkt noe mer over saken.

Da jeg rensker hoven til Raketten røsker han plutselig til seg beinet og ringen min hekter seg fast i den ene brodden hans. Jeg fikk heldigvis "avhektet" den nesten umiddelbart, og heldigvis før beinet hans treffer gulvet. Ringen får en kraftig "knekk" på selve ringen og jeg en lærepenge.
Tenk om jeg ikke hadde fått løs ringen? Da hadde fingeren min blitt knust under hoven hans mot gulvet. Skummelt! Fra å av skal jeg ihvertfall ikke ha på ringer når jeg driver med slike ting!

Så damer, av med ringer! Tenker med gru på hva som kan skje om ringer og hengende øredobber henger seg fast på upassende steder.....

Kaja&HP
25-12-2008, 21:54
oj! skal jeg virkelig huske på! Auch

Islendis
25-12-2008, 21:55
jepp.. sleit av ein ring eg.. den hekta i ein avklipt saum før eg hadde nitta den.. og ja.. skodde hest med ring på fingeren... :p ingen god ide... så når ringen kjem att frå reparasjon skal den ikkje vera med på alt.. :p

Birre
25-12-2008, 22:04
Var i stallen istad og tok inn for kvelden. Skulle renske høvene på hestene og se over beina på de. Siden det tross alt er jul er man jo gjerne litt pyntet om dagen, og jeg hadde på meg ringer på to av fingrene mine og et armebånd.

Har jo alltid hørt at det er skummelt å ha ringer på når man driver i stallen eller med kroppsarbeid generellt, men aldri tenkt noe mer over saken.

Da jeg rensker hoven til Raketten røsker han plutselig til seg beinet og ringen min hekter seg fast i den ene brodden hans. Jeg fikk heldigvis "avhektet" den nesten umiddelbart, og heldigvis før beinet hans treffer gulvet. Ringen får en kraftig "knekk" på selve ringen og jeg en lærepenge.
Tenk om jeg ikke hadde fått løs ringen? Da hadde fingeren min blitt knust under hoven hans mot gulvet. Skummelt! Fra å av skal jeg ihvertfall ikke ha på ringer når jeg driver med slike ting!

Så damer, av med ringer! Tenker med gru på hva som kan skje om ringer og hengende øredobber henger seg fast på upassende steder.....

Nøyaktig det samme skjedde meg i sommer. Gifteringen hektet seg fast i skoen da Paloma trakk til seg benet. Jeg hadde også flaks og fikk løs hånden min før hun klasket foten i betonggulvet.

Hele hånden kunne blitt knust...:(

Arachnida
25-12-2008, 22:13
Jeg har barfothest, så gifteringen skal få lov til å sitte på i stallen... :D

tutta23
25-12-2008, 22:36
har tenkt tanken.har en ring jeg ikke får av meg,ikke med såpe engang..hva om noe skjer,da blir fingeren min rivd av..
det samme med piercing.Går aldri med bar mage¨,da jeg er livredd for at noe kan hekte seg i navlepiercingen.
har en i nesa også,og har tenkt på det når jeg renser bakhøver at halen kan hekte seg ast.
*gå å skjære av seg ringen*

Musical Missile
25-12-2008, 22:36
Har alltid tenkt at det skjer ikke meg, men du verden så fort det faktisk skjedde. Har vel en eller annen gang før hørt at det ikke er lurt også, men måtte erfare det selv for å skjønne det. Huff, grøsser ved tanken på å ha hånda/fingre mellom en hestehov og betonggulvet....

Sånn sett så går jeg inn i 2009 litt klokere!

Kurre
25-12-2008, 22:40
Fikk røsket 3 ringer ut av øret for mange herrens år siden.
Aldri kunnet hatt øredobber i det øret siden.

Sto og pjusket med hesten,han fikler i håret mitt,så snur han brått på hodert,øredobber henger seg fast og ...au.

EvaV
25-12-2008, 23:08
Isj! Kunne vært skummelt! Har heller ikke tenkt over det, men nå er jeg glad jeg ikke bruker noe særlig med smykker.

Jeg fikk armen klemt mellom døra og Fabian en gang han hadde dårlig tid på vei ut, sleit i stykker klokka mi (som tåler det meste!) og jeg fikk et digert blåmerke på håndleddet. Så alt sånn dill er skumle greier...

Holbytla
25-12-2008, 23:18
Urrk! Isja!

Jaja, barfothest eller ei :p, det kan være skummelt med alt pjask man stægler på seg, ble hengende fast i ei hettesnor som satte seg fast i ei grein på tur i høst. Ikke visste jeg at en snor kan bli så laaang og til og med Dronningen fant det best å stoppe og rygge peeent og rolig tilbake så man kom seg løs. Man kødder ikke med høythengende hobbiter altså!

Jeg fikk meg et lite støkk der, er som regel temmelig likesæl med hva jeg har på meg rundt og på hestene (typen som ikke gidder å skifte på beina en sein kveld og labber ut i stallen med slippers..). Så, minst mulig stæsj!

Mvh Holbytla

Lopke
25-12-2008, 23:41
Ringen kan faktisk rive av fingeren om den får skikkelig tak. Bruker heldigvis aldri smykker eller ringer, så her er det ikke noe problem.

julnil
26-12-2008, 00:39
Ikke tenkt den tanken før....

Gifteringer en jo alltid på, men er jo kjedelig om man en dag ikke lengre har en finger å sette ringen på...

Men, kjenner jeg meg selv korrekt, kommer jeg sikkert til fortsatt å gå med gifteringen på i stallen...kremt

Lopke
26-12-2008, 00:40
ot, men er det movindott farge på den hesten din i signaturen?? FLOTT!!!

Kaja&HP
26-12-2008, 00:41
Ringen kan faktisk rive av fingeren om den får skikkelig tak. Bruker heldigvis aldri smykker eller ringer, så her er det ikke noe problem.

gamle mekkenlæreren min satt ringen fast i dreibenken. Fingern hans er vekk

Lopke
26-12-2008, 00:42
gamle mekkenlæreren min satt ringen fast i dreibenken. Fingern hans er vekk

ja har sett er par 4 fingret hender gjennom årene. Pga yrkes skader med ring. Typen er snekker og aldri i livet om han kommer til å gå med ring på jobb.

Julie og Kamy
26-12-2008, 00:55
Avvæ

julnil
26-12-2008, 01:09
ot, men er det movindott farge på den hesten din i signaturen?? FLOTT!!!

Tusen takk for det! Ja han er mors lille vakre gutt han!!!

På isiser kalles det vel movindott ja.
Men han er en nordlandshest, og da kalles det sølvsvart :p

Lopke
26-12-2008, 01:13
åhh.. hvrdan får man sølvsvart??? hvilke farger må foreldre være? helt ot altså?

Julie og Kamy
26-12-2008, 01:17
Urrk! Isja!

Jaja, barfothest eller ei :p, det kan være skummelt med alt pjask man stægler på seg, ble hengende fast i ei hettesnor som satte seg fast i ei grein på tur i høst. Ikke visste jeg at en snor kan bli så laaang og til og med Dronningen fant det best å stoppe og rygge peeent og rolig tilbake så man kom seg løs. Man kødder ikke med høythengende hobbiter altså!

Jeg fikk meg et lite støkk der, er som regel temmelig likesæl med hva jeg har på meg rundt og på hestene (typen som ikke gidder å skifte på beina en sein kveld og labber ut i stallen med slippers..). Så, minst mulig stæsj!

Mvh Holbytla

Derfor rir jeg ikke med jakker med hette på:p

julnil
26-12-2008, 01:18
åhh.. hvrdan får man sølvsvart??? hvilke farger må foreldre være? helt ot altså?

Sølvfargene kommer av et spesielt gen som bleker svart pigment og gir en helt annen farge totalt. Finnes sølvsvart, sølvbrun og sølvborket.
Tristans mor er sølvbrun, og Tristan har et avkom som er sølvborket

Lopke
26-12-2008, 01:19
OT. høres flott ut ;)

Torhild
26-12-2008, 02:36
Bruker aldri øredobber i stallen, men ringene (forlovelse + en annen) er alltid på.

Oda
26-12-2008, 04:15
Oi, så skummelt! Det går kjapt for seg når det først skjer gitt.. Fikk nesten litt frysninger nedover ryggen da jeg leste det om ringen, hoven og betonggulvet (ny tittel til Narnia-filmene kanskje? :lol:).. "KNUS", så er du en fungerende hånd mindre liksom.. Urk!

Liselotte
26-12-2008, 09:31
Oi, det kunne jo gått riktig ille!

Samme når man spiller basket, var visst en på skolen som hadde satt fast ringen i basketballkurven når han hoppet opp - han mistet fingeren! : o

Wulfi
26-12-2008, 09:43
Jeg har aldri brukt ringer noe særlig, men nå har jeg fått en gullring av Stian. Antar den kommer til å sitte på fingen til den dagen jeg dævver. (men så holder jo ikke jeg så mye på i stallen heller da...)

Musical Missile
26-12-2008, 10:29
Ja, fy søren å fort det gikk. Har begynt å tenke litt mer over hva jeg skal ha på meg nå. Alltid vært av den oppfatning at det ikke skjer meg. Men dette kunne jo gått mye verre enn det det gikk. Tenker på de som faktisk har fått revet av fingre, DET må være vondt og ille.

Mye vi sikkert kunne vært flinkere på med hensyn til egen sikkerhet. Vet om mange (meg selv inkludert) som rir i helt flate sko noen ganger. Øredobber har jeg alltid i ørene, stort sett aldri noen som henger, men allikevel kan de sikkert sette seg fast. Hettegenser ser jeg noen har nevnt, dette har jeg faktisk aldri tenkt over som farlig. Men ser jo nå at slike snorer ikke er like ufarlig som jeg hadde tenkt. Hva da med halskjeder? Nei, begynne å tenke slik så skulle man vel hatt rustning hver gang man gikk i stallen.

OT: men tror ikke det er min jul. Da jeg skulle åpne døra til hesten idag satte leietauet seg fast under den lille sprekken mellom gulvet og døra. Med det resultat at døra bråstopper og jeg får døra midt i fleisen. Resultat: en liten kledelig kul under venstre øye og blåmerke på vei! ARGH, så sint jeg ble, samtidig som det var vondt!

Liselotte
26-12-2008, 11:00
Ja, fy søren å fort det gikk. Har begynt å tenke litt mer over hva jeg skal ha på meg nå. Alltid vært av den oppfatning at det ikke skjer meg. Men dette kunne jo gått mye verre enn det det gikk. Tenker på de som faktisk har fått revet av fingre, DET må være vondt og ille.

Mye vi sikkert kunne vært flinkere på med hensyn til egen sikkerhet. Vet om mange (meg selv inkludert) som rir i helt flate sko noen ganger. Øredobber har jeg alltid i ørene, stort sett aldri noen som henger, men allikevel kan de sikkert sette seg fast. Hettegenser ser jeg noen har nevnt, dette har jeg faktisk aldri tenkt over som farlig. Men ser jo nå at slike snorer ikke er like ufarlig som jeg hadde tenkt. Hva da med halskjeder? Nei, begynne å tenke slik så skulle man vel hatt rustning hver gang man gikk i stallen.

OT: men tror ikke det er min jul. Da jeg skulle åpne døra til hesten idag satte leietauet seg fast under den lille sprekken mellom gulvet og døra. Med det resultat at døra bråstopper og jeg får døra midt i fleisen. Resultat: en liten kledelig kul under venstre øye og blåmerke på vei! ARGH, så sint jeg ble, samtidig som det var vondt!

Mamma var ute og red i skogen, da hetten på jakka hennes satte seg fast i en gren. Det kunne gått galt, hadde hun ikke ridd med en annen som kunne hekte av hetten!

RenateSJ
26-12-2008, 11:02
OT Lopke, les fargetråden. Du som liker sånne slags farger må jo lære åssen man får ;) Finne en hingst med sølvgen til Lopke, så får du sånn bebis, hehe

kari anne
26-12-2008, 11:46
Skjedde ei venninne av med at ponnien steila og hang det ene beinet oppi hetta og dro henne rett i bakken etter strupa! Så hettegenser er nok ikke noe særlig å ha med hester. Er nok en grunn til at alle hestejentejakker kommer med hetter som kneppes av og på....

Lopke
26-12-2008, 13:33
OT Lopke, les fargetråden. Du som liker sånne slags farger må jo lære åssen man får ;) Finne en hingst med sølvgen til Lopke, så får du sånn bebis, hehe

OT.. men tivler :D

MichelleT
26-12-2008, 14:01
Huffda! Godt med en advarsel ja:)

Linoo
26-12-2008, 15:58
Ekkelt :S

Er glad for at jeg ikke har hull i ørene.

Sirkusprinsessa
26-12-2008, 16:02
Huff ja, hadde selv en opplevelse for noen år tilbake hvor jeg hektet fast navlepiercingen min i salen under trening i kosakken på cirkuset. Heldigvis løsnet piercingen av seg selv, hvis ikke hadde det blitt utrolig vondt :S

Sigrid
26-12-2008, 20:39
Auch!
Jeg har bare en piercing i tunga, og jeg tror nok ikke den hekter seg fast i hesten på noe vis. :lol:

Siiilje
26-12-2008, 21:37
Huff, skummelt.. :S
Glad jeg ikke klarer å gå meg ringer :lol:

jilmavi
26-12-2008, 21:49

Ja, Lopke! Dette har me jo diskutert før :)

Lopke
26-12-2008, 21:54
hihi ja ja.. har ikke klisterhjerne..

Falo
26-12-2008, 23:38
Fjellvåks laaaange man hektet seg fast i øredobben min rett etter at jeg hadde tatt hull, MED betendelse. Fikk løsnet den raskt da.

Red med sånne store perleøredobber en gang også. Hodelaget var nypusset og Katja hadde ikke festet tøylene, bare slik at de hang rundt hackamoren. Den ene løsnet og jeg måtte hoppa av raskt, og i forbifarten klarte jeg å henge meg fast etter øret i salen. Den hoppet ut heldigvis, så tror jeg skal ta meg en dag med metalldetektor for å finne den;p

Pseudonym
26-12-2008, 23:40
oisann.
kanskje det er like greit at jeg ikke bruker noe sånt i stallen da :p

Belinda
27-12-2008, 10:32
Det er fort gjort å hukke ringer fast i nitene også. Hørt om flere som har hengt fast.
Skummelt!

Ingeborg
27-12-2008, 10:39
Derfor bruker jeg aldri smykker!

TinaBJ
29-12-2008, 00:14
Bruker ikke smykker i stallen..

Stall Johansen
29-12-2008, 08:52
Oi!! :S
Takk for den viktige påminnelsen. Har heller aldri tenkt på at det gjør noe i stallen, men nå fikk jeg en tankevekker! Glad det gikk bra med hånda di! :) æsjamæ..

Shania
03-01-2009, 21:05
og jeg jeg som bruker ring i stallen hver dag... tror jeg skal legge igjen den hjemme jeg :P

MarlenEmilie
03-01-2009, 21:36
Bikkja mi sleit den lille gullringen min! (mumler; dumme bikkje, glemmes aldri)

Silje&Fjellrosa
03-01-2009, 23:45
Au, dette skal jeg alltid huske! :o

lil_julie
03-01-2009, 23:52
huff. har piercing i øyenbrynet som jeg ikke kan drive og ta av og på pga. infeksjonsfare. Kaanskje en ide og begynne og teipe den ja..

ellers går jeg skjeldent med smykker i stallen da, bortsett fra om jeg går med dem på skolen, og drar rett i stallen..

Absolutt en tankevekker!

tuuuva
05-01-2009, 22:02
Jeg har nesten alltid øredobber for tida. Tok nye høl i sommer, og så fort jeg tar ut øredobbene gror de nesten igjen =/ Har også alltid på meg kjede, men ellers bruker jeg ikke smykker i stallen...

Skumle greier da, når ting hekter seg fast!

NightEffe
08-01-2009, 09:52
Jeg hadde et uhell en gang åponnien min klasket benet i gulvet, og under der var fingeren min med en vinterbrodd rett inn i den, det gjorde mildt sagt litt vondt. Ponnien min er så kald i hode også så den reagerte ikke da jeg prøvde å få den til å flytte seg. Fingeren min var en smule flat etterpå, men ble heldigvis ingen brudd..

magnetic
09-01-2009, 22:00
Auch!
Jeg har bare en piercing i tunga, og jeg tror nok ikke den hekter seg fast i hesten på noe vis. :lol:

vet aldri :p

men jeg fikk også høre (siden jeg har gått med ring i stallen de siste par årene), at ei venninde av ei jeg kjenner fikk revet av fingeren sin da ringen hennes klarte å hekte seg fast /sitte fast på kanten av grimen når hun leide hesten.. SÅ enkelt kan det være! Bare feste fast ringen på en kant, og få dratt til skikkelig, så kan du være en finger fattigere..

Ellers så går jeg fortsatt med ring på i stallen, glemmer alltid å ta den av meg! Og, ja, jeg er en smule overtroisk, og har fått det for meg at ringen bringer lykke på noe sett og vis, så da tør jeg HVERTFALL ikke å ta den av meg :p :lol: men må revurdere det sterkt nå føler jeg, eller hvertfall bruke hansker i det minste, selv om man kan hekte ringen fast med tynne hansker på også.. :/

Fnisu
10-01-2009, 04:21
Æsj, smykker kan være skummelt ja. Vet om ei som hadde piercing i hånda (jada, det går an det og :P) og holdt på å få revet den ut. Auch..

Selv bruker jeg ikke smykker til hverdags. Har piercinger i ansiktet (over- og underleppa og tunga) men tror de skal være ganske trygge.