PDA

Se full versjon : Nevzorov Haute Ecole

Sider : [1] 2 3 4

lil_julie
12-12-2008, 13:22
Ja, vi har jo hatt endel OT diskusjoner om dette, men jeg tror ikke vi har hatt en tråd om det? Eller?

Jeg har sett på veldig mange av filmene på youtube, og lest litt om dette. Og Kaja er jo litt innenfor den sjangeren med sin trening, og den har jo vært diskutert utallige ganger her inne. Jeg diskuterte litt dette med henne på MSN i går, og vi har ofte samtaler om hest, og hestehåndtering, og dette med straff, bitt osv osv.

Jeg ER skeptisk. Det blir liksom litt fanatisk, og da merker jeg at jeg skyter ut piggene med en gang. Ingen konkuranse, ingen bitt, ingen sporer, ingen sko. Det blir for voldsomt for meg. Jeg mener så absolutt at disse tinene kan brukes, på riktig måte, uten smerte som mål, og gi et harmonisk samspill med hesten.

Dette med straff er jeg litt delt på egentlig. Jeg ER veldig klar på at i min håndtering av hest, så er det ingen kjære mor. Jeg LEKER ikke sjef over 500kg med muskler. Jeg bestemmer, enkelt og greit, og enkelte ting er IKKE lov. Men jeg merker også at etterhver kommer meg og hesten til en slags enighet. Hvor hesten vet hva som ikke er lov, og hva som er lov, og inretter seg etter det, og korigering og kjefting hører skjeldenhetene til. Og jeg merker også at det er da forholdet for fullt blir harmonisk, og består av gjensidig tillit, slik som jeg ønsker. Men jeg føler også at veien dertil består av straff, eller korigering, eller hva man velger og kalle det. Aldri urettferdig, og aldri vedvarende, men noen ting er lov, andre ikke.

Men jeg kan heller ikke annet en og si meg imponert. Og forferdet på samme tid.

Når jeg ser videoer som denne (http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEg&feature=related) som er blitt vist her på forumet før. Så skjønner jeg hvorfor mannen har nulltoleranse for bitt også. Men dette vitner jo om ekstremt missbruk av bitt. Og at svært mange har godt av og skjønne hva som skjer i munnen til hesten når man bruker bittet, det legger jeg ikke skjul på. Og bevistgjøring rundt dette synes jeg er en bra ting. Men jeg er fortsatt ikke helt klar for og legge vekk bittet. Jeg er som mange vet en stor tilhenger av bruk av bitt, RIKTIG bruk av bitt.

Og dette med sko. Her også mener jeg at bevisgjøring er en fin ting. En hestesko har visse ulemper, og det er noe man som eier av hest bør være klar over. Men det betyr ikke at jeg selv har planer om og smekke skoene av min egen. Som jeg sa til kaja: Hesten er frisk som en fisk. Fullstendig haltfri, og ingen utslag på bøyeprøve. Friske og gode høver, aldri forfangen osv osv. Hvorfor, skal en hest, som er i stor grad avhengi av mest mulig trening for og trives, være pleiepassient i et år, fordi vi skal være så innmari sunn? Jeg tror faktisk ikke at det hadde hatt noe for seg, og jeg tror ikke hesten hadde blitt sunnere eller lykkeligere av den grunn. Jeg er ikke barfot motstander, men er noe skeptisk på endel områder. Ikke på at det funker, men på at det funker på alle... Den kjøper jeg rett og slett ikke... Men at det er noe folk skal være klar over? At riktig skoing er viktig, fordi at skoen allerede medfører en viss belastning. Og at skaden kan bli stor dersom ikke skoing gjøres ordentlig. Og det samme gjelder barfotrim. At folk tenker seg om, før de velger hva som er best for hesten sin? Absoutt!

Men så ser jeg på denne (http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&feature=related) filmen, og for meg er det ingen tvil om at dette fungerer. Og er en god fremgangsmåte for hest og mennesker. Og noe jeg absolutt fatter stor interesse for. Jeg er dypt imponert. Ute straff, eller dominanse slik vi kjenner den fra tradisjonell horsemanship.

Det får meg til og stille spørsmål til mine egne prinsipper. Hva har vi gått glipp av?

Amanthea
12-12-2008, 13:27
http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=29422&highlight=Nevzorov
Men ja, veldig mye OT. Selv synes jeg fremdeles at like barn leker best, og at man skal respektere andre for hva de mener. Selvfølgelig har jo NHE-ere problemer med å forstå noe de ser på som den mest bisarre tortur, men man når utrolig langt med å spre informasjon på en positiv måte. Og det er nå en gang slik at "de som rir med bitt er verdens verste dyremishandlere"-holdning ikke vekker like mye interesse for å lære noe nytt som "bitt er okei, MEN vi vet om noe bedre"-holdningen, imho.

lil_julie
12-12-2008, 13:29
Hvorfor har ikke jeg fått med meg den tråden der?

Regnet liksom med at jeg hadde fått det med meg om det var blitt diskutert, iløpet av den tiden jeg var aktiv her inne jeg da..:p

lil_julie
12-12-2008, 13:32
Men alikavell vil jeg gjerne se litt action her altså! Ser litt for meg at dette er et tema mange her inne har noe å si om?

Kaja&HP
12-12-2008, 13:56
JEg er fasinert, helt klart. Men som du sier. Det blir for voldsomt. Det finnes jo ingen middelvei. Her er det enten eller. Syns som det det vipper over til å bli fanatisk.

Skriver mer senere, nå skal jeg i stallen å ri på tur :D

trineck
12-12-2008, 14:17
Problemet mitt med NHE er først og fremst at det blir så lukket og så fanatisk at man ikke kan gjøre som jeg liker med hest, bruke det man liker, forkaste resten.
Jeg synes ikke det er noen tvil om at Nevzorov er dyktig i det han gjør, ref siste videoen din, men at det er rette måte å gjøre verden bedre for hester i menneskelig trening, om det er det man ønsker, ved å lære bort på en så lukket, forpliktende og fanatisk måte.. det forstår jeg ikke at man kan mene.

Harneshaug
12-12-2008, 14:26
:lol: Bare henviser til mitt svar i den andre tråden, mener det samme enda :)

Helenepia
12-12-2008, 16:16
Jeg synes det Alexander Nevzorov viser og gjør med hestene sine er helt utrolig! Hadde jeg hatt kunnskap nok ville jeg nok ridd slik i stedenfor med hodelag og bitt, men nå er det jo sånn at han ikke vil lære bort noe, og ingen får fillme eller ta bilder når han trener. Kun når han "viser seg fram" som på filmen til TS... Man kan jo ikke bare si "dere som rir med bitt er slemme og misshandler hestene deres, dere må gjøre som jeg gjør, men jeg vil ikke si hvordan dere skal gjøre det". Det funker bare ikke for meg.. Og hvem vet hvordan han lærer hestene å gjøre det de gjør...

lil_julie
12-12-2008, 16:23
Jeg synes det Alexander Nevzorov viser og gjør med hestene sine er helt utrolig! Hadde jeg hatt kunnskap nok ville jeg nok ridd slik i stedenfor med hodelag og bitt, men nå er det jo sånn at han ikke vil lære bort noe, og ingen får fillme eller ta bilder når han trener. Kun når han "viser seg fram" som på filmen til TS... Man kan jo ikke bare si "dere som rir med bitt er slemme og misshandler hestene deres, dere må gjøre som jeg gjør, men jeg vil ikke si hvordan dere skal gjøre det". Det funker bare ikke for meg.. Og hvem vet hvordan han lærer hestene å gjøre det de gjør...

Den er jeg veldig med på!

Det jeg forholder meg til, er at jeg synes hestene sær svært harmoniske og fornøgde ut når de arbeider, det av det vi får se ivertfall.

Jeg kunne faktisk tenkt meg og feks. gå på kurs, en lenger periode og lære det, dersom jeg hadde fått muligheten. På samme måte som mange feks. reiser til utlandet andre steder, for og bli en bedre rytter, og jobber osv. Dette ville jo virkelig skapt forandringer, om ikke så ekstreme som han ønsker, så ivertfall i en positiv retning. Jeg ser overhode ikke hva vondt folk kan han av og lære det den mannen driver med, enten de velger bort bitt og sko osv. eller ikke.

Men igjen så spør jeg, hva har vi gått glipp av? Siden de aller fleste av oss er opplært til, at man ikke skal være slem, men likefult korgere og ikke akseptere endel oppførsel fra hest, nettop fordi det kan gjøre hverdagen med dem farlig.

Helenepia
12-12-2008, 16:36
Ja de ser harmoniske ut, men ser jo flere ganger at de legger på ørene, spes når de steiler, hopper rundt og bukker å slikt. Kanskje det er en reflekt, kanskje ikke.. Det vet jeg ikke. Problemet er jo at han ikke vil lære det bort! Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg reist på dagen!

TheaHøili
12-12-2008, 16:44
Hestene til Nevzorov er SUPER glade og entusiastiske når de trener, og Nevzorov er en utrolig dyktig mann (litt gal da), men jeg ville fortsatt ikke fulgt prinsippene hans for å få en slik entusiasme fra hesten min.

Beklager Kaja, men jeg kan nesten ikke dy meg lenger...

Harneshaug
12-12-2008, 17:31
Han dominerer ikke hestene, han ber de, hestespråk... Ikke som i de andre metodene hvor man lærer og trener de for å utføre det man ber om, men mye mer direkte der og da.
Dermed får hestene være hest sammen med han også, som i en flokk, og dresserte ikke aper. Som han der "fridressurfranskmannen som jeg hater" :(

Han vil ikke lære det bort, det er hele prinsippet hans. Han liker ikke at Monty og disse tjener penger på å lære mennesker hvordan de skal "lure/tvinge" hesten til å gjøre noe mot sin vilje.
Man skal kommunisere med hesten selv, ikke via andre.

Mange fine tilnærmingsmåter og mange merkelige. Godt han ikke har 100% jobb i tillegg da ;)
Men mannen er flink, meget flink. Det er et faktum uansett om man liker han eller ikke.

TheaHøili
12-12-2008, 19:37
Han dominerer ikke hestene, han ber de, hestespråk... Ikke som i de andre metodene hvor man lærer og trener de for å utføre det man ber om, men mye mer direkte der og da.
Dermed får hestene være hest sammen med han også, som i en flokk, og dresserte ikke aper. Som han der "fridressurfranskmannen som jeg hater" :(

Han vil ikke lære det bort, det er hele prinsippet hans. Han liker ikke at Monty og disse tjener penger på å lære mennesker hvordan de skal "lure/tvinge" hesten til å gjøre noe mot sin vilje.
Man skal kommunisere med hesten selv, ikke via andre.

Mange fine tilnærmingsmåter og mange merkelige. Godt han ikke har 100% jobb i tillegg da ;)
Men mannen er flink, meget flink. Det er et faktum uansett om man liker han eller ikke.

Nevzorov lærer og trener hestene for å utføre det han ber dem om. Om det er hestespråk eller ikke kan alltids diskuteres.

Om han vil lære det bort eller ikke er jo også relativt, han har hatt en elev og han har kommet med en artikkel om prinsippene sine. Om han ikke hadde skrevet den artikkelen ville jeg fortsatt hyllet han på den måten jeg gjorde. Mannen er jo selvfølgelig veldig dyktig, men jeg ville ikke gjort det på samme måte som han for å få utrolige resultater.

Jeg skal komme med noen av punktene fra artikkelen hans, men ikke nå for jeg har ikke god nok tid.

Chevaleresse
12-12-2008, 19:42
Hvor finner man denne artikkelen Thea?

Mvh Toril

lil_julie
12-12-2008, 19:53
Men det trenger jo ikke og være eneste veien? Det kan være flere måter og opparbeide slike resultater på. Harmonisk og arbeidsvillig.

Jeg vet ikke om jeg hadde fulg prinsippene hans i det daglige, med min egen hest, til punkt og prikke. Men at jeg har et og annet og lære av mannen? Uten tvil. Og at flere antagelig hadde hatt godt av en "boot camp" i russland, og lære hvordan man oppfører seg rundt hester, og at visse ting er uakseptabelt. Uten tvil.

Man må også tenker på at han kommer fra et ganske ekstremt miljø, på den andre siden. Han har nok sett veldig mye dårlig behandling av hest, og kanskje derfor han er blitt så prinsippfast og streng på mange ting?

Helenepia
12-12-2008, 21:11
Hestene til Nevzorov er SUPER glade og entusiastiske når de trener, og Nevzorov er en utrolig dyktig mann (litt gal da), men jeg ville fortsatt ikke fulgt prinsippene hans for å få en slik entusiasme fra hesten min.

Beklager Kaja, men jeg kan nesten ikke dy meg lenger...

Hvordan kan du vite det? Har du vært på besøk hos han og sett han trene hestene sine? Synes ikke hestene ser glade ut jeg, de legger jo på ørene ganske ofte, men det kan jo være en refleks at dem gjør det når de steiler å sånt uansett, det vet jeg ikke da. Men for å være superkritisk så ser de ikke superhappy ut hele tiden...

TheaHøili
12-12-2008, 21:13
Hvordan kan du vite det? Har du vært på besøk hos han og sett han trene hestene sine? Synes ikke hestene ser glade ut jeg, de legger jo på ørene ganske ofte, men det kan jo være en refleks at dem gjør det når de steiler å sånt uansett, det vet jeg ikke da. Men for å være superkritisk så ser de ikke superhappy ut hele tiden...

De ser kanskje ikke super happy ut hele tiden, men jeg synes de ser veldig entusiastiske og glade ut nesten hele tiden.

lil_julie
12-12-2008, 21:15
De legger på ørene, men det gjør veldig ofte hester når de beveger seg slik. Vestas og gjør det i lek, men han er ikke sint eller noe fordi, er bare idet han steiler\bukker liksom, også fyker han rundt med toppede ører igjen etterpå...

Tror det er ganske vanlig, de må nok konsentrere seg for og få med både komandoer, og gjøre det de skal..

Helenepia
12-12-2008, 21:20
Kan godt hende det ja. Okei, de er kanskje harmoniske og happy.. Men ingen vet hvordan han trener hestene når ingen ser på, så litt skeptisk er jeg. Men for al del! Jeg har STOR respekt for den mannen og hva han klarer å gjøre med hestene sine! Det er ren kunst! Utrolig dyktig mann som har meget gode prinsipper og er veldig enig med han. Jeg er nok bare skeptisk av natur :P Alt jeg ikke har sett SELV med egne øyne er jeg skeptisk til. For man vet jo ikke hva som foregår der uten kamera til stede osv osv. . Derfor er jeg litt skeptisk, men flink det er han. Bare han kunne drevet med undervisning, så hadde ting vært mye lettere. Det at han ikke vil lære bort gjør meg også litt skeptisk, bruker han metoder som andre ikke bør se, eller er han bare sær? Hvem vet...

lil_julie
12-12-2008, 21:24
Kan godt hende det ja. Okei, de er kanskje harmoniske og happy.. Men ingen vet hvordan han trener hestene når ingen ser på, så litt skeptisk er jeg. Men for al del! Jeg har STOR respekt for den mannen og hva han klarer å gjøre med hestene sine! Det er ren kunst! Utrolig dyktig mann som har meget gode prinsipper og er veldig enig med han. Jeg er nok bare skeptisk av natur :P Alt jeg ikke har sett SELV med egne øyne er jeg skeptisk til. For man vet jo ikke hva som foregår der uten kamera til stede osv osv. . Derfor er jeg litt skeptisk, men flink det er han. Bare han kunne drevet med undervisning, så hadde ting vært mye lettere. Det at han ikke vil lære bort gjør meg også litt skeptisk, bruker han metoder som andre ikke bør se, eller er han bare sær? Hvem vet...

Det skjønner jeg godt selv. Og jeg er vell på sett og vis skeptisk også. Men samtidig tenker jeg at vist han gjør dette, slik han sier at han gjør det. Hvorfor får ikke den til? Uten og starte noe stor diskusjon om samling og bæring her, det tar vi der det hører hjemme. MEN endel av de hestene bærer seg utrolig flott i endel av øvelsene, spessielt tatt i betraktning at det er uten bitt og hodelag, og til tider uten rytter på ryggen. Selv jeg, med mine "Bitt er en del av dressuren" holdninger, må si at jeg er skeptisk til min egen måte og håndter endel situasjoner og problemstillinger på...

TheaHøili
12-12-2008, 21:35
Artikkelen finner man nok ikke på nettet nå siden den ble tatt bort og den var uansett bare publisert på det aller helligste på NHE forumet. Jeg kan ikke legge ut hele artikkelen, litt fordi den er på 7 sider og det blir for langt. Men nå har jeg tid til å legge ut det jeg og mange andre har reagert på.

Han sier at det er få prinsipper man må følge for å trene hesten etter denne skolen, og de er veldig strenge. Om man ikke følger dem vil det føre til katastrofe.

Den første er om bitt og det er ikke noe nytt at man ikke skal bruke det

Interdict One.
It goes without saying, that any bit of any kind is strictly forbidden, moreover, not only during the School work in hand, but also everywhere in the horse's life. The only iron thing that may be placed in the horse's mouth is a mouth gag (speculum) or a tooth rasp. This does not warrant any further discussion.

Den andre er om utstyr som går over nesa til hesten, det er heller ikke no man reagerer stort på.

Interdict Two.
Any means of nasal control: hackamores, cavessons, NH rope halters, bosals, side-pulls, nosebands, longeing cavessons etc. are strictly prohibited. Their action is similar, only the degree varies. They are all based on the same principle. The effect of any nasal aid is based on shocking injury to the infraorbital nerve when the nasal bone breaks.
An ordinary head collar (halter) with wide straps is permissible in everyday work around the stables, its action may be unpleasant but only the horse's poll is vulnerable to slight injury in extreme situations. During lessons a head collar is as strictly forbidden as any device blocking the movements of the horse's head.

Tredje er den som gir sterke reaksjoner.

Interdict Three.
Any herd or herd-like horse management is interdicted. Besides the rebuilding of the horse’s entire musculature, herd living makes a horse very primitive and stupid, and returns the horse to the world of primitive ideas and manners. From the School’s point of view, herd keeping seems to be akin to sheep breeding. I fully realize that reading these words may be unpleasant for many people, but it’s better to tell the truth at the beginning.

It is at least illogical and guarantees that the process of horse education will be a vain and silly waste of time. It is based on complete ignorance, on the attitude that a horse is a mobile piece of meat, and on the attitude that herd life will provide this piece of meat the motor physiological functions for keeping fit in a group and for the convenience of lazy grooms.

The herd is an astonishingly influential factor on the horse's mind and will always try to destroy any fruits of education. You will teach the horse, and the herd will delete everything you have taught the horse during the lesson.

The turnout style must be the following: a rug (blanket) being STRICTLY obligatory for a School horse when the temperature is below + 5 centigrade and must not be torn or wet. If it gets wet, it must be changed immediately. Moreover, the turnouts may occur only if the ground is safe. Any areas covered with ice, any frozen grooves, any serious roughness of the ground will sooner or later inevitably cause the horse's disability. The horse's legs will never adapt to the condition of the ground.

Fire er om sko som heller ikke er noe nytt...

Interdict Four.
Shoeing is Interdicted.
Here we probably don’t need to define more precisely, as the knowledge of the damage of shoes for the hooves, joints and ligaments is already well known. Any shoeing, being the purposeful and deliberate mutilation of the horse's legs, is inadmissible. Curved pieces of iron fastened with nails to the hooves abruptly distort the natural biomechanics, change the plasticity, conceal a lameness or exaggerate a slight one, all of which hides and prevents one from appreciating the beauty of natural horse movements, as well as causes physiological discomfort in the horse, which will undoubtedly distract the horse from the lesson.

Fem er litt spess om jeg får si det selv...

Interdict Five.
Ventriloquism.
Previously called “ventrioratoria”. It is amusing, but this term is impossible to translate from Latin in just one word. Literally it means not just ventriloquism, but a kind of “pathetic lying”. This is a very old term, having been used by the School as a mockery in PRAECEPTIO PRAECEPTORIBUS and a number of other School works, always denoting the sign of a fool, an amateur or a deceiver.

Adroit and amazing tricks, when the ventriloquist seemingly speaks for a bear, for a dead man, for a teapot etc., without opening his mouth, were called shows of ventriloquism. Nowadays almost everyone tries to speak for the horse.

Ventriloquism for the horse is the worst sort of deed, even an obscenity, hence, not allowed in the School work even as a joke.

Besides these Interdicts directly concerning the work in hand, there are other School Interdicts and rules, such as limitations of the types and sorts of religion, obligation to be a vegetarian, etc., which were discussed in details in The Treatise on the School Seat. Awareness and understanding of these Interdicts is obligatory. They are given here not to be discussed but to be followed. However, you do not have to execute them. Non-observance of any of these Interdicts will result in complete failure of the work in hand in the horse's education.

Som sakt er det masse jeg ikke har tatt med her, men jeg kan ikke legge ut hele artikkelen. Men den vil bli publisert i et eller annet hooandsk blad.. heh

lil_julie
12-12-2008, 21:47
Hmm..

Den artikkelen gjør meg på en måte veldig provosert. Samtidig er jeg ganske enig i endel av det også...

Men det som irriterer meg, og provoserer, er måten han fremstiller det på.

Jeg ser så utrolig mye bra, i endel av det han sier og gjør, (av det som er offentlig da, vell å merke) men måten han konkluderer med, og på en måte eliminerer aller ødeleggende faktorer, istedenfor og godta dem som en del av hestens liv. Irriterer meg.

Også at det her stopper for mange mennesker. For jeg mener at de aller fleste har MYE å lære av den mannen. Og at det han kan, og utfører, og lærer fra seg er utrolig. Også må han styre det inn i fanatismen, og miste så mye av publikumet sit på veien...

TheaHøili
12-12-2008, 21:54
Det er jo ingen tvil om at denne mannen er dyktig, men jeg ville ikke isolert hesten min for å oppnå de tingene han gjør. Det går jo da på hvilken pris man er villig til å betale etter min mening.

Thea og Ronja
12-12-2008, 22:07
Og ta hesten ut av flokken virker jo helt på tryne... Prater han ikke om naturlig hestehold, hvordan i alle dager kan det være naturlig når hesten ikke får være med andre hestekamerater! Herregud blir helt paff jeg, nytt lys over mannen, det er helt sikkert... Å ha en hest alene for seg selv ser jeg nærmest på som dyreplageri - hvertfall om det ikke er andre hester i nærheten engang. De må da få lov til å sosialisere seg...

lil_julie
12-12-2008, 22:09
Men jeg tenker som så at det er mye i det han sier. Om flokken. I form av at flokken har stor inflytelse på hesten. Igjen mener jeg ikke at den skal isoleres, slik han velger, men at det er en ting man skal være klar over, og ta hensyn til. Jeg ser logikken i det han sier, men jeg ser også at den forsvinner i det fjerne når man mener at de skal isoleres på grunn av det.

Thea og Ronja
12-12-2008, 22:10
Ja jeg skjønner forsåvidt det jeg og, men isolering.. Nei det blir å ta for hardt i!

Kaja
12-12-2008, 22:17
Bra første innlegg Julie, du fikk det sett fra begge sider. :D

Ok. Han ISOLERER ikke. Han HAR hestene i paddocker så de kan HILSE, snuse, ha generelt fysisk kontakt. Men hestene hans er utrolig dominante, litt Meeg-aktige (om noen vet hvordan hun er), og dermed er å ha dem i samme innhegning som å invitere til hanekamp.. Ja, den artikkelen kan misforstås, og det er trist at han velger å ha dem for seg selv - men han har vel sine grunner, og de har latt hestene sine være på bane sammen osv, er bilder av det. ;)

Så bare dy deg Thea. :p

Helenepia
12-12-2008, 22:22
Mener han å isolere hesten? Han sier jo bare at de ikke skal gå i flokk... Kan jo hende de står i padocker vedsidenav hverandre. Det gjør hestene på stallen her. Ingen som har traumer ; )

Alocado
12-12-2008, 22:23
Mannen er flink, det syns jeg. Men det er litt for ekstremt.

Thea og Ronja
12-12-2008, 22:24
Haha dyr meg som bare det jeg :p Men er det noe jeg hater så er det isolering! ROnja er ikke akkurat noen solstråle hu heller når det kommer til andre hester, men igjen - setter man henne på et jorde uten noen andre hester (eller mennesker) er hun ute av den før du rekker å blunke ^^,

lil_julie
12-12-2008, 22:25
Men snu på det da. Vestas står også stort sett alene, og ikke i noen etablert flokk, selv om han har omgang med andre hester. Rett og slett fordi at de gangene han slippes uten tilsyn ut med de fleste av hestene i stallen, så ender han opp småhalt og med dype sår. Eller dyvåt av svette, etter ikke å ha fått være i fred et sekund. Og pga. ordningene med utslipp, så må han stå alene, for alle de han kan stå med, har andre plasser, så om vi skal bytte om, så må vi forandre på hvor ALLE står, for det er en kabal som skal gå opp det der, men hvem som kan gå sammen med hvem.

Er jeg slem fordi jeg ikke har planer om og bruke masse penger på dyrlege flere dager i uken? Og tror dere virkelig hesten har det noe bedre med de andre, en og kunne stå trygt, adskilt fra dem, og snuse over gjerde om han vil, og trekke seg vekk?

Kurre
12-12-2008, 22:34
Det var interessant lesing.
At hester får gå sammen med andre hester gjør altså at det er bortkastet å trene dem og de blir dumme og tåpelige...

Makan til dust.

De kan gå sammen når de tas bilde av? De kan snuse på hverandre over gjerdet?
Sånt er så tåpelig og lite hestevennlig at...Det er altså ytterste form av dyreplageri å leie en hest med grime,ALT som øigger over hestens nese brkker nesebenet og det er det nabn ønsker å oppnå.men isolering er helt greit?

Tror ikke jeg orker engang å kiommentere resten av dusteriet til gubben.Godt han ikke underviser,godt han holder seg for seg selv.

*Frese*

Thea og Ronja
Nei under slike omstendigheter er det jo noe annet, når jeg sier isolering ser jeg for meg en hest alene på en hel gård på et jorde for seg selv. Ingen andre hester i syne.

lil_julie
At hester får gå sammen med andre hester gjør altså at det er bortkastet å trene dem og de blir dumme og tåpelige...

Makan til dust.

Sånt er så tåpelig og lite hestevennlig at...Det er altså ytterste form av dyreplageri å leie en hest med grime,ALT som øigger over hestens nese brkker nesebenet og det er det nabn ønsker å oppnå.men isolering er helt greit?

Tror ikke jeg orker engang å kiommentere resten av dusteriet til gubben.Godt han ikke underviser,godt han holder seg for seg selv.

*Frese*

Men resten da? Du er altså ikke imponert over det han har fått til? Og måten han har fått det til på?

Kurre
12-12-2008, 22:38
Er jeg slem fordi jeg ikke har planer om og bruke masse penger på dyrlege flere dager i uken? Og tror dere virkelig hesten har det noe bedre med de andre, en og kunne stå trygt, adskilt fra dem, og snuse over gjerde om han vil, og trekke seg vekk?

Ja.jeg synes det er helt forkastelig å ha hester alene på den måten.
Det krever ekstra tankevirksomhet,tid og at man omorganiserer hvem som slippes med hvem,hva slags områder de går på,sko/ikke sko i periode evt,men en isolert hest er for meg helt helt galt.
At hesten veldiger å gå på yttersiden av flokken,helt greit,at de går sammen med bare en,ikke noe problem med det,men å kunne si at "Flokklivet fordummer hesten" er noe av det mest arrogante og vannvittige jeg har hørt uttalt på lenge.Og da driter jeg loddrett,vannrett og alt i mellom i at tosken kan få en hest til å piaffere hur bra som helst uten hverken det ene eller andre utstyret,

Det er HESTER han driver med,ikke malerier eller fjernstyrte biler eller....ett eller annet.

*Frese mer*

Kaja
12-12-2008, 22:42

Makan til dust.

*Frese*

Godt at hvertfall du sprer dine budskap og underviser på din fantastiske måte da. :D

Kurre
12-12-2008, 22:43
Men resten da? Du er altså ikke imponert over det han har fått til? Og måten han har fått det til på?

Hvordan kan jeg det når jeg ikke har sett hvordan han gjør det?
LANGT større respekt for en som åpner dørene til stallen sin og sier: SLik trener jeg,dette er det jeg driver med.

Sånn hemmelighetskremmeri og "Om du ikke er akkurat som meg så er du ikke verdt noe" det orker jeg bare ikke.

Så nei,jeg er nok ikke det.
Hester er i min erfaring letttrente dyr og kan like lett trenes til å svare på det ene signaltypen som den andre.Vil du lære dem å stoppe når du sparker og løpe når du drar,for å si det på den måten,så er ikke dt noe problem.

Legg nok tid,nok konsekvens i måten du gjør det på,så tror og mener jeg at de fleste kan oppnå aldeles utrolige resultater.
Uten å måtte øage så mye "kav" rundt det.

Kurre
12-12-2008, 22:44
Godt at hvertfall du sprer dine budskap og underviser på din fantastiske måte da. :D

Åh hold kjeft og snakk om noe du har greie på.

Excite
12-12-2008, 22:45
Jeg bøyer meg fortsatt i støvet for han, beundrer det han får til! Kansje noen av hans metoder og meninger er tvilsome, kansje han er for god til å være sann.. Vanskelig å si det. men ser jo at hans metoder gir resultater.....
Har stor respekt for det han holder på med, hadde vert fantastisk å lært og greid det samme.

Kaja
12-12-2008, 22:45
Sur du var i dag da! :p

lil_julie
12-12-2008, 22:46
Ja.jeg synes det er helt forkastelig å ha hester alene på den måten.
Det krever ekstra tankevirksomhet,tid og at man omorganiserer hvem som slippes med hvem,hva slags områder de går på,sko/ikke sko i periode evt,men en isolert hest er for meg helt helt galt.
At hesten veldiger å gå på yttersiden av flokken,helt greit,at de går sammen med bare en,ikke noe problem med det,men å kunne si at "Flokklivet fordummer hesten" er noe av det mest arrogante og vannvittige jeg har hørt uttalt på lenge.Og da driter jeg loddrett,vannrett og alt i mellom i at tosken kan få en hest til å piaffere hur bra som helst uten hverken det ene eller andre utstyret,

Det er HESTER han driver med,ikke malerier eller fjernstyrte biler eller....ett eller annet.

*Frese mer*

Det synes jeg faktisk blir litt feil...

Ta vestas som et eksempel da. Han isoleres jo ikke. Han står alene på formidagen. Da er alle hestene ute, og ikke sikkert det er folk i stallen til enhver tid. DA slipper ikke jeg ut vestas med andre, med mindre det er på beite, som er ubrukelige for skohestene nå. (vi bor i bergen) ved frost bruker vi beitene litt, og da får han stå med de. Da har de stoooor plass, og han kan løpe vekk fra de.

Og når jeg er der, står han gjerne sammen med Copper, hesten til veninnen min. Og det går stort sett greit. Med hønemor på vakt inne i stallen, klar til og bryte inn...

Hva med Meeg til kaja? Du kan ikke seriøst mene at den hesten skal slippes ut i luftegård med andre hester, sånn uten videre? Du har vell vært her inne lenge nok til og vite hvordan hun kan være med andre hester. Men også hun får jo stå med de på beite, når de har stor nok plass.

Helenepia
12-12-2008, 22:46
Hesten min står aldri på samme beite sammen med andre hester men kan snuse over gjerdet og står i boks vedsidenav andre hester. Men det er IKKE misshandling! Ikke kom her å si at jeg misshandler hesten min pga det for det gjør jeg absolutt ikke!! Hesten min er lykkelig og trives godt den, så det så, enda nå med konstant bokshvile i nesten 3 mnd er den lykkelig fordi den får stell, kos og oppmerksomhet fordiom, og den ser andre hester og kan snuse på innimellom! *frese tilbake*

lil_julie
12-12-2008, 22:50
Åh hold kjeft og snakk om noe du har greie på.

Såpass ja.

Jeg vil nå faktisk si at dette med NHE er noe Kaja har greie på, kanskje mer en de aller fleste andre her inne? Og selv om du er uenig i metodene hennes, så finner du nok mye fornuftig i det hun sier uansett. Jeg er heller ikke enig i alt Kaja sier, men tar til meg mye av den kunnskapen hun har, og bruker den...

Kurre
12-12-2008, 22:50
Det synes jeg faktisk blir litt feil...

Ta vestas som et eksempel da. Han isoleres jo ikke. Han står alene på formidagen. Da er alle hestene ute, og ikke sikkert det er folk i stallen til enhver tid. DA slipper ikke jeg ut vestas med andre, med mindre det er på beite, som er ubrukelige for skohestene nå. (vi bor i bergen) ved frost bruker vi beitene litt, og da får han stå med de. Da har de stoooor plass, og han kan løpe vekk fra de.

Og når jeg er der, står han gjerne sammen med Copper, hesten til veninnen min. Og det går stort sett greit. Med hønemor på vakt inne i stallen, klar til og bryte inn...

Hva med Meeg til kaja? Du kan ikke seriøst mene at den hesten skal slippes ut i luftegård med andre hester, sånn uten videre? Du har vell vært her inne lenge nok til og vite hvordan hun kan være med andre hester. Men også hun får jo stå med de på beite, når de har stor nok plass.

Men da er jo ikke hesten din isolert,den har mulighet til å gå sammen med andre.

Ang hesten til Kaja,så vil jeg ikek si noe om den.Der spriker det jeg hører/leser som Kaja sier om hvordan den er og fungerer og hva andre som har opplevd den så kraftig,at det blir bare gjetting.
Jeg har aldri opplevd den hesten selv og har ikke lyst til å trekke slutninger basert på historiene til kaja.

Kurre
12-12-2008, 22:52
Såpass ja.

Jeg vil nå faktisk si at dette med NHE er noe Kaja har greie på, kanskje mer en de aller fleste andre her inne? Og selv om du er uenig i metodene hennes, så finner du nok mye fornuftig i det hun sier uansett. Jeg er heller ikke enig i alt Kaja sier, men tar til meg mye av den kunnskapen hun har, og bruker den...

Det jeg her sier er at da kan Kaja preke om sitt ,ikek om MIN undervisning som var det hun langet ut mot her,
Hva jeg sier og ikke sier når jeg underviser vet hun nemlig like lite om som jeg gjør om hva hun gjør og ikke gjør i omgang med de hestene hun håndterer.

DET er det jeg reagerer på.

lil_julie
12-12-2008, 22:53
Men da er jo ikke hesten din isolert,den har mulighet til å gå sammen med andre.

Ang hesten til Kaja,så vil jeg ikek si noe om den.Der spriker det jeg hører/leser som Kaja sier om hvordan den er og fungerer og hva andre som har opplevd den så kraftig,at det blir bare gjetting.
Jeg har aldri opplevd den hesten selv og har ikke lyst til å trekke slutninger basert på historiene til kaja.

Ja, men muligheten har jeg valg og begrense, og det er slik jeg tolker at han har gjort det og? Og det er slik jeg tolker det han sier og. Jeg er ikke enig i at en hest som fungerer i flokk ikke skal kunne gå i flokk. Men jeg tror også på at flokken har en stor inflytelse på hesten, og at dette er noe man skal være klar over.

Jeg tar ting med en klype salt, og velger og se de positive sidene av slike ting. Selv om jeg også er skeptisk til noe.

Kurre
12-12-2008, 22:53
Hesten min står aldri på samme beite sammen med andre hester men kan snuse over gjerdet og står i boks vedsidenav andre hester. Men det er IKKE misshandling! Ikke kom her å si at jeg misshandler hesten min pga det for det gjør jeg absolutt ikke!! Hesten min er lykkelig og trives godt den, så det så, enda nå med konstant bokshvile i nesten 3 mnd er den lykkelig fordi den får stell, kos og oppmerksomhet fordiom, og den ser andre hester og kan snuse på innimellom! *frese tilbake*
Mishandling? Så absolutt ikke.
En form for hestehold jeg selv ikke vil ha,ja,men så absolutt ikke mkishandling.Altfor sterkt ord.

lil_julie
12-12-2008, 22:54
Det jeg her sier er at da kan Kaja preke om sitt ,ikek om MIN undervisning som var det hun langet ut mot her,
Hva jeg sier og ikke sier når jeg underviser vet hun nemlig like lite om som jeg gjør om hva hun gjør og ikke gjør i omgang med de hestene hun håndterer.

DET er det jeg reagerer på.

Men så vet jo også kaja mer om hans "undervisning" om man kan kalle det det, eller den måten han fremgår til dem han lærer dette vekk til, en deg vil jeg tro? I og med at hun bla. har vært inne på dette forumet hans en stund, hvor vi fleste andre er bannlyst?

Kurre
12-12-2008, 22:56
Men så vet jo også kaja mer om hans "undervisning" om man kan kalle det det, eller den måten han fremgår til dem han lærer dette vekk til, en deg vil jeg tro? I og med at hun bla. har vært inne på dette forumet hans en stund, hvor vi fleste andre er bannlyst?
Så absolutt.
Men ikke om MIN undervisning.Hadde det vært ham hun snakket om hadde jeg ikke sagt noenting.Klart hun vet mer om ham enn de fleste her inne.At hun også ser på ham gjennom rosa briller,er nå så,men at hun vet mer om det,ikke tvil.

Tone Kristin
12-12-2008, 23:01
Det er vel ikke akkurat det at hestene står alene i seg selv Nina freser over, men dette:

(...)men å kunne si at "Flokklivet fordummer hesten" er noe av det mest arrogante og vannvittige jeg har hørt uttalt på lenge.
Og der er jeg faktisk 100% enig med henne...

lil_julie
12-12-2008, 23:02
Jeg kan si med sikkerhet at hun ikke ser på han med rosa briller heller...

Synes fortsatt den komentaren var på kanten, om ikke over, og det var vell det jeg ville frem til.

Gud jeg begynner og bli trøtt og vasete, og frøkna har frokostforing i morgen og. Snart leggetid?

daim
12-12-2008, 23:07
Bare lurer jeg... HVordan/hvorfor vet Kaja så mye om denne fyren, har hun vært der?
Han sier jo selv at han isolerer hestene.. Isolasjon for meg betyr alene.. helt alene

lil_julie
12-12-2008, 23:09
Bare lurer jeg... HVordan/hvorfor vet Kaja så mye om denne fyren, har hun vært der?
Han sier jo selv at han isolerer hestene.. Isolasjon for meg betyr alene.. helt alene

Nei men hun benytter veldig mye av den treningsmetoden og filosofien han bruker. Ingen straff, bruker ikke bitt, og stort sett halsring. Hun er ikke like ekstrem, og har nok også gått litt tilbake fra det tror jeg.

Men nå skal kaja få svare for seg selv her. Jeg jatter jo bare rundt føler jeg:p

Helga
12-12-2008, 23:13
Eg ser at Kurre kjemper mi sak, trekkjer meg tilbake der.

daim
12-12-2008, 23:14
Nei men hun benytter veldig mye av den treningsmetoden og filosofien han bruker. Ingen straff, bruker ikke bitt, og stort sett halsring. Hun er ikke like ekstrem, og har nok også gått litt tilbake fra det tror jeg.

Men nå skal kaja få svare for seg selv her. Jeg jatter jo bare rundt føler jeg:p

he he he ja :-) Men sån som jeg forstår det så er det faktisk total isolajon i en periode... Det skremmer meg, men det er ikke en uvanlig treningsmetode..
Mener å lest en plass at dette var en vanlig måte før i tiden i Baltikum.
Spes i Show/sirkus sammenheng

Kaja
12-12-2008, 23:31
Jeg har vært innom de fleste plassene på det forumet.. Og jeg har vært på det nettforum/skolen i ca. to år før jeg gikk ut av det. Så jeg vet at jeg vet mer enn dere.. Og selv om denne artikkelen sier ditt, og Alexander sier datt og ditt, så er det ikke ensbetydende med at SÅNN er det, for Alexander er litt for flink til å sette ting på spissen, fordi han vil provosere!

Så klart er dette med isolering drøyt, men man kan ikke begynne å høykritisere det før man virkelig vet noe.. Jeg er selv i tvil, og mange har forlatt NHE etter denne artikkelen så dagens lys. Jeg kontakta veldig tidlig, i slutten av sommerferien en representant selv fordi ei russisk NHE-dame begynte og fortelle meg at hester ikke burde stå i flokk. Etter det har det bare utvikla seg såvidt jeg har sett og fulgt med.

Det er russere som har vært på besøk hos Alexander og sett han trene - som har hestene sine i stor flokk på utegang, så jeg tviler på at hestene hans lider, ettersom disse russerne faktisk er veldig ivrige på å ha naturlig hestehold. :)

trineck
12-12-2008, 23:33
Hvordan kan flokklivet måtte bort for å få resultater? Jeg kan forstå MYE. Men at flokkliv er forbudt og isolasjon påkrevd, det fatter jeg ikke.
Om HAN har dominante hester som funker best i enepaddock, javel. Men da burde han se at andre har andre typer hester som funker best i flokk. Noe bortimot alt annet tilsier at flertallet av hest gjør, så fremt plass og tilrettelegging og riktige hester i flokken! Og ikke kall det fordummende.. det blir- ja- for dumt!

lil_julie
12-12-2008, 23:34
Hvordan kan flokklivet måtte bort for å få resultater? Jeg kan forstå MYE. Men at flokkliv er forbudt og isolasjon påkrevd, det fatter jeg ikke.
Om HAN har dominante hester som funker best i enepaddock, javel. Men da burde han se at andre har andre typer hester som funker best i flokk. Noe bortimot alt annet tilsier at flertallet av hest gjør, så fremt plass og tilrettelegging og riktige hester i flokken! Og ikke kall det fordummende.. det blir- ja- for dumt!

Fordi flokklivet fremprovoserer i noen ganger dominans hos hester. Og dette er uønsket. Likeså underkastelse. Antagelig derfor.

TheaHøili
12-12-2008, 23:36
Først og fremst vil jeg si beklager til Kaja, for jeg visste det ville bli slike reaksjoner. Så vil jeg si at hvordan Kaja holder og trener hesten sin er det Kaja som vet og det kan ikke vi uttale oss om, og denne tråden omhandler Alexander Nevzorov og ikke Kaja.

Som jeg har sakt tidligere er denne mannen dyktig, man kan ikke bare ta hesten ut av flokken og inn i en liten luftegård og hesten kan piaff. Man må vite hvordan også.
Om det kan kalles isolering vet jeg ikke etter ordets rette definisjon, men jeg velger å kalle det det siden hestene må gå på en liten plass uten venner å leke med, enten de kan se hverandre eller ei.

It goes without saying that the Interdict of keeping a School horse in a herd has nothing in common with turnouts, no matter how long they are. Turnouts must take place, but only with the following obligatory conditions: the horse must be so near that any injury, even the smallest one, must be noticed at once (at the moment of injury). This is the origin of the old term defining the size of a turnout paddock - discrimen citatrisculum, that is, literally “the distance of an overreach” - that very distance from which even such a minor injury can be easily seen.

lil_julie
12-12-2008, 23:42
Det hele virker jo plutselig litt mer forståelig for meg ivertfall da, etter at du la til den siste delen der.

Kaja
12-12-2008, 23:43
Alexander har ikke strømgjerder til hestene, det henger også sammen med at hestene skal få ha kontakt over gjerdet..!

Kaja
12-12-2008, 23:45
Først og fremst vil jeg si beklager til Kaja, for jeg visste det ville bli slike reaksjoner. Så vil jeg si at hvordan Kaja holder og trener hesten sin er det Kaja som vet og det kan ikke vi uttale oss om, og denne tråden omhandler Alexander Nevzorov og ikke Kaja.

Som jeg har sakt tidligere er denne mannen dyktig, man kan ikke bare ta hesten ut av flokken og inn i en liten luftegård og hesten kan piaff. Man må vite hvordan også.
Om det kan kalles isolering vet jeg ikke etter ordets rette definisjon, men jeg velger å kalle det det siden hestene må gå på en liten plass uten venner å leke med, enten de kan se hverandre eller ei.

It goes without saying that the Interdict of keeping a School horse in a herd has nothing in common with turnouts, no matter how long they are. Turnouts must take place, but only with the following obligatory conditions: the horse must be so near that any injury, even the smallest one, must be noticed at once (at the moment of injury). This is the origin of the old term defining the size of a turnout paddock - discrimen citatrisculum, that is, literally “the distance of an overreach” - that very distance from which even such a minor injury can be easily seen.

Thanks. Den siste delen gjør det sikkert mer forståelig ja.. :)

Helenepia
12-12-2008, 23:47
Jeg er enig med han. Jeg foretrekker faktisk å ha hesten min i en liten padock alene der den ikke kan skade seg, enn på et digert jorde med masse hester med brodder, som sparker å greier! Det hadde jeg ikke hatt nerver til, og ville ikke utsatt hesten min for en så stor fare for å skade seg. Ikke for at da kan jeg ikke ri den, men fordi da lider hesten min og kommer til å ha det vondt om den blir skada... Misshandler den ikke fordi. Vi har heller ikke strømgjerder... Vi har jernrør

TheaHøili
12-12-2008, 23:52
Jeg er enig med Nevzorov i at om du skal klare det han gjør med hestene så må man gjøre noe slikt. Men jeg synes det er feil å la hesten kjede seg i hele døgnet bortsett fra når han trener dem. Men om man skal lære hesten å lese er det vel det som skal til... hehe

Tone Kristin
13-12-2008, 01:28
(...)men man kan ikke begynne å høykritisere det før man virkelig vet noe..
Jeg vet ikke hvordan normen er hos andre, men jeg pleier å ta folk på ordet når de selv skriver noe. Så når Nevzorov sier isolasjon, ja, da tror jeg faktisk han mener isolasjon.

Turnouts must take place, but only with the following obligatory conditions: the horse must be so near that any injury, even the smallest one, must be noticed at once (at the moment of injury).
Så han sitter med andre ord å ser på hestene sine når du er ute? Bra han ikke har noen fast jobb i det minste, for det kan han umulig ha tid til. Har'n utedo og sånt da også, eller?

This is the origin of the old term defining the size of a turnout paddock - discrimen citatrisculum, that is, literally “the distance of an overreach”
Denne skjønte jeg ikke helt... Direkte oversatt blir det i mitt hode til at han har knøttesmå paddocker. Men opplys meg gjerne om jeg tar feil.

Jeg har også hatt hest på tråder uten strøm. På vinteren fungerte det helt fint. På sommeren var gresset alt for grønt på den andre siden, så Lita brøt seg ut når hun prøvde å nå det som var lengst vekk. Men, det var jo egentlig min feil da, siden jeg ikke satt ute for å følge med. Jeg var tilogmed hjemme, siden det var helg, 1 mil unna stallen. Imagine that.

lil_julie
13-12-2008, 01:33
Jeg føler også han utrykker seg veldig knotte i artikkelen. Vet ikke om det er, om ikke dårlig, så... rar engelsk?

Tviler på at han følger med de egentlig. Men det han mener er nok at man skal ha dem såpass under oppsikt, og ha såpass små områder at man har kontroll på hva som foregår, til en viss grad ivertfall.

Kaja&HP
13-12-2008, 02:37
Men hvis NHE skal være så naturlig (eller har jeg helt misforstått?)
hvorfor skal hestene da gå på frimerker og få mosjon maks 20 min 2 dager i uka?
Sånn grovt sett.

Howdi
13-12-2008, 08:21
Det er jo her hele problemet ligger, det er ingen som vet helt sikkert hva NHE er....

For en tid siden, da jeg var med der, skulle alt være så naturlig. Til Lydia Nevzorovs samtykke og også enighet var alle representantene for et naturlig hestehold med flokk, utedrift og lignende. Også Lydia.

Men plutselig kom Alexander med nevnte artikkel og nær sagt samtlige representanter trakk seg på dagen. Så nå er det dette som gjelder....

Hva Alexander selv måtte mene, bortsett fra det han skriver i artikler og gir ut på dvd, er det ingen som vet. han glimrer med sitt fravær, både på forumet, i skolen og til og med i den såkalte "class" som er for de ekstra bra studentene.

Det er ikke lov å besøke han i stallen eller manesjen - untatt for noen få russiske elever.

Så det er ingen, selv ikke de som har vært med i skoen der i flere år, som vet mer om hva han driver men enn de som kun har sett filmene og lest et par artikler.....

Jeg synes og han gjør ting bra på dvd'n men jeg er altså heller ikke så stor fan av alt hemmelighetskremmeriet. Når selv hans egen skole er full av hemmeligeheter - ja, da blir det kanskje en smule dumt for meg....

Da jeg var med var det hele fryktelig sekterisk, men den representanten som stod for det meste der er også sluttet så det er mulig dette er bedret på... Men den gangen var det i alle fall etterhvert så ille at jeg ville advart folk sterkt mot å søke seg inn der.... (for man blir litt oppslukt, vil jo gjerne gjøre det beste for hestene sine og når alt annet er stemplet som dyreplageri ønsker man jo ikke være en del av det... ).

Men jeg har ikke mye respekt for mannen, selv om han er flink med hest. Når han sammenligner dressurryttere med sado-masoschister fordi de ikke har det gøy uten at en av partene er i smerte i fullt alvor da tipper liksom respekten over et sted for min del....

men flink med hest - ja, det er han.....

Og det patetiske, etter uttalelsen om at hester ikke kan "love" mennesker, er jo at da jeg var der var det jo nettop det som var greia. At de var så fulle av love, og vi skulle elske de gjensidig og slik hesten elsket oss og dermed gjøre sånn og slik.... ;)

Så hele greia er rimelig - ja....

Og jeg og betviler faktisk metodene hans litt. På forumet er det nærmest forbudt med godbiter og fullstendig forbudt med straff av alle slag. Men i filmen sin legger han ene hesten på ryggen (selvsagt innlært altså) for å gjenopprette forholdet mellom lærer og skolegutt (hans egne ord). Og da er det vel ikke fullstendig utelukkende positiv trening (vi har ikke lov å si nei engang...).

(Ting kan ha forandret seg altså - men dette er mitt inntrykk slik det var for under et år siden....).

Så - ikke et sted å anbefale.. ;) Men se gjerne filmer og les artikler. Han er jo absolutt en interessant fyr, og han har helt klart fått til mye fint med hestene sine. Men folk rundt i verden får til tilsvarende altså, med metoder de faktisk går ut med (bl.a. klikkertrening). Og svært få av studentene i NHE får til noe som helst, så stedet for å lære om hest er det definitivt ikke. men for å lære om seg selv og menneskets merkelige natur - ja, kanskje.... ;)

Howdi
13-12-2008, 08:24
Ja - og Alexander kan visst knapt et ord engelsk.

Og de prater ikke om ting som naturlig - hestene er balettdansere og kunstnere og behandles deretter.

Og noen påpekte at de får lite mosjon - det gjør de nok ikke altså. Men mosjonen er forbeholdt Alexander og ridehuset.... (men mange av stdentenes hester har nok fått det til tider...).

Vinje-Hest
13-12-2008, 08:58
Hvis man ser etter så er det helt tydelig at han bruker godbiter, men dette er klipt vekk på filmen. Synes ikke han er så veldig imponerende i det hele tatt.
Jeg synes heller ikke det er vanskelig å se hvilke metoder han bruker.
Min konklusjon er at det er en helt ok film å se,men ikke noe revulosjunerende, bortsett fra fokuset på bruk av bitt og straff, der har mange noe å lære selv om jeg synes det var noe overdrevet.

Vinje-Hest
13-12-2008, 08:58
Hvis man ser etter så er det helt tydelig at han bruker godbiter, men dette er klipt vekk på filmen. Synes ikke han er så veldig imponerende i det hele tatt.
Jeg synes heller ikke det er vanskelig å se hvilke metoder han bruker.
Min konklusjon er at det er en helt ok film å se,men ikke noe revulosjunerende, bortsett fra fokuset på bruk av bitt og straff, der har mange noe å lære selv om jeg synes det var noe overdrevet.

TheaHøili
13-12-2008, 10:10
Om han prøver på naturlig hestehold kommer jo helt ann på hva han mener er naturlig. Og om det er viktig for han i det hele tatt..

Probably the origin of the current vogue of keeping horses in a herd and other falsely natural horse keeping practices is worth mentioning. It has recently become possible thanks to the practices of Natural Horsemanship (NH). It goes together with funny theories of a man as an alpha-horse, the so-called benefits of keeping horses in herds and even special terminology relating to herds that are in fashion now.

Using modern phraseology, primitive savage herd practices are ritualized and the possibility of the horse performing them is given excessive and absolutely false importance. But one should remember that all these originate from the tasks of NH, the most important of which is to make a horse as stupid as possible.

lil_julie
13-12-2008, 14:42
Men jeg tror også at mye av den artikkelen er missforstått, i og med at howdi selv nå sa at han er dårlig i engelsk. Virker som han bruker store ord han ikke helt skjønner betydningen av selv.

Jeg står på mitt når det gjelder at mannen uten tvil imponerer meg med det han gjør. Og med meningene sine, og at han faktisk har turt og skrike høyt om hva som foregår i sporten vår, fordi det foregår minst like mye bra som dårlig der.

Ang. dette med hemmeligholdelse.

Jeg har jo i det siste hatt endel yngre barn som jeg har "lært opp" litt. Både i omgang med hest, og riding. Og jeg er selv veldig facinert over hvordan hesten påvirker barnets selvtilitt og psyke. Jeg ser mange trekk som går igjen.

Men en av de tingene jeg gjør, er at jeg skjeldent, når vi jobber fra bakken etc. forteller akkurat hva de skal gjøre. Ofte forteller jeg dem, hva jeg vil at de skal utrykke med kroppsspråket sitt, og tenke det inni seg, også gjør de det. Det blir selvfølgelig noe annet, og jeg er jo der, både og passer på, og veileder. Men MYE av den komunikasjonen som foregår, er det de selv som står for.

For meg blir det litt som å lære et språk, dette med og komunisere og arbeide med hester. Om jeg skulle prøvd og snakke kinesisk til en kineser, hadde det gått gale. Om noen av ordene tilfeldigvis hadde hatt en betydning, så hadde betydningen antagelig vært feil, og i værste fall hadde jeg fornærmet noen på et eller annet vis.

Men om jeg skulle lære meg kinesisk. Man kan lære meg språket, til en viss grad. Men formuleringen, og ordvalget, og setningene avhengier av hver enkelt person, situasjon, og også megselv og MEG som person, hvordan jeg benytter meg av det. Dette kan man ikke lære.

Renate
13-12-2008, 15:23
Besides these Interdicts directly concerning the work in hand, there are other School Interdicts and rules, such as limitations of the types and sorts of religion, obligation to be a vegetarian, etc., which were discussed in details in The Treatise on the School Seat.

Hmmm... Hva har religion med hestetrening å gjøre? Og hvilke religioner bør man i såfall bekjenne seg til (evt ligge unna) dersom man skal ha et godt forhold til hesten?

Men jeg tror også at mye av den artikkelen er missforstått, i og med at howdi selv nå sa at han er dårlig i engelsk. Virker som han bruker store ord han ikke helt skjønner betydningen av selv.

Skal oversette noen av kommentarene fra hans russiske oversettelse av Le Maneige Royal (Pluvinel), så kan man sammenligne hvordan han formulerer seg på russisk vs engelsk.
Hadde vært interessant å lest artikkelen det diskuteres her på russisk også..

Kurre
13-12-2008, 15:52
Men...om mannen ikke selv snakker engelsk så er det vel noen andre som da har enten intervjuet ham eller fått en skrevet artikkel fra ham eller på annet vis fått det som skal sies fra ham og så oversatt det...Og da vil det jo være "hans ord".
Om jeg sier noe skifter det jo ikke betydning selv om noen oversetter det til feks Italiensk.

Mener å huske at du hadde vært borte i mye snålt ang denne fyren Renate? Ikke i hestesammenheng,men ellers.

TheaHøili
13-12-2008, 16:19
artikkelen er skrevet på russisk og oversatt til engelsk.

lil_julie
13-12-2008, 16:57
Altså jeg aner ikke hvordan språket er, og hvor korekt denne oversettelsen er i forhold til den oprinnelige, russiske.

Men jeg synes det var en, spessiel ordleggelse? Og jeg hadde problemer med og forstå hva han mente noen steder, selv om jeg tør påstå at jeg er ganske så stødig i engelsk, og vanligvis har lite problemer med og lese engelsk (leser engelske bøker ol. til vanlig)

Kurre
13-12-2008, 16:59
Hadde lite problemer med å lese den.
Snakker,skriver og leser "hyggelig nok" engelsk.

Renate
13-12-2008, 17:05
Det er ikke så veldig god engelsk, men Nevzorov formulerer seg ganske så "spesielt" på russisk også, hvertfall det jeg har lest av ham (og det begrenser seg vel til forordet samt enkelte av kommentarene i Pluvinel-boka.)

lil_julie
13-12-2008, 17:10
Ja. Jeg FORSTÅR hva han skriver, men en del av det må jeg lese flere ganger før jeg helt ser hva han mener.

Renate, du kan russisk altså? SPENNENDE!:D:D

Kurre
13-12-2008, 17:16
Ja. Jeg FORSTÅR hva han skriver, men en del av det må jeg lese flere ganger før jeg helt ser hva han mener.

Renate, du kan russisk altså? SPENNENDE!:D:D

Er noen spesielle ordvalg der,ja.Helt enig i det,men passet liksom bare med resten av måten mannen var på;)

lil_julie
13-12-2008, 17:20
Kurre har virkelig fyren i vrangstrupet hører jeg:p

helma
13-12-2008, 17:23
Jeg blir provosert av det han skriver i artikkelen. Han skriver at han sitter med sannheten for hvordan hestehold skal være. Vi har nå engang i tiden tatt hesten til oss som husdyr og plikter dermed å gi de et verdig liv, og hvordan det kan gjøres er det mange meninger om. Man klarer aldri å gi hesten et helt naturlig liv så lenge det er i fangenskap hos oss.

Hvordan han trener hestene sine er det tydeligvis svært få som vet, og det i seg selv er mistenkelig nok.

Hestene mine må jo være "dumme som brød" siden jeg lar de gå sammen. Jeg synes det er egoistisk av han og ikke kunne la hestene gå i flokk, da han tydeligvis mener det ødelegger treningen for HAN... Hestene har jo ikke behov for den slags trening i utgangspunktet.

At han får hesten til å legge seg for han er et tegn på underkastelse for hesten, også det å rygge... Det er på en måte "straff" for hesten å gjøre det da.
Hester er dyr som lett "tilgir" om jeg kan si det sånn. Så det at hestene stort sett ser ut til å ha det greit på videoene betyr ikke at de storkoser seg. Jeg har sett flere eksempler på at noen trener hesten sin med hard bruk av hjelpere, men hesten ser tilfreds ut når den ikke blir påvirket av disse harde hjelperne...

Jeg synes at folk skal akseptere andre måter å drive hestehold på enn det man driver selv, selv om man kanskje synes det en gjør selv er det beste for hesten. Man skal ikke stemple andre som hestemishandlere om de ikke gjør det en selv gjør. Da synes jeg en burde konsentrere seg om de som VIRKELIG mishandler hesten (dyrene) sine!!!

Kurre
13-12-2008, 17:23
Kurre har virkelig fyren i vrangstrupet hører jeg:p

Han...trykker på noen knapper.
Har gjort det så lenge jeg har hørt omham.Jeg har et svært anstrengt forhold til alle typer fanatikere,det være seg religiøse,barfotikere,dyrevernere,Nevzorovere eller hva det nå måtte være.

Alle typer i alle leire skremmer meg.Noen gjør meg rett og slett forbanna i tillegg,dette er en av dem.jeg synes han rett og slett er en vits.

Helenepia
13-12-2008, 17:38
Jeg tror nok ikke han misshandler hestene sine akurat. Ingen hest som blir misshandlet legger seg på rygg og slikker eiern i ansiktet frivillig! Noe rett må han jo gjøre, som har fått så stor tillitt fra hestene sine. Men er skeptisk til han pga alle hemmelighetene hans..

helma
13-12-2008, 17:44
Jeg tror nok ikke han misshandler hestene sine akurat. Ingen hest som blir misshandlet legger seg på rygg og slikker eiern i ansiktet frivillig! Noe rett må han jo gjøre, som har fått så stor tillitt fra hestene sine. Men er skeptisk til han pga alle hemmelighetene hans..

Nei det er ikke mishandling, men han poengterer jo at en ikke skal straffe hesten, så det blir vel litt motsigende. Slikking er vel et underkastende tegn det også da... Jeg mener også at hestene mine har stor tillit til meg selv om jeg har hest annerledes enn han her...

helma
13-12-2008, 17:44
Har gjort det så lenge jeg har hørt omham.Jeg har et svært anstrengt forhold til alle typer fanatikere,det være seg religiøse,barfotikere,dyrevernere,Nevzorovere eller hva det nå måtte være.

Alle typer i alle leire skremmer meg.Noen gjør meg rett og slett forbanna i tillegg,dette er en av dem.jeg synes han rett og slett er en vits.

Enig!

jilmavi
13-12-2008, 17:47

Fyren er jo fanatiker på fleire plan enn berre det "hestelege"...

Kurre
13-12-2008, 17:50
Fyren er jo fanatiker på fleire plan enn berre det "hestelege"...
Var det deg som nevnte noe slikt ja...Trodde jeg husket noe der baki min grånende hukommelse et sted.
*Føle midelalderen trykke*

lil_julie
13-12-2008, 17:52
Det med straff og respekt snakket med og Kaja om også, (hva er det vi IKKE diskuterer kaja?)

For og dra frem meeg som et eksempel igjen, (håper du synes det er greit Kaja).

Kaja bruker jo ikke noen form for straff. Ikke kjører\tømmerkjører hun. Ikke rygger hun hesten unna som en slags korigering. Ikke tvinger hun hesten til NOE på noen som helst måte, og hesten KAN om den vil, egentlig gjøre som den vil, med untak av enkelte sikkerhestmessige hensyn som må tas, selvfølgelig. Men jeg vil si at Kaja IKKE bruker straff, eller korigering. Hun sier aldri NEI hverken med stemme eller kroppsspråk.

Men jeg komenterte på filmer Kaja viste meg, at Meeg alikavell har respekt, slik mange av oss andre vil at hesten skal ha for oss. Hun rygger unna i en situasjon, som for å gi Kaja sitt personlige rom, og ikke trenge seg på. Det er overhode ikke en anstrengt, eller noe kaja ber om, eller egentlig legger spessielt merke til. Men jeg ser slike små ting i flere av filmene kaja viser. Og vitner det om bruk av straff? Eller dominans? Eller rett og slett gjensidig respekt. Og at Meeg gjør det, utav respekt, fordi hun ønsker, og faktisk helt ærlig, og fullt ut respekterer Kaja. Uten at hun har blitt bedt om det? Jeg synes dette er imponerende.

Renate
13-12-2008, 18:03
Mener å huske at du hadde vært borte i mye snålt ang denne fyren Renate? Ikke i hestesammenheng,men ellers.

Jo, han har ganske så spesielle synspunkter ellers også, og det er en minst like stor grunn til at jeg personlig tar avstand fra ham, jeg klarer rett og slett ikke å beundre en mann som har et slikt forhold til etikk, menneskerettigheter og andre mennenesker som det Nevzorov har!

Her er en kort CV med stikkord:

I 1991 ble TV-tårnet i Vilnius stormet av sovjetiske tropper, og 14 ubevæpnede menn ble drept. Nevzorov, som på den tiden jobbet som TV journalist rapporterte derimot at disse menneskene døde på grunn av "trafikkulykker" og "hjerteinarkt".
Litt senere samme måned lagde han en dokumentar om stormingen, og den amerikanske frilandsjournalisten Jules Evans beskrev det slik:

"the journalist Aleksander Nevzorov appeared on TV, standing in front of the demonstrators in Lithuania holding a Kalashnikov. To the music of Richard Wagner (a German), Nevzorov declared the birth of a new Idea – ‘Nashi’. “Nashi is a circle of people – let it be enormous, colossal, multimillions – to whom one is related by common language, blood, and motherland.”[5]

(Nashi betyr "vårt/våre" på russisk, og om "nashisme" kan man lese her:Nashism (http://en.wikipedia.org/wiki/Nashism) )

Nevzorov var også vert for TV showet 600 sekunder, som ble tatt av luften i 93, etter ordre fra Jeltsin. Årsak:

(...)the program “600 Seconds” on St. Petersburg’s Channel 5, retransmitted in Moscow, stirs up ethnic, class, social, religious intolerance and enmity(...)
(Hele ordren (står ikke så mye mer) kan leses her (http://www.vii.org/monroe/issue01/founders.htm))

the administration decided to take the notorious program "600 Seconds" off the air. The main reason was "600 Seconds" host Alexander Nevzorov. The grandson of a KGB official, a former stunt man and trick horseback rider, Nevzorov was militantly in favor of preserving the union of the USSR. Along with standard "600 Seconds" fare—like the St. Petersburg mafiosi and radioactive farm produce—Nevzorov had produced a short video called "Nashi" ("Ours") which was markedly sympathetic to the work of OMON officials in the Baltics. In another film, "Black Berets," he claimed that Lithuanian nationalists had dragged young women to use as a human barricade in front of the television tower that was later seized by Soviet troops. A staunch monarchist, in 1991 Nevzorov was second only to Boris Yel'tsin in Russian popularity polls.

(fra Institute for the Study of Conflict, Ideology, and Policy) (http://www.bu.edu/iscip/vol2/jensen.html)

Hans filmer er også ganske kontroversielle, én har han tydligvis blitt funnet skyldig for brudd på etikklover på, (http://www.vii.org/monroe/issue23/jcid.html) en annen, Chistilishche (eng. tittel: Purgatory), chistilishche betyr renselse på russisk, handler om tsjetsjeniakonflikten.

En beskrivelse av filmen fra The Journal of
Power Institutions in Post-Soviet Societies (http://www.pipss.org/index369.html):

Nevzorov’s Purgatory (1998), however, shows the Moslem enemy as evil and deranged, in specifically racist terms. In their cruelty and barbarism the Chechens and their foreign supporters are identified not only as the military foe, but also the enemy of Holy Russia and Christendom in general, committing gross atrocities on Russian soldiers with gleeful sadism.

En av scenene fra filmen viser korsfestede russere som brennes (av muslimske tsjetsjenere).

Må logge av nå, da datasalen stenger desverre! Fortsetter i morgen!

Silje og Tindra
13-12-2008, 18:05
OT: Etter å ha lest denne tråden og en del andre, er jeg mektig imponert over hvor mange som har ikke-sparkende hester - som står på stall med hester som sparker hele tiden .. Jmf. "slippes h*n ut blir h*n sparket".

lil_julie
13-12-2008, 18:10
Det får man si Renate. Du har gjort hjemmeleksen din..

Blir egentlig litt satt ut av det hele. Og det gir jo et ganske så brutalt inntrykk av mannen, som jeg liksom ikke klarer og se i sammenheng med den måten han ivertfall påstår at han behandler hestene sine.

Hvordan kan man være så snill, og kjærlig, og opptatt av hestenes ve og vell, som han tilsynelatende er? Og så brutal i sin øvrige tankegang?

Men jeg mener og ha lest noe om han et sted, og KGB, uten at jeg helt plukket det med meg. Har han vært med i KGB?

Kurre
13-12-2008, 18:12
Nei,han er barnebarn av en høytranket KGB offiser.

lil_julie
13-12-2008, 18:15
Nei,han er barnebarn av en høytranket KGB offiser.

Ja, men jeg mener også, når KGB kom opp nå, at jeg har hørt noe, om at han skal ha vært involvært i KGB selv også? Men at folk mente det bare var rykter... *lete*

Kurre
13-12-2008, 18:18
Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå slike motsetninger,men det en skal ha litt i bakhodet her er at denne mannen har en LANG karriere bak seg i å vri sannheten til å passe det han tror på.
Han har hatt som yrke å forlede folk til å tro det som serveres og at han kan vri hodet på noen hesteinteresserte er ikke rart når man har jobbet så lenge med å endre virkelighetsoppfattelsen til et helt folk.

Slike mennesker er skumle.veldig skumle.
Man skal kanskje være glad for at han for tiden stort sett bare er opptatt av å legge hester på rygg og kline litt med dem.
Langt heller det enn resten av ideene og verkene hans.
Les litt om "Nashi" og se om dette fremdeles er en mann du har tiltro til når det gjelder noe som helst.hest eller annet.

Lyver man så lett som han har gjort i sine reportasjer på TV antar jeg han lyver like lett om andre ting.
Antar de fleste av dere er for unge til å huske den reportasjen fra stormingen av TVhuset...jeg husker.Jeg ante bare ikke at det var Nevzorov.Skremmende var det å se noen lyve så lett og tro så på det de selv løy om.

helma
13-12-2008, 18:19
Men han Nevzorov ber hestene om alt han gjør ser det ut som...

Renate
13-12-2008, 18:21
Men jeg mener og ha lest noe om han et sted, og KGB, uten at jeg helt plukket det med meg. Har han vært med i KGB?

Vet det finnes rykter om det, men på hjemmesiden hans står det at han aldri har vært med. Men KGB har jo ikke lagt ut noen offisiell medlemsliste, så det er bare spekulasjoner.

Derimot har han forbindelser til OMON, en spesialenhet i politiet, som blant annet beskyldes for bruk av tortur, brudd på menneskerettigheter, kidnapping, drap av sivile osv i Tsjetsjenia.

(Siri Lill Mannes' bok Livvakt i Helvete handler vel om en OMON-soldat i Tsjetjsenia)

Renate
13-12-2008, 18:21
Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå slike sorik,men det en skal ha litt i bakhodet her er at denne mannen har en LANG karriere bak seg i å vri sannheten til å passe det han tror på.
Han har hatt som yrke å forlede folk til å tro det som serveres og at han kan vri hodet på noen hesteinteresserte er ikke rart når man har jobbet så lenge med å endre virkelighetsoppfattelsen til et helt folk.

Man skal kanskje være glad for at han for tiden stort sett bare er opptatt av å legge hester på rygg og kline litt med dem.
Les litt om "Nashi" og se om dette fremdeles er en mann du har tiltro til når det gjelder noe som helst.hest eller annet.

Lyver man så lett som han har gjort i sine reportasjer på TV antar jeg han lyver like lett om andre ting.
Antar de fleste av dere er for unge til å huske den reportasjen fra stormingen av TVhuset...jeg husker.Jeg ante bare ikke at det var Nevzorov.Skremmende var det å se noen lyve så lett og tro så på det de selv løy om.

Jeg er så enig, så enig, så enig!

lil_julie
13-12-2008, 18:22
Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå slike sorik,men det en skal ha litt i bakhodet her er at denne mannen har en LANG karriere bak seg i å vri sannheten til å passe det han tror på.

Vell, politikk og etikk, og menneskerettigheter og alt det er, som de fleste har fått med seg, noe jeg er veldig opptatt av, så jeg skal definitivt sette meg ned og lese.Men først vil jeg ha pizzaen min, som dolly aldri klare og levere i tide.

Russland og sovjetunionen og historiene der, skal jeg inrømme at jeg har lite kjennskap til.

Ja, jeg er nok mer og mer skeptisk til mannen etter at denne informasjonen kom frem i lyset her. Men samtidig, så skal jeg heller ikke benekte at jeg er imponert. Over det han utretter med hestene sine. Resten av historien hans var, ikke fult så imponerende Mildt sagt

Henriette444
13-12-2008, 18:24
Syns han virker som en gærning... for å være både ærlig og usaklig på samme tid..

Kurre
13-12-2008, 18:27
Vell, politikk og etikk, og menneskerettigheter og alt det er, som de fleste har fått med seg, noe jeg er veldig opptatt av, så jeg skal definitivt sette meg ned og lese.Men først vil jeg ha pizzaen min, som dolly aldri klare og levere i tide.

Russland og sovjetunionen og historiene der, skal jeg inrømme at jeg har lite kjennskap til.

Ja, jeg er nok mer og mer skeptisk til mannen etter at denne informasjonen kom frem i lyset her. Men samtidig, så skal jeg heller ikke benekte at jeg er imponert. Over det han utretter med hestene sine. Resten av historien hans var, ikke fult så imponerende Mildt sagt
Vel...på kanten til OT,men dog...Da jeg var i Globen for et par uker siden,så så jeg en dressuroppvisning og en clinic med en meget omstridt rytter. En rytter jeg selv absolutt ikke bifaller treningsmetodene til og det hun står for.
Anky.Den beryktede og omstridte Anky.
det jeg så,var en positivt,blid,morsom og trivelig dame.Med STOR respekt for hestene sine og enorm kunnskap om det hun drev med...jeg hørte henne rope uttallige ganger SOFT IN THE HANDS og RIDE FORWARDS....DO NOT PULL AT THE REINS over hele hallen der....
Hesten hun startet var myk,smidig,aktiv,spenstig,positiv,avslappet...alt hva man ønsker av en topp topp dressurekvipasje.

Hadde jeg ikke visst det jeg vet og sett det jeg har sett tidligere...vel,så hadde jeg svleget det hele kjappere enn det meste annet.

Sånn til sammenlikning...

lil_julie
13-12-2008, 19:42
Vel...på kanten til OT,men dog...Da jeg var i Globen for et par uker siden,så så jeg en dressuroppvisning og en clinic med en meget omstridt rytter. En rytter jeg selv absolutt ikke bifaller treningsmetodene til og det hun står for.
Anky.Den beryktede og omstridte Anky.
det jeg så,var en positivt,blid,morsom og trivelig dame.Med STOR respekt for hestene sine og enorm kunnskap om det hun drev med...jeg hørte henne rope uttallige ganger SOFT IN THE HANDS og RIDE FORWARDS....DO NOT PULL AT THE REINS over hele hallen der....
Hesten hun startet var myk,smidig,aktiv,spenstig,positiv,avslappet...alt hva man ønsker av en topp topp dressurekvipasje.

Hadde jeg ikke visst det jeg vet og sett det jeg har sett tidligere...vel,så hadde jeg svleget det hele kjappere enn det meste annet.

Sånn til sammenlikning...

Ja..

Synes ikke det er OT jeg, og en bra sammenligning og dra inn.

Jeg er litt slik at jeg bedømmer det jeg ser, og hvordan jeg liker det. Hva som står bak, kan jeg ikke si noe særlig om. Men om jeg liker det jeg ser, så vil jeg gjerne vite mer, om hvordan dette fungerer, hvorfor det fungerer osv.

Jeg føler det litt slik med Nevzorov. På en side har du en omstridt person med politiske meninger, og handlinger bak seg som jeg ikke er enig med.

Men så ser jeg videoer og bilder av en mann, som får hester til og utføre såpass vannskelige manøvere, på en så lekende lett, og positiv måte. Og en mann som apellerer til at ikke alt er lov i idretten vår, for seierens skyld. Men at det er dyr involvert, og tar et opprør innen idretten, som ingen andre tør og gjøre. Og det ser jeg som positivt.

Det samme kan jeg si om Anky. Hun bruker metoder jeg absolutt ikke støtter, eller godtar. Men hun er jo også omtalt som verdens beste dressurrytter, og hun har hester som på banen ser blide og fornøgd ut, og jobber med en positiv vilje som jeg synes mange hester mangler. Og flere av de, både her og andre som har vært på clinic og slikt med henne, har sagt at MYE av det hun sier, er fornuftig, og mye av det jeg har hørt om hennes treningsmåter er ting som jeg absolutt vil lære mer om. Jeg kommer aldri til og ri hesten min i en rollkur form, uansett hvor mange verdensmestere som finner ut at dette er den mest effektive treningsmetoden. Men det betyr ikke at jeg ikke vil ta kunnskap fra alt det andre de driver med. For det er bare en bit av det. Og alle har skjeletter i skapet, noen skjuler dem bare bedre en andre...

Kurre
13-12-2008, 21:46
Den store forskjellen på Anky og Hr.Hestelegger er dog at hun er faktisk dønn åpen om det hun driver med.Dermed er det lett å ta stilling til og forholde seg til
jeg kan da si at:OK,det og det er positivt,det kan jeg trekke noe av,men det og det vil jeg ikke bruke i min trening.Når derimot alt skal være hemmelig,så blir jeg øyeblikkelig LANGT mer skeptisk.
Tror jeg helt ærlig på at han legger hester på ryggen ved å sende dem varme øyekast og håpe at de har lyst? Nope.

igjen,en vant yrkesløgner vil jeg aldri svelge noe av det sier.Han var for dyktig på å ljuge den gangen og jeg ser lite forskjell i måten han fremlegger "faktaene" og teoriene og meningene sine nå.
jeg ser den samme feberaktige overbevisningen,de samme fanatiske utspillene den samme overbevisningen om at "Alle andre har feil og bare jeg har rett og om ikke du svelger det akkurat slik jeg ser det så er du gal" (Eller sadomasochistisk om du vil,for å bruke hans egne ord)

Det er det som blir litt av greia...dette er ikke en "vanlig" stuntrytter som har "sett lyset".Dette er en politisk,religiøs og SVÆRT voldelig fanatiker som nå har funnet noe nytt å kjempe for.Og slike er det ikke plass for i min verden.
Dressurryttere som ikke kan nok anatomi til å forstå at ikke rollkur er veien å gå derimot,DEM kan man utdanne.Slike kan lære,endre seg og utvikle seg.
Verdens Nevzorover er av et HELT annet kaliber.Skumle.

Helga
13-12-2008, 22:30
Tykkjer det er rart atså mange folk kan svelgje budskapet hans når han trener bak lukka dører?

Hans rolle og holdning til Tsjetsjenia konlikta er kvalmande. Ein fanatisk tulling. Og hans grove og primitive haldning til ting som den ovannevnte konflikta seier me at han ikkje er særs koseleg mellom lukka dører, heller. Men det vert spekulering.

Ellers, det meste du skriv er skikkelig bra Kurre! Er veldig einig.

hmósi
13-12-2008, 23:21
Skulle fått seg robothester den fyren der, når han uansett bare skal ha hestene sine til å leve og puste for ham og treningen. Ikke i flokk, for der er det flere faktorer som kan påvirke treningen. Altså... Nei. En ting er i hvert fall sikkert og det er at selv om han er flink, har han ikke RETT.

Og jeg nikker meg enig med nina.

Kaja
14-12-2008, 00:53
Jeg DRITER I den politiske siden hans, ja, han har ikke godt rykte på seg som journalisten Nevzorov men som hestemenneske er han råflink. Er da mange som har hester alene i paddocker som strever med å få hestene motiverte - hesten blir ikke automatisk med på ALT bare fordi den står alene hele tiden. Så isolerte hester eller ikke - flink fyr.

Helga
14-12-2008, 01:18
Då har du vel eit godt svar på korleis han verkeleg trener hestane sine bak dei lukka dørene då?

lil_julie
14-12-2008, 01:19
Han har vell, på sett og vis, dog noe vagt sagt endel om hvordan han trener dem og? Og Kaja vet nok mye om hans metoder gjennom forumet hun var med på en stund også, som er lukket for "folk flest"

Helga
14-12-2008, 01:21
Hah, korleis kjem ein seg inn på dette forumet?
Ved å vere ein NHE fanatikar eller liknande?

hmósi
14-12-2008, 01:38
Noe sånt som ved å søke seg inn og skrive under på at man aldri skal bruke bitt igjen?:p

Helga
14-12-2008, 01:47
Han har vell, på sett og vis, dog noe vagt sagt endel om hvordan han trener dem og?

Å seie det er ein ting, å vise det er ein anna.

lil_julie
14-12-2008, 03:21
Å seie det er ein ting, å vise det er ein anna.

Ja, og det er litt av det som er grunnen til at jeg ER skeptisk. Men jeg forholder meg til det han selv sier han gjør, og det jeg ser på filmene hans. Om han lyger eller ikke, er en helt annen sak. Da har jeg plutselig lite eller ingen grunnlag for og bedømme det han gjør.

bris
14-12-2008, 09:19
Jeg tror nok ikke han misshandler hestene sine akkurat. Ingen hest som blir misshandlet legger seg på rygg og slikker eiern i ansiktet frivillig! Noe rett må han jo gjøre, som har fått så stor tillitt fra hestene sine. Men er skeptisk til han pga alle hemmelighetene hans..

Det kommer vel litt ann på hesten vil jeg tro!!
Vi vet jo ikke hva de tenker selv om det er uforståelig for oss så er har faktisk mennesker som er holdt fanget og utsatt for vold,tortur overgrep i flere tilfeller blitt "forelsket"

Han sier jo at hester er dum som en sau så kan man ikke da lære en hest til og være hengiven!?!

Lopke
14-12-2008, 09:39
å isolere hesten fra andre hester er jævlig dårlig gjort mot hesten! hvis dette er fremgangsmåten for å få en lettere trent hest må jeg si at man er temmelig egoistisk og har mistet grepet på hva som er "naturlig trening".. det er jo så unaturlig som det kan bli.

Lopke
14-12-2008, 09:41
Det er forresten mystisk så mange som ikke kan la hesten sin gå sammen med andre.. tenkt på at det kan være noe psykisk galt med hesten da? eller at man rett og slett overdriver faren og behandler den som den var en porselensdukke! Igjen.. det er eieren det er noe galt med da, ikke hesten.

hmósi
14-12-2008, 10:28
Kanskje mange hester rett og slett har for lite plass å boltre seg på? 3-5 hester i en vanlig paddock er ikke store plassen og byr på lite privatliv. En i utgangspunktet dominant hest har lett for å bli tverr da.. Men uansett synes jeg i hvert fall man skal gjøre en innsats for å finne kompis(er) som hesten ens fungerer bra sammen med (og dette var ikke ment mot noen spesielle her)

(sorry, ooooot)

Helenepia
14-12-2008, 14:29
Hva er galt med å behandle hesten som porselensdukke? Hvis man er redd for at hesten skal skade seg, så kan det ikke være noe galt i å gjøre alt man kan for å hindre dette! Man vil jo ikke at hesten skal gå rundt å ha vondt heller... Hestene blir jo ikke isolerte av å stå i egen padock, der de kan snuse på hverandre over gjerdet...

Harneshaug
14-12-2008, 14:31
Jo, det synes jeg de blir.

CatharinaB
14-12-2008, 14:35
Snuse på hverandre over gjerdet?:( Joda, sikkert det som skal til for å få en lykkelig hest....

Helga
14-12-2008, 14:39
Det er faktisk folk her som har hestar til mange, mange pengar. Eg forstår paranoian. Men eg har tenkt det slik at eg ikkje kan nekte kua mi samver med andre, uansett verdien av ho.

insolita
14-12-2008, 14:40
Jeg forstår ikke mannens motiver. Videoene han viser av andre tyder på at han vil bedre hesters levevilkår. Det faktum at han sier litt, men hemmeligholder resten sier for meg at det er noe som ikke henger på greip. Hvis han skal henge ut andre må han også komme med et alternativ og la folk se det hele og fulle bildet. Når han ikke gjør det, tror jeg ikke motivasjonen ligger i å bedre hesters levekår, men å bedre sine egne. Pur egobygging.

Så lenge metodene holdes skjult tror jeg ikke på at han er den han utgir seg for å være. Med den bakgrunnen ville jeg ikke engang blitt overrasket om det kom for en dag at treningen i det skjulte var svært dominerende og nedbrytende.

Helenepia
14-12-2008, 14:43
Det er faktisk folk her som har hestar til mange, mange pengar. Eg forstår paranoian. Men eg har tenkt det slik at eg ikkje kan nekte kua mi samver med andre, uansett verdien av ho.

Jeg er en av dem ;) Hesten min koster mange mange mange penger! Og blir den skada og ikke kan brukes til annet en avl så har jeg tapt maasse penger jeg ikke har mulighet til å skaffe på nytt og må da kjøpe meg en "dritthest" og ri på tur til jeg kanskje en gang får nok penger til å kjøpe ny! Dette er noe jeg absolutt ikke vil risikere, derfor er jeg hyperparanoid!! Hesten min er blid og fornøyd så da ser jeg ikke problemet..

insolita
14-12-2008, 14:49
Da går jeg ut i fra at paranoiaen også strekker seg til at man er så livredd for dyrets helse at man har utregnede fôrplaner, tilpasser salen av spesialist hver 6. mnd, bruker terapeuter hele veien og sender hesten langveis for den beste behandling når det er nødvendig.

Helga
14-12-2008, 14:57
Jeg er en av dem ;) Hesten min koster mange mange mange penger! Og blir den skada og ikke kan brukes til annet en avl så har jeg tapt maasse penger jeg ikke har mulighet til å skaffe på nytt og må da kjøpe meg en "dritthest" og ri på tur til jeg kanskje en gang får nok penger til å kjøpe ny! Dette er noe jeg absolutt ikke vil risikere, derfor er jeg hyperparanoid!! Hesten min er blid og fornøyd så da ser jeg ikke problemet..

Vel det same her. Men min står med andre. Eg er villig til å ta sjansen. Men hvis du meiner hesten din er nøgd, so be it :)

bris
14-12-2008, 15:34
Samme her min hest står i egen luftegård.
Jeg vet at hu går greit sammen med andre hester, men det er mye som kan skje ikke bare med min hest med også de andre hun står med!
Hun er like blid og førnøyd alene som med andre. Hu kan kose med naboen over gjerde hvis hun føler for det også kan hun gå vekk hvis hun ikke vil(noe hun som regel gjør).

Lopke
14-12-2008, 16:02
Hva er galt med å behandle hesten som porselensdukke? Hvis man er redd for at hesten skal skade seg, så kan det ikke være noe galt i å gjøre alt man kan for å hindre dette! Man vil jo ikke at hesten skal gå rundt å ha vondt heller... Hestene blir jo ikke isolerte av å stå i egen padock, der de kan snuse på hverandre over gjerdet...

Det synes jeg er veldig trist.
Du kan jo starte med å forsikre hesten din godt. Skulle noe skje har du ikke tapt alle pengene dine. Men at det er viktigere for deg enn at hesten skal få selskap er bare trist!..

og jo, manglende kroppskontakt er fravær at helt basale behov hos det flokkdyr.

Lopke
14-12-2008, 16:04
Samme her min hest står i egen luftegård.
Jeg vet at hu går greit sammen med andre hester, men det er mye som kan skje ikke bare med min hest med også de andre hun står med!

:rolleyes:je je.. godt jeg ikke er hest hos deg.

Hun er like blid og førnøyd alene som med andre. Hu kan kose med naboen over gjerde hvis hun føler for det også kan hun gå vekk hvis hun ikke vil(noe hun som regel gjør).

Tenk over akkurat det siste du skriver her.. hvor lenge skal de stå å snuse mule da? de får jo ikke komme til hverandre. Stakkar!

ellbell
14-12-2008, 16:05
Er fryktelig enig med Kurre her altså...sleng hesten ut på nærmeste jorde sammen med andre hester og løøøp vekk fra denne mannen...

Jeg synes ingenting gir deg rett til å isloere en hest - med mindre det er noe galt med hesten - asosial, ikke sosialisert etc...Jeg mener paddockliv er isolasjon.Greit nok at de fleste ridehester er VANDT til denne tilværelsen, men kom ikke her og fortell meg at det er BEDRE med paddockhest enn flokkhest, evt parhest! En flokk/godt par er ikke bare en gjeng firbente, sparkendes saker som tilfeldigvis står på samme område...Det er et eget lite samfunn med regler og normer. Om disse følges, og de har god nok plass, spesielt i matsituasjoner, skjer det sjeldent eller aldri noe som helst... Om OM Det skjer noe, vel, okey - glad hest død...glad, DYR hest død... Mye bedre enn lobotomert porselensdukke levende...

Samtidig ser jeg den om du har millionsklassehest og rir VM på jevnlig basis, så er kanskje ikke død, dyr hest så mye bedre enn levende porselenshest, men det er ikke så FÆLT mange av dem heller...Den jevnlige prosentdelen hesteeiere i norge er hobbyryttere som i ny og ne gjør det bra på noen stevner. Å frarøve hesten grunnleggende behov fordi RYTTEREN har fancy ambisjoner vil ha noen førstepremiesløyfer skurrer VELDIG i mitt hode - og når du i tillegg bare skal ha hesten til å gå sånn uten NOE mål og mening annet enn at man da er flink - som denne karen her, vel...

Helenepia
14-12-2008, 17:09
Da går jeg ut i fra at paranoiaen også strekker seg til at man er så livredd for dyrets helse at man har utregnede fôrplaner, tilpasser salen av spesialist hver 6. mnd, bruker terapeuter hele veien og sender hesten langveis for den beste behandling når det er nødvendig.

Jeg klarer selv og se om salen passer da jeg har mye erfaring med det og har lest utallige bøker om det! Hvis jeg mener hesten trenger behandling av noe slag så får den det. Hestemassøren som kommer innom en gang i blant sjekker også salen for å se om den passer. Her trenger man ikke sende hesten langveis for den beste behandlingen da vi har en meget god hesteklinikk 30 minutters kjøring unna. Der kjører vi hver gang det er noe som vi vil sjekke. På tenner bruker vi tannspesialist.. Rir alltid med bandasjer, ofte back on track på alle beina osv osv osv...
Føler nesten at jeg må forsvare meg her! Hesten min er blid og fornøyd og trives godt som porselensdukke :)

Helga
14-12-2008, 17:14
Eg har berre fullforsikra kua, opp og ned i mente. Så får ho berre ver suicidal med andre om ho skulle finne på det. Så får eg eventuelt mine mange mange pengar tilbake.

Kurre
14-12-2008, 17:14
Derfor har vi andre som har hester som koster mange mange penger dem forsikret....

ellbell
14-12-2008, 17:18
Derfor har vi andre som har hester som koster mange mange penger dem forsikret....

Det hjelper ikke Kurre...det er jo bare en dott med fem gir vet du...det er ikke så farlig med dem:)

Kurre
14-12-2008, 17:22
Det hjelper ikke Kurre...det er jo bare en dott med fem gir vet du...det er ikke så farlig med dem:)
Hehe,joda...Kanskje det er det jeg skulle sagt da vi slapp en hingst til 600000 ut for å oppdra et par jyplete åringer:D

Sol
14-12-2008, 17:32
Helenepia: skulle ønske du ville lese signaturen din en gang til jeg..

Helenepia
14-12-2008, 17:39
Jeg har forsikra hesten min men en forsikring dekker ikke alt! Hvis hesten må avlives så dekker det, men hvis den blir så skada at den ikke kan ris men kan gå i avl så får jeg ingenting igjenn.. Bruksverdiforsikring har jeg ikke råd til da det vil koste meg omtrent 24 000 i året!!! Jeg har lest signaturen min. Hesten min blir tatt hensyn til selv om den ikke får stå på stort beite sammen med andre hester.. Forr 100ede gang, hesten miner blid og fornøyd den, så da er det jo ingen problem... Er det noen som er fanatiske her så må det jo være dere, som tror at hestene blir ulykkelige, deprimerte og har det helt forferdelig når de står i padock!!!

LisaFi
14-12-2008, 17:42
Huff. :(

Hegepii
14-12-2008, 17:57
Huff. :(

Sign.. :(

Helenepia: hvor i huleste har du forsikring?? har full forsikring på min jeg.. det betyr at bruksforsikring er med også, og det er laaangt unna 24000 i året for hele pakka..

Sol
14-12-2008, 17:58
Jeg har forsikra hesten min men en forsikring dekker ikke alt! Hvis hesten må avlives så dekker det, men hvis den blir så skada at den ikke kan ris men kan gå i avl så får jeg ingenting igjenn.. Bruksverdiforsikring har jeg ikke råd til da det vil koste meg omtrent 24 000 i året!!! Jeg har lest signaturen min. Hesten min blir tatt hensyn til selv om den ikke får stå på stort beite sammen med andre hester.. Forr 100ede gang, hesten miner blid og fornøyd den, så da er det jo ingen problem... Er det noen som er fanatiske her så må det jo være dere, som tror at hestene blir ulykkelige, deprimerte og har det helt forferdelig når de står i padock!!!

Jeg mener ikke at hester i paddock har det "helt forferdelig", så lenge de står der sammen med en annen hest, eller på annen måte får være hest med andre hester i løpet av døgnet...

Hvis du leser det du skriver, så skriver du veldig mye om hvorfor du gjør som du gjør.. du skriver at DU gjør, fordi DU ikke har råd til, tar sjansen på, har lyst til, kan, vil risikere.. ikke et eneste sted kan jeg lese at du skriver at du tar avgjørelsen på bakgrunn av hva hesten din ville ha foretrukket om du lot den få lov til å velge.

Sett deg inn i hestens sted, sett deg inn i hvordan DU ville følt deg om DU måtte være aleine hele tida? Og alt du fikk lov til å samhandle med var dyr, som ikke kan snakke språket ditt, klemme deg, holde rundt deg.. ting som er viktige for oss mennesker. Ingen å diskutere med, dele opplevelser med, dra på besøk til, ringe til, spise sammen med, le sammen med?

Selv om du hadde hatt alt du trengte av mat, klær, ting, stell, mosjon, osv.. ville du ikke alikevel savnet venner? samhold? samvær og nærhet?

lil_julie
14-12-2008, 17:58
Jeg kjenner hester som er verdt ganske mye penger, og går ute med andre hester hele dagen.

Jeg er faktisk, til en viss grad villig til og ta den risikoen det medfølger at hesten står ute med andre. Det er en risiko som følger med, og verdien av en glad og fornøgd hest som får gå ute med kompisen(e) sine er større en risikoen i de fleste tilfeller.

Men når det er sagt, så kommer det an på. Jeg har jo tidligere nevnt at hesten min IKKE står ute med andre hester på formidagen feks. Rett og slett fordi at med han, og måten han oppfører seg på ovenfor de hestene som det er aktuelt og sette han sammen med, gjør risikoen stor, og han har heller ikke enormt mye glede av det.

Men han står ute med alle 10hestene på stallen på beite. Det er aldri noe problem. Her kan han løpe unna dersom det blir for voldsomt, og de har såpass mye plass, og mat at krangling somregel ikke forekommer. De kan fint finne på og leke, og fly i 110 over beite, alle ti i flokk. Og DA er de fornøgde da, når de har den muligheten. De elsker det. VELDIG skjeldent kommer noen av hestene inn med skader, og eventuelle skader har sålangt begrenset seg til mer eller mindre overfladiske sårskader, uten varig men!

Hos oss er akkurat nå Vestas den eneste hesten som står alene i padock på dagtid, og han er bevist plasert slik at han har kontakt med hester fra den ene padocken over gjerdet. Jeg er, og synes andre med slike hester, som av ulike grunner ikke kan slippes ut med andre hester i alle situasjoner, må være veldig bevist på det, og prøve og sosialisere hesten på best mulig måte alikavell.

Og hvem vet, kanskje om en stund, så har han lært såpass manerer at han kan stå med de fleste andre i luftegården også, og ikke bare på store beiter? Der er håpet mitt!

Det kan godt hende at isolasjon er positivt, og for noen hester kanskje nødvendig for og få dem til og prestere. Jeg har enda til gode og se en slik hest. MEN er det da virkelig verdt det? Den dagen jeg føler at jeg må gå til slike, ekstreme tiltak for at Vestas skal fungere som ridehest, så tror jeg at jeg kommer til og revurdere om det er verdt det.

At det kan ha en effekt, i både positiv og negativ retning, det tror jeg på, men at det er så avgjørende? Neppe.

Sol
14-12-2008, 18:06
Jeg kjenner hester som er verdt ganske mye penger, og går ute med andre hester hele dagen.

Jeg er faktisk, til en viss grad villig til og ta den risikoen det medfølger at hesten står ute med andre. Det er en risiko som følger med, og verdien av en glad og fornøgd hest som får gå ute med kompisen(e) sine er større en risikoen i de fleste tilfeller.

Men når det er sagt, så kommer det an på. Jeg har jo tidligere nevnt at hesten min IKKE står ute med andre hester på formidagen feks. Rett og slett fordi at med han, og måten han oppfører seg på ovenfor de hestene som det er aktuelt og sette han sammen med, gjør risikoen stor, og han har heller ikke enormt mye glede av det.

Men han står ute med alle 10hestene på stallen på beite. Det er aldri noe problem. Her kan han løpe unna dersom det blir for voldsomt, og de har såpass mye plass, og mat at krangling somregel ikke forekommer. De kan fint finne på og leke, og fly i 110 over beite, alle ti i flokk. Og DA er de fornøgde da, når de har den muligheten. De elsker det. VELDIG skjeldent kommer noen av hestene inn med skader, og eventuelle skader har sålangt begrenset seg til mer eller mindre overfladiske sårskader, uten varig men!

Hos oss er akkurat nå Vestas den eneste hesten som står alene i padock på dagtid, og han er bevist plasert slik at han har kontakt med hester fra den ene padocken over gjerdet. Jeg er, og synes andre med slike hester, som av ulike grunner ikke kan slippes ut med andre hester i alle situasjoner, må være veldig bevist på det, og prøve og sosialisere hesten på best mulig måte alikavell.

Og hvem vet, kanskje om en stund, så har han lært såpass manerer at han kan stå med de fleste andre i luftegården også, og ikke bare på store beiter? Der er håpet mitt!

Det kan godt hende at isolasjon er positivt, og for noen hester kanskje nødvendig for og få dem til og prestere. Jeg har enda til gode og se en slik hest. MEN er det da virkelig verdt det? Den dagen jeg føler at jeg må gå til slike, ekstreme tiltak for at Vestas skal fungere som ridehest, så tror jeg at jeg kommer til og revurdere om det er verdt det.

At det kan ha en effekt, i både positiv og negativ retning, det tror jeg på, men at det er så avgjørende? Neppe.

Hvordan skal Vestas lære seg å oppføre seg bedre sammen med andre hester, når han ikke får mulighet til å øve på det hver dag?

Ellers vil jeg bare påpeke at årsaken til skader veldig ofte ikke er fordi hester ikke går sammen, men fordi plassen de ikke går sammen på er for liten.

Der jeg bodde før hadde jeg 25 mål med utegang.. LUKSUS. jeg heiv inn den ene prosjekthesten etter den andre.. og det blei aldri skader eller slitasje på flokken.. hestene som var venner, kjeppjagde oppkomlingen til andre enden av beitet, og etterhvert lære den at det var hyggeligere å være grei. rett og slett fordi det var plass nok til at hestene kunne bruke språket sitt til å lære opp jyplinger i god hesteskikk.

Nå har jeg dessverre ikke store utegangen i det hele tatt, og den er ikke så dynamisk, med busker, steiner, trær, bekker osv som den jeg hadde. jeg ser STOR forskjell i adferden til hestene her i forhold til før. Og da jeg i høst prøvde å la hester ordne opp på hesters vis her ute, så gikk det veldig dårlig.. fordi plassen var for liten, de kom for tett, og ingen fikk tiltrengt hvile..

Jeg SKJØNNER at dette kan bli et problem, fordi ikke alle kan ha hester på diger utegang.. men ikke skyld på hestene;) Hadde de fått nok plass, nok tid.. så ville det løst seg i de aller fleste tilfeller. de tilfellene jeg har sett hvor ting ikke løste seg, dreide seg om hester som ikke hadde normale hestereaskjoner, eller var språksvake.. hester med medfødte feil.

Helenepia
14-12-2008, 18:10
Hesten min er da ikke isolert. Den får jo "snakke" med andre hester når den er ute. Over gjerdet det ikke er strøm i. Dessuten er det heller ikke mulighet på stallen jeg står til å ha flere hester sammen da vi ikke har store jorder de kan stå på... Alle hestene på stallen har egen padock.. Den er forresten forsikra i Agria. Skal man ha bruksverdi koster det 20% av hestens verdi...

trineck
14-12-2008, 18:14
Så lenge metodene holdes skjult tror jeg ikke på at han er den han utgir seg for å være. Med den bakgrunnen ville jeg ikke engang blitt overrasket om det kom for en dag at treningen i det skjulte var svært dominerende og nedbrytende.

Det er nettopp det jeg tenker også. At når alt man får se av selve mannen er profesjonelle videoer/bilder, men aldri noe annet.. da ER det noe som ikke er offentlig av en grunn. Og jeg tenker det er at metodene ikke er akkurat slik man sier..
Skulle gjerne sett den uredigerte filmen fra offentlig tilstelning; "Nevzorov begynner å jobbe med en fremmed hest for første gang" f.eks.

Kurre
14-12-2008, 18:17
Det er nettopp det jeg tenker også. At når alt man får se av selve mannen er profesjonelle videoer/bilder, men aldri noe annet.. da ER det noe som ikke er offentlig av en grunn. Og jeg tenker det er at metodene ikke er akkurat slik man sier..
Skulle gjerne sett den uredigerte filmen fra offentlig tilstelning; "Nevzorov begynner å jobbe med en fremmed hest for første gang" f.eks.
Det vil du aldri få for da må han stille seg åpen for kritikk og denne typen mennesker (Nå tenker jeg i retning politisk/ideologisk/hans bakgrunn) gjør ikke det.
TENK om han skulle bli offer for en kritikk ala den Monty Roberts eller Parelli har blitt.
Bedre å trekke et mystisk slør over det hele og gjemme bort de sidene man ikke ønsker folk skal se.

trineck
14-12-2008, 18:18
Hesten min er da ikke isolert. Den får jo "snakke" med andre hester når den er ute. Over gjerdet det ikke er strøm i. Dessuten er det heller ikke mulighet på stallen jeg står til å ha flere hester sammen da vi ikke har store jorder de kan stå på... Alle hestene på stallen har egen padock.. Den er forresten forsikra i Agria. Skal man ha bruksverdi koster det 20% av hestens verdi...

Jeg tror de fleste av oss som har hester i flokk er enige i at litt mulekontakt over gjerdet ikke kan sammenlignes med det..

trineck
14-12-2008, 18:20
Det vil du aldri få for da må han stille seg åpen for kritikk og denne typen mennesker (Nå tenker jeg i retning politisk/ideologisk/hans bakgrunn) gjør ikke det.
TENK om han skulle bli offer for en kritikk ala den Monty Roberts eller Parelli har blitt.
Bedre å trekke et mystisk slør over det hele og gjemme bort de sidene man ikke ønsker folk skal se.

Ja, det er visse land her i verden hvor det er vanlig å skjule ting framfor å ta det åpenlyst, uten at jeg på noen måte skal påta meg noe rasistsyn her, er det en vesentlig kulturforskjell.
Uansett skulle man nå iallefall sett mer åpenhet for de som er hans elever, som følger hans "regler". Men nei...

Helenepia
14-12-2008, 18:25
Jeg tror de fleste av oss som har hester i flokk er enige i at litt mulekontakt over gjerdet ikke kan sammenlignes med det..

Jaja.. Vi kommer aldri til å bli enige uansett.. Dere får bare la være å like meg og måten jeg har hesten min på. Kommer ikke til å forandre mening med det første uansett...

Sol
14-12-2008, 18:33
Jaja.. Vi kommer aldri til å bli enige uansett.. Dere får bare la være å like meg og måten jeg har hesten min på. Kommer ikke til å forandre mening med det første uansett...

Oi, den var voksen du..

Er ikke snakk om at man ikke liker personer, selv om man ikke er enige om alt vettu;) dette er et diskusjonsforum, og gjett hva man gjør på sånne? At nettopp du er her, og er veldig uenig med feks meg er jo det som gjør at vi har noe å diskutere;)

At jeg mener at du tar feil i en del saker og ting angående ditt hestehold, vel, det er MIN mening. neste gang diskuterer vi kanskje noe i mitt hestehold som du og flere med deg syns er noe alternativt, eller riv ruskende galskap;)

jilmavi
14-12-2008, 18:39

I ein eldre tråd her heitte det seg at han ikkje liker folkemengder. Litt rart for ein fyr som har vore politikar, journalist og programvert... og ein person med slik bakgrunn burde jo vere vant til å vere i rampelyset og til å få kritikk? Men han har kanskje endra seg på sine "gamle" dager. :D

lil_julie
14-12-2008, 18:40
Hvordan skal Vestas lære seg å oppføre seg bedre sammen med andre hester, når han ikke får mulighet til å øve på det hver dag?

Ellers vil jeg bare påpeke at årsaken til skader veldig ofte ikke er fordi hester ikke går sammen, men fordi plassen de ikke går sammen på er for liten.

Der jeg bodde før hadde jeg 25 mål med utegang.. LUKSUS. jeg heiv inn den ene prosjekthesten etter den andre.. og det blei aldri skader eller slitasje på flokken.. hestene som var venner, kjeppjagde oppkomlingen til andre enden av beitet, og etterhvert lære den at det var hyggeligere å være grei. rett og slett fordi det var plass nok til at hestene kunne bruke språket sitt til å lære opp jyplinger i god hesteskikk.

Nå har jeg dessverre ikke store utegangen i det hele tatt, og den er ikke så dynamisk, med busker, steiner, trær, bekker osv som den jeg hadde. jeg ser STOR forskjell i adferden til hestene her i forhold til før. Og da jeg i høst prøvde å la hester ordne opp på hesters vis her ute, så gikk det veldig dårlig.. fordi plassen var for liten, de kom for tett, og ingen fikk tiltrengt hvile..

Jeg SKJØNNER at dette kan bli et problem, fordi ikke alle kan ha hester på diger utegang.. men ikke skyld på hestene;) Hadde de fått nok plass, nok tid.. så ville det løst seg i de aller fleste tilfeller. de tilfellene jeg har sett hvor ting ikke løste seg, dreide seg om hester som ikke hadde normale hestereaskjoner, eller var språksvake.. hester med medfødte feil.

Mye av dette forklarte jeg i den andre tråden, så du får se om du finner mer utfyllende svar der. For vi lærer. Og nå i disse dager, står han flere dager i uken ute på beite, med alle de andre. Og bare det og så på andre siden av gjerdet fra Monty, (erkefiende nr.1) tror jeg er trening nok, for han har måttet svelge noen kameler. (og jeg, vell vitende om at de ikke klarer og gjøre stor skade på hverandre over gjerdet, bare godter meg over det.)

Beitene på smørås er mye av tiden veldig bløte. Mange av dem ligger på myr-lignende grunn(vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre), og da i kombinasjon med bergensregn, så, ja...

Kurre
14-12-2008, 18:41
Dette har så absolutt ikke noe med DEG å gjøre.

At jeg er uenig med måten du velger å gjøre ting på og ikke ville jgort ting slik selv i denne saken betyr ikke at jeg ikke liker deg eller ikke kan være hjertens enig med deg i en annen sak.
Mye av sjarmen med et slikt forum det.Man er hylende uenig om en ting og veldig enig om en annen.

Helenepia
14-12-2008, 18:58
Dette har så absolutt ikke noe med DEG å gjøre

Beklager at jeg formulerte meg litt teit akurat der :P Mente ikke akurat sånn som dere tolket det, men samma det.. Virka som jeg var den eneste i verden som ikke hadde hesten min i flokk, og at jeg var dum som ikke skjønte at hesten min ikke likte å stå alene i padock, noe jeg ikke har sett tegn til..Og at jeg ikke ville ha den i flokk... Missforsto vel litt jeg da..

Helga
14-12-2008, 19:12
I ein eldre tråd her heitte det seg at han ikkje liker folkemengder. Litt rart for ein fyr som har vore politikar, journalist og programvert... og ein person med slik bakgrunn burde jo vere vant til å vere i rampelyset og til å få kritikk? Men han har kanskje endra seg på sine "gamle" dager. :D

Mhm, plutselig vart han frykteleg sjenert. All of a sudden ;-)

Kaja
14-12-2008, 20:10
En sta russer er vel en sta russer.. Som sagt - hestene kan ikke bli dritgode bare fordi de strå alene, mange hester på stallen her som står alene (gudene vet HVORFOR) som ikke er motiverte for trening av den grunn.

Når jeg flytter ut av Levanger skal jeg se etter staller med stooore innhegninger evt. bra utegang med mye space, der Meeg kan få gå.. Så kanskje det blir noe ut av det. Hun går jo hele sommeren sammen med unghester. Men den sure damen begynner å trekke mot alderen der hvor det ikke er så lett å forandre på den atferden gitt.. Senest fredag var hun nesten drapshestinnne, så, den dagen!

Det var vel som en tørrlagt alkoholiker som endelig fikk litt smak på tunga igjen nå, nå har dere noe nytt å hate Nevzorov for. :p

Lopke
14-12-2008, 20:43
Næh, hater han ikke, men man skal ikke se seg blind på metodene hans heller, selvom det sikkert ser veldig fantastisk og flashy ut.. Han spiller på mange pennyhjerter.

Kaja
14-12-2008, 20:46
Noe som er BRA - han har vært med på å få opp motivasjonen på mange pennyhjerter, inkludert meg. :)

insolita
14-12-2008, 20:49
Det spørs jo hva en mener er bra det da.

Helenepia
14-12-2008, 20:56
Det finnes jo alltid en bakside av medaljen, hos noen er den mørkere enn hos andre. Alle kan ikke være perfekte og ha samme meninger heller :P Nevzorov får jo til underverker med hestene sine uansett hvordan man snur og vender på det så er han jo flink, selv om han er tvilsom...

mallilen
14-12-2008, 20:59
Det som skremmer meg mest med NHE er dette med hvor sterkt hatet mot "vanlige hestefolk" er.

Jeg meldte meg inn på forumet der for leeeenge siden av ren nysgjerrighet, og leste en artikkel fra et "foredrag" eller noe slikt Nevzorov hadde hatt i forbindelse med publisering av film eller bok elle rnoe slikt. En dame hadde stilt et spørsmål, fått et svar, og så stilt et nytt spørsmål basert på dette "hvorpå nevzorov formelig KNUSTE sin motsander". Typ "der fikk hun, den teite merra!"..

Altså.. Når ble det å KNUSE folks ideer og oppfatninger del av en god "opplæring"? At damen i det hele tatt turde å stille et spm ang bittbruk (tror jeg det var) til nevzorov vitner jo om at damen har både mot og vett til å tørre å spørre, og dermed også kanskje lære at f.,eks bruk av et sterkere bitt ikke alltid er løsningen.

Tanken bak det hele er vel egentlig mer idealistisk enn hva hele greia ser ut til å dreie seg om på "trykk". Å reformere hesteverdenen til at bitt BØR være unødvendig kan jeg godt skjønne om man har sett mye stygt- å rett og slett sette en støkker i folk og spørre: "Hvorfor trenger du den greia i munnen på hesten?" slik at de kan tenke selv i stedetfor å bare gjør det slik tradisjoner og dårlig opplæring har fortalt dem at sånn MÅ det gjøres for at det skal gå bra.

Det er vel en grunn til at NH-bølgen skyllet over verden for noen år siden. Var nok en god del folk som begynte å tenke litt mer selv da.
Det samme med Rollkür-debatten- hvor mange har ikke begynt å tenke seg litt mer om etter at den kom på banen, i stedefor å bare godta at "sånn gjør de andre det, så da er det riktig."

jeg mener ikke at NHE er veien å gå ,absolutt ikke. Men at det er noe I det, det er snickers&twist.
Bare veldig synd at metodene holdes så gjemt for andre. Er overbevist om at dersom det var mer åpent ville mange ha en såpass interesse for dette at de kanskje begynte å bruke hodet litt mer under trening, og kunne lære seg mer, forstå mer og dermed også vite bedre, i stedetfor å bare bli avskrevet som dyremishandlere fordi gampen har sko og bitt i munnen...

Helenepia
14-12-2008, 21:19
Det som skremmer meg mest med NHE er dette med hvor sterkt hatet mot "vanlige hestefolk" er.

Jeg meldte meg inn på forumet der for leeeenge siden av ren nysgjerrighet, og leste en artikkel fra et "foredrag" eller noe slikt Nevzorov hadde hatt i forbindelse med publisering av film eller bok elle rnoe slikt. En dame hadde stilt et spørsmål, fått et svar, og så stilt et nytt spørsmål basert på dette "hvorpå nevzorov formelig KNUSTE sin motsander". Typ "der fikk hun, den teite merra!"..

Altså.. Når ble det å KNUSE folks ideer og oppfatninger del av en god "opplæring"? At damen i det hele tatt turde å stille et spm ang bittbruk (tror jeg det var) til nevzorov vitner jo om at damen har både mot og vett til å tørre å spørre, og dermed også kanskje lære at f.,eks bruk av et sterkere bitt ikke alltid er løsningen.

Tanken bak det hele er vel egentlig mer idealistisk enn hva hele greia ser ut til å dreie seg om på "trykk". Å reformere hesteverdenen til at bitt BØR være unødvendig kan jeg godt skjønne om man har sett mye stygt- å rett og slett sette en støkker i folk og spørre: "Hvorfor trenger du den greia i munnen på hesten?" slik at de kan tenke selv i stedetfor å bare gjør det slik tradisjoner og dårlig opplæring har fortalt dem at sånn MÅ det gjøres for at det skal gå bra.

Det er vel en grunn til at NH-bølgen skyllet over verden for noen år siden. Var nok en god del folk som begynte å tenke litt mer selv da.
Det samme med Rollkür-debatten- hvor mange har ikke begynt å tenke seg litt mer om etter at den kom på banen, i stedefor å bare godta at "sånn gjør de andre det, så da er det riktig."

jeg mener ikke at NHE er veien å gå ,absolutt ikke. Men at det er noe I det, det er snickers&twist.
Bare veldig synd at metodene holdes så gjemt for andre. Er overbevist om at dersom det var mer åpent ville mange ha en såpass interesse for dette at de kanskje begynte å bruke hodet litt mer under trening, og kunne lære seg mer, forstå mer og dermed også vite bedre, i stedetfor å bare bli avskrevet som dyremishandlere fordi gampen har sko og bitt i munnen...

Jeg synes det er litt sånn innenfor NH og barfotopplegget også jeg da... Har en del erfaringer med barfotfolk og NH folk som har kalt meg både det ene og det andre, fordi jeg ikke praktiserer deres "religion"...

Kaja
14-12-2008, 21:24
.

jeg mener ikke at NHE er veien å gå ,absolutt ikke.

Hvorfor ikke? Eller, skjønner jo - men du får det til å høres ut som neeeei, NHE er jeg IKKE med på altså, bare så dere vet det, på en måte. Ellernoe. Jeg er F A N A T I K E R men er likevel ikke hatet på stallen. Har derimot blitt langt mindre straffing av hester her, og det har ikke gjort hestene verre akkurat!

Helga
14-12-2008, 21:53
Syns du fanatisme er bra?

Kaja
14-12-2008, 22:16
Spørs hva det gjelder så klart.

mallilen
14-12-2008, 22:32
Hvorfor ikke? Eller, skjønner jo - men du får det til å høres ut som neeeei, NHE er jeg IKKE med på altså, bare så dere vet det, på en måte. Ellernoe. Jeg er F A N A T I K E R men er likevel ikke hatet på stallen. Har derimot blitt langt mindre straffing av hester her, og det har ikke gjort hestene verre akkurat!

Om du legger til "Er ikke den ENESTE veien å gå", blir det bedre da?
Det trengs ikke nødvendigvis NHE for å "reformere" hesteverdenen- men slik det er nå er det for s.k spesielt interesserte, og det skremmer nok fler enn det verves, dessverre.
Hadde det hele vært gjort på en litt annen måte ville kanskje fler interessert seg OG engasjert seg i dette.

JEG har ikke noe som helst imot at folk som deg velger å gjøre med din hest som du gjør - det er ditt valg. Og antagelig blir du et forbilde for enkelte også, i og med at du gjør som du gjør.
Dog- hadde DU vært like fanatisk som gjengen inne på forumet der virker, hadde du IKKE hatt Meeg stallet opp der du har henne- omgitt av konkurranseryttere med både bitt, sko og sporer.

Derimot hadde du sneket deg inn der om natta, funnet alt av sporer og bitt, og hevet hele sulamitten oppi en smeltedigel eller noe slikt.

DET inntrykket har JEG fått av NHE, dessverre.

Tone Kristin
14-12-2008, 22:32
Hvorfor mener du fanatisme kan være bra?

Nina007
14-12-2008, 22:46
Jeg har problemer med å se at denne mannen er flink! Nettopp av den enkle grunn at vi ikke får se han trene! Hvorfor får vi ikke se han trene? Er det noe han gjør som verden ikke bør se? Det med at han ikke vil vise verden hvordan han trener fordi han ikke vil gjøre et salgstriks av det er for meg litt vel tynt!

Jeg så en vido av han for litt siden og jeg ble meget skuffet. Hele videoen var bare en stor propagandavideo om hvor grusomme vi "vanlige" er med hestene våre. Illustrasjonen om bittet i munnen til hesten ble vist om igjen og om igjen til det kjedsomlige.

Og dette med at hestene skal være isolerte fordi de skal ha full fokus på han når de trenes er for drøyt for meg. En hest er jo flokkdyr og full islolasjon må jo være rene drepen for en hest. Om den kunne velge tror jeg nok den heller hadde valgt et liv med bitt i munnen enn full islolasjon....

Nei, vis meg hvordan han trener så skal jeg heller kanskje revurdere mitt syn! Om nå denne treningen foregår på humane metoder!

Kaja
14-12-2008, 22:59
Det er sant Mallilllililien men så vet ikke du hvor alle disse NHE-folka holder hest - visste du at han som traver rundt med halsring på åkeren på en sort hest - har hesten på et ridesenter? ;) Han var vel Nevzorovs første student også. Mulig han har flytta hesten men han var oppstallet på en stor stall. Jeg HAR gjort en del teite ting, men vil jeg ha hest, så kan jeg ikke bare ha hesten i garasjen heller, og gående i hagen. Sånn er det for utrolig mange NHE-folk, skal jeg si deg!

Man kan være stor i kjeften, men ikke like stor i handlingene.

Kaja
14-12-2008, 23:00
Om du legger til "Er ikke den ENESTE veien å gå", blir det bedre da?

Jepzy

mallilen
14-12-2008, 23:23
Det er sant Mallilllililien men så vet ikke du hvor alle disse NHE-folka holder hest - visste du at han som traver rundt med halsring på åkeren på en sort hest - har hesten på et ridesenter? ;) Han var vel Nevzorovs første student også. Mulig han har flytta hesten men han var oppstallet på en stor stall. Jeg HAR gjort en del teite ting, men vil jeg ha hest, så kan jeg ikke bare ha hesten i garasjen heller, og gående i hagen. Sånn er det for utrolig mange NHE-folk, skal jeg si deg!

Man kan være stor i kjeften, men ikke like stor i handlingene.

Akkurat DET forundrer meg litt... Er ikke et av kravene for å praktisere "Skolen" at man fornekter konkurranser osv? Om man står på et ridesenter - skal man da bare stenge øynene og late som om det ikke eksisterer?

En av tingene som NHE står for er vel å være konsekvent også? Bør man ikke handle ut fra det man TROR på, og ikke påstå noe og utgi seg for å drive med noe man faktisk ikke gjør?
Er det ikke et tegn, når man må være svær i kjeften og fikse på sannheten, for å i det hele tatt få oppholde seg på forumet?

Dette er overhodet ikke ment som noen kritikk mot deg personlig, Kaja, men litt av "spinnet" rundt NHE i seg selv... :)

jilmavi
15-12-2008, 09:09

Men Kaja, vil du svare på dette?

Nimbus
15-12-2008, 12:14
Og ta hesten ut av flokken virker jo helt på tryne... Prater han ikke om naturlig hestehold, hvordan i alle dager kan det være naturlig når hesten ikke får være med andre hestekamerater! Herregud blir helt paff jeg, nytt lys over mannen, det er helt sikkert... Å ha en hest alene for seg selv ser jeg nærmest på som dyreplageri - hvertfall om det ikke er andre hester i nærheten engang. De må da få lov til å sosialisere seg...

Jeg har aldri hørt at han snakker om naturlig hestehold, faktisk... Og jeg vet han har rett i at det er mye, mye enklere å trene en hest som er isolert fra andre, det merket jeg godt da hesten min var isolert 3 uker i sommer. Hun var så kontaktsøkende, ivrig etter å lære, søt, snill, lydig etc... Fantastisk for meg å være sammen med. Fordi hun hadde det kjipt alle andre timene i døgnet. Aldri, aldri vil jeg utsette hesten min for det for treningens del. Selv om det var super effektivt. For jeg er enig med deg i at det er omtrent dyremishandling.

Der er vi helt uenige, jeg ser på det som bortimot dyremishandling.

Trenger ikke å ha noe med dominans å gjøre, men rett og slett at hesten blir understimulert, og dermed mer mottagelig. Jeg er ikke enig med ham i at flokkliv er fordummende, men det vil jo gjøre at hesten har noe annet enn treneren å tenke på deler av døgnet, og da kan treningen gå litt saktere frem.

å isolere hesten fra andre hester er jævlig dårlig gjort mot hesten! hvis dette er fremgangsmåten for å få en lettere trent hest må jeg si at man er temmelig egoistisk og har mistet grepet på hva som er "naturlig trening".. det er jo så unaturlig som det kan bli.
:wav:

Herregud for en sykt ego holdning! Hesten din skal ikke få et godt liv fordi den koster mange mange mange penger, og alle hester som er billigere enn din er dritthester?

Jeg er, for eksempel, fanatisk på at jeg er mot omskjæring av jenter og det å sette fyr på kattunger. Rett og slett helt fanatisk, og ikke interessert i å høre noen for-argumenter.

Helenepia
15-12-2008, 12:28

Herregud for en sykt ego holdning! Hesten din skal ikke få et godt liv fordi den koster mange mange mange penger, og alle hester som er billigere enn din er dritthester?
[/QUOTE]

Jeg sa ikke at alle hester som er billigere enn min er dritthester. Ser du ikke " " ??? Unskyld meg, men du kan ikke si at jg misshandler hesten min! Du har jo ikke sett den en gang, du vet ikke om den er deprimert eller glad! OG hvis jeg misshandler hesten min er det faan meg sykt mange i norge som gjør det, for det er flertallet i norge som har hestene i egen padock enn på utegang feks!!!

Nimbus
15-12-2008, 12:34

Jeg sa ikke at alle hester som er billigere enn min er dritthester. Ser du ikke " " ??? Unskyld meg, men du kan ikke si at jg misshandler hesten min! Du har jo ikke sett den en gang, du vet ikke om den er deprimert eller glad! OG hvis jeg misshandler hesten min er det faan meg sykt mange i norge som gjør det, for det er flertallet i norge som har hestene i egen padock enn på utegang feks!!!

Nå finnes det flere alternativer enn ytterpunktene utegang og isolert i egen paddock (for eksempel vanlig stall med delt paddock?), men ja, det er sykt mange i Norge som gjør det, og jeg synes det er fælt.

Og unnskyld, du mente at alle hester som er billigere enn din er "dritthester", hva nå de hermetegnene har å si.

daim
15-12-2008, 12:40
hestene mine er forsikret og står ute sammen..
Og hvis en av de skader seg, ja ja sånn som kan skje det.. :-)

Kaja&HP
15-12-2008, 12:41
Men hva med meg da, som har ponnis på utegang i "paddockstr" ? han står der hele tiden. den er vel 40*40 m, så har han tak og en eller to andre hester ute sammen med han på dagtid. Står alene på natten. er det også fært da?

Hegepii
15-12-2008, 12:51
Men hva med meg da, som har ponnis på utegang i "paddockstr" ? han står der hele tiden. den er vel 40*40 m, så har han tak og en eller to andre hester ute sammen med han på dagtid. Står alene på natten. er det også fært da?

40x40 er jo ganske stort i forhold til en god del andre plasser.. :) har vært på staller der jeg har sett hestene stå i 4x4 og 5x5 m, alene, med høye tråder + strøn.. snuse på naboen? hva er det?...

Sol
15-12-2008, 12:54

Egentlig så syns jeg det ja.. Eller,på dagtid når han har kompiser aldeles ikke.. men hvem hjelper han med vaktholdet hele natta når han er der alene? Hvem passer ryggen hans når han vil hvile?

Helenepia
15-12-2008, 13:01
Det jeg mente var at hvis hesten min skader seg og kun kan brukes i avl får jeg solgt henne for kanskje 30.000 da avls hopper har liten verdi i norge uansett stamme... Hvilken spranghest får jeg for det? En som kan gå 90 cm! I mine øyne er det en dårlig hest i forhold til det jeg har nå....

trineck
15-12-2008, 13:01
Trenger ikke å ha noe med dominans å gjøre, men rett og slett at hesten blir understimulert, og dermed mer mottagelig. Jeg er ikke enig med ham i at flokkliv er fordummende, men det vil jo gjøre at hesten har noe annet enn treneren å tenke på deler av døgnet, og da kan treningen gå litt saktere frem.

Skrev det fordi Kaja på side 1 sa at hestene hans var utrolig dominante og det kunne være årsak til isoleringen.

Enig i det du skriver om understimuleringen.. ser helt klart det skje i praksis. Har hatt med mange hester å gjøre gjennom noen år, som ikke før nå siste året har vært ute utover 1 time hver dag i enepaddock lørdag og søndag. De fleste av dem er ekstremt kontaktsøkende.. rett og slett. Står der som tente lys og venter på menneskene. Time ut og time inn. Kan sikkert taes som et tegn på at "hestene trives kjempegodt med å bare være inne".

På stallen jeg har min har vi 16 hester i luftegård sammen på dagtid, og flere har sett hester som er mindre villige til å fanges enn i enepaddocker / paddocker med små hester. Treningen og den menneskelige kontakten blir ikke like viktig for dem som når de står isolert..

Kaja&HP
15-12-2008, 13:33
Egentlig så syns jeg det ja.. Eller,på dagtid når han har kompiser aldeles ikke.. men hvem hjelper han med vaktholdet hele natta når han er der alene? Hvem passer ryggen hans når han vil hvile?

Han har til nå stått med en åring, men hun sklei å skada kneet, men hun skal ut ijen til han så fort hun er frisk.

Lopke
15-12-2008, 13:38
Helenepia.. bare lurer her. Hesten går alene, eneste kontakt den får med andre hester er å snuse over gjerdet, og naboboksen i stallen? er det åpne bokser her da, eller er det tremmer? går nesten ut fra det siste, så hesten får ikke dekket noe sosialt behov (klø/kose med andre hester)

Og så skal den har bokshvile i 3 mdr??

Shadowfax
15-12-2008, 13:58

Enig! Har også en hest til masse masse penger, hingst -som går sammen med andre og har gjort det hele livet. Gikk tidligere med en annen hingst som bla er nordisk mester og forsikra for godt over millionen.

det eneste du oppnår her er vel å oppmuntre til total kræsj om den plutselig skulle komme seg inn til andre?
Å behandle de som porselensdukker bare fordi de koster masse penger er jo bare helt bak mål.
Vi har hatt hingster på stallen som koster opp mott 1 1/2 mill som går sammen med andre. De er forsikra opp og ned i alle bauer og kanter. Klart det oppstår småskader, men hva er et lite kutt på et bein i forhold til en hest som har det morsomt sammen med andre kontra å stå alene og henge ved et gjerde for å få kontakt med andre?

Har også dyr hest forsikret i Agria, som ville hatt bruksverdiforsikring på over 35000 i året om den var fullforsikret på bruksverdi slik jeg ville ha det. Her er det da veldig greit at man kan dele opp summen på hesten og forsikre feks halve i bruksverdi og resten "vanlig". Trenger ikke bli så forskrekkelig dyrt å ha en dyr hest skikkelig forsikret heller.

Helenepia
15-12-2008, 14:41
Helenepia.. bare lurer her. Hesten går alene, eneste kontakt den får med andre hester er å snuse over gjerdet, og naboboksen i stallen? er det åpne bokser her da, eller er det tremmer? går nesten ut fra det siste, så hesten får ikke dekket noe sosialt behov (klø/kose med andre hester)

Og så skal den har bokshvile i 3 mdr??

Den har hatt bokshvile i 2,5 mnd nå pga leddbetennelse, hva har det med saken å gjøre? Den får kose med andre hester over gjerdet om den vil det...
Og hesten er forsikret, men har ikke råd til bruksverdi forskr. da det vil koste sykt mye penger. Jeg har undersøkt det allerede, for leeenge siden!

Sol
15-12-2008, 14:48
Han har til nå stått med en åring, men hun sklei å skada kneet, men hun skal ut ijen til han så fort hun er frisk.

men da er det jo en unntakstilstand, det blir en annen sak;)

Santia Cheyenne
15-12-2008, 15:49
Synd penger betyr mer enn hestens beste:(
Og tapet av hesten sin er da like tungt for eier uansett verdien av hesten.
Eller er det sånn at vi med "dritthester" mister bare det vi kanskje har kjæreste, men kan glede oss over at det ikke kostet penger?

Nina
15-12-2008, 16:04
Synd penger betyr mer enn hestens beste:(
Og tapet av hesten sin er da like tungt for eier uansett verdien av hesten.
Eller er det sånn at vi med "dritthester" mister bare det vi kanskje har kjæreste, men kan glede oss over at det ikke kostet penger?

Viktig poeng der. Mine hester er ikke verdt mange penger, er vel såkalte "dritthester".;) Men om noe skulle skje med dem ville det for meg vært grusomt likevel.
Begge mine hester står med andre, og begge har vist klart og tydelig at noe annet er uakseptabelt. Ingen av dem tolerer å stå alene. Finnes vel antakeligvis dyre hester som føler det på samme måte, og da er det forferdelig trist at ikke alle hesteeiere vil sette hestens behov foran økonomi.

For å ta min ponni som eksempel da flere sier at hestene deres fint greier seg så lenge de har kontakt over gjerdet. For et par år siden måtte ponnien min SVÆRT ufrivillig fra min side stå alene i luftegård. Han hadde kontakt med andre hester over gjerdet, men det tok ikke lang tid før oppførselen hans begynte å endre seg. Han ble kranglete, urolig, sur og vanskelig å leie ut og inn. Et ganske tydelig "Jeg kjeder meg!" fra dyret altså. Fikk heldigvis satt han med andre hester igjen, og vips, gode gamle ponnien var tilbake. Dette er da en ponni som sier fra med store bokstaver når ting går han i mot, mange andre hester er ikke så tydelige og vil kanskje "lide i stillhet" i stedet.

Så til dere som har hest alene, har dere prøvd å ha de i flokk? Prøvd å se om de kanskje er enda mer "lykkelige" med andre hester?

mallilen
15-12-2008, 16:59
MIN hest er en s.k billig dritthest, men han er likevel verdt en enorm sum i mine øyne. Hvorvidt denne summen har noe som helst med virkeligheten å gjøre er straks en helt annen sak :roll:

Sol
15-12-2008, 17:01
MIN hest er en s.k billig dritthest, men han er likevel verdt en enorm sum i mine øyne. Hvorvidt denne summen har noe som helst med virkeligheten å gjøre er straks en helt annen sak :roll:

Sånne hester har sin verdi, fordi de gjør noe med oss som eier dem.. og derfor svir de av og til litt uforståelig i lommeboka.. men så lenge det er eierens lommebok de svir i, og eieren betaler frivillig.. so what..Da spiller det fint liten rolle hvor mye de svei i innkjøpspris liksom..

mallilen
15-12-2008, 17:05
Sånne hester har sin verdi, fordi de gjør noe med oss som eier dem.. og derfor svir de av og til litt uforståelig i lommeboka.. men så lenge det er eierens lommebok de svir i, og eieren betaler frivillig.. so what..Da spiller det fint liten rolle hvor mye de svei i innkjøpspris liksom..

Noenganger tror jeg de er såpass billige fordi de spiser femtilapper i stedetfor høy... :roll:

Men: Om man anskaffer hest til hundre tusen, setter den i paddock og rir etter beste evne, og oppdager at vedien har sunket til 30.000 etter et par år (ikke som følge av skade, men evt nullverdi som fremtidig avlshest, fått hinderskrekk osv)
Hva da? Er da hesten blitt såpass billig at det DA går an å sette den sammen andre? eller er det den potensielle verdien det tas hensyn til her?

Helga
15-12-2008, 17:32
No kjem min hest frå pappa's lommebok (for en klisjé), så eg kan kanskje ikkje uttale meg, men eg TRUR:

På dei fleste større ridesenter, og treningsstaller er det ein kultur som tilseier at hestane står i ein litan frimerkepaddock åleine. Dette er normalisert no. Nokre plassar har det med plassproblem å gjer, då det krever meir plass å ha to hestar saman enn å leggje to åleinepaddokar saman. Dette pga at dei skal kunne trekkje seg vekk frå kvarandre sin sfære. Dfor har det vorten vanleg med einslige paddockar.
For å så ta penge-issuet, eg trur at det er litt grupppsykologi i det. Vert det vanleg på ein stall å ha hestane separat, så er det plutselig akseptert også. Og særs få stiller spørsmål ved det, ergo pluraliteten bestemmer. Ein kan jo berre ta ein tur til kva som helst store stall i st, det er ganske vanleg. Eg trur det har noko med ridehestkulturen å gjer. Ikkje nødvendigvis prisen av ein hest.
Eg er jo så heldig at eg har ein flott ridehest og ein islandshest, og ein kan trygt sei det er stor forskjel på mentaliteten i isisverda, ifm. Ein har enkelt og greit, som regel, eit anna syn på kva hesten er. Difor har eg tatt desse verdiane øver i hesteholdet mitt med begge hestane mine. Ergo eg behandlar kua og isis likt. Dei står på beite i lag, i paddock osv. Eg har møtt fleire islandshestefolk med hestar til fleire hundretusen, men som fortsatt behandlar dei ganske likt som dei dei har til kanskje 30 000. Eg trur det kjem an på. Det er vorten ein stor myte om at ridehestar døyr nermast dei berre tråkker i ulendt terreng, noko so er med på å fôre frykta om at hesten din er sinnsjukt skjør.
Eg har heldigvis prøvd ut begge typar hestehold, den gamle hesten min (ein typ hest som har gått 140 og som har levd silkehanske livsstilen) var ei pyse utan like, så sidan det var min første ridehest var eg dritforsiktig med han. Eigen paddock, bandasjar og belegg alle veiar osv. For å så sjå lyset, å faktisk sleppe han på beite ein sommar.
Før dette trudde eg hesten min var glad og nøgd, men skjønte fort at eg ikkje hadde sett ein glad og nøgd hest før eg slapp han :-)

Så difor har eg valt mitt hestehold på ny, så no prøver eg å gjer det naturlegast mogleg, utan å dra den heilt ut (utan bitt, bomlaust, osv).
Eg meiner ein ikkje kan skylde på prisen av hesten, som eit forsvar på sitt hesthold. Eg har dyre hestar, men eg veit å forsikre hestane mine. Eg meiner at ein har råd til å forsikre skikkelig, om ein har råd til dyr hest. Det går an å ha eit trygt hestehold, for det om hesten din står med andre, det er snakk om ein risiko ein bør ver villig til å ta.
Er det noko eg veit, så er det at hestar er like gode på å skade seg sjølv som andre. Dette kjem frå ei som har ei suicidal ku, til "masse masse pengar".

Ingus
15-12-2008, 18:07
Signerer Helga der - det er desverre vanlig på ridesentre/treningsstaller at hestene står alene ute, ofte i små paddocker. Ikke er de lenge ute heller, (de er jo mørkeredde må vite :roll:) vet om staller der alle de 30 privathestene er inne før kl 15.30. Og bortsett fra den timen de blir ridd på kvelden, står de inne frem til 10-11 morgenen etter. Det er mange timer på boks det.

Men jeg har litt forståelse for det der med at de går alene ute også. Da jeg kjøpte hest i fjor var jeg veldig bestemt på at hun ikke skulle stå alene. Hun stod sammen med litt forskjellige, og alt fungerte egentlig veldig bra. Noen dager etter at de (hun stod ute sammen med to andre hopper da) hadde fått på vintersko fikk jeg en tlf. om at alle hestene hadde kommet inn med sår og kutt. Joda, de hadde føket i tottene på hverandre og det kostet meg flere tusen i veterinærregninger og vi fikk ikke trent på en mnd.

At konkurranseryttere ikke vil risikere det skjønner jeg faktisk. Men er veldig enig i at masse utegang med andre hester er kjempeviktig, og synes det er veldig dumt at eierenes ønsker og mål skal gå foran hestenes behov for sosialisering og utegang. Se på noen av sprangstallene i Norge - hestene går i skrittemaskin en gang om dagen og kommer kun ut noen få dager i uken, da i en time helt alene... Da kan man jo spørre seg selv hvor fornøyd man skal være med prestasjonene sine, på en hest som ikke får leve som hester bør...

bris
15-12-2008, 18:24
Enig med dere...
men, hvorfor snakker dere om de billige "dritt hestene" deres??(forstå det riktig)

Når noen prøver og forsvare seg og sin sak er det kanskje lett å rakke ned på andre selv om man ikke egentlig mener det. Jeg tror alle er inne er enig om at det er helt grusomt og miste en hest selv om den ikke kostet deg noe.

Trur også folk er blir veldig oppsatt sin sak er rett og tar i litt vel mye på ting!!

Jeg forklarer meg sikker feil nå men prøver:)!?!
Om jeg skulle hatt føll på min hest. Ja da ville jeg nokk kanskje satt henne på beite om sommeren og prioritert mye mer og ha henne sammen med andre hester.

Ikke forde hesten er verdt mindre eller jeg er mindre gla i henne.
Men av den enkle grunnen at om jeg ikke skal ha den i full trening er det bedre for hesten å kunne gå ute sammen med andre hester og være aktivitet selv om den ikke blir ridd:)
Hva som er det beste for hesten mener jeg også forandrer seg veldig etter hva man bruker den til!!
Er ikke så veldig flink til formulering men jeg regner med og få så hatten fyker her:)

Nina
15-12-2008, 18:27
Enig med dere...
men, hvorfor snakker dere om de billige "dritt hestene" deres??(forstå det riktig)

Når noen prøver og forsvare seg og sin sak er det kanskje lett å rakke ned på andre selv om man ikke egentlig mener det. Jeg tror alle er inne er enig om at det er helt grusomt og miste en hest selv om den ikke kostet deg noe.

Trur også folk er blir veldig oppsatt sin sak er rett og tar i litt vel mye på ting!!

Jeg forklarer meg sikker feil nå men prøver:)!?!
Om jeg skulle hatt føll på min hest. Ja da ville jeg nokk kanskje satt henne på beite om sommeren og prioritert mye mer og ha henne sammen med andre hester.

Men av den enkle grunnen at om jeg ikke skal ha den i full trening er det bedre for hesten å kunne gå ute sammen med andre hester og være aktivitet selv om den ikke blir ridd:)
Hva som er det beste for hesten mener jeg også forandrer seg veldig etter hva man bruker den til!!
Er ikke så veldig flink til formulering men jeg regner med og få så hatten fyker her:)

Grunnen til at det snakkes om de billge "dritthestene" våre er fordi noen hentydet at billige hester som bare går på tur er nettopp det.;) Tror ingen her tok det ille opp, men i framtida kan kanskje sånne uttalelser unnværes da det virker en smule arrogant.

Sol
15-12-2008, 18:55

Ok, det jeg leser her med "vrangsyntbrillene" mine er at du mener at det er så viktig for deg at hesten din er frisk nok til bruk fordi du vil konkurrere/bruke/stille ut(usikker på hva du driver med jeg, så garderer litt her) at du bevisst velger å nekte den noen av de gledene den har som hest, nemlig det å være sammen med andre hester, for at du skal kunne nå dine mål. Altså har hesten din høy bruksverdi for deg, og er et middel for deg til å nå et mål. Dert kan jeg på en måte forstå.

KurreNina her inne har også hester med høy bruksverdi, som hun starter stevner med, bruker i avl og stiller ut, men hun lar hest få være hest når den ikke er på jobb.

Hvis jeg hadde kunnet gi deg en mulighet til å la hesten din få lov til å stå sammen med en annen hest, og garantert at det aldri ville blitt noe bråk mellom de to(det kan jeg såklart ikke, så snakker da reint hypotetisk her). Ville du da sett at det var noen fordeler for deg som rytter og hesten din i forbindelse med din bruk av den og det dere skal oppnå sammen å la den stå sammen med denne fantasihesten? Eller ville du fremdeles hatt den med gjerde i mellom? Og hvorfor?

Helenepia
15-12-2008, 19:03
Jeg gir opp! Nå blir alt jeg sier vridd hundre ganger om feil vei uansett. Takk for meg.
Og nei, jeg er ikke voksen!

Kaja
15-12-2008, 20:14
Akkurat DET forundrer meg litt... Er ikke et av kravene for å praktisere "Skolen" at man fornekter konkurranser osv? Om man står på et ridesenter - skal man da bare stenge øynene og late som om det ikke eksisterer?

Så klart. Jeg er i mot å bruke hest i konkurranse. Man kan heller finne seg en individuell sport, bruke seg selv, enn å bruke hesten. Eller lagspill om det er det man er så interessert i. Jeg later absolutt ikke som det ikke eksisterer på ridesenteret jeg. ;) Om noen spør meg, så svarer jeg for å si det sånn. For to år siden var jeg ekstrem og krangla, krangla, krangla og krangla nesten bare. Jeg vil aldri gjøre som dem og ingenting får meg til å skifte mening.

En av tingene som NHE står for er vel å være konsekvent også? Bør man ikke handle ut fra det man TROR på, og ikke påstå noe og utgi seg for å drive med noe man faktisk ikke gjør?
Er det ikke et tegn, når man må være svær i kjeften og fikse på sannheten, for å i det hele tatt få oppholde seg på forumet?

Konsekvent ja? Jeg handler ut i fra det jeg TROR på, og det tror jeg mange av de andre også gjør. Man må ikke være stor i kjeften og fikse på sannheten for å være på forumet. Man må tro på det. Man må virkelig gå inn for å gjøre noe for sin hest og påvirke folk rundt seg. Det betyr ikke at man ikke kan stå på et ridesenter. ;)

Nå er jo jeg ute av dette forumet, og kommer nok neppe til å komme tilbake dit. Om jeg skal på noe slikt forum når Meeg blir barfot eller hvis hun blir, så blir det Academia Liberti, som er akkurat det samme som NHE, drevet av representanter som har forlatt forumet, og som står for nøyaktig det samme - men hester som får stå sammen i flokk og leve som hester ellers. Hadde egentlig ikke hatt noe problem med å gå tilbake på NHE igjen heller.

Jeg er nok ikke total fanatiker når det kommer til bruk av bitt - selv om jeg ALDRI skal stappe noe bitt i kjeften på mine egne. Men håndtering er jeg fanatisk på. Ser jeg noen som smekker til en hest eller rykker i grima forlanger jeg forklaring på hvorfor. Noen tror kanskje at jeg må være jævlig å stå på stall med, men det er jeg ikke. Jeg prøver bare å få enkelte til å tenke over om de virkelig trengte så hard korrigering for at hesten skulle høre, eller ikke.

Chevaleresse
15-12-2008, 20:16
Kan man dra denne debatten tilbake til det den var og diskutere "utetid sammen med andre hester eller alene på generelt grunnlag" i en annen tråd?

Mvh Torill

trineck
15-12-2008, 20:42
Kan man dra denne debatten tilbake til det den var og diskutere "utetid sammen med andre hester eller alene på generelt grunnlag" i en annen tråd?

Mvh Torill

Det gjør vi her: (http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=45981)

lil_julie
15-12-2008, 20:45
Jeg er nok ikke total fanatiker når det kommer til bruk av bitt - selv om jeg ALDRI skal stappe noe bitt i kjeften på mine egne. Men håndtering er jeg fanatisk på. Ser jeg noen som smekker til en hest eller rykker i grima forlanger jeg forklaring på hvorfor. Noen tror kanskje at jeg må være jævlig å stå på stall med, men det er jeg ikke. Jeg prøver bare å få enkelte til å tenke over om de virkelig trengte så hard korrigering for at hesten skulle høre, eller ikke.

Haha, du kommer til og få noia når du kommer på besøk til meg Kaja:p

Okey, satt litt på spissen da, jeg se stooort sett veldig grei med vestas.. Så lenge han er grei med meg:lol:

Hva er galt med fanatisme? Det kommer helt ann på HVA man er fanatiker på.

Jeg er fanatiker på mange områder. Urokkelig i mine meninger. Fanatismen er ikke det som skremmer meg, men HVA enkelte mennesker er fanatiske til...

Hanna
15-12-2008, 20:49
edit: fant den andre tråden, men vil bare poengtere at jeg synes grensen for dyremishandling går ved LANGT verre tilfeller enn det at Helenes hest står alene! man skal være litt forsiktig med det ordet.

Kaja
15-12-2008, 20:55
Haha, du kommer til og få noia når du kommer på besøk til meg Kaja:p

Okey, satt litt på spissen da, jeg se stooort sett veldig grei med vestas.. Så lenge han er grei med meg:lol:

Hva er galt med fanatisme? Det kommer helt ann på HVA man er fanatiker på.

Jeg er fanatiker på mange områder. Urokkelig i mine meninger. Fanatismen er ikke det som skremmer meg, men HVA enkelte mennesker er fanatiske til...

Hah, det går sikkert bra, bare å bli bestiser til jeg kommer det. :p Akkurat, helt enig, hva er så galt med fanatisme? Jeg ser utrolig mange som får noe godt ut av å være fanatiker, som blir kunnskapsrike, mer tenkende, og flinkere.

anettenor
15-12-2008, 21:41
DEfinisjon: Fanatisme er en følelse av å være fylt med overdreven, ukritisk nidkjærhet, spesielt for en ekstremt religiøs eller politisk sak, eller med en besettende entusiasme for et tidsfordriv eller en hobby. Fanatisme betegner altså en blind, ensidig tro eller begeistring for noe.[1]

Ifølge filosofen George Santayana så er fanatisme å fordoble innsatsen når du har glemt målet.[2]; ifølge Winston Churchill er en fanatiker en som ikke kan skifte mening og som ikke vil skifte tema. Veldig strenge standarder og veldig liten toleranse.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Fanatisme

Synes at folk boer vaere forsiktige med aa bruke ordet fanatisme om seg selv og sine egne meninger naar konteksten helt klart ikke stemmer med hva som menes og det er et meget sterkt ord aa bruke(eks: er fanatisk med aa ikke bruke bitt, mot kriminelle etc). Kanskje heller lav/null toleranse, prinsippfast, regel etc.

Har null peil paa detaljer rundt NHE og eksakt info om hvem Nevzorov er. Men, all min oppdragelse, sunne fornuft, mitt overlevelsesinnstinkt og magefoelelse forteller meg at en mann med null respekt for andres syn (politisk, religioest, dyremessig), null YDMYKHET, null interesse av aa dele viten og laerdom umulig kan drive med sin "filosofi" "for the benefit of the greater good".

Kan godt vaere at han er skikkelig dyktig med hestene, men det ligger et samvittighetsspoersmaal bak det hele: hvilke signaler sender man ut ved aa stoette ham? Hvordan blir denne oppmerksomheten brukt? Hvem drar nytte av det? Gaar det uotver noen/noe? Fordi han er en offenltig figur som saadan, saa blir det feil aa si "ja, men jeg velger selv hva jeg tror paa, og det er bare min business". Ja, vi har alle den muligheten, og den boer beskyttes, men vi har ogsaa ansvaret for ting som ksjer litt utenfor vaar egen sfaere.....

Hvilke signaler gir vi videre?

Ble litt grandiost og stoerre perspektiv dette, men hvis Nevzorov hadde utvidet sin horisont og latt NHE faatt progressive briller saa hadde det kanskje vaert mye lettere aa respektere det arbeidet han gjoer som faktisk kan forbedre hesters forhold verden over.....

Mvh Anette

lil_julie
15-12-2008, 22:30
Hah, det går sikkert bra, bare å bli bestiser til jeg kommer det. :p Akkurat, helt enig, hva er så galt med fanatisme? Jeg ser utrolig mange som får noe godt ut av å være fanatiker, som blir kunnskapsrike, mer tenkende, og flinkere.

Vi skal nok klare oss fint vi!:) Jeg tror det er lite jeg gjør, som du ikke vet om uansett egentlig. Og jeg VET at du ikke er så streng som noen tror;)

OT dette, men:p

Helenepia
15-12-2008, 22:56
edit: fant den andre tråden, men vil bare poengtere at jeg synes grensen for dyremishandling går ved LANGT verre tilfeller enn det at Helenes hest står alene! man skal være litt forsiktig med det ordet.

Tusen takk! Endelig noen som ikke stempler meg som hestemisshandler her! :P

mallilen
15-12-2008, 23:32
Så klart. Jeg er i mot å bruke hest i konkurranse. Man kan heller finne seg en individuell sport, bruke seg selv, enn å bruke hesten. Eller lagspill om det er det man er så interessert i. Jeg later absolutt ikke som det ikke eksisterer på ridesenteret jeg. ;) Om noen spør meg, så svarer jeg for å si det sånn. For to år siden var jeg ekstrem og krangla, krangla, krangla og krangla nesten bare. Jeg vil aldri gjøre som dem og ingenting får meg til å skifte mening.

og DER skiller du deg ganske mye ut fra det jeg har sett selv på NHE-forumet.. Du har nulltoleranse når det gjelder deg selv, men ikke når det gjelder andre. Du handler utfra DINE overbevisninger, og har forsøkt tidligere å tre DIN "bibel" nedover øra på andre, innsett at DET ikke funker - og attpåtil slått deg til "ro" med det. i mine øyne er det mer enn nok til å avskrive deg som fanatiker. Entusiast, ja. Men fanatiker er du nå ikke. ;)

Konsekvent ja? Jeg handler ut i fra det jeg TROR på, og det tror jeg mange av de andre også gjør. Man må ikke være stor i kjeften og fikse på sannheten for å være på forumet. Man må tro på det. Man må virkelig gå inn for å gjøre noe for sin hest og påvirke folk rundt seg. Det betyr ikke at man ikke kan stå på et ridesenter. ;)

altså, du er konsekvent på dine EGNE vegne- du gjør det DU mener er rett og riktig. Bravo!!!

Utfra det jeg så på forumet var det fullstendig uakseptabelt å stille spørsmål ved noe som helst. Man skulle bare akseptere "sannheten"- for den sto i en eller annen artikkel eller sju. Og SÅNN skulle det være uansett. Veldig lite nyansert, og om man våget seg frempå fikk man følelsen av at man kom til å bli kastet ut om man hadde sluppet en fis, liksom. :roll:

Nå er jo jeg ute av dette forumet, og kommer nok neppe til å komme tilbake dit. Om jeg skal på noe slikt forum når Meeg blir barfot eller hvis hun blir, så blir det Academia Liberti, som er akkurat det samme som NHE, drevet av representanter som har forlatt forumet, og som står for nøyaktig det samme - men hester som får stå sammen i flokk og leve som hester ellers. Hadde egentlig ikke hatt noe problem med å gå tilbake på NHE igjen heller.

Synes fremdeles ikke du er noen fanatiker, selv om du hardnakket påstår det selv. Du vet vel at de som faktisk ER gale, er de som påstår at de IKKE er det? Eller at folk som påstår at de ikke fulle ofte er de som sovner halvnakne under et bord tjue minutter senere? ;)

Jeg vet om folk som håndterer hest som synes akkurat det samme som deg om grimerøsking og korrigering, Kaja. Og de har aldri engang HØRT om NHE. Folk HAR lov å tenke selv, og heldigvis ser det ut til at fler og fler gjør det, etterhvert som forskjellige "bølger" skyller over oss "kunnskapsløse". Se f.eks på rollkür - dette har jo gått fra å være en HELT akseptabel treningsmetode(i varierende grad, såklart!) til å få fler gråsoner. Og jo fler gråsoner, jo mer tenker folk. det er ikke lenger bare svart og hvitt der ute.
(jeg er helt garantert ikke den eneste som i yngre dager har trodd at når hesten knakk i nakken så gikk den bra...)

DEfinisjon: Fanatisme er en følelse av å være fylt med overdreven, ukritisk nidkjærhet, spesielt for en ekstremt religiøs eller politisk sak, eller med en besettende entusiasme for et tidsfordriv eller en hobby. Fanatisme betegner altså en blind, ensidig tro eller begeistring for noe.[1]

Ifølge filosofen George Santayana så er fanatisme å fordoble innsatsen når du har glemt målet.[2]; ifølge Winston Churchill er en fanatiker en som ikke kan skifte mening og som ikke vil skifte tema. Veldig strenge standarder og veldig liten toleranse.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Fanatisme

...

Og HER kom definisjonen på fanatisme frem. Håper du nå skjønner at du ikke er så fanatisk som du skal ha det til, Kaja ;)

Kaja
15-12-2008, 23:41
Hehe, ok - men da er det UTROLIG mange nhe're som ikke er fanatiske. Jeg har bare blitt kalt fanatisk av en del folk på stallen, samma for meg om jeg er det eller ikke. :p Jeg for min del føler meg litt fanatisk (et annet ord for det, ja takk - fanatisk er det eneste ordet jeg kommer pånå) da jeg blir sint inni meg av å se folk som i dte hele tatt korrigerer hesten og da er det ikke snakk om harde slag og harde rykk men å høre at noen roper nei til hesten sin, korrigerer den, og straffer den evt. Et rapp med pisken, en kakk med sjenkel, små rykk og napp i leietauet og rygging langt borti helvete. Noe som jeg synes er forferdelig vanlig..

Kaja
15-12-2008, 23:49
Jeg vet om folk som håndterer hest som synes akkurat det samme som deg om grimerøsking og korrigering, Kaja.

Selvsagt. Jeg har ikke sagt noe annet, og jeg visste da ikke selv om NHE i starten jeg? Men ble utrolig glad da jeg fant det. ;) Forresten, når var du inne på det forumet? Synes du ikke selv det er litt lack of respect? Er jo utrolig mange som stikker nesa inn der og det synes jeg er unødvendig, om de ikke mener NHE er rett, hvorfor må man da absolutt se der?

Skjønner at jeg muligerns overdrev ved å kalle meg selv fanatisk, selv om jeg fortsatt vil påstå at jeg er skapfanatiker. Det er ikke bare én definisjon på fanatisk, og det er ikke bare meg som misbruker ordet, og det er ikke bare begrepet fanatisk som blir misbrukt.

Lopke
15-12-2008, 23:50
da jeg blir sint inni meg av å se folk som i dte hele tatt korrigerer hesten og da er det ikke snakk om harde slag og harde rykk men å høre at noen roper nei til hesten sin, korrigerer den, og straffer den evt. Et rapp med pisken, en kakk med sjenkel, små rykk og napp i leietauet og rygging langt borti helvete. Noe som jeg synes er forferdelig vanlig..

:confused::confused: må man ikke si nei til hesten sin heller??
wow..

mallilen
16-12-2008, 00:05
Selvsagt. Jeg har ikke sagt noe annet, og jeg visste da ikke selv om NHE i starten jeg? Men ble utrolig glad da jeg fant det. ;) Forresten, når var du inne på det forumet? Synes du ikke selv det er litt lack of respect? Er jo utrolig mange som stikker nesa inn der og det synes jeg er unødvendig, om de ikke mener NHE er rett, hvorfor må man da absolutt se der?

Tja.. Nysgjerrighet, heter det visst :p Å finne noe som helst om NHE på nettet dengang (er det tre år siden, tro? fire? Ikke heeelt sikker...) var heller vanskelig, og jeg må innrømme at jeg likte tanken på å kunne ri hesten "fri". Den har alltid tiltalt meg, og jeg hadde helt ærlig ventet å finne litt mer info om veien dit enn "slipp hesten løs, ikke ri på seks måneder, og kast ball med den!"

Alternativer tiltaler meg stort sett fordi det generelle blir for generelt. JEG liker å mikse sammen det JEG føler er rett der og da, og ikke bare følge en eller annen "gullbelagt" krøttersti.

Så nei, jeg synes ikke det er respektløst å stikke nesa innom for å finne ut mest mulig om et emne man kanskje kan komme til å interessere seg litt mer enn over middels for. I verste fall skjønner man at dette ikke er noe for en selv og mister interessen og brukeren sin, og har kanskje bare bidratt med å fylle på ørlite serverplass, samt brukt en del timer ekstra foran pc-skjermen ;)

anettenor
16-12-2008, 01:34
Ok, fint at det blir litt mindre bruk av fanatisme som begrep og at det skal litt til for aa kalle seg selv det ;)

Husk at ikke en gang i historien saa har fanatiame i baade naatid og ettertid blitt beskrevet som en POSITIV egenskap/holdning. Fordi man ser seg saa utrolig blind paa alt annet (og jeg maa bare innroemme, Nevzorov virker en smule fjernsynt), og det er det jeg ikke liker, uansett hvem vi snakker om. Ja, respektere at han i teorien vil hesten godt og bli kvitt den diabolske bruk av bitt, sporer, avstraffing etc som dessverre skjer), men paa hvilken maate? Ved aa presentere seg selv som en avgud som er hevet ver enhver form for kritikk, hvor metodene skal holdes skjulte.....kremtkommunismekremtmussolinikremtekst remismekremt.....null godt kommer ut av det, uansett hvor gulle god den initielle tanken er, det har mennnesket bevist i et par-tre tusen aar naa. (ikke dermed sagt at han har tenkt aa bli verdenshersker, langt derifra, var bare for aa dra paralleller for min egen del :)).

Jeg ha alltid ment at hvis jeg skal synes min/mitt egen/eget tankegang, oppfoersel, staasted skal vaere noe tess, saa boer jeg jaggu forsikre meg om at jeg taaler at andre ogsaa kan ha den meningen, og at vi dermed kan utvikle oss sammen i beste retning, spesielt naar det er snakk omen uskyldig, vrinskende tredjepart som ikke kan si ja eller nei paa samme maate.....

PS! Fanatisme er ok naar det gjelder sjokolade :)
Alltid! Faar aldri nok! Maa ha mer! Sjokolade til folket!

Mvh Anette

Kaja
16-12-2008, 08:15
Tja.. Nysgjerrighet, heter det visst :p Å finne noe som helst om NHE på nettet dengang (er det tre år siden, tro? fire? Ikke heeelt sikker...) var heller vanskelig, og jeg må innrømme at jeg likte tanken på å kunne ri hesten "fri". Den har alltid tiltalt meg, og jeg hadde helt ærlig ventet å finne litt mer info om veien dit enn "slipp hesten løs, ikke ri på seks måneder, og kast ball med den!"

Alternativer tiltaler meg stort sett fordi det generelle blir for generelt. JEG liker å mikse sammen det JEG føler er rett der og da, og ikke bare følge en eller annen "gullbelagt" krøttersti.

Så nei, jeg synes ikke det er respektløst å stikke nesa innom for å finne ut mest mulig om et emne man kanskje kan komme til å interessere seg litt mer enn over middels for. I verste fall skjønner man at dette ikke er noe for en selv og mister interessen og brukeren sin, og har kanskje bare bidratt med å fylle på ørlite serverplass, samt brukt en del timer ekstra foran pc-skjermen ;)

Ok. Skjønner - hadde kaanskje gjort det samme selv. :p Men det er det som er bra med forumet -det har fått folk til å tenke, ved at det ikke er noen spesielle oppskrifter på hvordan man skal gå frem. Få hesten til å leke med ballen, uten utstyr og uten tvang - da må man tenke. Meeg hater ballen så det var ikke ball som gjaldt for oss, men mange hester liker å leke med ball hvis man får dem på ideen. :p

bris
16-12-2008, 08:43
Ok, det jeg leser her med "vrangsyntbrillene" mine er at du mener at det er så viktig for deg at hesten din er frisk nok til bruk fordi du vil konkurrere/bruke/stille ut(usikker på hva du driver med jeg, så garderer litt her) at du bevisst velger å nekte den noen av de gledene den har som hest, nemlig det å være sammen med andre hester, for at du skal kunne nå dine mål. Altså har hesten din høy bruksverdi for deg, og er et middel for deg til å nå et mål. Dert kan jeg på en måte forstå.

KurreNina her inne har også hester med høy bruksverdi, som hun starter stevner med, bruker i avl og stiller ut, men hun lar hest få være hest når den ikke er på jobb.

Hvis jeg hadde kunnet gi deg en mulighet til å la hesten din få lov til å stå sammen med en annen hest, og garantert at det aldri ville blitt noe bråk mellom de to(det kan jeg såklart ikke, så snakker da reint hypotetisk her). Ville du da sett at det var noen fordeler for deg som rytter og hesten din i forbindelse med din bruk av den og det dere skal oppnå sammen å la den stå sammen med denne fantasihesten? Eller ville du fremdeles hatt den med gjerde i mellom? Og hvorfor?

Nææ.. du nærmer deg litt!! Nå har det seg slik at hesten min har stått sammen men en annen hest da!!! Til sommeren kommer hun sikkert til og stå sammen med noen!

Jeg er hobby rytter mot dressur hehe.. ikke no store greier!!
Jeg vil at hesten min skal være frisk hele tiden.
Jeg ser det slik at om min hest blir ridd hver dag får stå ute 6-10 timer om dagen har den dekket de behovene den trenger og er bli og fornøyd!!

Men om min hest ikke hadde blitt ridd!får den ikke like mye "mosjon" og da er det mye viktigere at hesten er mer ute + at den har større områder og bevege seg på.

At hesten min har et gjerde mellom seg og en annen hest mener jeg ikke den tar noe skade av.
Så NEI jeg hadde ikke sett noen fordeler med det! Det eneste er kanskje at hun alltid ville hatt noen der
Det hadde vært HELT uaktuelt og hatt hu helt alene uten kontakt med andre hester da!
blir litt rotete dette men nå må jeg jobbe videre:)

Nimbus
16-12-2008, 10:24
Jeg er veldig inspirert av Nevzorov, men ja, jeg synes også at det blir for fanatisk. Særlig av forumet. Får litt sånn russisk propoganda følelse. Man skal ikke stille spørsmål, da viser man bare at man "ikke er kommet så langt i bevisstgjøringen som de trodde/håpet", man skal helst være 110 % enig med de som har lenger fartstid i forumet, uansett. Dessuten er det ufattelig slitsomt å lese den sykt dårlige engelsken 99 % av medlemene skriver... Mulig det gjør at det hele høres ekstra barnslig, fanatisk og lite reflekterendes ut? Fordi de rett og slett ikke kan nok ord til å få det frem på en annen måte?

Uansett, jeg synes de har mange gode tanker, men de drar den for langt. Hvis de mener at bitt er skadelig også brukt korrekt, så forklar hvorfor, ikke forvent at en vanlig rytter med myke rolige hender skal slutte med bitt fordi de viser bilder av hva som skjer om man rir rollkur? Hvis de mener at sko er skadelig uansett, kom med tips til hva man da skal gjøre om hesten fremdeles ømmer at alt er gjort for å prøve å ha den barbeint? Jeg er også veldig for barfot, og tror det vil fungere med tilrettelegging i 90% av tilfellene. Men da står det jo igjen en 10 %...

Når det gjelder straff er jeg enig med Kaja (muligens bortsett fra nei?). Ikke slå, ikke kjeft, ikke rop, IKKE rykk i leietau/grime. Og med slå mener jeg ikke bare juling, men alt fysisk som har til hensikt å vise hesten at den tok feil. Forklar på en annen måte i stedet!

Jeg vet faktisk ikke så mye om hva Nevzorov mener, for det er den gala kona hans som driver forumet, han har ikke noe med det å gjøre. Men jeg hadde dratt til Russland på flekken om jeg hadde fått mulighet til å lære av ham en periode; gal mann eller ei, dyktig er han!

Lopke
16-12-2008, 10:53
Hvordan bør man korrigere en hest ifølge dere som er imot flytting av hesten, si nei, ta tak i leietau/grime, markere seg fysisk..
Hva mener dere med forklare til hesten på en annen måte??? hester snakker hestespråk sammen. De er fysiske. Vi kan ikke forklare hesten med ord at de gjør feil/tråkker over grenser!

Kaja
16-12-2008, 13:21
Hvordan man bør korrigere? Man bør ikke korrigere i hele tatt.

ellbell
16-12-2008, 14:13

Så når Romano blir utålmodig og skraper med forbeina under oppsaling skal jeg bare smile søtt? Når han i trass dundrer av gårde oppover langsida i fullt trav fordi jeg ber om versade, så skal jeg bare humpe med? Når han går avgårde uten at jeg har gitt beskjed fordi han ser en eller annen hest i det fjerne skal jeg bare gå med?

Lopke
16-12-2008, 14:15
Eller hvis hesten tråkker deg ned i ivrighet (ifht foringstider f.eks) ???

Alocado
16-12-2008, 14:26

Om du har en skikkelig frekk unghest som sparker og biter, skal du gjøre... ingenting?

Lopke
16-12-2008, 14:31
he he... Kaja hvor mange unghester har du "oppdratt"?

Kaja
16-12-2008, 14:49
Så når Romano blir utålmodig og skraper med forbeina under oppsaling skal jeg bare smile søtt?

Jepp! Jeg har aldri korrigert en hest som har skrapet under oppsaling, børsting, osv. Og merkelig nok, har de sluttet siden de ikke får oppmerksomhet for det. Se det gjerne som en korrigering men den innebærer hverken stemme, eller fysisk kontakt.

Når han i trass dundrer av gårde oppover langsida i fullt trav fordi jeg ber om versade, så skal jeg bare humpe med? Når han går avgårde uten at jeg har gitt beskjed fordi han ser en eller annen hest i det fjerne skal jeg bare gå med

Kanskje det er noe du bør jobbe med fra bakken?

Kaja
16-12-2008, 14:50
Om du har en skikkelig frekk unghest som sparker og biter, skal du gjøre... ingenting?

Ikke ingenting, men du kan gjøre deg fortjent til gjensidig respekt og tillit.

Kaja
16-12-2008, 14:53
he he... Kaja hvor mange unghester har du "oppdratt"?

he he... Oppdratt én unghest, håndterte henne på mitt vis og hun var "min" i to år, nå er hun en flink skolehest og sprangponni. :) Ble aldri noen problemer med henne hvertfall. Ellrers, hvis jeg har tid, skal jeg begynne med et nytt prosjekt, tre årig varmblodstraver som bare er leiehåndtert, og kommer ikke til å korrigere eller straffe henne hvertfall.

Hvor mange unghester har du oppdratt Lopke?

Lopke
16-12-2008, 14:55
he he... Oppdratt én unghest, håndterte henne på mitt vis og hun var "min" i to år, nå er hun en flink skolehest og sprangponni. :) Ble aldri noen problemer med henne hvertfall. Ellrers, hvis jeg har tid, skal jeg begynne med et nytt prosjekt, tre årig varmblodstraver som bare er leiehåndtert, og kommer ikke til å korrigere eller straffe henne hvertfall.

Hvor mange unghester har du oppdratt Lopke?

3 ;-)

Kaja
16-12-2008, 14:56
Og derfor mener du at jeg bommer totalt og har helt feil, fordi du har oppdratt to hester mer?

Lopke
16-12-2008, 14:57
Og derfor mener du at jeg bommer totalt og har helt feil, fordi du har oppdratt to hester mer?

Nei, hvor skrev jeg det??
Du vet godt hva jeg mente.

Kaja
16-12-2008, 14:58
Hva mente du?

Kaja&HP
16-12-2008, 14:59
Skald du oppdra barn på samme måte Kaja?
spør av ren nysjerrighet. ikke noe frekt ment:)

Sofie&Lavageitene
16-12-2008, 15:01
Jeg skal BARE trikstrene barna mine....

Kaja&HP
16-12-2008, 15:03
Sirkusbarn :D:D

Sofie&Lavageitene
16-12-2008, 15:04
Jaaaa.. HENT COLA! FLIIIIINK BEBI!

Lopke
16-12-2008, 15:07
Jaaaa.. HENT COLA! FLIIIIINK BEBI!

:lol:

Kaja&HP
16-12-2008, 15:08
det hadde vært noe det;P

Sofie&Lavageitene
16-12-2008, 15:11
Jeg vil ha en sirkusbebi NÅ!

Men nok ot, på tide dette kom ut her også. Var derfor jeg lagde den "Hvordan vite at en treningsmetode er riktig"-tråden. Ikke at jeg er enig, men for å prøve å vise at ting som kan se fantastisk ut ikke alltid er det. Selvom jeg tror det bare er et spørsmål om hva du vil oppnå, og hva du er villig til å ofre for å komme deg dit.

Kaja
16-12-2008, 15:27
Du vet godt hva jeg mente.

Hva mente du da? Jeg oppfatta det feil og svarte deretter hvertfall - tydeligvis.

Kurre
16-12-2008, 15:32
Så vidt jeg har lest er det Helene selv som har brukt ordet dyremishandling.
De fleste har vel et mer realistisk syn enn å kalle det det.Når man setter piggene rett ut når man føler man skal forsvare sitt eget hestehold er det lett å forsterke andres ord og meninger,det er nok det som skjedde.

Kurre
16-12-2008, 15:36
Tusen takk! Endelig noen som ikke stempler meg som hestemisshandler her! :P
Igjen,dette er ditt ord Helene.
Skjønner ikke at du vil bruke et så sterkt uttrykk når det ikke er nødvendig.

Nimbus
16-12-2008, 15:54
Hvordan bør man korrigere en hest ifølge dere som er imot flytting av hesten, si nei, ta tak i leietau/grime, markere seg fysisk..
Hva mener dere med forklare til hesten på en annen måte??? hester snakker hestespråk sammen. De er fysiske. Vi kan ikke forklare hesten med ord at de gjør feil/tråkker over grenser!
Jeg kan be hesten flytte seg med kroppsspråk, men ikke med fysisk kontakt, eller å veive med et tau og slike voldsomme ting. Ja, hester snakker kroppsspråk sammen, men jeg er ikke en hest, og det vet jo hesten godt. Hvis du ser hester på beite kan det godt hende at den som blir jaget tupper eller glefser etter sjefen i det den går, for å markere at "ok jeg går, men ikke med glede". Jeg tåler ikke slik behandling, så da må jeg finne en annen måte å kommunisere på. Kan ikke gi deg en fasit oppskrift, det kommer an på hesten og mennesket. Hvis hesten ikke gjør som jeg ønsker så korrigerer jeg meg selv, da er det jeg som har spurt på feil måte. Og uansett, hvis hesten ikke forstår hestespråket ditt, er det ikke da gode sjangser for at det er du om kløner? Hvorfor skal det gå ut over hesten?

Så når Romano blir utålmodig og skraper med forbeina under oppsaling skal jeg bare smile søtt? Når han i trass dundrer av gårde oppover langsida i fullt trav fordi jeg ber om versade, så skal jeg bare humpe med? Når han går avgårde uten at jeg har gitt beskjed fordi han ser en eller annen hest i det fjerne skal jeg bare gå med?
Jeg ville bare ignorert ham, min erfaring er at da slutter det. Om han drar avgårde med deg fordi han ser en hest i det fjerne er han tydeligvis ikke grunntrent godt nok, da ville jeg trent mer på et innegjerdet område først. Og er du en så perfekt rytter at du er helt, hundre prosent sikker på at det ikke er du som sitter en mm ubalansert el., som gjør at han dundrer avgårde i trav når du ber om versade? Det må være fint å være en perfekt rytter. Med meg viser det seg så godt som alltid at det var mine hjelpere som ikke var så krystallklare som jeg trodde... Og igjen, hvorfor skal man da korrigere hesten?

Umulig å svare på uten å ha sett situasjonen, men hvis unghesten min hadde begynt å sparke og bite hadde jeg virkelig gått i meg selv. og i hvert fall ikke straffet/korrigert.

Lopke
16-12-2008, 16:00
Jeg kan be hesten flytte seg med kroppsspråk, men ikke med fysisk kontakt, eller å veive med et tau og slike voldsomme ting.

Jeg nevnte en matsituasjon.. hva gjør man om hesten tråkker deg ned uten å ta fysisk i hesten?? venter til den tråkker av foten?

Ikke si "det har ingen av mine gjort" for dette er noe som skjer her og der.. hva ville dere gjort da?

Lopke
16-12-2008, 16:01
Jeg kan be hesten flytte seg med kroppsspråk, men ikke med fysisk kontakt, eller å veive med et tau og slike voldsomme ting.

Jeg nevnte en matsituasjon.. hva gjør man om hesten tråkker deg ned uten å ta fysisk i hesten?? venter til den tråkker av foten?

Ikke si "det har ingen av mine gjort" for dette er noe som skjer her og der.. hva ville dere gjort da?

Harneshaug
16-12-2008, 16:07
Du må da klare å servere maten riktig og fort nok? Dah.... :rolleyes:

*Beklager men jeg har falt SÅ av lasset her for lenge siden* Denne tråden begynner for meg å bli ufattelig...

Kaja
16-12-2008, 16:16
Ufattelig? Why?`Er ikke de samme temaene? Er jo forskjellige ting som blir diskutert i tråden her. Meeg tråkka på meg for første gang, forrige uke. Var et lite uhell der jeg var uopperksom, hun gikk løst inne i stallen mens jeg la inn høy i alle bokser og gikk nesten på henne så hun tråkka beinet over hele foten min, og jeg hylte faen i helvete eller noe, og hun fjerna seg vel ganske fort, for når hun hører meg med sånn stemme er det ganske spesi tror jeg - og jeg tror nok hun vet det ikke er noe straff mot henne.

Venter fortsatt på hva du mente Lopke.

Og godt svar Nimbus!

Lopke
16-12-2008, 16:22
så hun tråkka beinet over hele foten min, og jeg hylte faen i helvete eller noe, og hun fjerna seg vel ganske fort, for når hun hører meg med sånn stemme er det ganske spesi tror jeg - og jeg tror nok hun vet det ikke er noe straff mot henne.

Du skrev i et annet innlegg at man ikke skulle si nei til hesten.. eller var det en annen?? isåfall.. sikkert bedre å rope faen i helvete.. hun forstår såpass :rolleyes:

Venter fortsatt på hva du mente Lopke.

je je.. prøv å les igjen.

Kaja
16-12-2008, 16:26
Sier aldri nei jeg. Tror jeg har sagt nei til Meeg en gang i hele mitt liv, der jeg angrer litt i ettertid. Er forskjell på å si nei i en streng tone og rope i smerte. ;) Hadde uansett bare dyttet henne bort om jeg kjente at foten min kom til å bli alvorlig skadet. Er vanskelig å kontrollere seg selv når man kjenner smerte vettu, men greier å kontrollere meg selv såpass at det ikke går hardt utover hesten.

Kaja
16-12-2008, 16:28
je je.. prøv å les igjen.

Vil gjerne høre hva du mente, for sånn jeg oppfatter det er det veldig spydig. ;) Hvor mange unghester har du "oppdratt"? - hvordan skal jeg tolke den da?

Lopke
16-12-2008, 16:42
Vil gjerne høre hva du mente, for sånn jeg oppfatter det er det veldig spydig. ;) Hvor mange unghester har du "oppdratt"? - hvordan skal jeg tolke den da?

Hvor mange hester har du testet ut teorien din på, om å aldri straffe hesten fysisk, aldri si nei, aldri ta tak i leie tau, aldri rygge hesten osv osv av det som var på din fyfy liste. Dette lå bak spørsmålet "hvor mange unghester har du oppdratt"

Hvis du synes dette er et spydig spørsmål synes jeg du er ei barnslig sutrehøne som ikke tåler et kritisk spørsmål. Og det er ditt problem, ikke mitt ;-)

Ikke gjør deg dum Kaja.. jeg spurte deg om hvor mange hester du har "oppdratt" for å se om dette er noe som har funket på 1 hest eller om du har gjort dette på en del unghester uten å få uoppdragne beist av det (hvilket jeg tror man gjør)
Nå har jeg skåret det ut i papp! Men jeg tror egentlig du visste hva jeg egentlig mente.

At jeg har vært borti 3 unghester og du 1, beviser ingenting. Det var du som spurte om jeg liksom mente dette fordi jeg har hatt 2 mer enn deg. :rolleyes:
Dette var ditt barnslige motargument.

Kaja
16-12-2008, 16:47
Jeg gjør meg ikke dum, jeg kverulerer bare like mye som du. :) Nå har ikke du mye å svare med, og da kommer du tilbake på barnslig sutrehøne, har sett deg ta den tonen i argumenter i en annen diskusjon. Men da vet jeg det. ;) Jeg oppfattet det faktisk feil, og derfor ville jeg ha et klart svar. Hva er så ille med det?

Line
16-12-2008, 16:57
Umulig å svare på uten å ha sett situasjonen, men hvis unghesten min hadde begynt å sparke og bite hadde jeg virkelig gått i meg selv. og i hvert fall ikke straffet/korrigert.

Og hva mener du med gått i deg selv? Hvis hesten din hadde sparket og bitt deg, hva hadde du gjort for å få den til å slutte? Synes du det hadde vært helt ok og oversett det selv om det gikk utover deg selv? Siden du ikke kan si nei, heve stemmen, eller korrigere på noen måte?

Kaja
16-12-2008, 17:02
Om en hest sparker og biter er det med god grunn. Er sykt at folk straffer hester for å bite og sparke, når de ikke kan snakke, og prøver. Babyer som skriker, skriker jo fordi de ikke kan kommunisere på annet vis. Sykt at folk kan få seg til å slå en hest, rykke i tauet på en hest så det går utover ansiktet, og ja. :(

Line
16-12-2008, 17:05
Jeg har nulltoleranse på sparking og biting da dette er FARLIG og uansett hvor god grunn hesten måtte ha, så sier jeg kraftig i fra om at dette er IKKE lov!!! Uansett hva! Kan ikke se for meg hva som kan være god nok grunn til å gå til angrep!!!

Hanna
16-12-2008, 17:06
i mine øyne må man gjøre sitt beste for å opptre "perfekt" i forhold til hesten, men når alt kommer til alt, må hesten være såpass selvstendig at den klarer å ordne opp i noen situasjoner selv om vi gir litt uklare beskjeder. for eksempel hvis vi skal hoppe over et hinder, og hesten stopper, og så tenker vi "oj da, jeg mistet visst kontakten bittelitt på høyresiden, ikke rart at han stoppet". og neste gang stopper hesten også, fordi "jeg satt visst litt foroverlent". og slik fortsetter det. da kommer man til slutt aldri over noen hindre...

i mine øyne må man rett og slett lære hesten at den må gjøre sitt beste likevel, selv om vi ikke er perfekte, for å ha en TRYGG hest som funker i praksis. selv om man kanskje ikke burde ha gått nærmere akkurat da hesten skulle til å sparke, så må hesten bare lære at vi ikke er ufeilbarlige, og de må leve med det. dessverre.. synd men sant!