PDA

Se full versjon : Golden grass.

anettex
06-09-2006, 11:14
Noen som har peiling på dette?
Kan man gi det til hester med stor risiko for forfangenhet, eller blir det for kraftig?

Er så inderlig lei av slitet med å skaffe godt grovfor.
Golden grass er passe store baller, de skal være støvfrie, og kan lagres ute.
Sånn sett et bra alternativ.
Prisen er ikke så mye værre enn for godt høy her nord...
Men er skeptisk i forhold til ponnis, som akkurat har blitt frisk etter at han ble forfangen i januar.

Kurre
06-09-2006, 12:01
Jeg brukte GG en periode og da var det litt opp og ned på kvaliteten,men dette skulle de visst ha fått orden på nå.

For mine Isiser ble det for mye næring,så jeg trornok jeg ville vært forsiktig med en hest som har vært forfangen.
Om det hadde vært en mulighet kan du fra Sverige få kjøpt Horse Hage med flere forskjellige H-kvaliteter,også til små fetiser eller sjuklinger.

Samme type små-baller,SUPER kvalitet og meget trivelig pris (i hvertfall over there...det blir jo litt frakt om man skal ta det over,men kjøper man mye...)

Gjesti i Oslo fører HH,tror de i utgangspunktet kun har den med høyest næringsinnhold,men tar du kontakt er det ikke umulig at de kan skaffe deg den andre.

Her er linken til Brunsberg i Sverige,der du kan lese til øyet blir stort og vått om kvaliteter,priser,utfodringsforslag...etc.

http://home.swipnet.se/horsehage/grovfoder.htm

anettex
06-09-2006, 12:34
Takk Kurre.
Var egentlig det jeg var litt redd for da.
Og arabergutt har også lett for å bli en smule tykk, så han trenger strengt tatt ikke heller høy med for mye næring.
Skal sjekke linken din med en gang jeg.

Wilisia
22-09-2006, 07:48
Vi har begynt med det. Har begynt smått i starten da så klart. Ponnisen elsker det! Men jeg låner tråden din litt jeg. Har gitt henne 1,5-2 kg. Kanskje jeg burde gi litt mindre nå? Det er en stor kat 2 ponni. Altså 1 cm under grensa på kat. 1. Litt kraftig type da. Veier sikkert 370 kg. Går i hard trening.

absinthe
21-12-2006, 11:53
vi har bestilt et lass med golden grass nå vi og... vi ringte for å kjøpe høy, men han anbefalte heller golden grass.. så nå prøver vi det en periode ialelfall :)
er det slik at en kan gi silo i tillegg, eller er det best med kun golden??

Kurre
21-12-2006, 12:20
Spiller ingen rolle.
Kommer helt an på hvor mye mat du vil ha i hesta det.
GG er fortørka silo...Eller med et mer "korrekt" navn: Høysilage.
hverken mer eller mindre.
Et dyrt alternativ til rundball med høy tørrstoffsubstans.

Eva
21-12-2006, 20:29
Har prøvd GG. Det jeg misliker sterkt, er at det anbefales å fôre med max 6 kg for dagen. Og det er lite for en hest som liker å legge i seg 12 kg høy for dagen!

Vet ikke hva det koster andre steder i landet, men i Bergen koster det 4 kr/kg (80 kr/pk) Blir en del dyrere enn høy, som vi pleier betale 3.75 for alt inkl. Men da kjøper vi flere tonn i slengen, fordelt på forskjellige hesteeiere på stallen.

Skulle det bli høykrise, er GG et alternativ, men jeg ville nok fôrt med vanlig høy utenom, evt halm om jeg hadde en meget lettfôret hest. Men halm er mangelvare på vestlandet da...

Wilisia
21-12-2006, 22:52
Med Roxanne har det bare vært positivt! Og hun eeelsker det! Er ikke mye dyrere enn høy her tror jeg.

absinthe
21-12-2006, 23:28
ok... vi har halm, silo og vanlig høy og liggende på gården, så er ikke i total krise om det viser seg at det ikke funker...
vi får iallefall prøve det, og se hvordan det faller i smak :)
vi betaler 3 kr kg, men så kommer frakta i tillegg da, men er i sandnes, så er ikke så langt unna...

Sofie & Suzett
22-12-2006, 02:05
Det jeg synes er dumt med GG er at man kan ikke gi så mye på grunn av den høye næringsverdien, og da blir det lite for hesten å stå og gomle på. Men det er jo veldig greie pakker, spesielt til å ha med seg på stevner ol.

Jeg bruker ikke GG, skulle jeg gjort det, ville jeg nok gitt halm ved siden av, for at hesten skulle hatt litt mer å gomle på.

Wilisia
22-12-2006, 09:16
Roxanne har jo gått ned i vekt. Vi gir henne 6kg dagen og dette er snakk om en ponni. Men men... Overlever det vel!

Kristina og Ozzy
23-12-2006, 00:11
Vil det være alt for mye å gi en middelsstor varmblods 8 kg goldengrass? Vi har foret 2 måltider goldengrass og ett med vanlig høy nå, det har fungert supert. Men nå er det snakk om at vi må gå over til bare GG pga vanskeligheter med å få tak i høy... I tvil om jeg burde sette ned litt...? :roll:

absinthe
28-12-2006, 16:50
hmmm.. jeg er ikke den rette til å svare på det... :/ gir mine 7 kg til dagen nå, men da har de halm ute på jordet i tillegg, og jeg gir de litt silo inne og, så de har noe mer å gomle på, ettersom det er så tettpakket det golden grasset...
vanskelig med nytt for!! :???:

KatrineB
29-12-2006, 01:02
hmmm.. jeg er ikke den rette til å svare på det... :/ gir mine 7 kg til dagen nå, men da har de halm ute på jordet i tillegg, og jeg gir de litt silo inne og, så de har noe mer å gomle på, ettersom det er så tettpakket det golden grasset...

Oi har vi begynt på noe nytt? Hvor mange kg må Firanka ha av det i forhold til høyet? det blir vell kanskje mindre, mere næring?

absinthe
29-12-2006, 14:26

Oi har vi begynt på noe nytt? Hvor mange kg må Firanka ha av det i forhold til høyet? det blir vell kanskje mindre, mere næring?

ooops, hehe!! ja, eller, vi har høy enda og da, så firanka får hovedsaklig dette til du kommer hjem ;) sånn at du kan få tilpasse dette selv :)

KatrineB
29-12-2006, 22:40
Åja, hehe, hadde ikke gjort noe om hun hadde begynt på det alså, var bare nyskjerrig på hvordan det fôret var liksom, næringsinnholdet, mindre/mere kg :)

absinthe
30-12-2006, 00:13
Åja, hehe, hadde ikke gjort noe om hun hadde begynt på det alså, var bare nyskjerrig på hvordan det fôret var liksom, næringsinnholdet, mindre/mere kg :)

ok :) da kan jeg begynne å gi henne litt da? :)
foret skal visst være veldig bra, du kan lese mer om det på www.goldengrass.lt

KatrineB
30-12-2006, 02:13
Hehe bare gi :skål

absinthe
30-12-2006, 13:34
Hehe bare gi :skål

nå har firanka fått golden grass, og hun elsker det :) hihi!
forøvrig merker jeg at den ene av hestene mine, som aldri spiser opp alt høy, har støvsugd boksen så og si :shock:

KatrineB
31-12-2006, 12:34
Oi det er jo kjempe bra :dusk:

Golden Vix
24-03-2007, 20:17
Stjeler denne tråden litt jeg!

Har vurdert å gi Golden Gras til min hest også. Men hva er holdbarheten på dette? Hvor får en kjøpt dette i Bergen? Priser?! Litt info=)=)=)

Anniken B
24-03-2007, 20:35
Synes det er skremmende hvor små mengder grovfor enkelte opererer med her.. Husk at golden grass er et surfor, og derfor har lavere tørrstoffverdi enn høy, selv om det er et relativt tørt surfor.
Det er ikke bare hestens næringsbehov som skal dekkes, hva med tyggebehovet? Hester er skapt for å tygge og spise store deler av dagen, dette blir forstyrra når man gir hesten så lite som 5-6 kg grovfor om dagen. Hvor mye kraftfor gir dere i tillegg til dette? Så små mengder grovfor kombinert med kraftfor er en ypperlig oppskrift på magesår og stereotypisk adferd.

Jeg hadde aldri gitt en stor hest mindre enn 8-9 kg grovfor for dagen, helst mer. Dersom det er så mye næring i det at dere ikke kan gi mer enn 5 kg for dagen før de blir overvektige hadde jeg funnet et annet alternativ, eller i det minste gått til innkjøp av halm i tillegg så de har noe å tygge på.

~Anniken

Sabina & Pedro
24-03-2007, 21:17
Veldig enig med Anniken!
Foret med dette i en kort periode tidligere. Hesten likte det, men vil ikke ha høy der man rett og slett ikke kan gi mer, og hesten dermed ikke har lengre tid på å kose/tygge i seg. Og det kg. forskjellen det er fra annet høy. Men ellers synes jeg det er et OK grovfôr, gjerne mest hos noen som ønsker enkel løsning med høy - på stevner fungerer det jo topp. Men det kan da ikke være bra å gi dette til hesten et pr. dagers tid uten noen tilvenning...?

Dem som jeg har sett fore med dette, har vært i såpass små mengder at jeg avogtil tror det er høy rester som ligger igjen på gulvet.

Forresten, en av de som bruker GG på stallen, kjøpte inn mange sekker, for noen dager siden måtte hun åpne x-antall sekker - alle var myglet. Dro til høy mannen/forhandler og h*n sa da at dette var ikke mugnet, men det var syre som visstnok var VELDIG bra for hestene. Muggel var ikke hvitt/grønt men brunt. WHAAAAT!? Hele høyet var dekket i prikker, stråene var hvite/grønne og noen flak var også angrepet. Dette høres helt, ja . . . Stemmer dette?? Ærlig talt, når man har et produkt som ikke holder det som står, så skal man nåvel ha penger eller nytt - her får vi vertfall nytt høy om ballen er ødelagt(rundball) vertfall ikke si at det IKKE er ødelagt!

- Dette var ikke ment som for å hakke ned på noen som helst måte på selve GG, hender jo alle typer høy. Men i dette tilfelle var jo bare sprengt... Alle kan da se at de sekkene der var ikke gode..

leif. . .

Anniken B
24-03-2007, 21:23
Det høres ut som dårlig service Sabina & Pedro..

Å gi golden grass som tilskudd til hester som eter litt dårlig, og er tynne, evt til avlshopper og unghester som trenger mye næring på lite volum er vel og bra, men å bruke det som hovedfor til store hester blir litt feil, nettopp av grunnene jeg ga i forrige innlegg.. Kan forklare nærmere dersom noen lurer på mer.

~Anniken

Golden Vix
24-03-2007, 21:25
Kan noen gi meg en konkret forklaring på hva golden gras er?
Forklare litt om det? Gi meg en link til en side så jeg kan lese?

Anniken B
24-03-2007, 21:32
Golden grass er ensilert høy satt sammen av forskjellige gress og urtetyper. Har prøvd å google etter mer spesifik informasjon, men har ikke funnet noe. De selger det på Gjesti, så jeg lurer på å sende dem en mail og spørre om de har en analyse på det.

Det har iallfall høyere næringsinnhold enn vanlig høy, og det er derfor ikke så veldig egna til hestefor etter mitt syn, med mindre man har en hest med spesielle behov eller en hest som trenger mye næring.

~Anniken