PDA

Se full versjon : Avlsvisning for islandshest 9-10 sept

Shadowfax
05-09-2006, 08:35
Lørdag og søndag 9-10 sept er det avlsvisning på Gladur sitt anlegg i Søgne v Kr.sand.

Vanlig visning med bygningsdom og rideprøver på lørsag og unghestvisning på søndagen.

Noen som skal?

Min lille hingst skal i bygningsdom. Blir spennende!!

Kurre
05-09-2006, 09:28
Hadde vært veeeldig stas...men jeg skal hjelpe div elever på klubbmesterskapet til Arvakur isisforening i Tønsberg...OG ta med lille Geysir og gjøre en tapper innsats i tølt og 4 gang (Jepp,Nina skal leke 4-gangsrytter...fnis...)

Du stiller selvf opp med MASSE bilder?
krysser fingre og tær!

Shadowfax
05-09-2006, 11:44
Hehe..

Nei, jeg får ikke vært der selv, både Joi og Logi skal til Maggi Skula i Sverige den helga.. de skal ha en eller annen clinic på et isis-show eller noe. De er i hvertfall ikke hjemme.så da må jeg passe på her..

Meeen, har jo noen utskremte medarbeidere der hjemme.. Synes mamma og pappa snøvla noe om "å reise ned å se på gullungen" eller no'...
Blir spennende!
Kua mi skal gå også, ehm, Leikn fra Ytra-Dalsgerdi, etter Svartur og Luta (10 og 9,5 for pass..) Lille kuuua.. fine hesten..

Mari
06-09-2006, 21:42
Oi, hadde vært gøy. Men jeg jobber dessverre den helga :|

Shadowfax
09-09-2006, 12:37
*krampekrampekrampe!!*

Blir kanskje rideprøve også! hjelpes!

Han har blitt målt. Han er hele 135 cm! lille gutt :)

Har vært i bygningsdom... veeenter på resultat.....

*holder på å drite i buksa*

Shadowfax
09-09-2006, 13:25
Tja, skal man si? vi er vel ikke heelt fornøyde..
Gikk vel litt i den retningen vi kunne frykte. Men ser ikke så mørkt på det.. han har jo også gått på beite siden mai, uten sko osv..

meeennnn.. Fikk bare 7.54 for bygning.
hode: 7
hals/m/s: 7.5
overlinje: 8,5
proporsjoner: 7
beinkvalitet: 8.5
beinstilling: 7,5
høver: 7
man og hale: 8

Jaja, vi får se hva som skjer.dropper muligens ridning likevel..

Kurre
09-09-2006, 19:34
GRATULERER MED KUA!!

Det var bra!

Også den unge herren da....hmmm...hva skal man si.Ser han har like stygt hode som Arvakur...antagelig den karakteren som irriterer meg mest.Har ikke greie på pene ponnifjes har de dommerne!

Det som er er jo at det han har fått dårlig på er ikke så lett å forbedre,selv med trening og mat.
Noe kanskje på hals,manke osv,kom an på hva de trakk på der...men beinstilling...hode...
Mulig at også proposjoner kan rettes opp? Igjen kommer det an på hva de trakk for.

Jaja,det er da en liten visning i Seljord til våren,er da ikke verre enn at man venter til det?

I alle fall...Gratulerer igjen med kua!

(OT,Nina har vært og undervist Kolgrimurdatter idag...den var...sint... :wink: )

Shadowfax
09-09-2006, 19:51
(Plukka Nina Kolgrimur-barn på nesen kanskje.. de blir litt furtne av sånt.. hehe fine hestene)

Jo, det var gøy med kua! Fine jenta "mi"Er så glad i den hesten!

Personlig skjønner jeg ikke en dritt av den hodekarakteren. Stod grove ører.. stakkar... hehe
De lot seg tydeligvis ikke sjarmere..

Har tenkt det samme, hals kan man kanskje gjøre noe med, men proporsjonene er jeg i tvil om. er sånn gammeldags type, litt tungt bygd og med litt korte bein.. så var han ikke mer enn 135 heller, da. og en stoor grasvom er kanskje heller ikke sjarmerende..
Beinstilling er grei nok, ikke mye å gjøre med.
Hovkarakteren kan nok vippes en del opp. nå hadde han jo gått uten sko siden mai, og de var jo noen bruskorker på henholdsvis 7,4 og 6,9 sm eller noe.. ikke akkurat noe å skryte av, grunne og ruglete. han har mye bedre høver enn det..

Neh, man får diskutere litt og se hva det blir til.. selv vil jeg gjerne gi han en sjanse til, synes nesten han fortjener det..

Ble ikke rideprøve nå.. de prøvde han på veien og han var visst dritgod, men vi fant ut at vi droppa det.. alt for usikkert, og siden bygninga var såpass lav hadde han ikke gått igjennom uansett..

EDIT: Bare for å leke litt.. for å komme i 1 pr med den bygningen må han ha ca 8.35 for rideegenskaper..

Men la oss si.. hvis han får 8 for høver og 7,5 for proporsjoner.. da er han på 7.78.. og deeet er jo ikke så ille.. eller det er "godkjent" daa.. med en rideprøve på litt under 8.20 er han i 1 pr..
hehe, jaja... blir mye spekulering dette.. hehe

Silje og Tindra
09-09-2006, 20:07
Lille Sunnanvindur ble vel også trukket for ørene, så vidt jeg husker. :-P

Shadowfax
09-09-2006, 20:11
Masse hester som blir det... av og til skjønner man bare ikke hvorfor.. meeen..
Man trenger ikke være "pen" for å være god :)

Rosita!
11-09-2006, 02:37
ok,du som kan regne....
Hvis hesten har 8.11 for bygningen,hva må den da ha i rideegenskaper for å gå i 1pr. ?

Meg vil ha 1pr. hest;)

Kurre
11-09-2006, 09:04

For ørene også...jaja.
"Den har jo så fiiin farge,da!"

Tine:Man må ikke være god selv om man ikke er spest pen heller...er ikke alt som skal være hingst!

Silje og Tindra
11-09-2006, 09:17

For ørene også...jaja.
"Den har jo så fiiin farge,da!"

Ører (de var lange, mener jeg og huske?), høver og et eller annet til ble det i allfall trukket ganske godt for, har jeg blitt fortalt. :-)

Kurre
11-09-2006, 09:44
Bygning: Hode 7,5 -
Hals manke skulder 8,0 -
Rygg kryss 8,5 -
Proposjoner 8,0 -
Benkvalitet 8,0 -
Benstilling 7,0 -
Høver 7,0 -
Man,Hale 8,5 = 7,79

Når man ser på hva som blir vektlagt mest i bedømmingen er det beinstillingen hans som er altfor lav.Det teller tyngre enn om han har litt mysko høver og hode.

Benstilling viktig det...
Så Kurr burde egentlig vært kronisk halt med sitt uttåede framben og tøffe bruk...Hm....

(På den annen side vil jeg si at det er beinstillingsfeil jeg ikke bryr meg om og feil som gjør at jeg ville snudd og løpt motsatt feil.
Og om man kjøper en hest med tanke på å få den premiert og bruke den i avl,så bør jo beinstilling være noe av det første man ser etter!)

Shadowfax
11-09-2006, 11:34
Hmm... Rosita..
For å få henne akkurat i 1 pr må hun ha en rideprøve på 7,93 sett at hun står bygningsdommen.

Ja, Kurre, veit det.
Men har nå snakka litt med folket. Britt Helene ville gi han 9 for bein og høyere for hode. De mener han kan høyne halskarakteren med trening og han går mye opp for høver. med den "kalkulerte dommen for neste år" dersom han blir spart og får det det regnet med, vil han ligge mellom 7,80 og 8 for bygning.
De tok han inn fra beite dagen før visninga da ;) hehe..

Shadowfax
15-09-2006, 22:51
Må bare legge inn et her også.. fine ponnien!

http://lagrebilder.no/out.php/i14494_IMG0370.JPG

Mari
15-09-2006, 22:54
Jeg har ikke peil på isis, men den hesten var damn nydelig Shadowfax!! Flott dyr!

Shadowfax
15-09-2006, 22:57
Takk for det! Han er i hvertfall veldig sjarmerende!

Hadde bare dommerne synes det samme så! De belønna han bla med 7 for hode.. *skjønner ikke*
Han er litt gammeldags type, men hva gjør vel det :)

Kurre
17-09-2006, 02:00
Gammeldagse typer kan være VELDIG fine de så!!!
Stolt eier av "gammeldags" hingst...

Shadowfax
17-09-2006, 08:23
Jepp! Nettopp :)

Per likte han tydeligvis ikke.. slang ut av seg "hvordan er det denne ser ut da??" Asshole..

Fine hestene våre.

Kurre
17-09-2006, 12:47
Hehe...min er vel ikke like gammeldags som din da.
Han fikk jo faktisk sine 7.89....

Litt av en kommentar.
Da jeg viste Liten så tok den ene dommeren tak i ørene hans og lo.."Look at these funny ears" Stakkars Liten,har komplekser nok for øretuttene sine som det er han!

Liten og "those funny ears" (Liten er Isisen,ja)
http://www.hestemarked.no/vip/29844/IMG_4635_1.JPG

batta
17-09-2006, 14:17
Kurre: litt sånn form som disse skotske høylandsfeene har på horna sine:p

Kurre
17-09-2006, 14:49
ØØØYYHH!!

Stakkars Liten...blir lei seg nå!
*Løpe ut for å trøste*

Shadowfax
17-09-2006, 17:15
Hehe....
Minner meg om Gulli i fjor i seljord da vi kom med Silje..(bleik)
han stakk fingeren inn i sideflesket, ruska henne i manen og sa.. "Dere har glemt å klippe manen!"
Frekke.... hehe..

Søte ører.. hehe..

Silje og Tindra
17-09-2006, 21:02
Hehe....
Minner meg om Gulli i fjor i seljord da vi kom med Silje..(bleik)
han stakk fingeren inn i sideflesket, ruska henne i manen og sa.. "Dere har glemt å klippe manen!"
Frekke.... hehe..

Søte ører.. hehe..

Hahahahahahha, ler meg skakk!

Shadowfax
18-09-2006, 14:45
Det var ikke så morsomt.. hehe... i ettertid kanskje...
Den hesten hadde nemlig et lite fedmeproblem akkurat da.......

Silje og Tindra
18-09-2006, 15:18
Hehe, det var ikke hesten det var vondt ment mot ;-)

Shadowfax
18-09-2006, 21:05
Nei, mot de idiotene som har så stort hjerte når det gjelder foring at man ikke klarte å slanke henne tidsnok? hehe... Må flire.. hun så fæl ut da.. var litt flaut... hihi

Silje og Tindra
18-09-2006, 21:20
Nei, det var faktisk mer mot fjordingen. Fete fjordinger. De gule kule(r). :-P

Silje og Tindra
18-09-2006, 21:21
Nei, det var faktisk mer mot fjordingen. Fete fjordinger. De gule kule(r). :-P

Shadowfax
18-09-2006, 21:35
Hehe.. I see.. hihi...