PDA

Se full versjon : Trening utenfor konkurransene...

Bente & Etanec
05-09-2006, 11:47
Lurte på om noen ville røpe sin stooore hemmelighet ved og fortelle hvordan du trener distansehesten når det er langt mellom hver konkurranse?
Likt som når det er nært forestående, men bare litt mer "intenst" når det nærmer seg? Eller kortere turer, mer fokus på dressuren og mykgjøring?

Egentlig har jo jeg det motsatte problemet da.. Trener ham helt fint og greit mellom evnt. konkurranser, men er mer usikker på hvordan jeg skal gjøre ham klar helt på slutten. Slik at jeg VET at han er klar for x antall mil..

Så, noen som vil berette litt om sin trening da? http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a070.gif

Ferrari & Miriam
05-09-2006, 22:44
trener denne firbeinte skapningen min helt vanlig, dvs med både korte og lange turer, klatring, bakkearb, koseturer, skritte/travturer i elva, IT. Om det er veldig lenge mellom to konkurranser (si 1 - 2mnd), tar jeg gjerne en ekstra lang tur som et slags minidistanseritt, litt mer intens og krevende enn vanlige treningsturer.

Når det så nærmer seg en konkurranse, holder vi det igang med rolig arbeid, som skritteturer, noe bakkearb og vanlige vimseturer uten mål og mening (loffetur ned i elva o.l.)

Terminlisten for neste år blir lagt ut på nyåret. Alle planlagte stevner skal jo rapporteres innen den og den tiden, så en fullstendig plan kommer ut på nyåret da. Så når den kommer, er det bare å planlegge sesongen :lol:

Bente & Etanec
06-09-2006, 11:30
Hva mener du med ordet bakkearbeid? Jeg tenker umiddelbart på dressur eller annen form for trening på bane. Men mener du det eller rett og slett bakkearbeid som i trening i bakker?

Jeg slurver fææælt med dressuren jeg... Det er et ork for løyeblikket, ja foruten den dressur jeg kan trene på turene da, det er jo greit. Men være på banen og trene... nope, ikke for tiden nei..
Trener en del i bakker, noen små og slake og noen laange og kjempebratte (skulle likt og funnet ut hvor mange % de bakkene er i stigningene :) )
Liker og trene i bakkene, og spesielt når jeg ikke får trent ham så mye i utholdenheten.

Ferrari & Miriam
06-09-2006, 16:36
det er dressur jeg tenker på når det gjelder bakkearbeid. eller hvertfall en eller annen form for dressur (rir volter, tempo ol, er jo noe selvlært). Syns også det er koselig å gjøre disse øvelsene ute på treningsturer, da jeg har en tendens til å bli umotivert på ridebanen :oops: Så liker jeg også krevende bakker å klatre i, det finnes jo en del av de i Gyland :lol: Gode skogsveier som er ordentlig bratte! Må da være god trening, så lenge jeg kan sitte oppå å slippe å gå selv *fnis*

Bente & Etanec
06-09-2006, 18:03
Ja da er vi ganske like på de områdene ja.. Umotivert på banen, liker dressur på tur og elsker og klatre i bratte bakker, yeppz that`s me too :wink:

Har liksom planlagt i noen uker nå faktisk, at jeg skal ta med meg Etanec og trene på "banen", men er ikke kommer dit enda *kremt* http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/f010.gif

JanneogTanha
08-09-2006, 14:12
hehe tru mi alle e lige ang å ri på bane. men eg he faktisk bare tvonge meg t å gjør d, og det e så gøy når tanha virkelig samarbeide me meg!i trav og skritt går han i holdning med ein gang.(jeg gjør ingenting,han gjør det heilt av seg selv,hihi)han e så goe. men eg lere au någe av at han lere meg!
men ellers lige eg allar best å bare kosa meg på tur,nyda turen du he me hesten :wink: og ellers det samme som miriam gjør :D
her er bilde av tanha og ei funksjonshemmed jente jeg har på ridekursene på onsdagene.se hvor flink hun er til å bruke hele kroppen til å styre med!!!
http://www.hestemarked.no/vip/49415/kurs%20og%20ritt%20kv.dal-06%20037.jpg

Ferrari & Miriam
08-09-2006, 17:31
bokmål er ikke farlig å bruke, Janne :lol:
Så du oppdatert championatlisten på rytter.no? :D

JanneogTanha
09-09-2006, 13:34
oi!begge ligger på andre plass! :D d hadde eg ikke forventet. jeg er litt slapp på å skrive bokmål.men prøve å bllir flinkerer til det igjenn.
ja ,nå er det sprangstevne nestehelg! det kan bli morro med bare klubben vår :)

Bente & Etanec
11-09-2006, 15:54
Skal dere starte sprang begge to, Miriam og Janne?
Hvordan funker Ferrari på sprangbanen nå da?
Dere hadde vel ledd dere skvett ihjel om dere så meg og Etanec når vi "leker" med hinder: jeg løper og hopper først så kommer han etter :P

Ferrari & Miriam
11-09-2006, 16:53
Ferrari hopper som bare det han, bare se her :D
http://i78.photobucket.com/albums/j93/Ferrariox/gylandgp06-sprang043.jpg
mens jeg har nok med å holde meg på, hihi.
Tanha hopper også bra, Janne må bare sørge for å drive på litt. Har vel funnet ut for lenge siden at araberhesten er en "smule" allsidig :lol:

Må jo bare komme opp til gyland å se på, søndag denne helg klokken tolv (håper jeg husker riktig nå).

Bente & Etanec
11-09-2006, 17:08
Wee, ja det var gutten sin som kan hoppe ja :D
Håper jeg også kan tørre og klatre oppå Etanec en gang FØR hinderet og ikke etter hi hi :?
Må nok bare slå meg i hodet med noe hardt og gjøre et forsøk over hinderet før slaget i hodet har gjordt meg normal igjen :wink:

Om vi ikke skal reise til Farsund med hestene i helgen, så kommer jeg opp en tur og ser på dere ja :D

JanneogTanha
11-09-2006, 17:22
åja,arabere kan hoppe!! men ikke jeg,hehe.ja enig i at jeg må drive på mye mer.men jeg er så usikker.heh..
det kurset vi hadde med monica i år har hjulpet meg kjempe!
http://www.hestemarked.no/vip/49415/GRP-NM06%20033.jpg
her er meg og tanha(tror det er 60 cm)

Bente & Etanec
11-09-2006, 17:25
Ååå, dere tøffinger skulle ha bodd nærmer meg.. Nei mener; jeg burde bodd nærmere dere!!
For da kunne dere prøvd og hoppet med Etanec også :P Han kan hoppe, men jeg tørr ikke sitte oppå riktig enda he he. Han hopper alltid høøøøyt over det bittelille kavalettisen jeg har lagt frem :shock:

Ferrari & Miriam
11-09-2006, 19:07
hihi, vi kunne sikkert fått til en egen klasse for dere to, Bente hopper hinder med Etanec i hælene :lol: Jeg syns igrunnen det er ganske skummelt selv, dette med hopping. 60cm er jo høyt!! har ikke hoppet høyrere enn 80, ca, men skal visst prøve oss på 100cm til helga, hjælp! (ordentlig distanserelatert dette også, hoho)

ja, hvordan går det på (i?) Haua, blir det noe nye rideklubb som kan arrangere distanseritt til neste år? :D :D

JanneogTanha
12-09-2006, 03:08
ja.miriam har du meldt deg på? jeg var ute å trente med kine og angel på søndag.de kom opp. hun sa at ingen hadde meld seg på, på sprangstevnet :? .
d blir spennende i 1 meter klassen du skal være med i. hihi. du må ha lykke til,gruer meg på dine vegner.1 m er jo sky høyt!!!! :D
meg og anders har fått oss en kattepus! en helt svart langhåret skipskatt(de med en ekstra tå)

Ferrari & Miriam
12-09-2006, 08:55
har du tlfnummeret til kari? eller mailen (bare send det på telefonen), påmeldingsfristen er vel den 14? har du tenkt å være med på gymkhanagreia?

JanneogTanha
12-09-2006, 21:03
nei har ikke nummeret til kari,mamma har det nokk :) ja må jo være med på gymkanaen. det blir sikkert morro. :lol:

JanneogTanha
07-06-2007, 00:16
juhuu!nå har jeg noen tøffe bilder av meg i hoppet!!:lol: meg og hindere vet dere...vi passer bare ikke.*hoho*:p

http://www.hestemarked.no/vip/49415/tanha.jpg

http://www.hestemarked.no/vip/49415/tanha%20hoppe.jpg

http://www.hestemarked.no/vip/49415/tanha%20hopper+.jpg

Ferrari & Miriam
07-06-2007, 00:21
legge de inn under sprangbilder i sprangforumet =)

JanneogTanha
07-06-2007, 00:26
har gjort det,skal høre hva folk sier om den klamringsstilen min:p hihi

Catrine
05-07-2007, 23:12
hihi, vi kunne sikkert fått til en egen klasse for dere to, Bente hopper hinder med Etanec i hælene :lol: Jeg syns igrunnen det er ganske skummelt selv, dette med hopping. 60cm er jo høyt!! har ikke hoppet høyrere enn 80, ca, men skal visst prøve oss på 100cm til helga, hjælp! (ordentlig distanserelatert dette også, hoho)

ja, hvordan går det på (i?) Haua, blir det noe nye rideklubb som kan arrangere distanseritt til neste år? :D :D

Det er ikke umulig å få til en sånn klasse! Har vært med på det selv, heter jump and jog!;) Kjempegøy!!!
Må bare legge til at lille meg vant da vi hadde et lokalt stevne for mange år siden, over ei som er 200 cm høyere enn meg! *kry*...ennå...hehe

Så henger jeg meg på tråden, for nå skal jeg også starte distanse!! Forhåpentligvis min første 2 mil senere i sommer! hihi:digger:

Catrine
05-07-2007, 23:13
Det er ikke umulig å få til en sånn klasse! Har vært med på det selv, heter jump and jog!;) Kjempegøy!!!
Må bare legge til at lille meg vant da vi hadde et lokalt stevne for mange år siden, over ei som er 200 cm høyere enn meg! *kry*...ennå...hehe

Eh kanskje en smule overdrevet da....mente jo 20 cm...:D

JanneogTanha
06-07-2007, 02:14
hihi catrine jeg nevnte denne leken til lederen i klubben. og hun syns den hørtes kjempe gøy ut. nå forklarte jeg den ikke så veldig, for jeg skjønner den ikke helt enda.men høres utrolig morsomt ut!:D

velkommen som distanserytter;)

Catrine
06-07-2007, 12:56
hihi catrine jeg nevnte denne leken til lederen i klubben. og hun syns den hørtes kjempe gøy ut. nå forklarte jeg den ikke så veldig, for jeg skjønner den ikke helt enda.men høres utrolig morsomt ut!:D

velkommen som distanserytter;)

Takk for det;) Ser veldig kjekt ut!

Ja, det var en veldig gøy klasse. Skal høre litt med Laila L. Vatland hvordan det var lagt opp. Var de som arrangerte det på Loga da de var der for mange år siden;)