PDA

Se full versjon : Sterkere bånd med hesten min. Hjelp, please?! :)

Stall Johansen
23-12-2008, 13:55
Hei!

Jeg drømmer om å kunne utvikle et sterkere bånd mellom meg og Borken. Han er en rolig, vennlig og klok kaldblodshingst som lærer fort og som har respekt for sin eier (meg).

Hvordan kan jeg gå fram for å etterhvert kunne ri han bare med en halsring? Få han til å følge etter meg alle steder (som en liten flokk) og lystre enkle kommandoer? Jeg VIL og SKAL lære dette for å optimalisere båndet mellom oss. Hestene ser så mye gladere ut! :)

Jeg kommer til å sluke alle tips med stooor takknemlighet og til gjengjeld legge ut bilder fra treningen med forhåpentligvis fremgang :) Jeg har jobbet litt med han i rundtcorallen og jaget han litt rundt. Han har innvendig øre rettet mot meg og han venter på signalene mine. Han kommer nå inn mot meg mot midten av corallen :-) Det er vel en liten start, eller? :-)

Tuuusen takk til alle som gidder å svare ;-)
Vh, Lotte og Borken

mina og tara
23-12-2008, 14:23
Mitt beste råd er å gå inn på Parelli.com
Her kan du bestille pakker som tar deg igjenom et program steg for steg.
Du vil da kunne lære utrolig mye på egenhånd. Det er Dvd som viser framgangs måter ol.
Du vil nok måtte ta endel oppgjør med deg selv, og "glemme" mye av det du tidligere trodde var rett. Men til gjengjeld kan du få det du beskriver over.
Et kurs av og til for å få innspirasjon og dele erfaringer med andre er utrolig motiverende.

Parelli utstyr og Dvd virker nok i utgangspunktet noe dyrt¨, men har du først brukt og fått erfaring med det, så vil du nok aldri bytte. Og det er holdbart, så det er en innvestering for livet.

Dette var det beste rådet jeg kan gi på et så omfattende spørsmål. Dette er ikke noe en knipser i fingrene så er det sånn, men med rett teknikk og utstyr så er det gjort så utrolig mye fortere en man tror:)

Masse lykke til. Det er en utrolig følelse når kommunikasjonen er der:D

RenateSJ
23-12-2008, 16:08
Eller du kan sette deg litt inn i Klaus Ferdinand Hempfling sine tankemåter. Om mulig komme deg på en clinic eller skole med han, men det koster, og er ikke noe planlagt i norge såvidt jeg vet.

Han bruker ikke "metoder" slik mange andre gjør. Her handler det mer om deg, og din måte å være på.

Linoo
24-12-2008, 13:24
Jeg har fått til å knytte et stert bånd mellom meg og Bea. Det eneste jeg gjorde var å holde på med henne, kose med henne.
Jeg har også lært henne noen triks, og om en stund kan jeg kaste hodelaget og ri med halsring :D

Husk: Ros han masse når han gjør riktig, da kan det henne han lærer.

Kaja&HP
24-12-2008, 13:34
Tja, det er mange måter å gå frem på. Ikke alle passer alle, noen passer for dere, andre ikke. AKkurat det må du bestemme selv.
Ponnien min følger stort sett etter meg, men ikke alltid. Han har sin egen vilje, noe jeg mener er VELDIG viktig. At han tør å si nei nå gidder jeg ikke mer er helt greit.
Men han er nok litt motsatt av din. Han er veldig rangsterk, prøver seg gjerne hver dag på å komme over meg i rang.

Jeg har bare brukt masse tid med han, leid på tur, ridd masse osv. Jeg kan ri han uten utstyr på banen, men ikke på tur enda.
Jeg har egentlig ikke gjort noe spesielt. VI har også krangla så busta fyker omtrent. Han kan finne på å sparke etter meg om han ikke finner seg i det jeg det jeg har tenkt.
Jeg syns man skal finne sin vei å gå. Det som passer for både deg å hesten.
Heller en hest som tør å si fra, men samtidig har tillit og stoler på meg når det gjelder, enn en "robot" hest som følger etter deg fordi den har LÆRT det, ikke av egen vilje.
Nå høres jeg sikkert veldig "Naturlig" ut. Men det er jeg altså ikke. MAnge mener jo at det beste er å slutte og ri, ta av sko og bitt osv for å få tillit.
Men du må nesten finne det ut selv.

For meg og min hest har det vist seg at jeg HELE tiden må opptre som en leder, aldri slappe av på det for da tar han lederrollen med en gang.

Mens andre hester får tillit MYE fortere og syns det er helt OK å bli bestemt over.

Beklager rotete innlegg :P

Howdi
24-12-2008, 18:14
Jeg hadde ikke fått så godt forhold til noen som jaget meg rundt i en eller annen paddock... ;)

Jeg mener eneste måten å få et GODT forhold til hesten på er å legge fra seg alle "metoder", spesiellt de som bygger på jaging og press. Man må selvsagt kunne si fra om det skal være noe, men det viktigste er å bruke tid - positiv tid - på hesten. Og belønning i treningen. Gjerne klikkertrening om du synes det er noe - til å lære inn de øvelsene du vil (som å styres med halsringen).

Vi går med hestene her løse på tur som hunder, de kommer på innkalling og vi rir mest i grime eller ingenting. Også halsring. Vi bruker aldri bitt, pisk eller slikt, og mye godbit og kos. Spesiellt kaldblodsen her er var for om vi bruker press, selv helt ubevisst press. Men de får ikke lov til alt altså, vi sier nei til de... ;)

Jeg merner bestemt at om man bruker systematisk press som man gjør i en rundpaddock vil man aldri få et godt forhold til hesten. Du kan få en hest som følger deg ovealt og kan ris med bare halsring - men ingen lykkelig FRI hest... ;)

RenateSJ
24-12-2008, 18:18
Les artikkelen om "Bergede hester" på hest.no. Kanskje du får litt inspirasjon derfra?

Sol
24-12-2008, 18:35
Hm.. jeg bruker bare mye tid på mine jeg.. gjør hyggelige ting sammen med dem som de ikke oppfatter som jobb på noen måte.. Feks, skal jeg ut å plukke granbar til jul, tar jeg med en hest i grime og leietau, så tusler vi rundt og snakker tull, synger julesanger, spiser busker og ser på været. Når hestene mine lærer at jeg bare har lyst til å være sammen med dem, og at det som oftest kommer noe hyggelig ut av det, så trenger jeg igrunn ikke gjøre mer enn å åpne grinda, så har jeg de rundt meg.. om jeg så har lyst til å bruke de som transportmiddel hjem etter en sånn tur, syns de som regel det er helt ok, siden de går raskere enn meg.. så da tusler de hjem uten for mye dikkedarier.. Har gjort det til en regel at de har grime på, og at jeg har leietau med.. man vet jo aldri helt hva som KAN skje.. dumt å ikke være forberedt.