PDA

Se full versjon : HASTER! Har gitt feil fôr

Wenche
04-09-2006, 23:13
Har fått 2 nye i stallen, og de har virkelig fått det til nå. De har funnet frem fôr og tatt inn hestene, selv om det ikke var de som skulle gjøre det. Jeg fant akkurat ut at de har gitt den ene hesten nedi her 1 LITER med multivitaminer, istedetfor 1 liter med champion komplett. Hvor farlig er dette? Kommer til å stå opp flere ganger i natt for å sjekke, men vil bare høre med dere om hvor alvorlig det kan være.

Harneshaug
05-09-2006, 00:31
Dette skjedde hos meg da ene islandshoppa kom seg ut av boksen ila natta. Datteren min hadde ikke bøyd ned tappen på slåen og hun klarte å åpne låsen. Hun ELSKER multivitaminene og hadde spist halve bøtta! Jeg fikk jo totalt panikk og ikke ble det bedre da jeg oppdaget at hun hadde spist MASSE tørt betfor... urgh... var helt kvalm av jeg var redd. Hun var noe "forspist" en stund men det gikk bare bra. Viktig at de ikke blir stående i ro på boks men får bevege seg ute!

Kurre
05-09-2006, 09:48
Hold et øye med dem,hold dem ute...og så kan det være et triks med en solid dose gulerøtter.(Setter fart på magen)

Shadowfax
05-09-2006, 12:11
Vi hadde et tilfelle i vinter.. Vi var på stevne og noen andre skulle fore.
Var akkurat på den tiden hvor felleskjøpet var kommet med det der "betfiber" foret sitt.
De klarte da å fore med dette i stedet for komplett... Heldigvis fikk de ikke mye, så de fleste klarte seg godt i gjennom det.
Værst var det for gamlingen, Kolgrimur. Han fikk over 1 liter. I he''' mann, har aldri sett på maken. (Vi kom heldigvis ikke så lenge etter) Skummet fossa ut av nese og munn, helt hvitt i hele boksen. Fikk ikke puste, og på toppen av alt var han illsint! stakkar liten... Måtte få opp dyrlegen for å pumpe han.. Helt grusomt å se på han stakkar..

Etter det ble felleskjøpet litt spake.. De hadde nemlig ikke skrevet blandingsforhold og div på sekken.. De kom faktisk opp på besøk, krabbende og beklagende med en lapp i hånda med endringer som var gjort på innholdsdeklarasjonen på sekken!
Så det, er vår fortjeneste at det står der....

Livsfarlig for...

Harneshaug
05-09-2006, 12:21
Eh.. foret i seg selv er vel absolutt ikke farlig? Det er derimot et meget bra for!
Det er jo vårt ansvar å vite hva vi putter i hestene, problemet oppstår først når den som forer opptrer uansvarlig eller hesten slipper til selv...

Labello
05-09-2006, 13:43
[quote=Harneshaug]

crusabell
05-09-2006, 15:16
hoppa til venninna mi spiste også en god del multivitaminer,da hun kom seg inn i foringboksen. sikkert rundt en liter det også. dyrlegen sa det ikke var så farlig. skulle bare holde et øye med henne. hun hadde hørt om et par shettiser som hadde spist ei hel bøtte:-/

Wilisia
05-09-2006, 15:27
Har hørt at matolje også er bra. Det vi ga til ponnien da hun hadde kolikk.

Shadowfax
05-09-2006, 16:19
Eh.. foret i seg selv er vel absolutt ikke farlig? Det er derimot et meget bra for!
Det er jo vårt ansvar å vite hva vi putter i hestene, problemet oppstår først når den som forer opptrer uansvarlig eller hesten slipper til selv...

Jo, det er klart. Men når produsenten sender ut sekker med nytt for, hvor det ikke står blandingsforhold eller noe og når foret i tillegg er så godt som prikk likt komplett. eneste forskjellen er at det er litt mørkere i fargen.. utrolig lett å ta feil hvis det oppbevares i nærheten av hverandre.. Var erfane folk som fora, som absolutt kan tingene sine... uansett har vi sluttet å bruke det..

Harneshaug
05-09-2006, 16:48
Det er jo veldig trist da iom at betfor er veldig sunt for hestemagen og den ømfindtlige bakteriefloraen som har mye bedre av betfor enn kraftfor... (-:
Sekkene/dunkene er jo/bør være merket, man slutter vel ikke med et for fordi det ligner på et annet? (eller misforstår jeg?)
Uansett er betfor veldig bra for floraen i tarmen og hesten nyttigjør seg mye bedre de andre næringsstoffene i kraftforet om de får fiber... men sporer jeg helt av.. sorry.. får ta det under foring (-;

Tone
05-09-2006, 18:52
OT

hvor lenge kan en sekk(ca under halv) med betfor stå før det blir dårlig? Dette er da snakk om betfor i pelletsform(fra FK) Fikk denne sekken i fryseren da en vennine flytta hesten sin sørover i fjor i august :roll: Kan jeg bruke det el er det modent for søppla?

Harneshaug
05-09-2006, 19:20
Det er datostampling på siden av sekken (-: Om den har stått åpen 1 år vil jeg tro det ikke er mye næring igjen nei, selv om den har stått i en fryser...

Shadowfax
06-09-2006, 09:32
Det er jo veldig trist da iom at betfor er veldig sunt for hestemagen og den ømfindtlige bakteriefloraen som har mye bedre av betfor enn kraftfor... (-:
Sekkene/dunkene er jo/bør være merket, man slutter vel ikke med et for fordi det ligner på et annet? (eller misforstår jeg?)
Uansett er betfor veldig bra for floraen i tarmen og hesten nyttigjør seg mye bedre de andre næringsstoffene i kraftforet om de får fiber... men sporer jeg helt av.. sorry.. får ta det under foring (-;

Vi sluttet ikke med fortypen, bare skaffet det gamle igjen, så de får det fortsatt, bare i den mer "safe" typen.. de er faktisk mer glad i det også..
I hvartfall på de første betfiber sekkene stod det bare "kraftfor".

Kurre
06-09-2006, 10:48
Fantastisk klønete gjort av FK.
I og for seg ingen bombe...For mange herrens år siden,den gang da FKs fullfor for hest het Krafft-sport og kom i store tykke pelletser som stort sett bestod av Melasse og havre (Og vi alle foret lykkelig uvitende med dette...) så greide de å blande halvy om halvt med hønsefor en gang...

En og annen hest som fikk et NOE misfornøyd drag om mulen da maten kom i krybba.
mitt matvrak spiste det,nesten blid og fornøyd og sto med elveblest over hele kroppen i 3 dager etterpå...

FK var ganske spake den gangen også. Bra de kan innrømme at Oops,her "dreit vi på draget" gitt...
Man får gi den honnør for det og takke høyere makter for at ikke ukrutt forgår så lett,slik at gamle Kolgrimurn er med noen år til.

Shadowfax
06-09-2006, 20:16
Jepp, Kurr.. Den skal de ha.. de tok også dyrlegeregningen i dette tilfellet, så de ordnet jo opp på et vis.. Man kan vel si de ville fått et temmelig saftig erstatningskrav dersom dette hadde ført til at norges beste avlshingst plutselig lå med buken opp som følge av dårlig og mangelfull merking av sekker..
De kan være letta nå, FK.. :)

Kurre
06-09-2006, 20:43
[quote="Shadowfax"] norges beste avlshingst quote]

Tine,du er bare søt du! :wink:

Harneshaug
06-09-2006, 21:28
OI OI OI.... Det er skummelt med feilmerking ja! Jeg trodde det var bare fordi sekkene var like jeg, sorry (-:
Hvordan går det med hestene da Wenche???

Shadowfax
07-09-2006, 11:00
Hehe, ja du kan få sagt det :)

Har ikke tatt det inn på meg Harneshaug :) Er ikke så lett å fornærme.. hehe

Men det er uansett ordnet nå tror jeg.. de sa i hvertfall at sekkene skulle endres til en eller annen "grusom" farge, og de viste oss lappen hvor de hadde gjort endringer.

Wenche
07-09-2006, 13:24
Det gikk heldigvis bare bra med hesten. Hun var litt urolig i en times tid, men i 3 tida så sto hun og småsov i boksen sin, så da tusla jeg inn og la meg i senga mi igjen.

Leste nøye over bøtta med multivit. i, og konkluderte med at mengden hun hadde fått i seg, ikke var så altfor farlig, men valgte likevel å sitte der en stund, for å se til at det ikke skjedde noe.

:)

Harneshaug
08-09-2006, 15:54
Det var bra! Nei de tåler en del da, noen mer/mindre enn andre .... Stella MER som spiste så mye tørt betfor! Sikkert mange liter....
Søsteren har ei varmblodshoppe som klarte å komme seg i sekken og hun endte opp med å få stoffet i lungene! Betennelse, snørr og slim og et forferdelig styr... parafin og himmelsjå... uff... hun har nå bygget forkasse med lås (-:

jujja
19-10-2006, 23:22
Var en gang jeg greide å gi 1l soyamel i steden for oppdrett til den ene unghesten, og 1/2l oppdrett :P men men.. han overlevde den glupskingen av en hest..

Mari
20-10-2006, 06:38
Oi, dette var en gammel tråd gitt. Hmm..