PDA

Se full versjon : Møkka luker inne i stallen

Roxira
04-09-2006, 12:17
Merker i stallen der jeg har hestene mine at det blir veldig dårlig luft siden det siver opp "gass" fra møkkakjelleren igjenniom lukene om vinteren. Noen som har noen bra løsninger på dette?

Vi har tenkte litt å få sveiset hel kant rundt så lukene ikke kan gli av, og legge gummikant på utsiden av den sveise kanten igjen, er dette nok??

Gjest-
04-09-2006, 12:30
Stallen jeg var i før hadde møkka luke inne i stallen.
Prøv å sett fast en gummimatte under luka, sånn at det segler sammen når du lukker igjen.

Wenche
04-09-2006, 19:16
Eller bare få tak i en firkant med gummimatte som kan legges over. Det hadde vi i stallen der hvor jeg hadde hest før, funka greit.

Men, disse gassene som siver opp er vel en av de viktigste grunnene til at det nå er forbudt å bygge staller med møkkjeller.

Harneshaug
05-09-2006, 00:37
Det går også ann å tilsette kalk i møkkra

Roxira
05-09-2006, 12:37
Legge en matte over kan nok bli vanskelig siden det er håndtak i midten av luka til å løfte den opp.

Heldigvis har mine hester mulighet til å stå på løsdrift i vinter om ting blir for ille.

Gjest-
05-09-2006, 12:40
Tja, da kan du kanskje skjære et hull i matta for dørhåndtaket, men da blir kanskje meningen litt borte igjen. Hva med å lage et nytt lokk som isolerer bedre?

Labello
05-09-2006, 13:49
[quote= Roxira

Roxira
05-09-2006, 13:52
Legge en matte over kan nok bli vanskelig siden det er håndtak i midten av luka til å løfte den opp.

Kan en ikke bare løfte vekk matta når en skal bruke luka da ?!

Jo, var ikke dt jeg tenkte på, men legger man noe oppå jernringen som står rett opp blir det jo ikke tett. Da blir jo matten liggende å bule.

Gjest-
05-09-2006, 13:53

Jo, var ikke dt jeg tenkte på, men legger man noe oppå jernringen som står rett opp blir det jo ikke tett. Da blir jo matten liggende å bule.

Nå vet jeg ikke hvor stor luke du har, men skaffer du stor nok matte skal ikke det være noe problem.

Roxira
05-09-2006, 14:24

Nå vet jeg ikke hvor stor luke du har, men skaffer du stor nok matte skal ikke det være noe problem.

Problemet er at luka ligger helt inntil veggen nesten så det blir begrenset hvor stor matte jeg for over inn mot veggen. Utover er det ikke like mye problem, men der er midtgangen vi steller hestene i og leier de ut og inn.

Gjest-
05-09-2006, 14:29
da syns jeg dere burde lage et nytt lokk som isolerer mye bedre på sidene, så tett som mulig! tar nok ikke så mye materialer eller arbeid det.

Wenche
05-09-2006, 14:29
Skjær et hull til håndtaket da. Blir uansett ganske tett når man får en tung gummimatte oppå. Trenger jo kanskje bare å være en liten "strek" i matta, for at håndtaket skal kunne passe inn der :)