PDA

Se full versjon : Hvordan lære hesten å ligge?

Linoo
11-12-2008, 15:21
Jeg lurer på hvordan man kan lære hesten å ligge?:)

Er helt klar over at det ikke er det første trikset man skal lære hesten sin!

lil_julie
11-12-2008, 15:27
Du har vell bea på valum? Få kaja til og hjelpe deg! Hun har gjort dette før, og vet hvordan!

Linoo
11-12-2008, 15:39
Okei :D Skal spørre henne om hun orker å hjelpe meg.

Therese
11-12-2008, 17:53
Denne tråden skal vel ikke ligge på Natural Horsemanship? :)

Sol
11-12-2008, 19:18
Ellen Ofstad har et godt tips å komme med der syns jeg.. VASK den;) Vasker du en hest(ikke nå da, men på sommeren..) vil den før eller seinere legge seg ned for å rulle seg.. da er det bare å stå klar med godbit og klikker, og "vips", etter noen runder vil den nok begynne å skjønne greia..

Therese
11-12-2008, 19:19
Det er vel den beste måten å legge ned en hest ja :D Bruk laaang tid på å vaske og stelle den, så legger den seg nok skal du se :D

Sol
11-12-2008, 19:21
og man slipper å risikere å føle at man har tvunget den til noe den ikke vil;)

TheaHøili
12-12-2008, 16:52
Det er en flott metode synes nå jeg også, og jo renere hesten er desto fortere legger den seg ned. Så det er viktig å være grundig når man vasker... heh

htj
20-02-2009, 23:58
Lær hesten din å vike for 100% for press. Få den til å flytte bare vekt uten å trampe unna. Når den gjør det helt, kan du lære den å sette seg ned på det ene kneet. Ta opp den ene foten(som du skulle rensket høver) å be den flytte seg bakover. Da vil den sette seg ned på kneet om den er 100% til å flytte seg. Når den setter seg ned på det ene kneet med en gang du tar opp foten å ber den rygge, uansett fot, å den står helt til du ber den gå opp, kan du prøve å be den flytte seg mot den siden den sitter ned på kne. Om den stoler på deg, å flytter seg fint for press, vil den rulle over på siden.

Men det er ikke gjort på en dag da, bare så du vet det:p

Linoo
21-02-2009, 00:23
Lær hesten din å vike for 100% for press. Få den til å flytte bare vekt uten å trampe unna. Når den gjør det helt, kan du lære den å sette seg ned på det ene kneet. Ta opp den ene foten(som du skulle rensket høver) å be den flytte seg bakover. Da vil den sette seg ned på kneet om den er 100% til å flytte seg. Når den setter seg ned på det ene kneet med en gang du tar opp foten å ber den rygge, uansett fot, å den står helt til du ber den gå opp, kan du prøve å be den flytte seg mot den siden den sitter ned på kne. Om den stoler på deg, å flytter seg fint for press, vil den rulle over på siden.

helt klar over det ;)

SaraM
21-02-2009, 00:25
Sitat:

1. Hvordan kan jeg trene hesten til å legge seg ned? Og når kan jeg begynne å trene på det?

1. Å legge ned hesten
Svar:
Du kan begynne å trene på det allerede når hesten er et nyfødt føll. Faktisk er det den beste tiden å lære hesten dette. Det er imidlertid ikke noe i veien for å lære en voksen hest å legge seg ned. Det finnes mange måter å gjøre dette på. Det aller viktigste er at du ikke prøver på dette før hesten din er sikker og rolig i alle andre situasjoner. En hest som er redd deg eller noe av det du holder på med, vil ikke føle seg helt sikker på at det er så lurt å legge seg ned når du er i nærheten. Dette har noe med hestens instinkt å gjøre. Sørg derfor først for at hesten din har full tillit til deg, og du til hesten.

Jeg bruker å lære hesten å knele først. Det er faktisk veldig viktig at vi gjør dette i flere trinn. Lærer du hesten å legge seg rett ned gjør den det hver gang og det blir vanskelig å stoppe den for eksempel i knestilling. Den samme må du tenke på når du lærer hesten å reise seg igjen. Sørg for at du alltid stopper den i "rull opp" posisjon og i "sitt opp" posisjon. På den måten hindrer du hesten i alltid å tenke at den skal opp i en fart. Jeg begynner som sagt med kneling.

Det første steget er å trene hesten til selv å gi deg en framfot når du ber om det. Deretter setter du litt press ved å trekke litt i foten bakover og samtidig trekke litt i manen. I det øyeblikk du aner at hesten gir etter (beveger seg bakover) slipper du og gir hesten foten tilbake. Etter hvert vil du merke at hesten beveger seg bakover uten at du trenger å presse i det hele tatt. Dette kan ta noen dager.

NB! Ikke tren hesten lei på dette.

Etter hvert blir det sånn at hesten beveger seg mer og mer bakover og da blir det naturlig for hesten å legge kneet i bakken. Husk å være på et mykt underlag! Tren hesten til å ligge ned på kneet i lengre og lengre tidsinterbvaller. Etter kanskje 14 dager begynner du så smått å prøve på å legge hesten ned ved å trekke i manen mot den siden hvor du står. Ikke bruk for mye makt. Hesten skal komme selv. Er han treg bruker du heller flere dager på dette. Hver gang vil hesten legge seg mer og mer over for til sist å legge seg rett ned.

Når hesten er nede må den ikke få reise seg opp igjen før du lar den gjøre det. Og da må du huske på å gjøre det først ved "rull opp" så "sitt opp". Ha et leietau og NH grime på hesten da har du noe å holde den tilbake med om det blir nødvendig. Mange trenere bruker kommandoord for de forskjellige fasene. Jeg sier "fot" for å få foten - "kne" for å knele etc.... Men det er lurt å ikke bli for avhengig av kommandoordene heller.

Fant dette på equs.no, hjemmesiden til Ole Johansen natural horsemanship. :D:D

Linoo
21-02-2009, 00:27
Tusen takk SarasMr :)

Holbytla
21-02-2009, 03:14
Herre! Til alt.

Hester legger seg ned når de vi/de trygge nok. Hvorfor mase mer om det?

Hjfff. Sirkus og tullball?

Verdighet?

Mvh MvhDønnseriøsHobbit

EvaV
21-02-2009, 08:30
Er vel lov til å gi hesten litt hjernetrim da, for de som gidder det?

Helenepia
21-02-2009, 09:27
Man kan gi hesten hjernetrim på andre måter :p

EvaV
21-02-2009, 10:48

Hvorfor er det å lære hesten sin å legge noe annerledes enn å lære den å gå versader eller hoppe hindre? Folk kan vel få lære hesten sin det de vil! Mange hester liker godt å lære triks, det handler jo uansett om forholdet mellom eier og hest.

Jeg har ingen planer om å lære hesten min å legge seg ned, men hvis andre har lyst til det ser jeg ikke poenget med å kritisere dem!

htj
21-02-2009, 13:09
Jeg skjønner argumentet med at man ikke skal legge hesten, fordi det er en underkastelse fra hesten. Men det er vel alt vi driver med, så i hvilken situasjon hesten underkaster seg mest på har vel ingenting å si. Å uansett, om den legger seg da, så underkaster den seg jo. Om du ikke gjør det med makt, så gjør den det jo frivillig. Å det må jo være SUPERT!

htj
21-02-2009, 13:11

Ja, det finnes mange måter å stimulere hesten på så det er bare å velge å vrake. Triks er en av dem, å legge seg ned på kommando er et triks;)

Linoo
21-02-2009, 16:25
Vis man vil lære hesten et triks. Så hva er vitsen med å kritisere meg for det? Jeg driver selv med sprang og dressur. Men jeg liker også å lære hesten triks, spessielt for at jeg ser at hesten min koser seg når vi holder på.

SaraM
21-02-2009, 18:35
Jeg skjønner argumentet med at man ikke skal legge hesten, fordi det er en underkastelse fra hesten. Men det er vel alt vi driver med, så i hvilken situasjon hesten underkaster seg mest på har vel ingenting å si. Å uansett, om den legger seg da, så underkaster den seg jo. Om du ikke gjør det med makt, så gjør den det jo frivillig. Å det må jo være SUPERT!

Hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer her, men klarte ikke la være:p.
Veldig enig i dette utsagnet!!!! :D Vel og merke så lenge man ikke gjør det med makt. Og det tror jeg ikke det var noen her som hadde tenkt til;-).

anely
22-02-2009, 10:49
sukk ;)

ReateT
22-02-2009, 16:36
Det går aldri tomt for folk som liker å spre litterært oppkast myntet til andre folk de ikke har noen god grunn til å kritisere. Rart det.

Klart hesten legger seg ned når den vil. Så da er det teit å lære den å gjøre det på kommando?

Da synes jeg det er teit å lære hesten å hoppe.

For den hopper vel når den vil gjør den ikke?

Den rir vel turer, versader og børster seg selv når den vil også.

Flott, da trenger ikke jeg å passe på hesten lengre. Fordi den gjør akkurat hva den vil selv, når den vil.

Ærlig talt. Hesten har nok en egen vilje og mening om det meste vi foretar oss med den. Det betyr ikke at man ikka skal gjøre noe med den fordet om.

Å lære hesten å ligge et et like bra triks som noe annet. Såklart, det er sikkert unødvendige i øyenen på noen som ikke har interessen av å lære hesten å ligge. Men da er det jo bare å la være å lære sin egen hest det.

Problem solved.....

Hesten har somregel godt av aktivisering og hjernetrim. Det være seg å lære nye triks, dressurøvelser, hoppe nye hindre eller overkomme nye hindringer på tur.

Renate
22-02-2009, 17:03

..og du kan ende opp med en hest som legger seg ned når du setter deg opp på den. Den viker jo for press, må vite..
Har hørt om et slikt tilfelle.

Kaja
22-02-2009, 17:46
Vis man vil lære hesten et triks. Så hva er vitsen med å kritisere meg for det? Jeg driver selv med sprang og dressur. Men jeg liker også å lære hesten triks, spessielt for at jeg ser at hesten min koser seg når vi holder på.

Det vet jeg også! Hun er så motivert for alt dere gjør nå.. :)

Linoo
22-02-2009, 18:43
Det vet jeg også! Hun er så motivert for alt dere gjør nå.. :)
Tusen takk Kajabaja! :D

htj
22-02-2009, 19:19
..og du kan ende opp med en hest som legger seg ned når du setter deg opp på den. Den viker jo for press, må vite..
Har hørt om et slikt tilfelle en gang.

Da hadde jeg bare brukt longepisk å slått den til den reiste seg:p

Therese
22-02-2009, 19:21
:lol:

Krussedull
22-02-2009, 20:45
Da hadde jeg bare brukt longepisk å slått den til den reiste seg:p

Jeg håper du bare tuller her??

Linoo
22-02-2009, 21:23
Det håper jeg også :p

Sæli
22-02-2009, 22:53
http://www.hest.no/blogg/blogg.html?blid=237565&bid=18560 Der kan det være noe som hjelper deg:D Der ser du dyret mitt som ligger:) Men jeg tokk bilder så Nadia Gjorde tingene:D

Renate
22-02-2009, 23:05

Det lurer jeg også på..
Hesten gjorde jo alt riktig, den. Den hadde jo lært å vike for alt press.

Kaja
22-02-2009, 23:08
Jeg tviler på at han tuller altså.. Henrik er skikkelig fæl med hester :( Han har banka mine!

Linoo
22-02-2009, 23:24
Jeg tviler på at han tuller altså.. Henrik er skikkelig fæl med hester :( Han har banka mine!
Ja, min også :(

Haha :p

Lopke
22-02-2009, 23:30
Jeg har ikke lært Lopke å ligge, men hun ligger hver eneste natt likevel :lol:
Av en eller annen grunn synes hun det er best å ligge rett på driten så den er fint hardpakka når jeg skal måke.

Linoo
23-02-2009, 13:08
Jeg har ikke lært Lopke å ligge, men hun ligger hver eneste natt likevel :lol:
Av en eller annen grunn synes hun det er best å ligge rett på driten så den er fint hardpakka når jeg skal måke.
Hahaha :p